קנדידה אוריס | Candida Auris | פטריה קטלנית ואלימה | איום בריאותי חמור

| , , | 23/03/2023



קנדידה אוריס

חוות דעת אישית ומדעית בנושאים הבאים

מהי קנדידה אוריס וכיצד היא שונה ממינים אחרים של פטריות קנדידה?

מהם התסמינים של זיהום בקנדידה אוריס ומי נמצא בסיכון גבוה?

כיצד מאבחנים ומטפלים בפטריית קנדידה אוריס?

מה מקשה על הטיפול בקנדידה אוריס בהשוואה לזיהומים פטרייתיים אחרים?

אילו אמצעים למניעת זיהומים נחוצים כדי למנוע התפשטות של קנדידה אוריס במסגרות בריאות?

האם יש טיפולים אלטרנטיביים או משלימים לטיפול בקנדידה אוריס?

איזה מחקר נעשה כדי להבין ולנהל טוב יותר את הקנדידה אוריס?

כיצד יכולים ספקי שירותי בריאות לעזור למנוע ולנהל בעיות בריאות הקשורות לקנדידה אוריס?

אילו צעדים יכולים אנשים לנקוט כדי להפחית את הסיכון לזיהום בקנדידה אוריס?

מהי התחזית עבור אנשים שנדבקו בקנדידה אוריס?

מה חדש בעולם ובישראל בנוגע לפטריית קנדידה אוריס?

פטריית קנדידה אוריס - חסרת מעצורים

כמטפל וחוקר בתחום הבריאות, הייתי אומר שקנדידה אוריס היא נושא רציני ומדאיג. פטריה זו קשה לטיפול בשל עמידותה לתרופות רבות נגד פטריות, וזיהומים הנגרמים על ידי קנדידה אוריס עלולים להיות מסכני חיים, במיוחד אצל אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת.

בנוסף, היכולת של קנדידה אוריס להתפשט על משטחים בבתי חולים מדגישה את החשיבות של בקרת זיהומים יעילה במניעת ההתפשטות. פטריה מסוג זו זוהתה לראשונה בשנת 2009 ומאז נמצאה ודווחה ביותר מ-30 מדינות. המחקר בנושא הטיפול והמניעה של ההתפשטות של פטריית קנדידה אוריס עדיין בעיצומו.

פטריית קנדידה אוריס - מה חדש בישראל ובעולם?

במאי 2023, ארגון הבריאות העולמי (WHO) הוסיף את קנדידה אוריס לרשימת הפתוגנים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר.

באפריל 2023, חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו, פיתחו שיטה חדשה לגילוי קנדידה אוריס שהיא מדויקת יותר מהשיטות שהיו עד עכשיו.

במרץ 2023, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) דיווח כי מספר המקרים של קנדידה אוריס בארצות הברית עלה ב-200% בשנת 2024.

קנדידה אוריס בהשוואה לזיהומים של זני קנדידה אחרים

קנדידה אוריס היא זן של פטריות עובש שעלולות לגרום לזיהומים חמורים בבני אדם. היא שונה ממינים אחרים של קנדידה בעמידותה הרבה לתרופות אנטי פטרייתיות, מה שמקשה על הצלת חיים או טיפול יעיל במקרים של זיהום חמור אצל אנשים עם מערכת חיסונית חלשה.

תסמינים של זיהום בקנדידה אוריס

התסמינים של זיהום בקנדידה אוריס תלויים באזור שנחשף לזיהום בגוף ולרוב כוללים חום גבוה, עייפות, צמרמורות, כאבים מפושטים, זיהומים של העור ופצעים. אנשים שסובלים מחולשה חיסונית או אלו שעברו ניתוחים לאחרונה ויצאו מבית החולים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר.

אבחנה של קנדידה אוריס

קנדידה אוריס מאובחנת באמצעות בדיקת מעבדה מהחלק החשוד שבגוף.

