קנדידה | טיפול בקנדידה | טיפול טבעי בקנדידה | קנדידה בעור, בלשון, בנרתיק

| , | 25/01/2023



טיפול בקנדידה עקשנית בעור, בלשון ובנרתיק באופן טבעי

קנדידה אלביקנס היא פטריה עקשנית שבמשך עשרות שנים מטופלים רבים מנסים לטפל בה, בהצלחה חלקית.

הסיבה המרכזית היא שאין כיום טיפולים רפואיים יעילים לפטריות קנדידה ואחרות, אלא טיפולים שכולם כאחד מוצלחים באופן חלקי. המשמעות של ההצלחה החלקית היא שטיפולים באמצעות תרופות רגילות יכולים להביא להקלה בתסמינים ולהכחדת חלק מהזיהום, אך חלקים אחרים עשויים לפתח עמידות ולהביא לתסמינים וסיבוכים מורכבים יותר בהמשך הדרך.

הטיפולים הטבעיים באמצעות צמחי מרפא או תרופות טבעיות חזקות (כמו שמנים מרוכזים) יכולים להביא לשיפור מסוים, אך גם הם מוגבלים בהשפעתם לאורך זמן.

הדרך המדעית והמלאה לטיפול ומניעת זיהומים חוזרים ונשנים בקנדידה מבוססת על חיזוק אופטימלי של המערכת החיסונית ושל כל מערכות הגוף המשתתפות במשימות ההגנה, שמירת ההומאוסטזיס והאיזון הבריאותי הכללי שבגוף.

חשוב להבין שפטריות קנדידה מסוגים שונים הן חלק טבעי ובריא ממערכת האורגניזמים במעיים ובגוף האדם. הכחדה מלאה שלהן תביא לנזק פוטנציאלי וממשי לבריאות וכך גם הכחדה של פטריות, חיידקים ואורגניזמים אחרים אשר בכל אחד מהטיפולים המקובלים נפגעים במהלך הניסיון להכחיד את הקנדידה המפושטת.

הסיבה להתפשטות פטריות בכמות גדולה מהרצויה אשר גורמת לתסמיני מחלה נובעת עקב פיקוח לקוי וכושר חיסוני ירוד, אותם ניתן לשפר ולחזק לאורך הזמן.

במאמר זה נשתף בניסיון בידע המצטברים מבית הבריאות לטיפול יעיל וארוך טווח בקנדידה, כמו גם הידע הכללי הקיים לגבי קנדידה אלביקנס וזנים אחרים, חלקם חדשים וחלקם ותיקים.

מהי פטריית קנדידה אלביקנס Candida Albicans?

קנדידה אלביקנס היא סוג של שמרים (פטרייה חד-תאית) או פטריות הכוללים מספר מינים, כולל קנדידה אלביקנס שנמצאות בכל גוף אנושי. הן נמצאות בפה, במעיים ועל העור של אנשים בריאים מבלי לגרום לחולי או תסמיני מחלה. פטריות קנדידה הן חלק מהמיקרוביוטה הרגילה או הפלורה הטבעית שחיה בגוף, במיוחד בפה, במעיים ובאיברי המין.

אצל אנשים בריאים, פטריות קנדידה בדרך כלל אינן גורמות כל נזק וחיות באיזון עם מיקרואורגניזמים אחרים. עם זאת, בתנאים מסוימים כגון פגיעה באיזון המיקרוביוטה, מערכת חיסון מוחלשת, נטילת תרופות כמו אנטיביוטיקה וקורטיקוסטרואידים או סוכרת, קנדידה אלביקנס עלולה לצמוח יתר-על-המידה ולגרום לזיהומים.  זיהומים אלה יכולים להיות קלים או כאלו שעלולים לסכן חיים. קנדידה אלביקנס היא המין הנפוץ ביותר הקשור לזיהומים בבני אדם. 

זיהומים של קנדידה אלביקנס - קנדידיאזיס

זיהומים של קנדידה אלביקנס יכולים להתרחש בחלקים שונים של הגוף, כולל הפה (פטרת קנדידיאזיס), איברי המין (זיהום שמרים בנרתיק) וזרם הדם (קנדידמיה). התסמינים עשויים לכלול גירוד, צריבה ואדמומיות באזור הפגוע. הטיפול כולל בדרך כלל טיפול תרופתי נגד פטריות, ובמקרים חמורים עשוי להידרש אשפוז.

