פסוריאזיס | וולגריס | אצל ילדים | הפוכה | דלקת מפרקים | טיפול | תרופות סבתא

| , | 01/08/2017



פסוריאזיס

פסוריאזיס (ספחת) היא מחלת עור המשפיעה על מחזור החיים של תאי העור. זוהי הפרעה אוטואימונית, כלומר המערכת החיסונית תוקפת בטעות תאים בריאים בגוף, במקרה זה, תאי העור. תקלה זו של מערכת החיסון גורמת לתאי העור לגדול בקצב מהיר באופן חריג, וכתוצאה מכך להיווצרות כתמים עבים, אדומים ולעיתים כסופים, וקשקשים על פני העור. מתוך זה שהמחלה פסוריאזיס נגרמת לרוב ממצבי דחק ולחץ נפשי ישנו קשר ישיר בין איכות והרגלי החיים, יצירת הרגלים נכונים הכרחיים להתמודדות עם פסוריאזיס והקלה עד ריפוי יכולה להיווצר עם התנאים הנכונים, אותם אנחנו מציעים בבית הבריאות ונפרט בהמשך.

פסוריאזיס וולגריס

נקרא גם פלאק פסוריאזיס והוא הסוג הנפוץ ביותר של פסוריאזיס, המהווה כ-80-90% מהמקרים. הוא נראה ככתמים אדומים מוגבהים מכוסים בקשקשת כסופה-לבנה. טלאים אלה, הנקראים גם פלאקים, יכולים להופיע בכל מקום בגוף אך לרוב מופיעים על המרפקים, הברכיים, הקרקפת, הגב התחתון, ובכל גיל. פסוריאזיס פלאק יכול להיות מגרד ועלול לגרום לאי נוחות.

פסוריאזיס אצל ילדים

סוג בשם גוטטה זה שכיח יותר בקרב ילדים ומבוגרים צעירים, אך יכול להופיע בכל גיל. הוא מתאפיין בנגעים אדומים או ורודים, קטנים, בצורת טיפה על הידיים, הרגליים והקרקפת. סוג זה של פסוריאזיס נוצר לעתים כתוצאה מזיהומים חיידקיים, (במיוחד זיהום סטרפטוקוקלי הגורם לדלקת גרון), מתח, פגיעה בעור או תרופות מסוימות.

פסוריאזיס הפוכה

בניגוד לפסוריאזיס הפלאק השכיח יותר, אשר משפיע בדרך כלל על המרפקים, הברכיים והקרקפת, פסוריאזיס הפוך (אינברסה), מתפתח בקפלי עור, כמו בתי השחי, המפשעה, מתחת לשדיים ובאזור איברי המין, שבהם משטחי העור מתחככים זה בזה ולוכדים לחות. הוא נראה ככתמים חלקים חסרי קשקשים האופייניים לסוגי פסוריאזיס אחרים, אדומים ודלקתיים. בשל מיקומו, העור הפגוע נוטה לגירוי והופך רגיש וכואב. קפלי העור יכולים להיות נתונים גם לזיהומים פטרייתיים או חיידקיים, כי הסביבה הלחה תורמת לצמיחתם. פסוריאזיס הפוכה נוטה להחמיר במצבי הזעה, חיכוך, השמנת יתר ומצבים אחרים המעודדים מגע עור על עור והצטברות לחות. שמירה על היגיינה טובה, שמירה על האזורים הפגועים יבשים ולבישת בגדים רפויים יכולים לסייע בהפחתת חומרת התסמינים בסוג זה של פסוריאזיס.

דלקת מפרקים פסוריאטית

זהו סוג של דלקת מפרקים דלקתית המופיעה אצל חלק מהאנשים הסובלים מפסוריאזיס. היא עלולה לגרום לכאבי מפרקים, נוקשות ונפיחות בכל מפרק בגוף, אך לרוב מופיעה על מפרקי האצבעות, בהונות הרגליים, פרקי הידיים, הקרסוליים והברכיים, ובמקרים מסוימים על עמוד השדרה, וכתוצאה מכך לדלקת חוליות. דלקת זו משתנה בחומרתה מאדם לאדם, והיא עשויה לנוע בין אי נוחות קלה במפרקים לנזק ועיוות חמור של המפרקים. בנוסף לתסמיני המפרקים, אנשים עם דלקת מפרקים פסוריאטית עלולים לחוות גם עייפות, שינויים בציפורניים, ודלקת של איברים אחרים, כמו העיניים או הלב.

