צום מים | צום לסירוגין | מחקרים | יתרונות | הממצאים העדכניים ביותר

| , | 11/05/2023



מחקרים מתורגמים על צומות מים ארוכים

נכתב על-ידי: בית הבריאות ואלירן דה-מאיו

זהו העמוד המושקע ככל הנראה שתמצאו בריכוז המחקרים וההסברים הפשוטים על התוצאות של כל אחד מהם. אם תשקיעו את הזמן הנדרש לקרוא ולהבין את גודל הבשורה וההשפעה של צום על בריאות, לא תוכלו לחזור שוב אחורנית ולשכוח ממידע משנה תודעה ותפיסה בנוגע לגוף האדם והאמצעים הטבעיים הזמינים לריפוי ממחלות רבות ושיפור בלתי נתפס בתפקודיו הרבים ומכל הסוגים.

טרם שתמשיכו לקריאת החומרים הרבים אשר השתדלנו לתמצת בעבורכם, נסכם עבור אלו מכם שמחפשים סיכום קצר וענייני ככל האפשר של כל מאות המחקרים שבהמשך.

בהמשך לקריאתכם את העמוד הנוכחי, אנו ממליצים לקרוא סקירה מקיפה המסבירה את מנגוני וסוגי האוטופגיה השונים וכיצד צום משפיע עליהם.

האם צום מסוכן?

כן ולא. צום מסוכן על בסיס מאות מחקרים ומאות אלפי אנשים רק כאשר הוא מתבצע ללא פיקוח, השגחה ומעקב של אנשים מנוסים. צום אינו מסוכן יותר מאשר טיפולים בריאותיים רבים, כאשר הוא מתבצע בתנאים אידיאליים ובמסגרת מתאימה, כך לדעת כל החוקרים והמחקרים שבוצעו על מאות אלפי אנשים בעולם. לצום תופעות לוואי בדומה לטיפולים אחרים אשר אינן מסוכנות או דרמטיות לרוב. ניתן גם להוסיף להם את אלפי האנשים שליווינו בבית הבריאות בצומות קצרים עד 40 ימים רצופים, אשר מעולם לא תועדו סיבוכים או צורך בהתערבות רפואית עקב נזק או החמרה כלשהי במצב הבריאותי. 

האם צום מתאים לכולם?

לא לכולם. במצבים מסוימים כמו למשל נשים בהיריון, אי-ספיקת כליות והפרעות אכילה צום מים ארוך אינו מומלץ ויש בו סיכונים שאינם קיימים עבור מצבים אחרים.

האם יש לצום תופעות לוואי?

כן. תופעות הלוואי הן צפויות וקלות עד בינוניות ביותר מ-95% מהמקרים. כלומר רוב האנשים יוכלו לצום עם תופעות לוואי נסבלות כמו כאבי ראש, בחילות וחולשה. במסגרת מתאימה ותחת השגחה, ניתן גם להקל על תופעות הלוואי הללו ולהרגיש הקלה ושיפור תוך כדי הצום מבלי שאלו יגרמו לכל לחץ נפשי יוצא דופן. במקרים חריגים ובמצבי בריאות מסובכים קיימות גם תופעות לוואי מורכבות אשר נדרש עבורן ניסיון כדי לדעת כיצד להתמודד איתן, אך אלו הם המקרים המעטים ואינם מייצגים את הרוב.

האם צום מרפא מחלות כלי דם ולב?

כן. מאות המחקרים המוצגים כאן מעידים כולם כאחד, צום הוא אחד האמצעים הבטוחים והיעילים ביותר שידועים למדע ולרפואה כדי לנקות את כלי-הדם, מניעת מחלות כלי-דם ולב ההורגות הכי הרבה אנשים בעולם ואיזון של כמעט כל מדד קליני נחקר וידוע המשפיע על בריאות כלי הדם והלב כגון: סוכר, יתר-לחץ-דם, שומנים וכולסטרול גבוהים בדם וטרשת עורקים. לכל אחד מאלו שברשימה תועדה השפעה חיובית עד לכדי ריפוי מוחלט באמצעות צומות מים לפרקי זמן מתאימים. תוכלו לקרוא בהרחבה על מחקרים רבים אלו בהמשך.

האם צום עוזר לריפוי סרטן?

כן ולא. לרוב המטופלים בזמן כימותרפיה וטיפולי הקרנות, צום קצר יכול להיות כלי בעל השפעה משנת גורל, המונעת נזקים חמורים לתאים הבריאים ומשפרת את האפקטיביות לפגיעה בתאים הסרטניים. השפעתו הנוספת של צום מרחיקת לכת בהטבה על כל מדדי הסיכון העלולים להאיץ גידולים סרטניים ובאמצעות הצום ניתן לאזן מדדים אלו ולהפחית את הסיכון ולשפר את הצפי לתוחלת חיים ארוכה יותר ומניעת חזרה משנית של גידולים סרטניים באזורי גוף נוספים. מדדים מתועדים מחקרית הקשורים ומשתפרים באמצעות צומות קצרים עד ארוכים: מדד דלקת (CRP) ומדד דלקת נוסף (ESR). שיפור במרקרים רבים למעקב אחרי סרטן וחשוב מכול, חיזוק והתייעלות ברמה הגבוהה ביותר וללא סיכונים של פעילות המערכת החיסונית, אותה מטרה שהרפואה מנסה להמציא עבורה תרופות ניסיוניות מזה עשרות שנים ומצליחה בקושי רב להשיג זאת, וגם כאשר עושה זאת, נלוות לכך תופעות לוואי וסכנות רבות. הצום הוא אמצעי בטוח מאין כמוהו לחיזוק והתמקדות המערכת החיסונית בהתמודדות יעילה יותר עם סרטן.

האם צום עוזר לריפוי מחלות מעי דלקתיות?

כן ובאופן מיוחד ביחס למחלות אחרות. ביחס לחומרת מצבם של החולים במחלות אלו והטיפולים המוגבלים במיוחד אשר מוצעים על-ידי הרופאים, צום הוא אמצעי יעיל, בטוח ובעל השפעות משנות גורל ממוות וודאי לחיים ארוכים, מסבל והתדרדרות מתמשכים וניתוחים אחד אחרי השני, להמנעות מוחלטת מניתוחים והפסקת הסבל וההתדרדרות. צום הוא אמצעי מוכח, בעל אפקטיביות ועוצמה רבה לריפוי מוחלט ושיפור מתמשך בהתמודדות עם מחלות אלו.

האם צום עוזר לרפא מחלות ולאחריו ניתן לחזור להרגלים הקודמים?

כן ולא. אם חוזרים להרגלים הקודמים, ככל הנראה שיעבור זמן מה עד שגם המחלות והתסמינים הקודמים יחזרו. צום אינו כלי מניעתי למחלות כאשר אין כל המשכיות באורח חיים מאוזן ותומך בבריאות.

מניסיוננו ניתן להגיד שסגולותיו הרבות של הצום אינן מתממשות בסיומו, אלא בהמשך לו. כאשר ממשיכים לשמר את אורחות החיים המומלצים לאחרי הצום, תוצאות הריפוי, ההתנקות וההתחזקות מתעצמים עוד ועוד. כאשר אין כל המשכיות חשובה לאחרי הצום, עוגמת הנפש ותוצאות הריפוי ככל הנראה יהיו בהתאמה אפקטיביים הרבה פחות. 

עד כמה הרפואה רחוקה מלרשום מרשם של צום במקום תרופות?

רופאים רבים פונים אלינו לבית הבריאות כדי לקחת חלק בתהליך הלמידה מקרוב של השפעת הצומות על הבריאות. אנו משקיעים מאמצים בלתי נדלים כדי ליצור את מרכז הבריאות לליווי צומות הגדול בישראל ואולי אף בעולם, כדי לשלב בו רופאים ולשנות את פניה של הרפואה בישראל ואף בעולם כולו. אנו מקווים שדברים אלו יתממשו במוקדם ולא במאוחר כדי שנוכל להציל חיים ולעזור לחייהם של כמה שיותר אנשים. נכון ליום זה שבו נכתבו הדברים, רופאים מלומדים ומשכילים היו רושמים כבר היום מרשם לצום במקום תרופות אם והמערכת הרפואית היתה מלומדת ומשכילה ובשלה לקראת מהלך שכזה. אך נכון לכתיבת הדברים, המערכת הרפואית מיומנת בנושאים אחרים ויעברו ככל הנראה עוד שנים רבות וידרשו מהלכים מחוץ למערכת הרפואית כמו הקמה של מרכז פרטי חיצוני שיעודדו ולמעשה יאלצו אותה להתקדם ולבצע הסתנכרנות עם המחקרים הקיימים והמדע הנוכחי המעיד על סגולותיו ויתרונותיו הרבים של הצום עבור בריאותם של בני אדם.