אבחון מושהה נגרם מכיוון שניתן לזהות את הזיהום של קנדידה אוריס כזיהום מסוג קנדידה נפוצה יותר, מה שמוביל לעיכוב באבחון ובטיפול, מה שמאפשר לזיהום להתקדם ולהיות מפושט ומורכב יותר לטיפול.

אבחון מהיר וטיפול מתאים חיוניים לשיפור התוצאות ומניעת סיכון חיים והסתבכויות אצל אנשים עם זיהום בקנדידה אוריס.

טיפול ועמידות בקנדידה אוריס

העמידות החזקה של קנדידה אוריס לתרופות אנטי פטרייתיות מותירה מעט מאוד אפשרויות יעילות במקרים חמורים של זיהומים מפושטים.

עמידות זו יכולה להיות מהותית (התנגדות גנטית מובנית) או נרכשת (התפתחה עם הזמן באמצעות חשיפה לתרופות אנטי פטרייתיות). עמידות נגד פטריות עלולה לגרום לכישלון בטיפול, אשפוז ממושך ושיעורי תמותה גבוהים יותר.

אחת הסיבות הפחות מדוברות, אך הידועות היטב במחקר המדעי, היא העמידות המתפתחת של פטריות קטלניות ופחות קטלניות בעקבות השימוש ההולך וגובר בחומרי הדברה אנטי פטרייתים לריסוס צמחי מאכל. חומרי הדברה יוצרים סביבה שבה פטריות בודדות מפתחות עמידות ושורדות וממשיכות להתרבות לאחר מכן. בכך הסיכון להידבקות בפטריות אלימות ועמידות לטיפולים אנטי פטרייתיים גדל ככל שהשימוש בחומרי הדברה גדל ומתמשך.

אמצעים למניעת זיהומים ומניעת התפשטות של קנדידה אוריס בבתי חולים

עובדי שירותי בריאות ומבקרים בבתי חולים הם המפיצים העיקריים של קנדידה אוריס. 

אמצעי בקרת זיהומים קפדניים: היגיינת ידיים, שימוש בציוד מגן אישי, אמצעי זהירות לבידוד וניקוי וחיטוי סביבתיים.

מעקב והקרנה: בתי וקופות חולים צריכים לבצע מעקב פעיל אחר קנדידה אוריס בקרב חולים בסיכון גבוה, כולל אלו שאושפזו לאחרונה בבית חולים.

שימוש חכם באנטיביוטיקה: שימוש יתר באנטיביוטיקה תורם להתפתחות של אורגניזמים עמידים לאנטיביוטיקה, כולל קנדידה אוריס. חשוב להמנע ככל האפשר משימוש קל דעת באנטיביוטיקה.

טיפולים עכשוויים בקנדידה אוריס

קיימות מספר אפשרויות והטיפול הספציפי יהיה תלוי בחומרת הזיהום והאיבר הנגוע.

תרופות נגד פטריות: תרופות נגד פטריות, כגון אכינוקנדינים, אזולות ופוליאנים, משמשות לעתים קרובות לטיפול בזיהומי קנדידה, כולל קנדידה אוריס.

ניתוח: במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בהסרה כירורגית של רקמה נגועה כדי לעצור את הזיהום.

תרופות נגד פטריות המשמשות לטיפול בזיהום בקנדידה אוריס

Echinocandins: סוג זה של תרופות כולל את הסוגים הבאים: caspofungin, micafungin, ואנידולה-פונגין. תרופות אלו פועלות על ידי עיכוב סינתזה של דפנות תאים פטרייתיות, מה שמוביל למוות של הפטרייה. אכינוקנדינים הם לרוב הטיפול הקו הראשון לזיהום בקנדידה אוריס.

Azoles: סוג זה של תרופות כולל פלוקונאזול, איטראקונאזול, ווריקונזול ופוסאקונזול. אזולים פועלים על ידי עיכוב הסינתזה של ממברנות תאי פטרייתיות, מה שמוביל למוות של הפטרייה. עם זאת, זנים מסוימים של קנדידה אוריס עמידים בפני אזולים.