פסוריאזיס בציפורניים

פסוריאזיס בציפורניים, המכונה גם מחלת ציפורניים פסוריאטית, הוא מצב הפוגע בציפורניים של אנשים עם פסוריאזיס. הוא יכול להופיע אצל אנשים עם פסוריאזיס של העור וגם בדלקת מפרקים פסוריאטית. פסוריאזיס בציפורניים משפיע על המראה והבריאות של הציפורניים.

מאפיינים נפוצים של פסוריאזיס בציפורניים כוללים: חריצים, שקעים, שברים, שינוי צבע (לצהוב, חום או ירקרק) פטרת ציפורניים (שגורמת לציפורן להתרומם ולמראה דהוי), שטפי דם מתחת לציפורניים, היפרקרטוזיס תת-פונגואל (הצטברות של חומר גיר מתחת לציפורן, שעלול לגרום לעיבוי הציפורן). פסוריאזיס בציפורניים עלול להיות מטריד ולהוביל לכאב ולקושי בביצוע פעולות יומיומיות הכרוכות בשימוש בידיים וברגליים. בנוסף, המראה הקוסמטי של הציפורניים הפגועות יכול להוות מקור למצוקה רגשית עבור אנשים מסוימים.

סוגים נוספים של פסוריאזיס

פסוריאזיס פוסטולרית: פסוריאזיס מוגלתי המתאפיין בנוכחות שלפוחיות קטנות ומלאות מוגלה על העור. שלפוחיות אלה יכולות להיות מוקפות בעור אדום ומודלק.
ישנם שני תת-סוגים עיקריים של פסוריאזיס פוסטולרית, פסוריאזיס פוסטולרית מקומי, המשפיע על אזורים ספציפיים בגוף, ופסוריאזיס פוסטולרית כללי, שיכול לכסות חלקים משמעותיים בגוף.

פסוריאזיס אריתרודרמי: זוהי צורה חמורה ונדירה של פסוריאזיס הפוגעת באזורים נרחבים בגוף. העור הופך לאדום עז, נפוח ומתרחשת נשירה של קשקשים. סוג זה של פסוריאזיס עלול להיות מסכן חיים ודורש טיפול רפואי מיידי.

הגורמים לפסוריאזיס

הסיבה המדויקת לפסוריאזיס אינה מובנת במלואה, אך היא כרוכה בשילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים וגורמים של מערכת החיסון. 

נטייה גנטית: פסוריאזיס נוטה להופיע במשפחות, מה שמעיד על מרכיב גנטי. גנים ספציפיים, במיוחד אלה הקשורים למערכת החיסון, משחקים תפקיד בהתפתחות פסוריאזיס. היסטוריה משפחתית של פסוריאזיס מגבירה את הסבירות שאדם יפתח את המחלה.

תפקוד לקוי של מערכת החיסון: פסוריאזיס נחשבת להפרעה אוטואימונית, כלומר המערכת החיסונית תוקפת בטעות תאים בריאים בגוף. בפסוריאזיס, מערכת החיסון נמצאת בפעילות יתר ומכוונת לתאי העור, וכתוצאה מכך לייצור מוגבר של תאי עור ולתסמינים האופייניים למצב.

טריגרים סביבתיים: גורמים סביבתיים שונים יכולים לעורר או להחמיר פסוריאזיס אצל אנשים בעלי נטייה גנטית למצב. טריגרים נפוצים כוללים, זיהומים (למשל, זיהום סטרפטוקוקלי שגורם לדלקת גרון), פציעות בעור (חתכים או כוויות), ותרופות מסוימות (למשל, חוסמי בטא, ליתיום).

צמיחת תאי עור לא תקינה: בפסוריאזיס, ישנה הפרעה במחזור הצמיחה התקין של תאי העור. תאי עור מיוצרים בקצב מהיר בהרבה מהרגיל, דבר המוביל להצטברות של תאים אלו על פני העור, וכתוצאה מכך נוצרים פלאקים וקשקשים.

גורמי אורח חיים: כמו עישון, השמנת יתר וצריכת אלכוהול מופרזת, נקשרו עם סיכון מוגבר לפתח פסוריאזיס או החמרה בתסמינים קיימים.

מתח: יכול להשפיע משמעותית על המערכת החיסונית ולגרום או להחמיר תסמיני פסוריאזיס אצל אנשים רגישים.