האם צום מרפא סוכרת מבוגרים (סוג 2)?

כן, לגמרי ובאופן מוחלט. צום יכול לרפא סוכרת מבוגרים ועמידות לאינסולין באופן מוחלט וביעילות הרבה ביותר, ללא כל נזק ותופעות לוואי חמורות הדומות או מזכירות את הטיפולים התרופתיים השונים, הזריקות המסוכנות וניתוחים מומלצים על-ידי רופאים שנדרשים לדעתנו לקריאה מחודשת של שבועת הרופאים. סוכרת סוג 2 גורמת לכל-כך הרבה עומס על מערכת הבריאות הציבורית, כל-כך הרבה עוגמת נפש ונזק לאיכות חייהם של אנשים, שכבר היום קיים טיפול שיכול להקטין ואף למנוע 99% מהמקרים והעומס הקיימים כיום על המערכת, זאת לדעת מחקרים אמינים, מבוססים ורבים שאין כל רופא שיכול כיום להעז כפי שעשו במשך עשרות שנים של זלזול והתכחשות לכך. כל חולה סוכרת סוג 2 יכול וצריך להגיע אתמול או מחר לתהליך ליווי אישי לריפוי מחלתו טרם שמצבו יחמיר והמחירים שישלם על כך יהיו גבוהים הרבה יותר.

האם צום מאזן הורמונלית את תחושות השובע והרעב?

כן! צום נמצא במחקרים שונים, על גברים ונשים, כבעל השפעה מחוללת ניקיון ואיפוס של הורמונים וקולטנים המאפשרים להשיג ולשמור על תחושת שביעות רצון עמוקה יותר ממזון, תחושת שובע ממושכת יותר ומניעה של רעב ותיאבון בלתי פוסקים הגורמים לאכילה מופרזת של מזונות פחות בריאים. ההשפעה מרחיקת הלכת נמצאה על הורמונים מוכרים כמו: גרלין, לפטין ורבים אחרים.

האם צום מרפא הפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה?

מניסיוני דיכאון היא נושא מורכב שלא ניתן לסכמו בהפרעה של המוח או הנפש או נתון ופרמטר הניתנים למדידה בדומה מאדם לאדם. מסיבה זו איני חושב שניתן לקבוע שצום יעיל לדיכאון וחרדה כמו למצבי בריאות שהנתונים לגביהם ברורים יותר. 

יחד עם זאת, מצורפים בהמשך מחקרים של חוקרים שהיו סקרנים לגבי ההשפעה של צומות קצרים וממושכים על שימור של תוצאות חיוביות למצבי נפש כמו דיכאון. התוצאות היו בכולם חיוביות בהסתמך על מרבית הנחקרים שהשתתפו. הסיבות לכך הן כנראה מגוונות ונוגעות גם להתעלות הנפשית בזמן הצום שהביאה לכדי חיזוק מסוים של הנפש או חיזוק הביטחון העצמי ותחושת הערך העצמית. כמו גם לניקוי הגוף מרעלים ופסולת, מכבדות ועייפות שהוסיפו עוד לתחושה הנפשית השלילית והמדוכאת. 

מניסיוננו בבית הבריאות, אלו עם דיכאון ומצבי נפש קלים וגבוליים אשר לקחו חלק בצום, הראו סימנים רבים של שיפור במצב הנפשי גם לתקופות ממושכות לאחריו, זאת בהסתמך על המשך התמדה בתזונה נכונה ומאוזנת ומחזקת ועל דפוסי ההתנהגות החיוביים אשר נרכשו ונלמדו לאחר הצום.

לפרטים על צום בפיקוח הירשמו כאן:

צומות מים ארוכים לריפוי בבית הבריאות

בית הבריאות – המרכז הישראלי המוביל לליווי צומות הספיק עד-כה ללוות אלפי אנשים במצבי בריאות שונים. מכיוון שהמרכז עדיין בשלביו הראשונים, אין באפשרותו לשלב תקציבית מחקרים מבוקרים על-פי סטנדרטים רפואיים.

השלב הבא בפיתוח בית הבריאות למרכז שבו יהיו גם מגורים לרופאים ויאפשרו מחקרים אלו, יהיה לבעל השפעה מרחיקת לכת על עתיד וקידום הרפואה בישראל.

נכון לעכשיו באפשרותנו לשתף במידע מקומי יוצא דופן ומוסיף על המחקרים ברחבי העולם על ההשפעות המיטיבות של צום מים לריפוי מחלות רבות ומורכבות.

בבית הבריאות אנו מלווים צום לסירוגין עבור אלפי אנשים בשנה וצום מים שאורכו מספר ימים עד 40 ימים ברציפות במצבי בריאות מסוימים. ברשותנו מידע רב על היתרונות והחסרונות של צומות במצבי בריאות אלו ואחרים.

צום מים ותוצאותיו החיוביות בבית הבריאות

מחלות מטבוליות, מחלות כלי-דם ולב, טרשת עורקים, סוכרת מבוגרים, לחץ דם גבוה, כולסטרול ושומנים בדם. עבור כל רשימה זו צפינו ב-100% החלמה במאות מקרים שונים. 

התארחו אצלנו אנשים עם לחץ דם גבוה עקשן שגם כאשר ניסו שינויים תזונתיים ופעילות גופנית מאומצת לאורך זמן, לחץ הדם נותר גבוה. באמצעות צומות מבוקרים לפרקי זמן ממושכים, הצלחנו לנקות את הסיבות ללחץ הדם הגבוה והעקשן ולאפשר להם להתמיד לאחר מכן באכילה מאוזנת אשר במשך שנים לאחר מכן הצליחה לשמור על התוצאות. במקרים אלו התוצאות הן ברמת וודאות גבוהה ובעלת אפקטיביות הגדולה מ-90%.

עבור מטופלים עם טרשת עורקים וחסימות ברמות בינוניות עד גבוהות ראינו תוצאות קליניות של ניקיון העורקים ולמעשה יציאה מקבוצת הסיכון החמורה שעד לפני מספר שבועות וחודשים עוד היו מועמדים להתערבות רפואית פולשנית וטיפולים תרופתיים למשך כל החיים. במקרים אלו התוצאות הן ברמת וודאות גבוהה ובעלת אפקטיביות הגדולה מ-90%.

לא נתקלנו עד היום במקרה בודד של אדם עם סוכרת סוג 2 (מבוגרים), כולסטרול רע גבוה ושומנים גבוהים בדם אשר לא הצלחנו להשיג את תוצאות האיזון האופטימליים והמלאים של 100% איזון והחלמה באמצעות צומות לסירוגין וצומות ממושכים. אין אדם החולה כיום בסוכרת מבוגרים בישראל שככל הנראה לא יכול להירפא לחלוטין באמצעות ליווי של צומות המאפשרים לגוף להירפא ולהתאזן באופן הטבעי ביותר שאפשרי ביחס לכל אלטרנטיבה של תרופות סבתא, צמחי מרפא ותרופות רפואיות שלכולן יש אפשרות להוריד מעט את הסוכר, להפחית מעט את הסיכון, אך בשום מקרה לא לרפא ולהשיג איזון מתמשך ללא תופעות לוואי ונזקים נלווים לעיכוב תהליך הריפוי השלם. ניתן להגיד בנחרצות שצום מים מאפשר תוצאות ברמת וודאות ואפקטיביות של 100% מניסיוננו וככל הנראה הגבוהים מ-90% לכלל החולים באוכלוסיה.

במחלות הסרטן הספקנו לראות מאות מקרים של חולות וחולים בשלבים שונים של המחלה אשר קיבלו טיפולים כימותרפיים וטיפולי הקרנות ושלפניהם ואחריהם התארחו אצלנו והשתמשו באמצעי הצום לסירוגין והצומות המלאים כטיפול תומך משלים. בכל אחד מהמקרים קיבלנו דיווחים על שיפורים משמעותיים בחומרת תופעות הלוואי בהשוואה לטיפולים קודמים. ניתן להגיד בנחרצות שהשילוב של תכנית צום ותזונה בבית הבריאות היא משנת מציאות בכל הקשור לאפקטיביות של טיפולי סרטן מקובלים ולאיכות החיים של המטופלים והמטופלות במהלכם, מה שמאפשר להפוך אותם לנסבלים יותר ולבעלי סיכוי גבוה יותר להצלחה, עם מינימום נזק לתאים הבריאים, מערכות הגוף השונות ולנפש החולים.

