עין ג’ונס | מאגר בנטל | מאגר עורבים | מעיינות חמים ברמת הגולן ובעמק | עדכונים

| , | 13/05/2023



מעיינות חמים בישראל, טבעיים ונגישים

מעיין חם מקורו במי תהום שהתחממו בעומק קרום כדור הארץ ומימיו נחשבים למרפאים עקב ריכוז מינרלים אשר התמוססו בהם לאורך אלפי שנים. היווצרותו של המעיין נובעת לרוב מפעילות מאגמטית (געשית) רדודה יחסית מתחת לקרקע. כאשר המים מגיעים לטמפ’ גבוהה מאוד, הם נוטים להתפרץ כקיטור בצורת גייזר.

אישית אני חובב מים קרים ואף קפואים על כל יתרונותיהם. מעיינות חמים הם הזדמנות לחוויה שונה וזה נפלא שיש אפשרות לשלב בין השניים בהתאם לעונות השנה ומצב הרוח.

מעיינות מרפא בישראל

בישראל רוב המעיינות החמים נמצאים באזור הכנרת וים המלח, כחלק מההיסטוריה הגעשית בבקע הסורי-אפריקני. שתי נביעות חמות בלבד מרוחקת מהבקע כדוגמת חמי יואב וחמי געש

מעיינות חמים ומרפא בתשלום

האתר הפופולארי ביותר למעיינות חמים בישראל הוא חמת גדר, שם ניתן למצוא נביעות של מים בטמפ’ שונות (25-52 מעלות) ובהרכבים כימיים מרוכזים ומדוללים במינרלים. הנביעות החמות בחמת גדר משוערות שמגיעות מעומק של 2 ק”מ וסביב האתר נמצאים שרידים של מרחצאות מפוארים ומושקעים מהתקופה הרומית (63 לפנה”ס).  

מעיין אל-מַקְלָה

עד 52 מעלות, מרוכז בגופרית ומינרלים שונים הנחשבים למרפאים. מימיו נשפכים לירמוך מחוץ לאתר חמת גדר ושימשו את אתר המרחצאות הרומי הנטוש. מעיין זה נשפך בעבר במרחצאות הרומים לסדרה של 7 בריכות, שכל אחת מהן נפרדת מהשנייה ולכל אחת מהן טמפ’ שונה עקב התקררותם של המים לאורך הדרך מבריכה לבריכה. מומלץ מאוד לבקר בעתיקות אלו כדי להתרשם מהעושר והפאר שניתן לדמיין ועדיין לראות בשרידי המרחצאות שעוד נותרו בשלמותם.

מעיין עין בַּלְזָם

40.6-42 מעלות, בדומה לאל-מקלה מרוכזים במינרלים שונים הנחשבים למרפאים, אך פחות מאל-מקלה הנמצא מחוץ לאתר חמת גדר.

מעיין אֶ-רִיח

40 מעלות. מעיין זה נמצא מחוץ לאתר חמת גדר ומשמש לרחצה בבריכה המוכרת בשמה עין ג’ונס אשר פרטי ההגעה אליה יפורטו בהמשך. בריכה זו נמצאת באתר המרחצאות הרומי שמעליו בנו הטורקים מבנה אבן ששרידיו עדיין נותרו עומדים באופן חלקי.

מעיין סַח'נָה, עין סַעַד אל-פָר

28 מעלות, מרוכזים במעט מינרלים ומשמשים בעיקר עבור בריכות הדגים של מסעדת חמת גדר.

מעיין בוּלוּס

25 מעלות, מים מתוקים וקרירים המשמשים לשתייה.

תכונות המים בחמת הגדר על-פי הרכב המינרלים

מלבד ריכוז גבוה במינרלים ובטמפ’ גבוהה, עקב התפרקותו של אורניום הנמצא בסלעי עומק באדמה, שני איזוטופים של היסודות רדיום ורדון מומסים אל תוך המים והופכים אותם לרדיואקטיביים.