פסוריאזיס מדבק

פסוריאזיס אינו מדבק, זוהי הפרעה אוטואימונית ואינה נגרמת על ידי זיהום או גורם מדבק, כך שלא יכולה לעבור מאדם אחד למשנהו באמצעות מגע פיזי.

תסמינים של פסוריאזיס

פסוריאזיס יכול להופיע עם מגוון תסמינים המשתנים מאדם לאדם בהתאם לסוג הפסוריאזיס, ואנשים מסוימים עשויים לחוות שילוב של סוגים שונים של פסוריאזיס בו זמנית. פסוריאזיס הוא מצב כרוני שבו התסמינים צצים ונעלמים בתקופות שונות. 

התסמינים הנפוצים ביותר כוללים:

עור יבש וסדוק: פסוריאזיס עלולה לגרום לעור הפגוע להיות יבש, מגרד ונוטה להיסדק ולדימום. העור עשוי להרגיש מחוספס ועלול להיות רגיש למגע.

גירוד ואי נוחות: אנשים רבים עם פסוריאזיס חווים גרד ואי נוחות באזורים הפגועים. גירוד בעור הפגוע עלול להחמיר את המצב ולהוביל להתפתחות נגעים חדשים.

דלקת: פסוריאזיס היא מצב עור דלקתי, ולכן האזורים הפגועים עשויים להיות אדומים, נפוחים וחמים למגע.

כתמים אדומים מוגבהים (פלאקים): סימן ההיכר של פסוריאזיס פלאק הוא התפתחות של כתמים אדומים מוגבהים המכוסים בקשקשים כסופים-לבנים. טלאים אלו יכולים להופיע בחלקים שונים של הגוף, כגון המרפקים, הברכיים, הקרקפת, הגב התחתון והישבן.

קשקשים: הקשקשים הכסופים-לבנים האופייניים המופיעים על פלאק פסוריאזיס הם תוצאה של צמיחה מהירה ומוגזמת של תאי עור.

שינויים בציפורניים: פסוריאזיס עלולה להשפיע על הציפורניים, ולהוביל לשינויים כגון שקעים, חריצים, שברים, שינוי צבע, עיבוי והפרדה של הציפורן ממיטת הציפורן.

כאב ונוקשות מפרקים (בדלקת מפרקים פסוריאטית): אם קיימת דלקת מפרקים פסוריאטית, אנשים עלולים לחוות כאבי מפרקים, נוקשות ונפיחות, המשפיעים בעיקר על האצבעות, בהונות הרגליים, הקרסוליים, הברכיים והגב התחתון.

נגעים בקפלי עור: פסוריאזיס הפוכה, המשפיעה על קפלי עור כמו בית השחי, המפשעה ומתחת לשדיים, עשויה לגרום לכתמים חלקים ואדומים.

שלפוחיות מוגלתיות: פסוריאזיס מוגלה עלול לגרום לשלפוחיות קטנות מלאות מוגלתיות המוקפות בעור אדום ומודלק.

אדמומיות קשה וקילוף: פסוריאזיס אריתרודרמי עלול לגרום לאדמומיות נרחבת, נשירה של קשקשים וכאבים עזים. זהו מצב חמור הדורש טיפול רפואי מיידי.

אבחון פסוריאזיס

שאלון רפואי: מפורט הכולל שאלות לגבי התסמינים, ההיסטוריה הרפואית וההסטוריה המשפחתית של המטופל. 

בדיקה גופנית: חיפוש סימני פסוריאזיס על העור, הציפורניים והקרקפת, ובעיקר את הכתמים האדומים והמוגבהים האופייניים עם קשקשים כסופים, ושינויים בציפורניים שעלולים להיות קשורים לפסוריאזיס. במקרים רבים, מראה העור והציפורניים מספיק לרופא העור כדי לאבחן פסוריאזיס. המיקום והמראה של הנגעים הם רמזים חיוניים לזיהוי המצב.

ביופסיה: במקרים מסוימים, כאשר האבחנה אינה פשוטה, או שיש לשלול מצבי עור אחרים, ניתן לבצע ביופסיית עור. במהלך ביופסיה נלקחת דגימת עור קטנה מאחד האזורים הפגועים ונבדקת במיקרוסקופ. זה יכול לאשר את האבחנה של פסוריאזיס ולשלול הפרעות עור אחרות.