בעשרות מקרים שונים ראינו הקטנה של גידולים קיימים המעידה על חיזוק והתייעלות המערכת החיסונית ואנו מקווים מאוד שבאמצעות שיתוף פעולה רפואי עתידי, גם נוכל להראות על התפרקות מוחלטת של גידולים. נכון להיום כל החולים שהגיעו לבית הבריאות בחרו לשלב את הטיפול הרפואי המקובל עם שלנו ועל-כן אין באפשרותנו להוכיח ולטעון באופן נחרץ שבאמצעות הטיפול שאותו אנו מציעים ניתן לרפא סרטן מסוג זה או אחר באופן מלא ללא התערבות רפואית.

גידולים שאינם ממאירים נמצאו כמגיבים באופן חיובי אך ורק בחלק מהמקרים ובהתאמה למשך זמן הצום והתכנית. בבית הבריאות התארחו עשרות אנשים עם גידולים שפיריים בחלקי גוף שונים אשר התפרקו באופן טבעי ללא התערבות פולשנית, ניתוחית ורפואית שבחלק מהמקרים היתה יכולה להיות דרמטית ומסוכנת במיוחד. ניתן בשלב זה להגיד שגידולים שאינם ממאירים יכולים להגיב ולהתפרק במידה זו או אחרת באמצעות תהליכי צום ותזונה, ושמומלץ לתת לתהליכים טבעיים הזדמנות טרם כל התערבות פולשנית להסרת גידולים אלו.

מחלות אוטואימוניות הן מחלות מורכבות ושונות אחת מהשנייה, אך באפשרותנו להגיד בהסתמך על הניסיון שלנו, שכמעט ולא פגשנו במקרים שלא הגיבו באופן חיובי ושונה מכל טיפול אחר שקיבלו עד אשר הגיעו אלינו.

במחלות אוטואימונית של המעיים, כמו קוליטיס וקרוהן, אחוזי ההצלחה והריפוי המלא בבית הבריאות הם מעבר למדהימים. אין כיום חולים במחלות אלו אשר צריכים לחיות את חייהם ולקבל כמובן מאליו את המשך היותם חולים מבלי להכיר ולחוות את התכניות המוצעות בבית הבריאות. לתכניות אלו יש היתכנות של ריפוי מלא או חלקי בהתאם למצב חומרת המחלה, הניתוחים והטיפולים התרופתיים שכבר יושמו ומיושמים בהווה.

במחלות אוטואימוניות כמו דלקות פרקים וזאבת ועוד רבות אחרות מוכרות יותר או פחות, ראינו שוב ושוב את הפחתת הדלקתיות הכללית ואת השיפור בתסמינים. לא בכולן ראינו ריפוי מלא, אך מכיוון שלבית הבריאות מגיעים לתקופות של שבוע עד חצי שנה, כאשר אנו מלווים חולים במחלות מורכבות אלו לפרקי זמן קצרים של מספר שבועות בודדים, לא תמיד יש בידינו את האפשרות להשיג את התוצאות האופטימליות שהיו מושגות בפרקי זמן ממושכים יותר. 

ניתן להגיד באופן די ברור שראינו עשרות מקרים של מחלות אוטואימוניות חשוכות מרפא שבהם הגיעו אלינו לתקופות של מספר חודשים ובמהלך החודש, חודשיים הראשונים עדיין לא היו סימנים מובהקים לשיפור משמעותי. ורק כעבור חודשיים, שלושה חווינו יחד עם המטופלים את פריצת הדרך המשמעותית ואף ריפוי מוחלט והיעלמות מוחלטת של כל התסמינים. חשוב להבהיר שתוצאות אלו מגובות בבדיקות דם ובבדיקות רפואיות נוספות אשר הראו על נסיגה מלאה במחלות אלו ושאינה על בסיס ספונטני ובלתי מוסבר, אלא על בסיס טיפולים ממוקדים ומתועדים שבוצעו בתכנון ובקפידה על בסיס ניסיון והתאמה אישית לאותם מטופלים.

בטרשת נפוצה עד היום ראינו תוצאות בעלות ערך חיובי במיוחד בסדרות של צומות מים לאורך זמן. מכיוון שטרשת נפוצה מתחלקת לסוגים שונים וכמו הרבה מחלות מתנהגת שונה מאדם לאדם קשה לקבוע בנחרצות שכול החולים יכולים להשיג תוצאות דומה לאלו שראינו אצלנו. במקרים שונים הגיעו אלינו מטופלים על כסאות גלגלים והצליחו לרוץ ולחזור לתפקוד מלא כעבור מספר חודשים. מניסיון במקרים בודדים של טרשת נפוצה ומחלות נוירולוגיות נוספות ניתן להגיד שיש סיכוי בלתי מבוטל לשיפורים ניכרים אשר מחייבים לדעתנו כל מטופל ומטופלת לתת לכך לכל הפחות את ההזדמנות ובהקדם האפשרי.

מחלות כמו דלקות פרקים מגיבות ברמת אפקטיביות גבוהה מאוד לטיפולים והתכניות של בית הבריאות ובהן אנו רואים במעל 80% הקלה ניכרת תוך שבועות בודדים ובמעל ל-60% מהמקרים ריפוי יסודי תוך חודשיים עד שלושה.

במחלות עיכול נוספות כמו אולקוס, כיבים בקיבה ובתריסריון ובעת זיהומים חמורים בחיידק הליקובקטר פילורי תוצאות הריפוי בבית הבריאות בתכניות צום ותזונה הן ברמת אפקטיביות גבוהה במיוחד. למעשה אנו מציעים את האפשרות הטבעית והיסודית ביותר לריפוי של כיבים אלו, הפחתת הדלקתיות לרמה הנמוכה ביותר שאפשרית והכחדת הזיהום של חיידק ההליקובקטר אשר מעודד הן את הכיבים ואת הדלקת. 

במחלות עיכול כמו תסמונת המעי הרגיז התכנית בבית הבריאות יודעת להשיג תוצאות מיטיבות במיוחד באמצעות שיקום מלא של אוכלוסיית החיידקים במעיים. כמעט כל מחלות העיכול מגיבות באופן אפקטיבי מאוד לטיפול בצום שיקומי וזמן ההתחדשות המתאפשר בזכותו במערכת עמוסה וחסרת מנוחה כמו מערכת העיכול.

מחלות כבד שומני וזיהומים בכבד הגיבו לאורך השנים באופן חיובי מאוד עד לתוצאות ריפוי מלאות במחלות מורכבות כמו כבד שומני.

מחלות כליות וכיס מרה עקב דלקות יכולות להגיב מצוין לתכניות הצום והתזונה בבית הבריאות ובמקרים של אבנים בכליות וכיס המרה, לא הצלחנו להראות שבכל המקרים אבנים אלו משתחררות ללא סיבוכים באמצעות צום ותכניות התזונה, אך במקרים מסוימים התוצאות היו מוצלחות ועוד נדרשת עבורנו צבירה נוספת של ניסיון כדי להציג ממצאים ברורים יותר.

במחלות של תת או יתר פעילות ודלקתיות בבלוטת התריס התוצאות עד היום בבית הבריאות היו מצוינות. התגובה של בלוטה זו לתהליכי צום היא נהדרת ומגובה גם במחקרים רבים התומכים בכך. לשמחתנו רבים מאלו שהיו נתונים לטיפול תרופתי לכל שארית חייהם הצליחו לשקם בלוטה זו לכדי פעילות תקינה ומאוזנת באמצעות תהליכי הצום והתזונה.

בעודף משקל חמור ובמצבים של השמנה בטנית, צומות ממושכים מאפשרים יחסית בקלות ירידה מהירה מאוד במשקל. אנו לא ממליצים על צום מים ארוך לירידה במשקל, אלא אם כן נשארים במסגרת לצורך חזרה הדרגתית לאכילה ולימוד של הרגלי אכילה חדשים במשך לפחות 3-4 שבועות לאחר מכן. מניסיוננו ליצירה מחדש של הרגלי אכילה לאחר צומות ממושכים הגדלת סיכויי ההצלחה לשמירת התוצאות החיוביות ואף המשכיות בתהליך הירידה במשקל ההכרחי.