תכונות המים בחמת הגדר על-פי הרכב המינרלים

חמי טבריה

באתר חמי טבריה נובעים 17 מעיינות בטמפ’ שונות ובאיכויות שונות של המים. האתר מחולק לשני חלקים בהם הראשון “חמי טבריה SPA” בו פעיל חמאם טורקי עתיק ומרכז לטיפולים ונופש. במתחם זה בריכות בטמפ’ 38 מעלות ומתחם טיפולים משלימים. המתחם השני מוכר בשם “גן לאומי חמי טבריה” ובו עתיקות של יישוב יהודי ובתי כנסת מתקופות קדומות, זאת בנוסף לבריכות מחוממות בטמפ’ של 25 עד 38 מעלות. הטמפ’ המקורית שנובעת מעומק האדמה היא כ-60 מעלות ולצורך התאמה לשימוש הציבור המים מתקררים במערכת של תעלות עד אשר מגיעים לבריכה הראשונה וממשיכים להתקרר מבריכה אחת לשנייה.

מתחת לחמי טבריה קיים צינור שבו רוב השנה מתנקזים מים חמים מאחת הנביעות של חמי טבריה. הגישה מהכיכר הסמוכה לכיוון הכנרת והצינור נשפך מעל האגם. הזרימה חלשה מאוד, אך הטמפ’ גבוהה וחמה ויכולה להיות נחמדה לביקור מזדמן. נקודה זו ידועה בשם: “מעיינות חמים בקבר מאיר בעל הנס” , אך היא למעשה ניקוז של אחת מנביעות חמי טבריה.

חמי זוהר

מלונות חמי זוהר נמצאים לצד חופי אחת מהברכות התעשייתיות באגן הדרומי של ים המלח. בשנות ה-50 נבעו מתוך האדמה מים מרוכזי גופרית בטמפ’ של 32 מעלות ואתר רחצה ומרפא זה היה פתוח לציבור. כיום מעיינות המרפא מרוכזי הגופרית של חמי זוהר נמצאים בשימוש בתי המלון.

מים חמים ברמת הגולן

מעיינות עין ג'ונס חמת גדר, מאגר עורבים, מאגר בנטל

הלכה למעשה מדובר במעיין אחד של ממש אשר פורץ מתוך אחת מנביעותיה של חמת גדר (מעיין אֶ-רִיח) וב-2 צינורות מים שמקורם בקידוח הסמוך לקיבוץ שמיר אשר מזרים את עודפי המים למאגרים המשמשים להשקיה של מטעים ברמת הגולן ובריכות של דגים בעמק החולה.

עין ג'ונס חמת גדר

המעיין הטבעי האמיתי היחידי מבין הארבעה שבגולן ובעמק החולה. היתרון המרכזי בעין ג’ונס המצוי בשרידיו של חמאם טורקי הוא בכך שהמים החמים אינם נתונים למצבי רוח או החלטתו של אדם לפתוח ולסגור. המים החמים נובעים ללא התערבות אדם כל השנה והאתר פתוח בשנים האחרונות ללא כל קושי ובמרחק הליכה של פחות מ-5 דקות מחניון הרכבים. החיסרון העיקרי בעין ג’ונס אלו האנשים אשר מבקרים בו והצפיפות הגדולה. מדובר במתחם מרכזי של בריכה אחת חמה בטמפ’ של 40 מעלות ובריכת משנה צמודה אליה בטמפ’ נמוכה ב-4-5 מעלות. מספיק אורח בודד שמחליט להפעיל מוסיקה רועשת ולעשן ובכך להרוס את החוויה למאות המבקרים האחרים.

הבריכות בעין ג’ונס קסומות ומיוחדות ואין דומה להן בישראל במרחבי הטבע הפתוחים וללא כל עלות ותחזוקה של כל גוף ציבורי ומסחרי. ניתן ללמוד מבריכות אלו אשר חולפים בהן עשרות אלפי אנשים בשנה את היתרון שיש למקום שחלים עליו מגבלות וחוקים אשר שומרים על האווירה השקטה, הניקיון באופן יחסי ואיסור העישון במקומות ציבוריים. כאשר נמצאים בבריכות אלו ללא מבקרים חסרי מודעות סביבתית וחברתית הביקור יזכר כמענג ובלתי נשכח, זאת במיוחד ככל שמזג האוויר קריר יותר.