הערכת תסמיני מפרקים: אם רופא העור חושד בדלקת מפרקים פסוריאטית, הוא עשוי לשאול על כל התסמינים של מפרקים שהמטופל עלול לסבול מהם ולבצע בדיקה עבור דלקת מפרקים.

אבחון דיפרנציאלי: רופא העור ישקול מצבי עור אחרים שעלולים לחקות פסוריאזיס, כמו אקזמה, סבוריאה דרמטיטיס וזיהומים פטרייתיים, כדי להבטיח אבחנה מדויקת.

פסוריאזיס טיפול

הטיפול הרפואי בפסוריאזיס נועד לנהל ולשלוט בתסמינים, להפחית את הדלקת ולהאט את הצמיחה המוגזמת של תאי העור. תוכנית הטיפול הספציפית תלויה בסוג ובחומרתו של הפסוריאזיס, וגם בגורמים אישיים של כל מטופל, כמו בריאות כללית והיסטוריה רפואית. 

הנה מספר טיפולים רפואיים נפוצים לפסוריאזיס:

פוטותרפיה (טיפול באור): חשיפת העור לאור אולטרה סגול (UV), אשר יכול להאט את צמיחת תאי העור ולהפחית את הדלקת. סוגי פוטותרפיה המשמשים לפסוריאזיס כוללים נקראים טיפול UVB וטיפול PUVA.

תרופות סיסטמיות: נלקחות דרך הפה או בהזרקה ומשמשות למקרים חמורים יותר של פסוריאזיס או כאשר טיפולים מקומיים כמו משחות ופוטותרפיה אינם מספיקים. הנפוצות הן:
מתוטרקסט: תרופה מדכאת חיסון המסייעת להאט את צמיחת תאי העור. ציקלוספורין: תרופה מדכאת חיסון שיכולה להיות יעילה לפסוריאזיס חמורה אך משמשת בדרך כלל לטווח קצר עקב תופעות לוואי אפשריות.
אציטרטין: יכול לשמש לפסוריאזיס חמורה, במיוחד פסוריאזיס פוסטולרית.

טיפול משולב: במקרים מסוימים ניתן לשלב טיפולים מקומיים (משחות), פוטותרפיה ותרופות סיסטמיות לטיפול יעיל יותר בתסמיני פסוריאזיס.

טיפול ביולוגי לפסוריאזיס

טיפולים ביולוגיים הם תרופות המופקות מאורגניזמים חיים או המיוצרות באמצעות ביוטכנולוגיה. הם מכוונים למולקולות ספציפיות במערכת החיסון הממלאות תפקיד בהתפתחות פסוריאזיס.

כמה טיפולים ביולוגיים נפוצים לפסוריאזיס כוללים:

מעכבי Tumor Necrosis Factor) TNF): תרופות אלו חוסמות את פעולת ה-TNF, חלבון המעורב בהיווצרות דלקת. 

מעכבי אינטרלויקין 17 (IL-17): תרופות אלו מכוונות לחלבון ציטוקין אינטרלוקין-17, המעורב גם הוא בהיווצרות דלקת של פסוריאזיס. 

מעכבי אינטרלויקין 23 (IL-23): תרופות אלו חוסמות את פעולתו של החלבון אינטרלויקין 23, הממלא תפקיד בהתפתחות פלאק פסוריאטי. 

טיפולים ביולוגיים ניתנים בדרך כלל לאחר טיפולים קונבנציונליים אחרים כמו קרמים, פוטותרפיה או תרופות סיסטמיות שלא היו יעילים או גרמו לתופעות לוואי משמעותיות. תרופות אלו ניתנות באמצעות זריקות או עירוי, והן יעילות עבור תסמיני הפסוריאזיס ושיפור איכות החיים של חולים רבים.

פסוריאזיס טיפול טבעי

טיפולים טבעיים בפסוריאזיס עשויים לסייע בהקלה על הסימפטומים:

פרוביוטיקה: עוזרת לאזן את המערכת החיסונית ולהפחית דלקת. פרוביוטיקה נמצאת ברכיבים טבעיים רבים כמו יוגורט, כרוב, התססות למיניהן וכו’.

חשיפה לאור שמש: אור השמש הוא מקור טבעי לויטמין D החשוב לתפקוד החיסוני ובריאות העור, בנוסף קרינת ה-UV עוזרת לווסת את המערכת החיסונית ולהפחתת הדלקת והקשקשים. קרינת ה-UVB בעלת השפעות אנטי-דלקתיות, מאטה את הצמיחה המוגזמת של תאי העור ומפחיתה את הדלקת. בילוי בחוץ באור שמש טבעי עוזר בהפחתת מתח שמחמיר את תסמיני הפסוריאזיס. עם זאת, חשוב להגן על העור ולהימנע מחשיפה מוגזמת לשמש, מכיוון שכווית שמש עלולה להחמיר את המצב.