קנדידה תסמינים

הסימפטומים של של זיהום קנדידה יכולים להשתנות בהתאם לסוג ומיקום הזיהום.

קיכלי פה: כתמים לבנים או צהבהבים על הלשון, הלחיים הפנימיות או גג הפה, כאב או צריבה בפה, אובדן טעם או קושי בבליעה.

זיהום שמרים בנרתיק: גירוד וצריבה בנרתיק ומסביב לפות, הפרשות לבנות עבות שעשויות להיראות כמו גבינת קוטג’, כאבים בזמן קיום יחסי מין או מתן שתן.

זיהומים בעור ובציפורניים: עור אדום, מגרד או מתקלף, פריחה או בליטות, שינוי צבע או עיבוי הציפורניים.

הפרעות עיכול: כאבי בטן, נפיחות, גזים, עצירות, שלשולים, רגישויות למזון ואי סבילות.

עייפות וערפל מוחי: תחושת עייפות, איטיות או קשיי ריכוז.

דלקות באיברי המין ובדרכי השתן: כאבים או צריבה בזמן מתן שתן, מתן שתן תכוף, שתן עכור או בעל ריח חזק, גירוד או כאב באזור איברי המין.

חשוב לציין שלא כל התסמינים הם ספציפיים לזיהומי קנדידה ויכולים לחפוף למצבים רפואיים אחרים.

קנדידה בעור

קנדידה בעור עלולה לגרום למחלות העור הבאות:

אינטרטריגו: פריחה המופיעה באזורים שבהם קפלי עור, כגון בתי השחי, המפשעה ומתחת לשדיים. היא מופיעה כפריחה אדומה, מגרדת ולפעמים כואבת.

קנדידה של הציפורן: קנדידה עלולה לגרום לעיבוי, הצהבה וסדק של הציפורן.

קיכלי דרך הפה: קנדידה בפה ובגרון, הגורמת לכתמים לבנים וקרמיים על הלשון, הלחיים הפנימיות ובגג הפה.

תפרחת חיתולים: קנדידה באזור החיתולים של תינוקות, הגורמת לפריחה אדומה, מגרדת ולעיתים כואבת.

קנדידה עורית: קנדידה הגורמת לפריחה אדומה בעור, מגרדת ולעיתים כואבת.

קנדידה בעור

קנדידה בלשון ובפה

זיהום קנדידה בלשון ובפה עלול לגרום לכתמים לבנים או צהבהבים על הלשון, בפנים הלחיים ובגג הפה. התחושה היא של אי-נוחות עד צריבה כואבת.

הטיפול בקנדידה בלשון ובפה מבוסס תרופות אנטי פטרייתיות או שטיפות פה מקומיות, כמו גם שמירה על היגיינת פה מיטבית, צחצוח שיניים וניקוי יעיל בין השיניים והחניכיים.

קנדידה בלשון ובפה

קנדידה בבטן, מערכת העיכול, במעיים והקיבה

זיהום קנדידה במעיים ובקיבה הוא מצב שבו שמרים ופטריות מתרבים יתר-על-המידה על חשבון האורגניזמים הבריאים שחיים באופן נורמלי במערכת העיכול.

התסמינים של זיהום קנדידה במעיים ובקיבה כוללים:

הפרעות עיכול כגון נפיחות, גזים, שלשולים ועצירות.

ערפל מוח, עייפות, עצבנות, הפרעות קשב וריכוז

פריחות או/גם גירוד בעור

תשוקה קיצונית לסוכר

אבחון יעיל של קנדידה במעיים ובקיבה מתבצע באמצעות בדיקת צואה.

טיפול בקנדידה במעיים ובקיבה מתבצע בשילוב תרופות אנטי פטרייתיות ושינויים תזונתיים אשר תוכלו לקרוא עליהם בהרחבה בהמשך המאמר.

קנדידה בפי הטבעת

זיהום קנדידה בפי הטבעת מכונה זיהום קנדידה פריאנלי.

התסמינים של זיהום זה כוללים: גירוד, צריבה וגירוי בפי הטבעת ובסביבתו. זיהום זה זה שכיח יותר אצל תינוקות, חולים במחלות מעי דלקתיות, חולים עם פיסורה אנאלית או נשאים של HIV (איידס).

קנדידה אצל גברים

זיהומים של קנדידה משפיעים על גברים ונשים. הסוג הנפוץ ביותר של זיהום בקנדידה אצל גברים הוא באיברי המין, הידוע גם בשם זיהום פטרייתי בפין.

