רעידת אדמה בישראל, מה עושים? סימנים, התרעה והיערכות, עכשיו והיום

| | 06/02/2014



רעידות אדמה קטנות מתרחשות בכל עת בישראל וסביבתה. רעידות גדולות ככל הנראה יגיעו בעתיד וכתוצאה מהן יגרמו נזקים כבדים בנפש וברכוש.


כיום אין כל טכנולוגיה יעילה מספיק כדי ליצור התרעה מספיק ארוכה מראש על-מנת להגן על תושבי ישראל והעולם ומסיבה זו כל שבאפשרותנו לעשות זה לדאוג לכשירותנו האישית, אם וכאשר להתמודד עם רעידה חזקה על הצד הטוב ביותר. 


רְעִידַת אֲדָמָה היא תופעת טבע גאולוגית המתרחשת בעת מגע בין לוחות טקטוניים, המרעידים את קרום כדור הארץ ואת פני הקרקע. 2% מהרעידות בעולם מתרחשות עקב התפרצויות של הרי געש וכל השאר לאורך הגבולות של הלוחות הטקטוניים הבאים במגע בצורת גלים סיסמיים. הסולמות הסיסמיים מודדים את עוצמתן וגודלן של הרעידות על בסיס המגניטודה – גודל רעידת האדמה – כמות האנרגיה שהשתחררה בה, באמצעות ספרות.


מוכנת לרעידת אדמה – נפשית ומנטאלית


האיום לרעידת אדמה חזקה בישראל אינו נתון בשאלה, אלא העיתוי שבו היא תגיע. עלינו לדעת זאת ולפעול על-פי ההנחיות הבאות. כאשר יופיע החשש הקל ביותר שרעידה מתחילה, חשוב לזכור את ההנחיות שבהן אף אחד מאיתנו אינו מתורגל. האיום לרעידות אדמה בישראל מוחשי ומבחינה סטטיסטית הולך וגובר בכל שנה שעוברת ללא רעש אדמה חזק.


רעידת אדמה בעוצמה 7 ומעלה בשטח ישראל וסביבתה הקרובה יהיה לאסון הגדול ביותר בתולדות מדינתנו כפי שאנו מכירים אותה. מבנים ישנים רבים שאינם עומדים בתקן תמ”א 38 יקרסו על יושביהם. ככל הנראה יהרגו באסון נוראי זה עשרות אלפי אנשים מקריסת מבנים ומסיבות הקשורות לרעש האדמה. בישראל מנסים לקדם הכשרה של מבנים ישנים כדי להקטין ואף למנוע את מימדי האסון העצומים. במידה שאכן תתרחש רעידה שכזו בדורנו, ההשלכות הכלכליות יהיו עצומות ומדינת ישראל כפי שאנו מכירים תשתנה ללא היכר. בחברה משוסעת ומפולגת כפי שאנו זוכים לחיות בה כיום, ההשלכות של אסון סביבתי שכזה יהיו להזדמנות של בנייה משותפת ושותפות גורל, ומהצד השני תהיה זו גם טרגדיה שעשויה להוביל למלחמת אחים וקריסה של כל המציאות החברתית היחסית יציבה כפי שאנו מכירים.


מלבד הנזק בנפש וברכוש, להערכתי ההתמודדות החברתית של הנותרים בחיים תהיה זו שתקבע את מימדי האסון על עתיד חיינו ולצורך כך נותר רק לקוות שכל אדם ואדם וכחברה נבצע את ההכנות הנדרשות כדי להתמודד יחד, לתמוך אחד בשנייה ולבנות מחדש מדינה וחברה על תשתית בריאה ואיתנה.


סימנים לרעידת אדמה – היערכות מראש בכל דרך אפשרית


רעידות של הקרקע, זגוגיות החלונות ומסגרותיהן, מנורות קלות משקל מתנדנדות על התקרה, חפצים נוספים רועדים ותחושת סחרחורת קלה ובחילה. מיד ברגע שמרגישים את אחת מהתופעות המתוארות, יש לפעול מיידית גם אם מדובר בהתראת שווא של המוח אשר הכין את עצמו לקראת הרגע.

מה עושים ברעידת אדמה?


בעדיפות ראשונה יוצאים החוצה מכל מבנה סגור שבו נמצאים. פותחים כל דלת ורצים במהירות הגבוהה ביותר לרחוב ולשטח פתוח שבו אין מעלינו תקרות שעלולות לקרוס. במידה שאנו נמצאים במבנה רב קומות שממנו לא ניתן לברוח במהירות, מומלץ להכנס לממ”ד ולהשאיר דלתות וחלונות פתוחים. כשאין ממ”ד במרחק מספר שניות, מומלץ לצאת לחדר המדרגות ולרדת ולהתקדם ככל הניתן עד ליציאתנו מהבניין. אין זה מומלץ להשתמש במעלית! אם כל האפשרויות הקודמות אינן אפשריות, מומלץ להסתתר מתחת לשולחן/ריהוט אחר המאפשרים בלימה אפשרית של התקרה במידה שתקרוס, בעדיפות לפינה של החדר ותוך כדי הגנה על הראש באמצעות הידיים.


במידה שאנו נמצאים בשטח פתוח בזמן הרעידה או שהספקנו לצאת, מומלץ להתרחק ככל האפשר ממבנים קרובים, מעצים, כבלי חשמל וכל חלק וחלק בנוף אשר עשוי לקרוס וליפול במיקום שבו אנו נמצאים.


