הר החרמון | מסלולים וטיולי שלג בחרמון | הר חבושית | הר כחל

| , | 02/05/2023



מסלול טיול להר כחל והר סנאים

יש את ארץ הגולן,

ויש את ארץ החרמון.

מצורפת מפה עם המסלול הקל ביותר לתכנון והקל יחסית לביצוע מאשר הטיפוס לפסגת החרמון. המסלול מתחיל בבית העלמין של נווה אטיב, בנקודת הסימן האדומה הראשונה שמתחילה בישוב. לאחר שלגים כבדים ברום הגובה של נווה אטיב והסביבה, המסלול קסום ונגיש במיוחד.

מסלול הר כחל והטיפוס אליו בשלג

כעבור ק”מ וחצי פונים שמאלה בסימון השחור להר סנאים. התחושה היא של ארץ חדשה ותקופת חיים אחרת המשתלבות עם המבנים העתיקים של התושבים המקומיים שחיו שם לפני אלפי שנים. חוזרים בחזרה לסימון האדום וממשיכים לעלות בעלייה חדה עד לסימון הפונה שמאלה לכיוון מחצבת כחל.

עלייה זו מאתגרת במיוחד בשלג עמוק, אך במידה שאתם מגיעים לשם אחרי מטיילים שמכירים וכבר עברו שם, יהיה קל להתקדם ולצעוד אחריהם מבלי שהאווירה הפסטורלית תפגע. מדובר במסלול קצר יחסית של 2.5 ק”מ, אך הוא עשוי לקחת מספר שעות בשלג עמוק ועם הרבה עצירות להסדרת הנשימה והתפלאות מהנופים המתגלים בכל מספר שניות.

תצפית מהר כחל לנחל שיאון

לאחר סיום המסלול מסביב להר כחל, מתחברים בחזרה לדרך רכב שבימים מושלגים תהיה ברורה ונוחה יחסית להליכה עקב מפלסות של הצבא. ממשיכים עד לבירכת מן והקופות של החרמון. שם ניתן להשאיר רכב לצורך החזרה לנקודת ההתחלה או להתחבר לשביל הגולן היורד משם בחזרה למג’דל שמס.

לאלו שרוצים להשאיר רכב בנקודה אחת ללא השארת רכבים לאיסוף, ניתן גם לרדת משביל הגולן כ-500 מ’ לפני שמתחבר לכביש העולה למגד’ל שמס, על-ידי פנייה ימינה לכיוון דרום מערב ועל אף ששביל זה אינו מסומן על המפה, הוא ממשיך לאורך עמודי חשמל גבוהים וברורים, רחב ובוצי, עד לנקודת ההתחלה שבה השארנו את הרכב בנווה אטיב.

הר כחל מושלג 40 ס”מ בפסגותיו

דגשים חשובים למסלול טיול להר כחל והר סנאים

המסלול בהר כחל דורש אישור מהצבא עקב אימונים. על-הנייר אסור לטייל בימי חול מלבד שישי ושבת, אשר גם בהם נדרש לעדכן את הצבא ולוודא שהמצב הבטחוני מאפשר זאת. בשלג עמוק מומלץ לטייל עם ציוד מתאים, אנשים מנוסים ולפחות עם עוד אחד נוסף במקרה שתדרשו לחילוץ. כל המלצה הרשומה כאן מיועדת למיטיבי לכת או מטיילים המנוסים בניווט. חשוב לא ללכת לאיבוד במסלולים אלו או לצאת מבלי מפה עדכנית או אפליקציית ניווט זמינה.

מפת מסלול טיול להר כחל והר סנאים

מסלול טיול להר חבושית והר החרמון

מדובר במסלול מאתגר ותלול, אך שווה כל מאמץ. תפנו לכך יום שלם מלפנות בוקר ותספגו מקסימום של אווירה, מהשלג הבתולי והנקי והנופים שאינם דומים לשום דבר שאתם מכירים (בישראל).

הדרך הקלאסית, המסומנת והמותרת (חלקית) מטעם הצבא לפיסגת החרמון מתחילה מנקודת הסימון של שביל הגולן בשכונות הגבוהות של מג’דל שמס, המתוארת ונראית במפה הקודמת.

בימים שבהם רום השלג מתחיל במג’דל שמס והסביבה, מתחילים מהרגע הראשון לנוע בשלג עמוק ולאחר מספר ימים של הפוגה, השלג באזור זה מתחיל להפשיר והתנועה קלה וזורמת יותר. הקסם מתרחש לאורך העלייה שבה עולים רמה אחר רמה, כל 50 מ’ נוספים מגלים עוד שכבה של שלג וכך למעשה השלג מעמיק ומרשים יותר לאורך כל הדרך עד הפיסגה.