תסמינים של קנדידה באיבר המין אצל גברים עשויים לכלול:

אדמומיות, גירוד ונפיחות בראש הפין והעורלה, הפרשה לבנה ומגושמת מתחת לעורלה, כאב או צריבה במהלך מתן שתן או יחסי מין, פריחה על הפין, הפרשות בעלות ריח לא נעים.

גברים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת, סוכרת בלתי מבוקרת, או פעילים מינית ללא הגנה או שיש לו זיהום של קנדידה, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח קנדידה בפין.

טיפול בקנדידאזיס בפין אצל גברים כולל בדרך כלל שימוש בתרופות אנטי פטרייתיות, בצורת קרם או תרופה דרך הפה. חשוב להשלים את מהלך הטיפול המלא, גם אם התסמינים משתפרים לפני סיום הטיפול התרופתי, כדי למנוע את הישנות הזיהום. בנוסף, מומלץ גם לטפל בבני הזוג אם וגם להם יש תסמינים כדי למנוע הדבקה חוזרת.

קנדידה בנרתיק אצל נשים

טיפול בקנדידה בנרתיק

זיהום קנדידה בנרתיק גורם לתסמינים הבאים: גירוד, צריבה, הפרשה סמיכה ולבנה המזכירה גבינת קוטג’ וגירוי באזור הנרתיק והפות.

טיפול בזיהום קנדידה בנרתיק כולל תרופות אנטי פטרייתיות או קרם למריחה מקומית.

תרופות דרך הפה: פלוקונאזול כמנה חד פעמית או כמינונים מרובים למשך 1-3 ימים.

קרמים מקומיים: ניתן למרוח משחות אנטי-פטרייתיות ללא מרשם כמו clotrimazole, miconazole או terconazole על אזור הנרתיק למשך 1-7 ימים בהתאמה לחומרת הזיהום.

המלצות לשינויים באורח החיים לטיפול ומניעה של זיהומי קנדידה בנרתיק

שימוש בתחתוני כותנה נושמים, הימנעות מלבוש צמוד, הימנעות משטיפה או שימוש במוצרי היגיינה ריחניים.

שמירה על היגיינה, כגון ניגוב מלפנים לאחור לאחר יציאות בשירותים.

הפחתת צריכת סוכר ופחמימות מזוקקות.

שימוש במזונות פרהביוטיים ופרוביוטיים.

קנדידה אבחון עצמי

אבחון עצמי של זיהום קנדידה אינו קל מכיוון שהתסמינים יכולים להיות דומים למצבים רפואיים אחרים, ואבחון מדויק מצריך בדיקות מעבדה. אבחון עצמי עלול להוביל לטיפול שגוי ולעכב אבחון וטיפול נכון ומהיר.

מומלץ להתייעץ עם הרופא האישי, כדי לקדם בדיקה מקיפה ולהזמין בדיקות מעבדה, כגון בדיקות דם או תרבית מהאזור הפגוע והמזוהם.

לאחר אישור האבחנה, הרופא יכול לרשום את טיפול מתאים, שעשוי לכלול תרופות נגד פטריות או לבחור בטיפולים אחרים טבעיים לריפוי הזיהום וחיזוק של מערכות הגוף הנדרשת לצורך הריפוי המלא ומניעה של זיהומים עתידיים.

אבחון קנדידה ובדיקת קנדידה רפואיים

האבחנה הרפואית לזיהום קנדידה כוללת בדרך כלל שילוב של הפעולות הבאות:

סקירת היסטוריה רפואית, תסמינים בשנה האחרונה ובהווה, תרופות שהיה בהן שימוש, כולל תדירות ומשך הפעמים של שימוש באנטיביוטיקה.

בדיקה גופנית: של האזור הפגוע והמזוהם, כגון הפה, אזור איברי המין או העור, כדי לאבחן את חומרת והיקף הזיהום.

בדיקות מעבדה: כדי לאשש או לשלול את האבחנה של זיהום הקנדידה. בדיקות אלו עשויות לכלול בדיקות דם כדי לאתר נוגדנים לקנדידה או סימנים אחרים של זיהום.

חומצות אורגניות בשתן: מדידה זו יכולה להעיד על נוכחות של של זיהום בקנדידה.

 

בדיקת רוק: איתור זיהום של קנדידה בפה.

