תאנים ואחוות שכנים | שלום בית

| | 14/08/2019

התאנים ברוב הארץ כבר בשיא עונת ההבשלה [או לאחריה], הנהדרת מאין כמוה. שנה שעברה היתה שנה קשה לתאנים בכל הארץ והשנה עושה רושם כאחת שמפצה על כך בגדול. העצים והעלווה בריאים והעצים שופעים בפירות מזינים וטעימים.

כחובב תאנים, אמליץ מקרב לב לטפח ולהעצים את איכות הפרי ושיהיו כמה שיותר שיהנו מתאנים אמיתיות.

 

אמליץ למתן את ההשקיה בעונה זו של הבשלה, עד למינימום האפשרי, בהיוועצות עם הגנן או ידיעה והבנה אישיים. עץ תאנה בוגר מגיל 4 ואילך, לא ‘ימות’ עקב הפסקת ההשקיה לחודש הקרוב וייתכן שזאת רק תיטיב עמו. נסו למתן את ההשקיה ולרווח אותה כך שמוצקות ואיכות הפרי יהיו לטובתכם והשכנים.

 

ככל שתרבו בהשקיה, הפירות יהיו תפלים יותר ועם סיכוי גבוה יותר לתסיסה ונגיעות.

 

אין כטעם תאנה בשלה בשיאה ותחושת הסיפוק והשובע שמספקת.

 

במידה שיש בגינתכם או בקרבתכם עץ מזן משובח ושנושא עליו פירות מרובים,

 

ייתכן ותראו לנכון להשקיע ברשת מסוג 17 מאש, מאווררת אשר יכולה לכסות את העץ ולהגן ב-100% מפני עקיצות ונגיעות של הפרי המבשיל. בכדי לכסות את העץ באופן מיטבי, יש לבצע גיזום מתאים באביב.

 

הגורם העיקרי שמעודד נגיעות וקריסה של ‘עצים’ מבחינת נגיעות הפירות בטרם ההבשלה ובמהלכה,

 

הינו פספוס באריית [מן השורש אור, המילה העברית לקטיף תאנים בעת הזריחה ואור ראשון] התאנים מדי יום.

 

תאנה מסמלת שקדנות, התמדה והתמסרות. אלו שמדי בוקר או יום, נהנים מפירותיה, ימשיכו ויהנו מהם למשך מספר שבועות ואף חודשים. אלו שמתעצלים ואורים את התאנים רק אחת למספר ימים/שבוע או יותר מכך, יוכלו ליהנות באופן חד-פעמי או מזדמן, זאת בזמן שרוב הפרי הנגוע יפיץ את עצמו לכל השאר ובכך העונה תסתיים מוקדם מן הרצוי ורוב הפרי אינו יהיה ראוי או זמין למאכל והנאתכם.

 

תאנה מסמלת אחווה, שלום וידידות. על-כן המלצתי היא לעשות את המעשה הנכון והמועיל ביותר לטיפוח הפרי.

 

הזמינו מדי יום את השכנים והקרובים לאכול מפירות התאנים שבגינתכם. אם אינכם נהנים מהם על בסיס יומיומי בעצמכם, בכל יום שעובר הזמינו את השכנים או כל חובב תאנים בסביבתכם ותאפשרו להם ליהנות מפירותיכם.

 

הם יהנו היום ומחר ואתם תוכלו ליהנות מחרתיים ואילך. אם לא תשתפו, לא תזכו ליהנות גם בעצמכם!

 

אם אינכם מספיקים לארות את הפרי מדי יום או יומיים בבדיקה יסודית בכל עץ, כדאי שתזמינו את השכנים והקרובים לעשות זאת במקומכם. כך תוכלו להבטיח הבשלה מתמשכת של תאנים נפלאות ומינימום של נגיעות ותסיסה.

 

יש הרבה מה ללמוד מן ההיסטוריה של התאנים אשר היו בכל חלקת אדמה שבה אנו חיים כיום ושכבר אינן עוד. אפשר ללמוד רבות על החקלאות המסורתית שהיתה כאן בארץ ישראל, עד לפני כמה עשרות שנים ושבהן היו התאנים לגידול חקלאי מוביל וכיום כבר אין למצוא מאותן תאנים נפלאות, הן בכמות ובמיוחד באיכות.

 

התאנים מצריכות ארייה יומיומית ועקבית, בשונה מפירות שקוטפים אחת לשנה או מספר פעמים בודדות. תאנה אינה מאריכה ימים על המדף, אם בכלל ראויה למכירה כפרי ובדומה לאופי הפירות האחרים שאנו מכירים. תאנה בשלה וטרייה אינה מיועדת מטבעה למכירה, אלא לאכילתה ישירות מן העץ, בשיאה. אלא אם כן מייבשים תאנים ואז ניתן לסחור בהן.

 

הדרך המזינה, הטעימה והייחודית לאכילת תאנים הינה ישירות מהעץ, במעבר והתבוננות בכל חלקיו, מישוש ידני ובחירה של התאנה הבשלה והמושלמת מכולן, ביום ובשעה הספציפיים של הרגע ובהווה. 

 

אין לתאנים מקום בעולם של אנשים שידיהם תמיד עסוקות במכשירים ושעסוקים הם בלרכוש מזון מוכן, מאשר לארותו בעצמם, לקבל מאורו, להזין את גופם באור התאנה, השמש והטבע כולו.

 

מי ייתן שתזכו ליהנות מלפחות 177 תאנים עד לסוף הקיץ הנוכחי, מעצים שבגינתכם, של שכנים וקרובים אחרים. ככל שכולנו נשתף, כך כולנו נהנה הרבה יותר, כמה פשוט, כך תהיה למציאות.

 

אם תרצו לנטוע עצים משלכם ומזנים שהיו כאן במשך אלפי שנים ושיש להם מקום של כבוד גם באלף השנים הבאות, אעדכן בפרטים ואפשרויות לקראת האביב והמועד המתאים ביותר לנטיעה.

 

מאחל עונת תאנים, מים וקיץ משובחים!

 

לעדכונים והצטרפות לטיולים הירשמו כאן:

המסע לארץ הגולן והתאנה - שימור זני מורשת של תאנים עתיקות

נגן וידאו
נגן וידאו

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

תגיות: ,

קטגוריות : חקלאות מקיימת