הפחתת מתח: מתח יכול להחמיר את תסמיני הפסוריאזיס, ולכן תרגול מדיטציה, יוגה או תרגילי נשימות מועילים בהפחתת התסמינים.

תזונה: מומלץ לשלב מזונות שנחשבים אנטי דלקתיים בתזונה, כמו: פירות וירקות העשירים בנוגדי חמצון, דגים שומניים שהם מקור לחומצת שומן אומגה 3, דגנים מלאים העשירים בסיבים תזונתיים, אגוזים וזרעים המספקים שומנים בריאים. כל אלה עשויים לסייע בהפחתת דלקת.

משחה לפסוריאזיס

משמשת לפסוריאזיס קל עד בינוני.

המשחות הנפוצות הן:

קורטיקוסטרואידים: קרמים או משחות אנטי דלקתיות אלו יכולים לעזור להפחית אדמומיות וגירוד.

רטינואידים: מופקים מויטמין A, ניתן להשתמש בהם כדי לנרמל את צמיחת תאי העור.

ויטמין D: משחת ויטמין D מאטה את צמיחת תאי העור ומסייעת בהפחתת דלקת.

משחת זפת פחם: יכולים לסייע בהפחתת דלקת, אבנית וגירוד.

חומצה סליצילית: מסייעת בהסרת קשקשים וניתן להשתמש בה בשילוב עם טיפולים אחרים.

מה אסור לאכול לחולי פסוריאזיס

מזון מעובד: “ג’אנק פוד”, חטיפים ומשקאות ממותקים עלולים להחמיר את הדלקת בגוף ואת תסמיני הפסוריאזיס.

אלכוהול: צריכת אלכוהול עלולה לעורר או להחמיר תסמיני פסוריאזיס אצל אנשים מסוימים. 

בשר אדום ומוצרי חלב מלאים: מחקרים מצביעים על כך שבשר אדום ומוצרי חלב עתירי שומן קשורים לסיכון מוגבר לפתח פסוריאזיס ועלולים להחמיר את תסמיני הפסוריאזיס הקיימים. 

גלוטן: לחלק מהאנשים הסובלים מפסוריאזיס יש רגישות לגלוטן. מומלץ לנסות להימנע מצריכת מוצרים בעלי גלוטן, ולבדוק אם זה משנה את מצב התסמינים.

ירקות מסויימים: עגבניות, פלפלים, חצילים ותפוחי אדמה עלולים להחמיר את הדלקת בפסוריאזיס. 

מזונות מטוגנים: מזונות עשירים בשומנים לא בריאים ומזונות מטוגנים עלולים לקדם דלקת, לכן מומלץ להגביל את צריכתם.

פסוריאזיס תרופות סבתא

ג’ל אלוורה: המופק מצמח האלוורה, נחשב כבעל תכונות מרגיעות ואנטי דלקתיות. מריחת ג’ל אלוורה טהור ישירות על האזורים הפגועים עשויה לעזור להקל על גירוד ואדמומיות.

אמבטיות שיבולת שועל: הוספת דייסת שיבולת שועל לאמבטיה חמה יכולה לסייע בהרגעת עור מגורה ולהפחתת גירוד.

כורכום: מכיל תרכובת בשם כורכומין, בעלת תכונות אנטי דלקתיות. שילוב כורכום בתזונה או הכנת משחה עם כורכום ומריחתו על נגעי פסוריאזיס עשויים להוות הקלה.

חומץ תפוחים: מדולל יכול לשמש באופן מקומי לסיוע בהפחתת גירוד ודלקת. עם זאת, חשוב להיזהר איתו כי חומץ לא מדולל יכול להזיק לעור.

שמן קוקוס: מריחה שלו על נגעי פסוריאזיס יכולה לעזור בהענקת לחות לעור והפחתת האבנית והיובש.

שמן דגים: מחקרים מצביעים על כך שלחומצת שומן אומגה 3 הנמצאת בשמן דגים יש השפעות אנטי דלקתיות, שיכולות להועיל לסובלים מפסוריאזיס.