תרבית של האזור הפגוע: הנלקחת מהפה, הנרתיק או העור, כדי לאשש או לשלול את ריכוז ונוכחות הזיהום של הקנדידה.

בדיקת צואה: לצורך אבחנה מדויקת של זיהום הקנדידה במערכת העיכול

אבחון קנדידה במעבדה

בדיקת קנדידה ביתית | אזהרות וסכנות

קיימות ערכות לאיסוף דגימות בבית ושליחתן לצורך אבחנה רפואית במעבדה.

לאיסוף דגימות אלו מספר חסרונות מובהקים:

ראשית כול זמן המשלוח ותנאי המשלוח עשויים לפגוע באמינות התוצאות.

שנית, קנדידה היא חלק טבעי ממערכת המעיים, העור ואיברי המין. רבות מהמעבדות המקובלות לאבחון קנדידה מאשרות קיומו של זיהום בזמן שהאישור הוא פסול מכיוון שהמעבדות אינן מספיק מקצועיות כדי להעריך במדויק את הריכוז של סוגי וריכוזי הקנדידה. נוכחותה של קנדידה בבדיקות אינו מעיד על זיהום פעיל או הכרחי לטיפול, מה שגורם במקרים רבים לטיפולים מיותרים ולהוצאות כספיות אשר לא רק שאינן מטפלות בבעיה אמיתית, אלו גם עשויים להזיק לבריאות ולהחמיר מצב רפואי קיים עוד יותר.

באתרי אינטרנט מסוימים יכולים להמליץ על יריקה לכוס מים והתבוננות רוק, ומתוך כך להסיק שבמידה שמופיעים מיתרים או הרוק עכור, אלו סימנים המעידים על זיהום בקנדידה ושנדרש לשם כך טיפול. המלצות אלו עשויות להיות מסוכנות ואינן מומלצות כדי להסתמך עליהן.

טיפול רפואי בקנדידה

טיפול רפואי מקובל בזיהומי קנדידה כולל את הטיפולים הבאים:

תרופות אנטי פטרייתיות: פלוקונאזול, קטוקונאזול או איטראקונאזול, הניתנות דרך הפה או באופן מקומי ישירות על האיבר הפגוע והמזוהם, במינון ובתדירות המותאמים למיקום וחומרת הזיהום. בממוצע הטיפול מתמשך כ-7-14 ימים.

טיפול טבעי בקנדידה

תרופות טבעיות לקנדידה

שמן אורגנו לקנדידה

שמן אורגנו הוא שמן טבעי המופק מעלי צמח האורגנו. הוא מכיל מספר תרכובות פעילות, כולל carvacrol ו-thymol, אשר הוכחו כבעלי תכונות אנטי פטרייתיות, אנטיבקטריאליות ואנטי דלקתיות. שמן אורגנו נחשב לתרופה בעלת עוצמה רבה ואנטי פטרייתית טבעית המוצע כטיפול פוטנציאלי לזיהום של קנדידה.

ההמלצה היא לעשות בו שימוש דרך הפה או באמצעות מריחה מקומית לאחר דילול בשמן נשא. בעת נטילת שמן אורגנו דרך הפה, חשוב לעקוב אחר הוראות היצרן ולא לחרוג מהמינון המומלץ מכיוון שהוא עלול לגרום לבעיות עיכול או לתופעות לוואי אחרות.

שמן עץ התה לקנדידה

שמן עץ התה הוא שמן טבעי המופק מעלי צמח עץ התה. הוא מכיל מספר תרכובות פעילות, כולל טרפינן-4-אול, אשר הוכחו כבעלי תכונות אנטי פטרייתיות, אנטיבקטריאליות ואנטי דלקתיות. שמן עץ התה נחשב לתרופה יעילה וטבעית המוצעת כטיפול פוטנציאלי לזיהום של קנדידה.

ההמלצה היא למרוח שמן עץ התה באופן מקומי על העור לאחר דילול בשמן נשא. בשונה משמן אורגנו, חל איסור ליטול שמן עץ התה דרך הפה מכיוון שהוא יכול להיות רעיל.

טיפולים טבעיים בקנדידה - שינויים באורחות החיים

הימנעות ממזונות מעובדים מתוקים המעודדים התרבות של פטריות כמו קנדידה, הדגש הוא על מזונות מעובדים ולא על כל המזונות המתוקים. בחלק מהמקרים מומלץ להמנע לחלוטין מכל מקור של פחמימות מרוכזות כמו גם פירות ודגנים מלאים.