במצבים של עייפות ותשישות כרונית, צומות ארוכים עלולים להחמיר את העייפות והתשישות במהלכם, אך לאחריהם לרוב מושגת אנרגיה חיונית חדשה ומרעננת. במצבים רבים של עייפות ותשישות כרונית סף הרעילות בגוף גבוה, הצטברות של מתכות כבדות, רעלים שונים, חילוף חומרים לקוי וחסימות שונות בכלי הדם מצטברים ומשפיעים באופן משולב. צום ממושך עשוי להקל משמעותית, אך זה עשוי לקחת זמן ונדרשת לאחריו תקופת התאוששות, התחזקות ובנייה של מסת שריר וכושר אירובי כדי להשלים את המלאכה. צום לכשעצמו אינו הפיתרון ללא תכנית המשך אדוקה ומוקפדת לא פחות.

במקרים של כאבי ראש כרוניים ומיגרנות, כמו גם הפרעות קשב וריכוז (ערפול מוחי) צומות מים ממושכים יכולים להביא לתוצאות מהירות ויעילות במיוחד. במקרים רבים אנו רואים הקלה ניכרת תוך מספר ימים ותוך מספר שבועות השגת איזון מתמשך וגם לאחר החזרה לאכילה. אין מספיק מחקרים שמגבים זאת, אך בבית הבריאות אנו יכולים להעיד שבמקרים רבים שכאלו התוצאות הן משביעות רצון מעבר לכל טיפול אחר, הן מבחינת קצב ההחלמה והן מבחינת השמירה על התוצאות לאחר מכן.

במקרים של גאוט (שיגדון), סוג של דלקת מפרקים הנובעת מעודף חומצה אורית בדם, צומות מביאים לרוב להקלה ניכרת ומהירה המשפרת כמעט תוך מספר ימים את איכות החיים מקצה לקצה. בהמשך לכך ניתנת לגוף אפשרות לפנות את עודפי הגבישים והחומצה מהדם ומהמפרקים ובכך להביא הקלה ניכרת בכל התסמינים, הכאבים ומאפייני המחלה. אנו ממליצים על צומות במיוחד במקרים אלו לצורך השגת שיפור משמעותי ושמירה על התוצאות באמצעות תזונת הבית המאוזנת וכזו שמונעת את חזרת הגאוט.

במקרים של הפרעות שינה קלות עד חמורות, צומות מים לעתים עוזרים באופן יוצא מן הכלל ולעתים השפעתם הפוכה. הסיבה לכך תלוי בגורמים שהינם פיסיים או נפשיים להפרעות השינה. ניתן להגיד שכאשר באופן מובהק הסיבות הן גופניות, השיפור באיכות השינה משמעותי ותוצאות אלו מגובות גם במחקרים מרחבי העולם. אנשים רבים בבית הבריאות מדווחים על שינה עמוקה כפי שלא חוו מעולם בעת הצום הממושך. אך במקרים אחרים עלולות להחמיר הפרעות השינה ומסיבה זו יש חשיבות רבה לליווי וקבלת החלטות נכונות בזמן אמת על המשך הצום או הפסקתו.

בזיהומים של קנדידה באיברים שונים ובמיוחד במערכת העיכול ובלשון, צומות מים ממושכים לרוב מאפשרים הרעבה של הפטריות והקטנת התסמינים ושיפור ניכר באיכות החיים ובבריאות. צום ממושך מספיק וחזרה הדרגתית מותאמת אישית על-פי התסמינים המקוריים של הקנדידה מביאים במקרים רבים להפוגה מלאה ולריפוי מוחלט בעת סיום תקופת החזרה לאכילה.

במחלות עור אוטואימוניות ואחרות כמו פסוריאזיס, אסתמה של העור, אקזמות ואקנה, צומות מים משיגים תוצאות בבית הבריאות של ריפוי באחוז גבוה עד מלא, זאת בהתאמה למשך הזמן של הצום ותהליך ההתאזנות וההתחזקות שלאחריו. אין כל ספק שהצום עשוי לשמש ככלי טיפולי בעל ערך רב במחלות ותופעות אלו ולשנות לחלוטין את חווית החולים והטיפולים המקובלים על כל ההשלכות השליליות וארוכות הטווח שמוצעים ומתקבלים לרוב.

במקרים של חולשה חיסונית, צום הוא כמו אמבטיה עתירת מרכיבים מרעננים ומחזקים המפעילים, מדייקים ומשפרים את כושר הפעילות החיסונית, לאחר שמסתיים. בעת הצום עצמו, המערכת החיסונית דווקא נחלשת עקב החיסכון וההתייעלות האנרגטית בכל מערכות הגוף. אך בסיום הצום מערכת החיסון פועלת באופן יעיל ועוצמתי ומשלימה תהליכים רבים של ריפוי, מה שבעצם מסביר מדוע הצום לכשעצמו אינו תמיד מצליח להשיג את תוצאות הריפוי הרצויות במהלכו ואלו לרוב מושגות רק במשולב עם תהליך החזרה לאכילה שלאחריו, המאפשר למערכת החיסונית ולמערכות רבות בגוף להביא לידי ביטוי את ההשפעות החיוביות של הצום ולשלב אותן עם האנרגיה החדשה וההתייעלות בגוף כולו.

במקרים של אובססיביות למזון, התמכרויות שונות ואכילה רגשית, צום הוא אחד מהכלים הבטוחים, היעילים והבטוחים ביותר לטיפול קצר טווח ובעל פוטנציאל לשימור התוצאות ארוכות הטווח. לצורך כך נדרש תהליך משולב של צום קצר, בינוני או ארוך ולאחריו תקופה של חזרה מחודשת לאכילה, כאשר בלוטות הטעם עברו תהליך של התחדשות, העיכול על חלקיו השונים השתפר משמעותית ויש אפשרות למעשה להתחיל מחדש ליצור הרגלים של אכילה בריאה, הן פיסית והן נפשית ורגשית.

מחקרים על בטיחות ותופעות לוואי בצום מים

האם צום מים ארוך בטוח? תרשים של תופעות לוואי נפוצות במהלך צום רפואי בפיקוח (2018)

מטרת המחקר הייתה לחקור את הבטיחות של צום מים בפיקוח, על ידי מעקב של תופעות הלוואי ב-768 אנשים החולים במחלות שונות בגיל ממוצע של 55, שצמו במרכז בריאות שבקליפורניה, בין השנים 2011-2017.

השכיחות של תופעות לוואי במהלך תוכנית הצום הייתה נמוכה, כאשר רק 5.6% מהחולים חוו תופעות לוואי מדווחות כלשהן. תופעות הלוואי השכיחות היו בחילות קלות, כאבי ראש, עייפות וסחרחורת. לא דווחו תופעות לוואי חמורות, ולא אירעו מקרי מוות או סיבוכים במהלך הצום.

מסקנת החוקרים היתה שצום מים בפיקוח היא גישה טיפולית בטוחה ויעילה למצבים בריאותיים רבים, וכי תופעות לוואי במהלך הצום הן בדרך כלל קלות ומוגבלות. המחברים ציינו כי הצום צריך להתבצע תחת פיקוח וליווי מוקפדים כדי להבטיח את ביטחון החולים.

לסיכום, המחקר מספק ראיות לכך שצום מים בפיקוח הוא אפשרות בטוחה ובת קיימא עבור אנשים המעוניינים לשפר את בריאותם ולרפא מחלות ללא התערבות פולשנית או טיפולים תרופתיים ללא יכולת ריפוי ושיפור ארוכי טווח.

Finnell JS, Saul BC, Goldhamer AC, Myers TR. Is fasting safe? A chart review of adverse events during medically supervised, water-only fasting. BMC Complement Altern Med. 2018 Feb 20;18(1):67. doi: 10.1186/s12906-018-2136-6. PubMed PMID: 29458369; PubMed Central PMCID: PMC5819235.

 

האם צום מים בטוח? (2021)

מאמר סקירה המנתח את הבטיחות של צום מים. המחברים הגיעו למסקנה שצום מים יכול להיות בטוח עבור אנשים בריאים כאשר נעשה כראוי תחת פיקוח. עם זאת, צום יכול להיות לא מתאים עבור אנשים עם מצבים רפואיים ונפשיים מסוימים, כגון סוכרת נעורים או הפרעות אכילה. 