Amphotericin B: סוג זה של תרופות כולל אמפוטריצין B וניסטטין. הפוליאנים פועלים על ידי קשירה לממברנות תאי פטרייתיות וגורמים לדליפה, מה שמוביל למוות של הפטרייה. Amphotericin B משמש לעתים קרובות לטיפול בזיהומי קנדידה חמורים או מסכני חיים.

חשוב לציין כי התרופה האנטי-פטרייתית ומשטר המינון מחויב להיות מותאם אישית לכל אדם בהתאמה למצבו הבריאותי. תרופות אלו חזקות מאוד ועלולות לגרום לפגיעה משמעותית בבריאות במינון ובתדירות שאינם מותאמים אישית.

3 סוגי התרופות הרשומות כאן הן היחידות שקיימות וזמינות לרופאים כדי לטפל בקנדידה אוריס ויעילותן של שלושתן נמוכה ואינה מספקת.

טיפולים אלטרנטיביים או משלימים לטיפול בקנדידה אוריס

אין כיום עדויות התומכות בשימוש בטיפולים אלטרנטיביים או משלימים כטיפול ראשוני או יעיל בזיהום של קנדידה אוריס. עם זאת, ניתן להשתמש בכמה טיפולים משלימים בשילוב עם תרופות אנטי פטרייתיות כדי לתמוך בתהליכי הריפוי הטבעיים של הגוף ולאיזון התסמינים.

פרוביוטיקה: פרוביוטיקה ממזון פרוביוטי מותסס או מזונות פרהביוטיים יכולים לעזור באיזון המיקרואורגניזמים במעיים ולחזק את מערכת החיסון. מחקרים מסוימים הראו שפרוביוטיקה עשויה להועיל בהפחתת הסיכון לזיהומי קנדידה.

שמנים אתריים: שמנים אתריים מסוימים, כגון שמן עץ התה, שמן אורגנו ושמן טימין, הם בעלי תכונות אנטי פטרייתיות ועשויים להיות מועילים לטיפול בזיהומי קנדידה. יש להשתמש בשמנים אלו בזהירות רבה ותחת הדרכה של איש מקצוע מנוסה, מכיוון שהם עלולים להיות רעילים אם נבלעים או משתמשים בהם בצורה לא נכונה.

תוספי צמחים: שום טרי, חומצה קפרילית ותמצית זרעי אשכוליות, משמשים באופן מסורתי לטיפול בזיהומי קנדידה. העדויות המדעיות מוגבלות, אך אלו לרוב תוספים בטוחים ומומלצים לשימוש במקרים חמורים כמו זיהומים בקנדידה אוריס.

מחקר וטיפול עתידי בקנדידה אוריס

ישנם מספר כיוונים במחקר ובטיפול בקנדידה אוריס.

אבחון משופר: אבחון מהיר ומדויק קריטי כדי לזהות זיהומים מוקדם ככל האפשר ולהתחיל לטפל בהם לפני שהם מתפשטים לחולים אחרים ולאיברים נוספים בגוף. מאמצי המחקר מתמקדים בפיתוח כלי אבחון אמינים ורגישים יותר, כולל שיטות מולקולריות ופרוטאומיות.

בדיקת רגישות נגד פטריות: בדיקת התרופות המקדמות יצירת זנים עמידים של קנדידה אוריס חשובה ביותר כדי למנוע את יצירת הזנים ההולכים ונעשים עמידים יותר. מתבצע מחקר לפיתוח שיטות המשפרות את ההבנה הרפואית לגבי הבסיס הגנטי של עמידות קנדידה אוריס כנגד תרופות אנטי פטרייתיות.