אכילת תזונה מאוזנת הכוללת שפע של ירקות מגוונים, דגנים מלאים, חלבון מקטניות ושומנים מאגוזים וזרעים מגוונים.

שמירה על בריאות הנפש ואיזון רגשי באמצעות מדיטציה, יוגה או שהות ממושכת בטבע.

פעילות גופנית סדירה פעם עד פעמיים ביום כשעה וחצי עד שלוש שעות. ככל שהפעילות מרובה יותר, כך הטיפול הטבעי בקנדידה יהיה יעיל יותר.

שינה איכותית חיונית מאוד להתמודדות המערכת החיסונית וחיזוק שלה לצורך התמודדות יעילה וטבעית לטיפול בזיהומי קנדידה ואחרים.

טיפולים טבעיים בקנדידה פועלים במשולב

טיפול מהיר בקנדידה - איך נפטרים מקנדידה

אין טיפול “מהיר” טבעי המוכר וידוע להכחדת זיהום של קנדידה תוך מספר שעות או ימים.

תרופות אנטי פטרייתיות יכולות לספק הקלה מהירה בתסמינים, אך חשוב להשלים את מהלך הטיפול המלא כדי למנוע את הישנות הזיהום.

בנוסף לתרופות, שינויים באורח החיים יכולים והכרחיים כדי למנוע זיהומים עתידיים ולהשלים את מלאכת הטיפול באמצעות התרופות.

על אף שאין פיתרון וטיפול מהיר לזיהום קנדידה, כל ההמלצות שהוצגו כאן יכולות להביא להקלה ולריפוי מלא ולאחריהם שמירה על האיזון לטווח ארוך ואף לתמיד.

דיאטת קנדידה

תזונה לקנדידה

טיפול תזונה בקנדידה - הימנעות מהמאכלים הבאים

הימנעות ממזונות ומשקאות מעובדים מתוקים המעודדים התרבות של פטריות כמו קנדידה, הדגש הוא על מזונות מעובדים ולא על כל המזונות המתוקים. בחלק מהמקרים מומלץ להמנע לחלוטין מכל מקור של פחמימות מרוכזות כמו גם פירות ודגנים מלאים.

הימנעות ממזון מעובד באופן כללי הכולל שמרים (לחמים ומאפים, במיוחד לבנים), פסטות, חטיפים מלוחים וכל צריכה של מזון המעמיס על מערכות ההפרשה, העיכול ותפקודיה של מערכת החיסון. מזון עתיר שומן באיכות נמוכה יכול להחליש מאוד את כושר הריפוי הטבעי של הגוף ולהוציא מאיזון או להחמיר את חוסר האיזון הקיים של המיקרוביוטה שבמעיים.

הימנעות מהמשקאות הבאים: חלב מן החי, אלכוהול, קפה ומשקאות שמכילים קפאין.

טיפול תזונה בקנדידה - תזונה מומלצת

אלו המזונות המומלצים בדיאטת קנדידה:

ירקות לא עמילניים, כמו ברוקולי, קייל, תרד, קישואים, עלים ירוקים, גבעולים מכל הסוגים, כרישה, שומר, סלרי ועוד…

פירות דלי סוכר, בעדיפות לפירות טריים אם חייבים וללא פירות יבשים מכל סוג, כולל תמרים.

דגנים מלאים, כגון כוסמת, קינואה, אורז חום ודוחן.

קטניות כמו עדשים, סויה, חומוס, שעועית מאש, שעועית אזוקי ואחרות.

שומנים בריאים ממקורות כמו אגוזי מלך, אגוזי פקאן, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת, זרעי שומשום, זרעי פשתן, זרעי צ’יה ואבוקדו.

תפריט קנדידה

תפריט יומי מומלץ ל-3-7 ימים לטיפול טבעי בזיהומי קנדידה מבוסס על המזונות המחזקים חיסונית והמונעים הזנה והתרבות של הקנדידה הבלתי רצויה. תפריט לדוגמא:

ארוחת בוקר:

חלב שומשום או שקדים ממותק בתפוח או פירות יער, בשילוב חלב סויה או קוקוס.

חופן אגוזי מלך או שקדים

ארוחת צהריים:

טופו טבעי או סויה עם ירקות מאודים (ברוקולי, כרובית, כרישה, שומר) וקינואה.