חיסרון או יתרון (תלוי בנקודת המבט) הוא בכך שחמת גדר נמצאת בחלק הנמוך ביותר של רמת הגולן (150 מטרים מתחת לפני הים) מה שאומר שהאקלים צחיח יחסית ויורד מעט מאוד גשם, כמו גם הטמפ’ הממוצעת שגם בחורף אינה מתקררת מספיק כדי ליהנות מהמים החמים והאוויר הקר המשתלבים יחד לכדי חוויה מענגת. גם בשיאו של החורף הטמפ’ של האוויר יחסית גבוהה וברוב חודשי השנה של הקיץ ובין העונות חם הרבה יותר מה שהופך את המים החמים לפחות אטרקטיביים, זאת בשונה מהמעיינות החמים שעליהם ארחיב בהמשך. הבדל נוסף בין עין ג’ונס למעיינות החמים שבהמשך הוא בכך שהבריכה מוגנת על-ידי שרידי קירותיו של החמאם הטורקי, מה שמגן מפני רוח מבחוץ.

המלצות לעין ג'ונס טרם ההגעה

אני נוהג להביא עמי שקיות קרח ודלי מים כדי להשתמש בהם לסירוגין בין הרחצה במים החמים והאפשרות להתקרר מעט בין אחת לשנייה. מניסיון כל הנמצאים במקום נהנים מכך מאוד ועל-כן יהיה נחמד אם תמיד יהיו מבקרים שיביאו עמם מעט ‘קור’ כדי לצנן את הטמפ’ החמה של האוויר והמים.

לי אישית מאוד לא נוח ליהנות מהאווירה המיוחדת של המקום כאשר בכל כמה שעות מצטברת כמות גדולה מאוד של בדלי סיגריות ואשפה במים ובמקומות הישיבה סביבם. בכל ביקור שלי במקום אנו נוהג להביא עמי שקיות אשפה גדולות וכפפות כדי להתחיל בניקיון מזורז של המתחם ורק לאחר מכן להכנס אל המים וליהנות מהאווירה הפסטורלית והנקייה באופן יחסי. בסמוך לבריכה ישנה רשת המאפשרת ניקיון פנימי של המים מאשפה ובדלי סיגריות, כך שתוך 15 דקות ניתן להכשיר את המקום באופן מזמין ונעים הרבה יותר לכולם.

המלצות נוספות לביקור ורחצה בעין ג'ונס

במידה שהגעתם מרחוק ואינכם צפויים לבקר במקום לעתים קרובות, מומלצת מאוד חווית הסיור במחצאות הרומים העתיקיים שבסמוך. מדובר בסיור של 20-30 דקות מרתקות ומדהימות. אתר המרחצאות שגילו מתוארך ליותר מ-2000 שנים אחורנית כולל בנייה בסטנדרטים הגבוהים ביותר שהיו מקובלים לאותה תקופה. אולמות גדולים, קשתות מפוארות וריצוף פסיפס ושייש מעוצבים ומושקעים במיוחד. המקום ישאיר עליכם רושם עז גם אם אינכם חובבי ארכיאולוגיה מטבעכם. המעיין שנכתב עליו קודם בשם מעיין אל-מַקְלָה הוא החם ביותר מבין המעיינות בסביבה והיה זה ששימש למילוי של כל אחת מהבריכות באתר המרחצאות הרומי. ניתן להגיע ממש עד למקורותיו ונכון לימים אלו מדובר בבריכה שאינה נקייה או מזמינה לרחצה.

מפל סמר במסלול עין ג’ונס וחמת גדר
מפל סמר במסלול עין ג’ונס וחמת גדר
מפל סמר להתקררות במסלול עין ג’ונס וחמת גדר
נחל סמר במסלול עין ג’ונס וחמת גדר. שטח צבאי סגור

איך מגיעים לעין ג'ונס?

קישור בוויז למעיינות החמים עין ג’ונס. מהחנייה מחפשים מעבר בין השיחים בכיוון מזרח (בהמשך לכיוון שממנו הגענו). חוצים בין השיחים במרחק של 30 שניות הליכה עד שמגיעים לכביש מסודר וגדר גבול (עם ירדן) שלא ניתן לעבור או לפספס. פונים דרומה (ימינה) והולכים על הכביש בצמוד לגדר. חולפים דרך בסיס צבאי הממוקם בשרידיו של החאן העתיק ומיד כשחולפים על שער הבסיס מגיעים למפרץ חנייה ומבנה האבן של החמאם הטורקי ובו בריכת עין ג’ונס.

מאגר עורבים

מאגר זה שימש בשמך שנים ארוכות את תושבי הגולן והסביבה ללא הפסקה והמים החמים זרמו בו במשך שנים רצופות ולהנאתם הרבה של המבקרים הקבועים במקום. נכון לתחילת שנת 2023, המים החמים במאגר עורבים זרמו מספר פעמים בודדות בכל שנת 2022, מסיבות שאינן ברורות או ידועות.