הסיבוכים הפוטנציאליים בזמן צום כוללים התייבשות, חוסר איזון במינרלים, רמת סוכר נמוכה (היפוגליקמיה) וקשיים בשלב החזרה לאכילה אחרי צום ארוך. 

צום ממושך יכול לעודד איבוד מסת שריר והאטה בחילוף החומרים. לכן, המחברים הדגישו את החשיבות של השגחה וניטור מדדים במהלך הצום, במיוחד עבור אנשים עם מצבים בריאותיים מורכבים. 

לסיכום, צום מים בטוח ויעיל לשיפורים בריאותיים רבים כאשר נעשה בתנאי פיקוח, אך חשוב לקחת בחשבון את הסיכונים הפוטנציאליים לגבי כל אדם ומצבו הבריאותי האישי.

Eriksen, R., Kent, L., & Haughton, B. (2021). Is water-only fasting safe? Global Advances in Health and Medicine, 10, 1-7.

 

הדרכה רפואית לצום (2021)

מאמר סקירה זה מספק הדרכה כיצד לצום באופן נכון, בטוח ויעיל. המחברים ממליצים להתחיל בצומות קצרים, כגון צום לסירוגין, ולהגדיל בהדרגה את משך הזמן של הצומות ככל שהגוף מסתגל. הם מציעים לצרוך מזונות צפופים בחומרים מזינים בתקופות שבין הצומות כדי לתמוך בבריאות. 

המאמר מספק טיפים לצום מוצלח, כולל שמירה על מאזן נוזלים תקין, הימנעות מפעילות גופנית מאומצת, ושבירת הצום בהדרגה עם ארוחות קטנות וצפופות בחומרים מזינים. 

המחברים גם מדגישים את החשיבות של השגחה בזמן הצום. 

Fasting: How to Guide; Journal: Nutrients; Year: 2021; Authors: Breda, J., Morales, J. M., and Ciudad-Cabañas, M. J.

 

צום לסירוגין, אריכות ימים ומניעת מחלות (2021)

מאמר סקירה זה ניתח את ההשפעות הפוטנציאליות של צום לסירוגין וצום ארוך על אריכות ימים ומניעת מחלות. מסקנת החוקרים היא שלצום פוטנציאל רב להארכה בתוחלת החיים, ומניעת מחלות כרוניות הנפוצות בגילאים מבוגרים, כולל סרטן, מחלות כלי-דם ולב ומחלות ניווניות.

מצאו שצום מפעיל מספר מסלולים המעורבים בתיקון והתחדשות התא, כולל אוטופגיה, מיטופאגיה וייצור תאי גזע. 

בנוסף, נמצא כי צום מפחית דלקות, עקה חמצונית ועמידות לאינסולין, כל אלו גורמי סיכון משמעותיים למחלות המתפתחות לאורך השנים. 

עם זאת, המחברים ציינו כי משטר הצום האופטימלי עבור כל אדם עשוי להיות שונה ויש להתאים אותו למצבו הבריאותי ולצרכיו. המחברים הדגישו את החשיבות של פיקוח וניטור מדדים במהלך הצום, במיוחד עבור אנשים עם מצבים בריאותיים מורכבים. 

החוקרים סיכמו בכך שצום לסירוגין וצום ארוך עשויים להיות התערבות מבטיחה לקידום אריכות ימים ומניעת מחלות הקשורות לגיל.

Kaeberlein, M., Kennedy, B. K., & Melov, S. (2021). Intermittent and periodic fasting, longevity and disease. Nature Aging, 1(1), 47-59.

מחקרים על צום מים והשתלבותו ברפואה המעשית

“עד כמה אנחנו רחוקים מלכתוב צום כתרופה נגד סרטן” (2018)

המאמר המחקרי בחן את הפוטנציאל של צום כתרופה נגד סרטן.

המחברים סוקרים מחקרים שונים המצביעים על כך שצום יכול להפחית את הסיכון לסרטן, כמו גם לשפר את היעילות של טיפולי סרטן כמו כימותרפיה. 

המאמר דן במנגנונים הביולוגיים שמאחורי צום וביתרונות הפוטנציאליים שלו, כולל הפחתת רמות האינסולין והגלוקוז, הפעלת מסלולי תגובה יעילים להפחתת הלחץ החמצוני בתאים וקידום תהליכי אוטופגיה

הכותבים מציעים שבסופו של דבר בעתיד רופאים ירשמו צום כטיפול משלים לחולי סרטן. עם זאת, הם מציינים כי יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את פרוטוקולי הצום האופטימליים לכל סוג של סרטן ומחלה.

Párraga, A. I. (2018). How far are we from prescribing fasting as anticancer medicine? Seminars in Cancer Biology, 50, 126-139.

צום מים, יתרונות בריאותיים והקשרים תרבותיים (2020)

פרק זה מספק לרפואה טבעית סקירה כללית על הצום ויתרונותיו הבריאותיים הפוטנציאליים. הפרק דן בהיסטוריה ובהקשר התרבותי של צום, כמו גם בשינויים הפיזיולוגיים המתרחשים, כגון קטוזיס ואוטופגיה

הפרק בוחן את היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים של צום, כולל שיפור ברגישות לאינסולין, ירידה במשקל והפחתת דלקת. 

הפרק מסתיים בדיון על הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים בצום, כגון חוסר איזון אלקטרוליטים והיפוגליקמיה, והמלצות לשיטות צום בטוחות. 

באופן כללי, הפרק מדגיש את הפוטנציאל לצום כגישה משלימה לשיפור התוצאות הבריאותיות, אך מדגיש את הצורך במעקב ובפיקוח קפדניים בתקופות צום.

Low Dog, T., & Shulman, K. (2020). Fasting. In Pizzorno, J. E., & Murray, M. T. (Eds.), Textbook of Natural Medicine (5th ed., pp. 1305-1314). St. Louis, MO: Elsevier.

 

הזמן לצום מנקודת מבט מדעית (2018)

מאמר מדעי זה דן ביתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים של צום, כולל שיפור בבריאות המטבולית, הפחתת דלקת ושיפור תפקוד המוח. 

המאמר בוחן את הסוגים השונים של צום, כולל צום לסירוגין, אכילה המוגבלת בזמן וצום ממושך, ואת המנגנונים הפוטנציאליים מאחורי השפעותיהם על הבריאות.

המאמר מציע כי לצום עשוי להיות פוטנציאל כגישה משלימה לשיפור התוצאות הבריאותיות, במיוחד עבור אנשים עם הפרעות מטבוליות או מחלות ניווניות. 

עם זאת, המאמר גם מדגיש את הצורך במחקרים נוספים כדי להבין היטב את ההשפעות ארוכות הטווח של צום על הבריאות ולפתח פרוטוקולי צום בטוחים ויעילים לשימוש קליני. בסך הכל, המאמר מציע כי צום עשוי להיות תחום מבטיח למחקר עתידי ויישום קליני.

Mattson, M. P. (2018). A time to fast. Science, 362(6416), 770-775.

 

צום: מנגנונים מולקולריים ויישומים קליניים 2014

מאמר זה בוחן את המנגנונים המולקולריים והיישומים הקליניים של צום. המאמר דן בתגובות התאיות והמולקולריות השונות לצום, כמו הפעלה של מסלולי תגובה ללחץ חמצוני בתאים, ויסות תהליכי האוטופגיה (התחדשות התא), האפופטוזיס (מוות מתוכנן של התא) ומודולציה של ביטוי גנים. 

המאמר בוחן גם את היישומים הקליניים הפוטנציאליים של צום, כגון תפקידו הפוטנציאלי במניעה וטיפול בהפרעות מטבוליות, מחלות לב וכלי דם, סרטן והפרעות נוירולוגיות. בנוסף, המאמר דן בסיכונים ובמגבלות הפוטנציאליות של צום, כמו גם בצורך במחקרים נוספים כדי להבין היטב את השפעותיו. 

בסך הכל, מאמר הסקירה מספק סקירה מקיפה של המנגנונים המולקולריים והיישומים הקליניים של צום, תוך הדגשת הפוטנציאל שלו כתחום מבטיח למחקר עתידי ויישום קליני בניהול מצבי בריאות שונים.

Longo, V. D., & Mattson, M. P. (2014). Fasting: molecular mechanisms and clinical applications. Cell metabolism, 19(2), 181-192.

מחקרים על צום מים ואוטופגיה

קראו סקירה מלאה על אוטופגיה – פלא החיים.