הר החרמון | מסלולים וטיולי שלג בחרמון | הר חבושית | הר כחל

בדרך של שביל הגולן ממג’דל שמס חוצים את הכביש המיועד לרכבים הנוסעים לקופות החרמון. מנקודה זו ואילך ממשיכים עוד 500 מ’ ובנקודה זו שביל הגולן מתחבר לקופות החרמון מערבה ושביל מסומן בירוק ממשיך עד הפיסגה, כשבדרך זו הטיפוס הופך למאתגר במיוחד, אך גם ליוצא דופן ביופיו.

הטיפוס בשביל הירוק מתחבר להר חבושית הנמצא ממש בסמוך לפיסגת החרמון, מסלולי הסקי והרכבל, שם לרוב הסימון נעלם תחת השלג וחשוב לנווט היטב עם מפת סימון שבילים בנייד. חלק זה נחשב ליפה ממסלולי השלג המותרים לתנועה רגלית בישראל ואין מטייל חובב טבע ונופים שיהיה מוכן לוותר על מסלול זה לפחות פעם בשנה, על אף המאמץ הכרוך בכך.

מסלול זה עשוי להיות מאתגר גם בקיץ עקב העלייה התלולה ובחורף עוד יותר מכך. אך אם יוצאים מספיק מוקדם בבוקר וזזים בקצב נינוח עם הרבה הפסקות למנוחה, ניתן להשלים מסלול זה בביטחון ועד לשעות הצהריים. בסיום השביל הירוק מגיעים לרכבל העליון שבפסגת החרמון, משם הצבא אינו מאפשר לנוע בצירים שמסביב אשר מובילים למוצבים הצבאיים.

נופי הר חבושית בשלג

מנקודה זו תוכלו לרדת בחזרה את המסלול שעליתם בחזרה למג’דל שמס או להתחבר למסלול ארוך יותר ולרדת דרך הר כחל והר סנאים עד לנווה אטיב. הכול תלוי ברמת הכושר והסיבולת האישית שלכם, הציוד המתאים (מקלות הליכה, נעליים מתאימות ואטומות לשלג ורטיבות וכו’..) והשעה שבה הגעתם לפיסגה כדי להעריך האם נותר מספיק זמן כדי לרדת רגלית בחזרה.

יש גם אפשרות לרדת בחזרה דרך הר חבושית שהנופים בו תמיד מזמינים לפעם נוספת עד לכביש הקופות של החרמון ומשם לתפוס טרמפ או להזמין מונית עד לרכב בחזרה, אם ומרגישים שהספיק לכם או שהשעה כבר נעשית מאוחרת.

שלג היום, נקי ובתולי בהר החרמון

דגשים חשובים למסלול טיול להר חבושית והר החרמון

המסלול מנקודת ההתחלה של השביל הירוק בסמוך לקופות החרמון, דרך הר חבושית ופיסגת החרמון דורש אישור ותיאום עם צה”ל. על הנייר מסלול זה אסור לטיול בימי חול ונדרש לתיאום גם בסופי שבוע. מפתה מאוד לשלב במסלול זה את מעלה גולני הקסום, אך ציר זה לרוב מצולם ע”י צה”ל והמטיילים בו נחסמים ע”י שערים וחיילים המבקשים מהם לחזור בחזרה. קחו זאת בחשבון.

השלג במסלול זה עשוי להיות עמוק מאוד ובקלות ניתן לשקוע עד המותניים. חשוב לטייל עם אדם נוסף במקרה שתצטרכו עזרה לחילוץ. מומלץ תמיד ללכת על שביל של מטייל מנוסה שעבר שם לפניכם, כדי לעבור על צעדים בטוחים יחסית שניתן לראותם בעין ואלו לרוב יהיו קלים יותר לתנועה מאשר נתיבים שתפתחו בכוחות עצמכם מחדש. כל המלצה הרשומה כאן מיועדת למיטיבי לכת או מטיילים המנוסים בניווט. חשוב לא ללכת לאיבוד במסלולים אלו או לצאת מבלי מפה עדכנית או אפליקציית ניווט זמינה.

מפת מסלול טיול להר חבושית והר החרמון


לעדכונים והצטרפות לטיולים הירשמו כאן:

המסע לארץ הגולן והתאנה - שימור זני מורשת של תאנים עתיקות

נגן וידאו
נגן וידאו

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

תגיות: , , , , ,

קטגוריות : השראה הדדית טיולים בגולן