כמו במאגר בנטל ובחם קר להבות הבשן גם כאן צינור שמקורותיו בסמוך לקיבוץ שמיר מזרים מים בנקודה הנשפכת למאגר ומזינה אותו. כאשר הצינור פתוח והמים זורמים, הנוף משגע להרים סביב ולמאגר הקסום ביופיו.

בחורפים קרים השלג סביב המאגר ובנקודת היציאה של המים החמים הופך את המתחם כולו לרומנטי, פסטורלי ומענג במיוחד.

המעיין החם שפורץ מצינור למאגר עורבים מצוי בגובה 800 מ’ מעל פני הים, מה שמאפשר לחוות את הקור העז של הגולן בימי חורף משובחים וליהנות באופן מיוחד מהמים החמים שנמצאים ממש בסמוך לחניית הרכבים. הטמפ’ של המים ביציאתם מהצינור כ-40 מעלות ובמשך זרימתם לאורך הנחל מתקררים עד לכדי 32 מעלות בנקודת ההתחברות למאגר.

מאגר עורבים כמעט ויבש לחלוטין, מים חמים זורמים ביום קיץ
נחל מצינור המים החמים במאגר עורבים
גם פרות רוחצות ונהנות מהמים החמים במאגר עורבים
עונג ושלווה במעיינות החמים של מאגר עורבים

איך מגיעים למאגר עורבים?

קישור בוויז למעיינות החמים מאגר עורבים. מהחנייה של הרכבים מסתכלים עם הפנים צפון מזרח ובמידה שהצינור זורם האדים והעוצמה ימקדו את תשומת לבכם במטרה. כדי להגיע עד לחנייה הסמוכה לצינור נדרשת נסיעה של 500 מטרים בעלייה המתאימה לרכבים פרטיים בנסיעה זהירה ואיטית. כעבור 500 מטרים יש לפנות ימינה לחנייה הסמוכה לצינור שבתקווה מזרים מים חמים.

מאגר בנטל

 

מאגר בנטל דומה במידה רבה למאגר עורבים, אותו צינור, אותם מים ונוף דומה. ההבדל המרכזי הוא בקפיצה של הגובה ב-200 מטרים יותר ממאגר עורבים, אשר מגדילה את הסיכויים לשלג במערכות גבוליות וכזו שגם הופכת את האוויר לקריר יותר במשך רוב השנה.

בדומה למאגר עורבים גם כאן צינור פורץ וזורם לאורך מאות מטרים של נחל שתחילתו ב-40 מעלות ולכל אורכו הולך ומתקרר עד ל-32 מעלות בנקודת החיבור למאגר.

נכון לפברואר 2023, המעיין החם במאגר בנטל פתוח וזורם 90% מהזמן, כמעט 7 ימים בשבוע בין השעות 07:00-16:00. אין זה מדויק ויש ימים שהמים פתוחים גם בשעות נוספות ויש גם ימים שבהם המים אינם זורמים בכלל או שהמים היוצאים בצינור קרים. אין כל דרך לצפות או לדעת זאת מראש מכיוון שאין כל גוף אשר אחראי למתרחש ביציאתם של המים מהצינור ואין כל עלות בכניסה. בהמשך יפורטו הדרכים להתעדכן בזמן אמת על מצב המים בכל המאגרים והצינורות.

אגס סורי פורח לתפארת על גדותיו של מאגר בנטל
מאגר בנטל ממעוף הציבור

איך מגיעים למאגר בנטל?

קישור בוויז למעיינות החמים מאגר בנטל. מהחנייה של הרכבים חוצים רגלית שער בקר סטנדרטי והצינור עם המים החמים במרחק עשרות מטרים משם עם הפנים לכיוון המאגר העצום. אין כל נסיעה בשטח מלבד ירידה של מטרים בודדים מהכביש.

מעיינות חמים בעמק החולה - חם קר להבות הבשן ונחל עורבים

נחל עורבים שמקורותיו הרחק עשרות ק”מ צפונה זורם בתעלת מים עד שמתחבר לנהר הירדן. פחות מק”מ לפני התחברותו לירדן מתפרצים מים חמים מצינור שמקורותיו בסמוך לקידוח שבסמוך לקיבוץ שמיר. המים הפורצים מהצינור ישירות לנחל הופכים את החוויה למיוחדת במינה עקב הטמפ’ הקרה של נחל עורבים (15 מעלות בחורף) והטמפ’ החמה של המים מהצינור (40 מעלות).