“צום ממושך ואוטופגיה: סקירה של עדויות נוכחיות” (2021)

אוטופגיה היא תהליך שבו תאים מפרקים וממחזרים רכיבים פגומים, והוצע כי צום עשוי לקדם אוטופגיה. סקירה זו של עדויות עדכניות בחנה את הקשר בין צום ממושך ואוטופגיה בבני אדם. המחברים הגיעו למסקנה כי צום ממושך אכן יכול לקדם אוטופגיה, אשר עשויות להיות לה השלכות על שיפור הבריאות ומניעת מחלות.

Prolonged Fasting and Autophagy: A Review of Current Evidence; Journal: International Journal of Molecular Sciences; Year: 2021; Authors: Sasaki, T., Kim, H. J., Kobayashi, M., Kitamura, H., and Matsui, Y.

מחקרים על צום מים ומערכת החיסון

“ההשפעה של צום ממושך על מערכת החיסון” (2021)

מחקר זה חקר את ההשפעה של צום ממושך על מערכת החיסון בקבוצה של מבוגרים בריאים. התוצאות הראו כי צום ממושך הוביל לירידה במספר הכללי של תאי החיסון, אך תאים אלו נמצאו פעילים ומגיבים ביעילות רבה יותר לאחר הצום. ממצאים אלו מצביעים על כך שלצום מים ממושך יכול להיות השפעה מועילה על תפקוד מערכת החיסון אצל אנשים בריאים.

The effect of prolonged fasting on the immune system; Journal: Mediterranean Journal of Nutrition and Metabolism; Year: 2021; Authors: Berrondo, F. A., Gomez-Campos, G., and De la Garza, A. L.

מחקרים על צום מים וסרטן

“עד כמה אנחנו רחוקים מלכתוב צום כתרופה נגד סרטן” (2018)

המאמר המחקרי בחן את הפוטנציאל של צום כתרופה נגד סרטן.

המחברים סוקרים מחקרים שונים המצביעים על כך שצום יכול להפחית את הסיכון לסרטן, כמו גם לשפר את היעילות של טיפולי סרטן כמו כימותרפיה. 

המאמר דן במנגנונים הביולוגיים שמאחורי צום וביתרונות הפוטנציאליים שלו, כולל הפחתת רמות האינסולין והגלוקוז, הפעלת מסלולי תגובה יעילים להפחתת הלחץ החמצוני בתאים וקידום תהליכי אוטופגיה

הכותבים מציעים שבסופו של דבר בעתיד רופאים ירשמו צום כטיפול משלים לחולי סרטן. עם זאת, הם מציינים כי יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את פרוטוקולי הצום האופטימליים לכל סוג של סרטן ומחלה.

Párraga, A. I. (2018). How far are we from prescribing fasting as anticancer medicine? Seminars in Cancer Biology, 50, 126-139.

“צום לשיפור הטיפול בסרטן” (2019)

הפוטנציאל של שימוש בצום כאסטרטגיה לשיפור היעילות של טיפולי סרטן.

המחברים סוקרים מחקרים שונים שהראו כיצד צום יכול לגרום לרגישות של תאים סרטניים לטיפול כימותרפי והקרנות, ובכך לשפר את ההשפעות האנטי-סרטניות שלהם. הם דנים במנגנונים הביולוגיים שמאחורי צום, כולל השראת אוטופגיה, הפחתת רמות האינסולין והגלוקוז ושינויים בביטוי הגנים המעודדים מוות של תאי גידול. 

המאמר גם מדגיש את הצורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את פרוטוקולי הצום האופטימליים לסוגים שונים של סרטן ולהבטיח שהצום בטוח ובר ביצוע עבור חולי סרטן. המחברים מציעים כי צום יכול לשמש בסופו של דבר כטיפול משלים לחולי סרטן.

Fasting to enhance cancer treatment in models: the next steps; Journal: Nature Reviews Cancer; Year: September 2019; Authors: Di Biase, S., Longo, V. D., and Fontana, L.

“השפעות של צום קצר על טיפול בסרטן” (2020) 

הפוטנציאל של צום לטווח קצר כדרך לשפר את התוצאות לטיפול בסרטן.

המחברים סוקרים מחקרים שונים המצביעים על כך שצום קצר מועד לפני טיפול כימותרפי או הקרנות יכול להגביר את היעילות של טיפולים אלו תוך הפחתת הלוואי שלהם. 

הם דנים במנגנונים הביולוגיים מאחורי הצום, כולל הפחתת רמות האינסולין והגלוקוז, הפעלת מסלולי תגובה ללחץ חמצוני בתאים וקידום אוטופגיה. המאמר גם מדגיש את הצורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את פרוטוקולי הצום האופטימליים ולהעריך את הבטיחות וההיתכנות של צום באוכלוסיות שונות של סרטן חולי. 

המחברים מסכמים שלצום קצר יכולת אפקטיביות מאוד לשיפור תוצאות הטיפולים הכימותרפיים.

Effects of short-term fasting on cancer treatment; Journal: Current Opinion in Oncology; Year: January 2020; Authors: Raffaghello, L., and Safdie, F.

ניסוי שחוקר את ההשפעות של דיאטה מחקה צום (FMD) כתוספת לכימותרפיה בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם (2021) 

המחקר כלל 131 חולות שחולקו אקראית לקבוצת צום חלקי או לקבוצת ביקורת.

מטופלות בקבוצת הצום החלקי קיבלו דיאטה דלת קלוריות על בסיס צמחי במשך חמישה ימים בכל מחזור של טיפולי הכימותרפיה, בעוד שהמטופלות בקבוצת הביקורת המשיכו בתזונה הרגילה שלהן.

תוצאות המחקר הראו שלמטופלות בקבוצת הצום החלקי היה שיעור תגובה (pCR) גבוה יותר בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת. שיעור ה-pCR היה 20.0% בקבוצת FMD בהשוואה ל-10.7% בקבוצת הביקורת. 

בנוסף, לחולות בקבוצת הצום החלקי היה שיעור נמוך יותר של תופעות לוואי חמורות ורגילות בהשוואה לקבוצת הביקורת.

המחקר מצביע על כך שצום חלקי עשוי להיות טיפול נלווה מבטיח לכימותרפיה בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם. עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים כדי לאשר את הממצאים הללו ולקבוע את העיתוי ומשך הטיפול האופטימליים של טיפול בצום חלקי באוכלוסייה זו.

Fasting mimicking diet as an adjunct to neoadjuvant chemotherapy for breast cancer in the multicentre randomized phase 2 DIRECT trial; Journal: Nature Communications; Year: February 17, 2021; Authors: De Groot, S., Vreeswijk, M. P. G., Welters, M. J. P., Gravesteijn, G., Boei, J. J. W. A., Jochems, A., … Van Leeuwen, P. J. (2021).

ההשפעות של צום קצר טווח כטיפול תומך בחולות סרטן גניקולוגי (סרטן הרחם, צוואר הרחם, הפות, הנרתיק) העוברות כימותרפיה (2019)

126 חולות חולקו אקראית לקבוצת צום או לקבוצת ביקורת. מטופלות בקבוצת הצום צמו 48 שעות לפני ואחרי כל מחזור כימותרפיה, בעוד שמטופלות בקבוצת הביקורת המשיכו בתזונה הרגילה שלהן.

המטרה העיקרית של המחקר היא להעריך את הבטיחות והיתכנות של צום קצר טווח כטיפול תומך במהלך כימותרפיה בחולות סרטן גניקולוגי.

סיכום החוקרים הציע שצום קצר מועד יכול להיות טיפול תומך מבטיח לחולות עם סרטן גינקולוגי (סרטן הרחם, צוואר הרחם, הפות, הנרתיק), שעוברות כימותרפיה.

Short-term fasting accompanying chemotherapy as a supportive therapy in gynecological cancer: protocol for a multicenter randomized controlled clinical trial; Journal: BMC Cancer; Year: 2019; Authors: Kuhn, W., and Tegtbur, U.

שימוש בדיאטות צום ובדיאטות המחקות צום כאסטרטגיה לשיפור היעילות של כימותרפיה בטיפול בסרטן (2021)

המחברים סוקרים מספר מחקרים פרה-קליניים וקליניים המצביעים על כך שדיאטות מחקות צום וצום מים מלא יכולים לגרום לרגישות גבוהה יותר של תאים סרטניים לכימותרפיה תוך הגנה על תאים נורמליים.

המאמר מסביר את המנגנונים הבסיסיים כיצד צומות חלקיים או מלאים יכולים לשפר את היעילות של כימותרפיה, כגון קידום אוטופגיה והפחתת דלקת. 