סלט ירקות טריים מגוונים בתוספת מיץ לימון ומטבל אבוקדו.

כרוב אדום או לבן מותסס ללא מלח.

אֲרוּחַת עֶרֶב:

עדשים עם אספרגוס מאודה ואורז חום

בטטה סגולה ודלעת ערמונים מאודות או בתנור

סלט חסה, גבעולי סלרי ועשבי תיבול מתובל ברוטב גרעיני חמניות, דלעת וזעתר

משקה חלב סויה ממותק באגס עם כף זרעי צ’יה טחונים וחופן אגוזי מקדמיה

מתכונים לקנדידה

ירקות צלויים לקנדידה

1 ראש כרובית חתוך לפרחים
1 ק”ג של ברוקולי, חתוך לפרחים
2 כוסות גזר
1/4 כוס שמן קוקוס
ופלפל לפי הטעם

מחממים את התנור ל-400 מעלות צלזיוס. מערבבים בקערה את הכרובית, הברוקולי והגזר עם שמן קוקוס ופלפל. מורחים את הירקות בשכבה אחת על נייר אפייה. צולים את הירקות במשך 20-25 דקות או עד שהם רכים ומשחימים קלות.

תבשיל חומוס טבעוני לקנדידה

1 כוס חומוס, מושרה ומבושל
1 בצל, קצוץ
2 שיני שום, קצוצות
1 כוס קייל, קצוץ
1 כוס זוקיני, חתוך לקוביות
1 כוס גזר, חתוך לקוביות
1 כוס עגבניות, קצוצות
2 כוסות מרק ירקות
1 כפית אורגנו מיובש
1 כפית בזיליקום מיובש
1/4 כפית פלפל שחור

בסיר גדול מטגנים את הבצל והשום בשמן קוקוס עד לריכוך.

מוסיפים לסיר את הקייל, הקישואים, הגזר והעגבניות ומערבבים.

מוסיפים לסיר את מרק הירקות, חומוס, אורגנו, בזיליקום ופלפל שחור ומביאים לרתיחה.

מנמיכים את האש לנמוכה ונותנים לתבשיל להתבשל במשך 30-40 דקות או עד שהירקות מתרככים.

מגישים חם ונהנים!

תבשיל אורז וכרובית טבעוני לקנדידה

1 ראש כרובית
1 בצל, קצוץ
2 שיני שום, קצוצות
1 כוס פטריות, פרוסות
1/2 כוס מרק ירקות
1 כף חומץ תפוחים
1/2 כפית אורגנו מיובש
1/2 כפית טימין מיובש
1/4 כפית פלפל שחור

חותכים את הכרובית לפרחים קטנים ומקציפים במעבד מזון עד שהיא מגיעה למרקם דמוי אורז.

במחבת גדולה מטגנים את הבצל והשום בשמן קוקוס עד לריכוך.

מוסיפים את הפטריות למחבת ומאדים 3-5 דקות.

מוסיפים למחבת את האורז, הכרובית, מרק הירקות, חומץ התפוחים, אורגנו, טימין ופלפל שחור.

מערבבים היטב ומבשלים 10-15 דקות או עד שהכרובית מתרככת.

מגישים חם ונהנים!

מרק שעועית לקנדידה

1 כוס שעועית שחורה, מנוקזת ושטופה
1 כוס שעועית ירוקה, סחוטה ושטופה
1 בצל, קצוץ
2 שיני שום, קצוצות
1 כוס סלרי, חתוך לקוביות
1 כוס גזר, חתוך לקוביות
1 כוס עגבניות, קצוצות
4 כוסות מרק ירקות
1 כפית אורגנו מיובש
1 כפית בזיליקום מיובש
1/4 כפית פלפל שחור

בסיר גדול מטגנים את הבצל והשום עד לריכוך.

מוסיפים לסיר את הסלרי, הגזר והעגבניות ומערבבים.

מוסיפים לסיר את מרק הירקות, השעועית השחורה, השעועית הירוקה, האורגנו, הבזיליקום והפלפל השחור ומביאים לרתיחה.

מנמיכים את האש לנמוכה ונותנים למרק להתבשל במשך 30-40 דקות או עד שהירקות מתרככים.

מגישים חם ונהנים!

לקריאה נוספת

לפרטים על טיפול טבעי במחלות הירשמו כאן:

נגן וידאו

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

תגיות:

קטגוריות : מחלות - טיפול טבעי רפואת העתיד