בקרת זיהומים: המחקר מתמקד בשיפור אמצעי בקרת זיהומים ובפרוטוקולי ניקוי וחיטוי סביבתיים למניעת התפשטות קנדידה אוריס בבתי וקופות חולים.

ניהול אנטיביוטי: מאמצי המחקר מתמקדים באופטימיזציה של השימוש באנטיביוטיקה וצמצום רישום מיותר המעודד יצירה של זנים עמידים.

אפשרויות טיפול: מחקר מתמשך לאיתור אפשרויות טיפול חדשניות ויעילות לזיהום בקנדידה אוריס, כולל תרופות אנטי-פטרייתיות חדשות וטיפולים משולבים.

תפוצה של קנדידה אוריס

דווחו מקרים רבים של זיהום בקנדידה אוריס ברחבי העולם, כולל מספר התפרצויות בבתי חולים. 

בשנת 2014 הפטרייה התגלתה לראשונה בישראל בבית החולים איכילוב.  בין השנים 2014-2021 היו מקרים בודדים בלבד שאובחנו בכל שנה. בשנת 2021, חלה עלייה חדה במקרי ההדבקה בקנדידה אוריס בישראל.

בשנת 2016 דווח על התפרצות של קנדידה אוריס בבית חולים בבריטניה. ההתפרצות החלה בחולה שקיבל טיפול רפואי בהודו.

בשנת 2018 דווח על התפרצות של קנדידה אוריס במתקן סיעודי בארצות הברית.  התפרצות הייתה קשורה לחולה שהועבר ממכון בריאות אחר. 

בשנת 2019, דווח על מקרה של קנדידה אוריס בחולה ביפן ללא מידע על מקור החשיפה. 

בשנת 2020, דווח על זיהוי של קנדידה אוריס במי ים בברזיל, ככל הנראה מזיהום של שפכים. ממצא זה מצביע על כך שקנדידה אוריס עשויה להתפשט לסביבה ובכך לסכן ציבורים רחבים.

תמותה מקנדידה אוריס

אין בשלב זה נתונים מישראל או מהעולם על מספר האנשים המתים מזיהומים של קנדידה אוריס. הסיבה לכך היא שמדובר בזיהום חדש יחסית ואין עדיין נתונים מצטברים וברורים. הערכת ארגון הבריאות העולמי היא לגבי 100,000 נדבקים בשנה ושמספר זה ילך ויגדל משנה לשנה עד שימצאו פתרונות מתאימים ויעילים.

נכון לשנת 2023, על-פי המרכז לבקרה וטיפול במחלות האמריקאי (CDC), הפטריה מסוג קנדידה אוריס נחשבת כאיום דחוף. 50% מהנדבקים הלוקים במערכת חיסונית מוחלשת, או חולי סוכרת במצבים מתקדמים, מעשנים כבדים וחולים במחלות אוטואימוניות, עשויים למות תוך 90 יום. אחוזי התמותה הגבוהים, בשילוב עמידות למרבית התרופות הקיימות ומעבדות שאינן מתאימות לאבחנה מדויקת בבתי החולים – הופכים את קנדידה אוריס לפטריה שעשויה לתפוס את מקומו המכובד של וירוס הקורונה כמגיפה בלתי ניתנת לעצירה.

נכון לעכשיו פטריה זו אינה ידועה לרוב האנשים מכיוון שהתמותה ממנה היא בעיקר של אנשים חולים ומאושפזים עם מחלות רקע רבות. המפנה ככל הנראה יגיע כאשר פטריה זו תתפשט ותפגע גם באנשים עם מחלות רקע קלות או ללא מחלות רקע בכלל. נכון לשנת 2023, פטריה קטלנית זו אינה קטלנית או מסוכנת לאנשים בריאים באופן כללי.

לקריאה נוספת

לפרטים על טיפול טבעי במחלות הירשמו כאן:

נגן וידאו

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

תגיות: , , , ,

קטגוריות : מחלות - טיפול טבעי רפואה טבעית רפואת העתיד