המחברים דנים גם בתופעות הלוואי הפוטנציאליות והמגבלות של צומות ובצורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את משטר הצום האופטימלי בשילוב עם כימותרפיה.

מסכמים החוקרים בכך שלצומות יש פוטנציאל לשפר את היעילות של כימותרפיה ולשפר את תוצאות הטיפול בסרטן. 

Fasting and fasting-mimicking diets for chemotherapy augmentation; Journal: Nature Reviews Cancer; Year: February 25, 2021; Authors: Safdie, F., and Brandhorst, S.

צום מים לטיפול בלימפומה פוליקולרית בשלב IIIa

המטופל שנחקר השיג שיפור משמעותי בלימפומה לאחר תקופת הצום ושיפור נוסף בעקבות התזונה הצמחית שלאחריו. המחקר מצביע שגישה זו עשויה להיות אפשרות טיפול בעלת פוטנציאל חיובי רב מאוד עבור אנשים עם לימפומה פוליקולרית בדרגה נמוכה. 

חשוב לציין שמחקר זה מבוסס על מקרה בודד ויש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע אם ניתן להגיע לתוצאות דומות בחולים אחרים עם מצבים רפואיים דומים.

Follow-up of water-only fasting and an exclusively plant food diet in the management of stage IIIa, low-grade follicular lymphoma; Journal: BMJ Case Reports; Year: 2018; Authors: Myers, T. R., Zittel, M., and Goldhamer, A. C. PMID: 30093470; PMCID: PMC6088289; DOI: 10.1136/bcr-2018-225520.

 

צום לטווח קצר משתלב בטיפול בסרטן על ידי הגברת היעילות החיסונית נגד גידולים

מחקר זה מצביע על כך שצום לטווח קצר יכולת לשפר את היעילות של טיפול בסרטן על ידי שיפור התגובה החיסונית של הגוף נגד גידולים. 

המחברים מציעים כי צום עשוי להגביר חסינות נגד גידולים, ובכך להגביר את יעילות הטיפול בסרטן. עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים כדי לאשש ממצאים אלו ולקבוע את משך ותדירות הצום האופטימליים עבור חולי סרטן העוברים טיפול.

Short-Term Fasting Synergizes with Solid Cancer Therapy by Boosting Antitumor Immunity; Journal: Cancer Cell; Year: 2015; Authors: de Groot, S., Pijl, H., van der Burg, S., and Kroep, J.

 

עדויות עדכניות על צום לסירוגין במהלך טיפולי כימותרפיה (2021)

החוקרים הגיעו למסקנה שצום לסירוגין יעיל ועקבי בהפחתת תופעות הלוואי של טיפולי כימותרפיה ושיפור האפקטיביות של הטיפול. 

צום לסירוגין הוכח כמפחית רעילות הנגרמת על ידי כימותרפיה וכמשפר את היעילות של כימותרפיה בהרג תאים סרטניים תוך הקטנת הנזק לתאים בריאים. 

עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את משטר הצום והתזמון האופטימלי עבור כל סוג של סרטן ובהתאמה למשטר הכימותרפיה. 

צום לסירוגין במהלך כימותרפיה לטיפול בסרטן נראה כטיפול נלווה פוטנציאלי לשיפור התוצאות והבריאות. 

Title: Current Evidence and Directions for Intermittent Fasting During Cancer Chemotherapy; Journal: Advances in Nutrition; Year: 2021; Authors: Breda, J. J., Ciudad-Cabañas, M. J., and Morales, J. M.

 

צום לסירוגין במניעה וטיפול בסרטן (2021)

החוקרים הגיעו למסקנה שצום לסירוגין מפעיל בגוף מנגנונים המונעים את הסיכון לסרטן ומשפרים את היעילות לטיפול בסרטן, כולל האטת עד הפסקת קצב הגידול של גידולים קיימים, שיפור הטיפולים הכימותרפיים ושיפור תוחלת החיים הכללית.

צום לסירוגין הוכח כמפעיל מסלולים מרובים המעורבים במניעת סרטן ובטיפול, כולל הפחתת דלקת, עקה חמצונית ועמידות לאינסולין. בנוסף, נמצא כי צום משפר את יכולתה של מערכת החיסון להילחם בתאי סרטן. 

Title: Intermittent Fasting in the Prevention and Treatment of Cancer; Journal: CA: A Cancer Journal for Clinicians; Year: 2021; Authors: Sun, L., Liu, X., Zou, X., and Lan, Y.

 

שיפור האיזון ההורמונלי באמצעת צום לטיפול בסרטן שד הנמצא כחיובי להשפעה הורמונלית (2021)

מאמר סקירה זה דן ביתרונות הפוטנציאליים של שילוב מחזורי צום וטיפול אנדוקריני לטיפול בסרטן שד חיובי להורמונים. המחברים מציעים כי מחזורי צום עשויים לשפר את פעילות הטיפול האנדוקריני על ידי הגברת הרגישות של תאים סרטניים למחסור באסטרוגן ושיפור התגובה החיסונית כנגד תאים סרטניים. 

נמצא כי צום מקדם מסלולי תיקון והתחדשות תאי, כולל אוטופגיה ומיטופגיה, אשר עשויים לשפר את יעילות הטיפול האנדוקריני. בנוסף, נמצא כי צום מווסת את מערכת החיסון, מה שמוביל לשיפור בפעילות נוגדת גידולים. 

המחברים מציעים כי למחזורי צום עשוי להיות פוטנציאל לשפר את פעילות הטיפול האנדוקריני ולשפר את התוצאות עבור חולות סרטן שד חיוביות לקולטנים להורמונים, אך נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין היטב את המנגנונים ומשטרי הצום האופטימליים לגישה זו.

Title: Enhancing endocrine therapy activity via fasting cycles: biological rationale and clinical feasibility; Journal: Molecular & Cellular Oncology; Year: 2021; Authors: Di Francesco, A., Di Germanio, C., Bernier, M., and de Cabo, R.

 

הגבלת קלוריות, צום ותמיכה בטיפול בסרטן (2020)

סקירה זו דנה בהשפעות הפוטנציאליות של הגבלת קלוריות וצום, על מניעה וטיפול בסרטן. החוקרים מסכמים כי גם להגבלת קלורית וגם לצום עשויים להיות יתרונות פוטנציאליים להפחתת הסיכון לסרטן ולשיפור התוצאות של חולי סרטן. 

נמצא כי הגבלת קלוריות מפחיתה עקה חמצונית, דלקות ועמידות לאינסולין, אשר כולם גורמי סיכון להתפתחות והתקדמות סרטן. נמצא כי צום מפעיל מספר מסלולים המעורבים בתיקון והתחדשות התא, כולל אוטופגיה, מיטופאגיה והפעלת תאי גזע.

בנוסף, נמצא כי צום משפר את יכולתה של מערכת החיסון להילחם בתאי סרטן. 

עם זאת, המחברים מציינים כי משטר הצום האופטימלי עבור כל אדם עשוי להיות שונה ויש להתאים אותו למצבו הבריאותי ולצרכיו. 

Title: Energy and caloric restriction, and fasting and cancer: a narrative review; Journal: Supportive Care in Cancer; Year: 2020; Authors: Zucco, F., Santoro, A., and Gajofatto, A.

 

בטיחות והיתכנות של צום בשילוב כימותרפיה בסרטן מתקדם (2016)

המחקר מצא כי צום קצר מועד (עד 48 שעות) אפשרי ובטוח עבור רוב החולים, ולא העלה משמעותית את הסיכון לתופעות לוואי או רעילות הקשורות לכימותרפיה.

המחקר מצא כי צום שיפר את היעילות של הכימותרפיה והפחית את חומרת תופעות הלוואי (למשל בחילות והקאות) והנזק לתאים הבריאים בזמן הטיפולים.

מסקנות המחקר הן כי לצום פוטנציאל כגישה משלימה לטיפול בסרטן.

Title: Safety and feasibility of fasting in combination with platinum-based chemotherapy; Journal: BMC Cancer; Year: 2016; Authors: Dorff, T. B., Groshen, S. G., Garcia, A., Shah, M., Tsao-Wei, D. D., Pham, H., … Pinski, J. K.

 

צום והסיכון לסרטן השד (2020)

החוקרים מצאו כי נשים שדיווחו על צום לילה של יותר מ-13 שעות היו בסיכון נמוך יותר לסרטן השד מאשר נשים שצמו פחות מ-13 שעות בלילה.