אמבטיות מלח מים המלח: טבילה באמבטיה עם מלח מים המלח עשויה לסייע בהרגעת העור ולהפחתת הדלקת.

צום מים בבית הבריאות לטיפול בפסוריאזיס

בבית הבריאות יש כמה אופני טיפול המותאמים לכל אחד בתהליך אישי ומוקפד. אחד מהם הוא צום מים רפואי אותו עושים עם ליווי צמוד ובדיקות יומיומיות. אם לאחר התייעצות החלטנו להתחיל בתהליך זה, לאחר הכנה לצום וכניסה אליו, הגוף יתחיל בתהליך של פירוק והורדת העומס על הגוף. ככל שאנחנו מורידים את העומס הפיזי מהגוף הפיזי שלנו, מתחילים לקרות במקביל תהליכים מנטליים ופיזיים המשפיעים על תהליכי הריפוי. במהלך הצום תקבלו ליווי צמוד פיזי, מנטלי וריגשי עוצמתי ביותר, המאפשר את התהליך המיטבי לכל אחת ואחד. חלק מהתהליכים המשמעותיים שקורים בגוף במהלך הצום הם:

ניקוי רעלים: צום מים מאפשר לגוף לבצע ניקוי על ידי סילוק רעלים מצטברים. הסרה של רעלים מובילים לשיפור בהירות נפשית, ומקל על תסמיני הדיכאון.

איזון נוירוטרנסמיטורים: כימיקלים המעבירים אותות בין תאי עצב ומשחקים תפקיד בוויסות מצב הרוח והרגשות. צום משפיע על הייצור והוויסות של אלו ובכך הצום עצמו נותן אפשרות איזון מחדש.

חיבור גוף-נפש: צום יכול להיות חוויה מאתגרת הדורשת משמעת. כאשר אנו צמים אנחנו הופכים מודעים יותר, מקבלים יותר את הרגע הנוכח ומסונכרנים עם רצוננו הפנימי בצורה עמוקה יותר מבדרך כלל. מודעות יכולה לעזור בהפחתת תחושות הדיכאון במקרים מסוימים.

הורדת מתח בבית הבריאות לטיפול בפסוריאזיס

פעילות גופנית הוכחה כמורידה מתח על ידי שחרור אנדרופינים החשובים לתחושת האושר והורדת הכאב. בבית הבריאות מרבית המתארחים מתחזקים באופן הדרגתי בכל יום שבו הם נמצאים ולוקחים חלק בסדנאות ובפעילות היומיומיים. סדנאות התנועה המגוונות מכל הסוגים מאפשרות התחזקות בכוח השרירים, הגמישות והקואורדינציה, התנועה היומיומית מחזקת את מדד האופטימיות והביטחון העצמי, משחררת לחץ ובזכות פעילויות כמו יוגה, מדיטציה ודמיון מודרך גם מצליחים לשלב הרפיה ומעלים את רמת שחרור האנדרופינים בצורה קבועה ויומיומית.

יתרונות החשיפה לשמש והשעון הביולוגי בבית הבריאות לטיפול בפסוריאזיס

שינה בשעות הנכונות ובאיכות גבוהה חיונית להשגת תוצאות הריפוי וההתחזקות הגבוהות ביותר שאפשריות. בבית הבריאות מחזורי הפעילות והשינה מותאמים במדויק לאיזון הביולוגי הנחקר והידוע כבעל הפוטנציאל המירבי לריפוי והתחזקות. איזון השעון הביולוגי חשוב ביותר לצורך התחדשות התאים, תפקוד חיסוני מיטבי והתנקות לילית אופטימלית ככל האפשר של המוח מרעלים. כל תכנית בית הבריאות מבוססת על המחזורים הצירקדיים ועל איזונים עדינים הנדרשים לשעון הביולוגי כדי ליצור את שגרת היום הבריאה והתומכת ביותר לריפוי והתחזקות.

החשיפה לשמש בבית הבריאות מיועדת לא רק ליצור ויטמין D החיוני לפעילות חיסונית תקינה, המשפיעה מאוד על התפרצויות פסוריאטיות אלא גם לויסות השעון הביולוגי והמחזורים הצירקדיים משעות הזריחה ועד שעת השקיעה, מדי יום וכחלק פעילות קבוצתית כיפית ותומכת.

לקריאה נוספת

לפרטים על טיפול טבעי במחלות הירשמו כאן:

נגן וידאו

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

תגיות: ,

קטגוריות : מחלות - טיפול טבעי רפואת העתיד