אין כאן נביעה של מעיין ממשי בנקודה זו, אלא בצינור המזרים עודפי מים מקידוח מרוחק מספר רב של קילומטרים.

איך מגיעים לחם קר להבות הבשן ונחל עורבים?

קישור בוויז למעיין החם קר להבות הבשן ונחל עורבים. פונים מערבה מהכביש ונוסעים 200 מטרים בדרך עפר עד שמגיעים לצינור אשר מקווים שזורם מכיוון דרום (שמאל). ניתן גם להחנות את הרכב ממש בירידה מהכביש עקב מרחק ההליכה הקצר כדי לבדוק ולוודא שאכן המים זורמים והדרך אינה משובשת למעבר של רכב פרטי.

מאגר שמיר והקידוח המקורי האחראי לכל המים החמים בשאר הצינורות והמאגרים כיום - גייזר שמיר המוכר גם כגייזר כפר סאלד

לפני 19 שנים (בשנת 2004) בין בצורות ומיעוט משקעים הושקעו המון משאבים מטעם המדינה ורשויות המים לקידוחים ברמת הגולן והעמק לאיתור מקורות מים אשר יכולים לשמש לשתייה וחקלאות. בקידוח הסמוך לקיבוץ שמיר התפרצה באופן מפתיע ובלתי צפוי נביעה הידרותרמית ובמשך שנים זרמו מים חמים מגייזר שאין דומה לו כיום באף אחד מהמעיינות החמים. הגייזר היה למוקד עלייה לרגל והיחידי מסוגו ברמת הגולן (מלבד חמת גדר שבאותה תקופה גם עין ג’ונס היה בלתי נגיש עקב חסימה של צה”ל). הייחודיות של הגייזר בשמיר היתה בכך שהזרימה של המים פרצה מקידוח מעומק 1500 מטרים באמצעות לחץ ארטזי – לחץ עצמי ללא שאיבה וצורך בהתערבות והשקעת אנרגיה מצד האדם. זהו היה הגייזר הטבעי היחידי בישראל.

הגייזר בסמוך לשמיר פרץ בטמפ’ של 47 מעלות ומימדיו לא היו עצומים, אך היו מרשימים ומעניקים תחושה של טבע בהתפרצות טבעית ומיוחדת במינה. במשך חודשים ושנים השמועה התפשטה באיטיות בתקופה שבה רשתות חברתיות וואטסאפ היו מונחים ואפליקציות בלתי מוכרות. השלווה והשקט היו מובטחים בכל ביקור ואין כל דרך לתאר את האושר שאפשרי לכולנו במידה שהיינו מטפחים מודעות עצמית וסביבתית כמיטב יכולתנו.

הגייזר החל להתפרסם ויחד איתו החלו להגיע עוד ועוד אנשים. מכיוון שההגעה אליו היתה מורכבת יותר מלמאגרים הקיימים, רכבים רבים נתקעו בדרך וחסמו את הדרך, מה שיצר לא מעט בעיות וחילוצים בשעות לא שעות והמולה בלתי רצויה לאנשי קיבוץ שמיר הנמצא בסמוך. כמו כל אתר הפתוח לציבור באופן חופשי, האשפה והטיפשות האינסופית של האנשים הובילה למעשים חסרי כל היגיון. אנשים הביאו אמבטיות והציבו אותם בשטח וחיברו אליהן צינורות ותבעו עליהן בעלות. מסיבות ‘טבע’ מהסוג חסר המודעות לכך שקיבוץ שמיר הסמוך סובל מהרעש. השימוש באתר הקסום לצורך מטרות פחות מתחשבות בסביבה הפך את האתר כולו למזבלה רועשת אחת גדולה, מה שגרם ככל הנראה לסגירתו באופן סופי ללא פתיחה חוזרת מאז ומסיבות מובנות וברורות.

לחובבי היסטוריה ניתן להגיע לנקודת הקידוח ללא כל קושי. הנ.צ. על המפה בנביעה המסומנת בשם עין שמיר והיא נמצאת על דרך ג’יפים מסומנת באדום המחברת בין קיבוץ שמיר לכפר סאלד.