במידה שאנו מקבלים התרעה בזמן נהיגה, מומלץ לעצור בצד הדרך ולהמתין בתוך כלי הרכב המוגן. במידה שאנו נמצאים מתחת לגשר או מחלף או בקרבת מבנים, מומלץ להתרחק מהם באמצעות הרכב או רגלית ככל האפשר. אם ואנו בדיוק בנסיעה על מדרון תלול, מומלץ להתרחק מהחלק התלול ככל האפשר כדי להמנע מהסיכון שבקריסתו.


אם ורעש האדמה מתרחש בעת שאנו קרובים לחוף הים, כדאי להתרחק מהחוף לצורך הקטנת הסיכון לפגיעה מצונאמי והצפות. קיימים בכל ישראל שלטים המכוונים את התנועה בכיוון המתאים למילוט מהחופים הראשיים.

מהירות התגובה ברעידות אדמה חשובה ביותר להצלת חיים ומניעת נזקי גוף


הדבר החשוב ביותר הוא לפעול במהירות הגבוהה ביותר גם אם מדובר בהתרעת שווא. לכל היותר נצחק על כך כעבור מספר שניות כשיתברר שלא היתה כל רעידה, אך בכל אפשרות אחרת שבה נתמהמה, הנזק עשוי להיות עצום. יש לרשותנו מספר שניות בודדות עד עשרות שניות לכל היותר עד אשר מבנים עשויים להתחיל ולקרוס ומסיבה זו כל שנייה היא קריטית.

התרעה על רעידת אדמה בזמן אמת – אפליקציות, צופרים ואמצעים נוספים


קיימת כיום טכנולוגיה של רשות החירום הלאומית והמכון הגיאולוגי בישראל אשר פרסו גלאים סיסמיים ברחבי ישראל. מערכת זו מחוברת למערכת התרעה של פיקוד העורף וזו תזעיק את צופרי פיקוד העורף בדומה לאזעקות ‘מלחמה’ בצירוף הכריזה “רעידת אדמה”. משך ההתרעה בצופרים כ-16 שניות, המחולקות ל-3 שניות של צליל אזעקה , 3 פעמים של כריזת רעידת אדמה -ו3 שניות נוספות של צליל אזעקה.


ההבדל בין התרעות פיקוד העורף על ירי רקטות וטילים לבין אזעקה על רעידת אדמה בכך שבזמן רעידת אדמה תשמעו צליל קצר של אזעקה והכריזה רעידת אדמה במשך 3 פעמים. זאת בשונה מאעזקה מתמשכת וללא צירוף הכריזה במקרים של ירי רקטות וטילים.


אפליקציה חדשה (יישומון פיקוד העורף) מאפשרת קבלת התרעות בטלפונים. סביר שנרגיש את הרעידה קודם לקבלת ההתרעה ומסיבה זו יש לשמור בראש את האפשרות לכך שזה יקרה ולהיערך לכך מנטאלית ולתכנן את תגובתנו המהירה מראש עבור המרחבים השכיחים ביותר שבהם אנו נמצאים בחיי היום היום.


עמוד התרעות שבו תוכלו להגדיר בו את אזור מגוריכם ולקבל עבורו התראות בזמן אמת על מסך המחשב.


עמוד המציג את הרעידות האחרונות בכל עוצמה שהיא בישראל והסביבה, מיועד יותר למעקב כללי מתוך סקרנות ופחות כמנגנון התרעה בזמן אמת.


מוכנת גופנית ובריאותית


במקרים רבים של רעידות אדמה מתנתקת האפשרות לאכול ולשתות עקב חסימות של מעברים אל תוך מבנים או עקב קריסה של מבנים על אנשים בדרך שאינה מאפשרת להם לזוז. במקרים אלו סיבולת הגוף למצבי עקה ויכולת העמידות של הגוף להתמודד עם מחסור במים ומזון היא משמעותית מאוד. אין זו המלצה הגיונית להתנסות בצומות נטולי מזון או מים לפרקי זמן ממושכים לצורך היערכות לקראת רעידות אדמה. אך זו תהיה המלצה בריאותית להתנסות בכך בשגרת החיים עקב ריבוי היתרונות למניעת מחלות, הארכת תוחלת החיים ושיפור הסיבולת הגופנית למצבי עקה באופן כללי. יכולת זו עשויה גם לתרום בעיתות משבר קיצוני כמו רעידות אדמה.


הנחיות חשובות נוספות


התייחסו לכל רעידת אדמה כאל רעידה חזקה הדורשת תגובה מיידית ומהירה.


אל תכנסו בטעותצ למקלטים תת-קרקעיים או מבננים תת-קרקעיים אחרים מחשש לקריסה של המבנה ההנמצא מעל וחסימה של פתחי המבנה.


במידה שאתם משתמשים בכסא גלגלים, תנעלו אותו והגנו על הראש.

היערכות לרעידת אדמה בישראל מטעם פיקוד העורף

ובנימה חיובית לסיום – האם יש תוצאה חיובית כלשהי מרעידת אדמה?


בישראל רוב המעיינות החמים נמצאים באזור הכנרת וים המלח, כחלק מההיסטוריה הגעשית בבקע הסורי-אפריקני. שתי נביעות חמות בלבד מרוחקת מהבקע מה שמעיד על כך שבאזור הפעיל והרגיש יותר לרעידות אדמה עשויות להתפרץ נביעות חמות חדשות שישמשו את כולנו לנסות ולהירגע. עד-אז אני ממליץ לכולם להגיע למעיינות החמים הקיימים כבר היום הודות לבקע ורעידות אלו מן העבר. כל הפרטים על המעיינות החמים והנפלאים בישראל במאמר הבא.

לעדכונים והצטרפות לטיולים הירשמו כאן:

המסע לארץ הגולן והתאנה - שימור זני מורשת של תאנים עתיקות

נגן וידאו
נגן וידאו

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

תגיות:

קטגוריות : השראה הדדית