בשנת 2010 הוקמה חברה בבעלות משותפת של 20 קיבוצים בגליל בכדי להקים יחד אתר מרחצאות בשם “מרחצאות הבזלת” ממקור אותם מים בשטח חקלאי של 30 דונמים בסמוך לקיבוץ עמיר. התכנית התפרסמה לציבור והחלו בהכנות לקראת בניית מתחם התיירות והספא בגליל. התכנית אף הופקדה בועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז צפון. מאז עברו הרבה מים בנהר והתכנית אינה התממשה.

יש זמנים שבהם מוזרמים מים חמים למאגר שמיר עצמו אשר נמצא בסמוך לציר הנפט מזרחית לשמיר. לאורך השנים יש לעתים חברת שמירה המונעת כניסה למקום ולעתים המקום פתוח. המאגר מוקף גדר המנסה למנוע בכל דרך כניסה של מבקרים וכמו כל גדר זו נפרצת בנקודה מסוימת וחוזר חלילה. אישית איני ממליץ או מחבב את המקום עקב המבנה המלאכותי ויריעות הפלסטיק המשמשות כחיפוי למאגר.

גייזר שמיר בימיו הטובים
גייזר שמיר בימיו הטובים

מעיינות חמים בים המלח - נחל קדם ומעיינות עיינות קדם (עין קדם) על חופי ים המלח

שפך נחל קדם אל ים המלח מרכז בסביבתו בריכות קטנות וגדולות שבכל אחת מהן מים בטמפ’ מעט שונה. ניתן ליהנות מהמים החמים בטמפ’ של 40-42 מ’ ממקורותיו של נחל קדם לפני שהם נשפכים לים המלח וממש לנוע עם המים לאורך הנחל.

החנייה בסמוך לשלט ‘נחל קדם’ לצד הכביש ומשם יורדים ברגל לכיוון צפון מזרח לחופי ים המלח. ברצועה של ק”מ בין נחל קדם מדרום לבין נחל סלוודורה מצפון מפוזרות נביעות ובריכות רדודות ועמוקות. חשוב לשים לב לבורות רבים בשטח ובולענים הנוצרים מעת לעת.

בעת שטפונות מפל קדם הסמוך נשפך מגובה 330 מטרים! זהו המפל הגבוה והמרשים ביותר בישראל.

איך מגיעים לעין קדם?

קישור בוויז למעיינות החמים עיינות ועין קדם. החנייה בסמוך לכביש ואינה נדרשת נסיעת שטח או מומלצת כזאת בירידות לכיוון המעיינות וים המלח. ג’יפים וכלי רכב המתאימים לשטח נוסעים בדרכים אלו וגם הם נוטים להתקע שם לעתים קרובות.

גייזר שמיר בימיו הטובים

איך יודעים אם יש מים חמים במעיינות החמים?

זאת שאלת מליון הדולר. היו שנים רבות בהן אנשים היו מגיעים מכל רחבי הארץ ומתאכזבים לגלות שאין כל זרימה. כיום עם הרשתות החברתיות והאפליקציות השונות ניתנת האפשרות להעברת מידע בזמן אמת בין אלפי אנשים, מה שמאפשר ליצור קבוצות של מבקרים רבים המעדכנים אחד את השנייה בסטטוס המים בכל אחד מהצינורות השונים.

כיום פעילות שתי קבוצות מרכזיות אשר מתעדכנות על בסיס יומיומי ובמשך היום על הסטטוס של המאגרים הפעילים לאורך השנה.

מקווה שנהניתם לקרוא ושתהנו פי מליון יותר בשטח ובטבע הנפלא שכולנו קיבלנו במתנה. מי ייתן שגם נדע לא רק לשמור עליו, אלא גם לטפח ולהשאירו טבעי ונעים לבאים אחרינו.

עדכונים בזמן אמת על מים חמים בגולן ובעמק

קבוצת וואטסאפ לעדכונים על מים חמים בגולן ובעמק.

קבוצת טלגרם לעדכונים על מים חמים בגולן ובעמק.

לעדכונים והצטרפות לטיולים הירשמו כאן:

המסע לארץ הגולן והתאנה - שימור זני מורשת של תאנים עתיקות

נגן וידאו
נגן וידאו

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

תגיות: , , ,

קטגוריות : השראה הדדית טיולים בגולן