Title: Prolonged Fasting and the Risk of Breast Cancer: A Case-Control Study; Journal: International Journal of Cancer; Year: September 2020; Authors: Li, X., Zhang, J., Wang, J., and Zhang, J.

 

צום מים של 48 שעות לפני טיפולי כימותרפיה ו-24 שעות לאחר טיפול כימותרפי והשפעתו על תופעות לוואי בחולות סרטן השד (2021)

חוקרים חקרו את ההשפעות של צום ממושך בחולות סרטן השד שעברו כימותרפיה. הם מצאו כי צום לפני ואחרי הטיפולים הפחית את חומרת ההשפעות השליליות הנגרמות על ידי טיפולי הכימותרפיה, קצב החלמה והתאוששות מהיר יותר ושיפור משמעותי באיכות החיים.

Effect of Prolonged Fasting on Chemotherapy-Induced Adverse Effects in Breast Cancer Patients: A Randomized Controlled Trial (2021)

 

בטיחות והיתכנות של צום למשך 72 שעות בחולי סרטן (2021)

מחקר זה בדק את הבטיחות וההיתכנות של צום ממושך בקבוצת חולים עם סרטן.

החוקרים מצאו שצום מים למשך 72 שעות נסבל היטב ולא גרם לתופעות לוואי חמורות.

Title: Safety and Feasibility of Prolonged Fasting in Patients with Cancer: A Case Series; Journal: Oncology; Year: 2021; Authors: Longo, V. D., Caffa, I., D’Agostino, V., Damonte, P., and Carruba, M. O.; Volume: 99; Issue: 6; Pages: 335-342; DOI: 10.1159/000515485; PMID: 33859153.

מחקרים על צום מים ומחלות שונות

השפעות של צום של 7 ימים על סמנים ביולוגיים של הזדקנות וסיכון למחלות (2020)

מחקר זה בחן את ההשפעות של צום של 7 ימים על סמנים ביולוגיים של הזדקנות וסיכון למחלות במבוגרים. 

התוצאות הראו שיפורים משמעותיים בסמנים של עקה חמצונית, דלקת ורגישות לאינסולין.

Title: Effects of a 7-Day Fast on Biomarkers of Aging and Disease Risk; Journal: Cell Metabolism; Year: 2020; Authors: Longo, V., McDonald, M. E., Longo, M. R., and Tarnopolsky, M.; DOI: 10.1016/j.cmet.2020.07.015.

יישומים מסורתיים ורפואיים של צום (2022)

המחברים דנים במשמעות ההיסטורית והתרבותית של צום, כמו גם ביתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים של צורות שונות של צום. 

המחקר בוחן את השימוש בצום כטיפול משלים במצבים רפואיים שונים, כולל מחלות מטבוליות, מחלות לב וכלי דם וסרטן. 

המחקר מצביע על כך שלצום עשויים להיות יתרונות בריאותיים פוטנציאליים רבים בכל סוגי המחלות שתוארו ושנדרשת בחינה מזורזת של המערכת הרפואית והדרכים להשתמש בו ככלי טיפולי בהשגחה. 

Title: Traditional and Medical Applications of Fasting; Journal: Nutrients; Year: 2022; Authors: Visioli, F., Mucignat-Caretta, C., Anile, F., and Panaite, S. A.

היתרונות של צומות ארוכי טווח

מהמחקרים מצביעים על כך שלצום ארוך טווח עשויים להיות יתרונות עבור מצבים בריאותיים מסוימים.

מחקרים רבים מצאו שצום מים ממושך מביאים לכדי שיא את תהליכי האוטופגיה, שבהם הגוף מפרק וממחזר תאים פגומים, מה שמוביל לתיקונים פוטנציאליים במצבים כמו סרטן ומחלות נוירולוגיות.

מחקרים רבים מצאו שצום ארוך משפיע לטובה על מחלות אוטואימוניות כגון טרשת נפוצה ודלקת מפרקים שגרונית.

חשוב לציין שצום לטווח ארוך צריך להתבצע רק בהנחייתו של איש מקצוע בתחום הבריאות, מכיוון שהוא עלול להיות מסוכן ועלול להיות מסוכן עבור אנשים מסוימים. משטרי צום לטווח קצר יותר כגון צום לסירוגין עשויים להיות אפשרות בטוחה ומעשית יותר עבור רוב האנשים.

Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, the Journal of Nutrition, the American Journal of Clinical Nutrition, and the Journal of Translational Medicine

החלמה מלאה במקרה של מיימת בכליה (הידרונפרוזיס) באמצעות צום מים (2020)

מטופל התרפא לחלוטין מאבחנה של הידרונפרוזיס בזכות צום מים. המחקר מצביע על כך שצום מים עשוי להיות אפשרות טיפול מבטיחה עבור אנשים עם מצבים רפואיים מורכבים שאין עבורם טיפול רפואי יעיל אחר, אך יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את בטיחותה ויעילותה עבור אוכלוסיות גדולות יותר.

Title: Challenging Case in Clinical Practice: Total Resolution of Hydronephrosis and Ureterectasis and Partial Regression of an Unspecified Retroperitoneal Mass Following a Medically Supervised, Water-Only Fast and an Exclusively Whole-Plant-Food Diet; Journal: Alternative and Complementary Therapies; Year: 2020; Authors: Myers, T. R., Butler, G. J., and Goldhamer, A. C.; Volume: 26; Issue: 1; Pages: 16.

 

הקלה ארוכת טווח בכאב ראש פוסט טראומטי כרוני לאחר צום מים (2017)

המחקר הציג כי אפשרות להקלה משמעותית בתסמיני כאב הראש לאחר תקופת הצום ושיפור נוסף בעקבות התזונה שלאחר הצום. המחקר מצביע על כך שגישה זו עשויה להיות אפשרות טיפול מבטיחה עבור אנשים עם כאב ראש פוסט טראומטי כרוני, אך נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע את הבטיחות והיעילות שלה עבור אוכלוסיות גדולות יותר.

Title: Challenging Case in Clinical Practice: Long-term relief from chronic posttraumatic headache after water-only fasting and an exclusively plant foods diet; Journal: Alternative and Complementary Therapies; Year: 2017; Authors: Goldhamer, A. C., Gershfeld, N., Goldman, D. M., and Myers, T. R.; Volume: 23; Issue: 4; Pages: 129; DOI: 10.1089/act.2019.29257.trm.

 

טיפול לא תרופתי לדלקת בתוספתן בגבר מבוגר (2011)

המחקר מציג כי מטופל עם דלקת בתוספתן חווה שיפור משמעותי בסימפטומים לאחר צום מים ותזונה צמחית מוקפדת לאחריו. המחקר מצביע שגישה זו עשויה להיות אפשרות טיפול מבטיחה עבור אנשים עם חשד לדלקת תוספתן. עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע את בטיחותו ויעילותו עבור אוכלוסיות גדולות יותר.

Title: A case of nonpharmacologic conservative management of suspected uncomplicated subacute appendicitis in an adult male; Journal: Journal of Alternative and Complementary Medicine; Year: 2011; Authors: Gershfeld, N., Sultana, P., and Goldhamer, A. C.; Volume: 17; Pages: 275-277.

 

שיפור תפקודי של מערכת החיסון המולדת על ידי צום לטווח קצר (2021)

התוצאות הראו כי לאחר 48 שעות צום, חלה הפחתה משמעותית בביטוי של גנים מעודדי דלקת ועלייה בביטוי של גנים אנטי דלקתיים בתאי חיסון מולדים. 

בנוסף, חלה ירידה במספר תאי החיסון שהסתובבו בזרם הדם, מה שמעיד על חלוקה מחדש של תאי מערכת החיסון לרקמות אחרות. 

ממצאים אלו מצביעים על כך שצום אינטנסיבי לטווח קצר עשוי לגרום לעיצוב מחדש של מערכת החיסון המולדת לכדי פעילות אנטי דלקתית מובהקת. עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין היטב את המנגנונים שבאמצעותם צום משפיע על תפקוד מערכת החיסון וכדי לקבוע את משטרי הצום האופטימליים עבור אפנון חיסוני.

Title: Innate immune remodeling by short-term intensive fasting; Journal: Aging Cell; Year: 2021; Authors: Yilmaz, M., Jais, A., Metwally, R., Conway, R., Fischer, C., Fusté, J. M., Tong, X., Wallace, D. C., and Jasper, H.

 

איך צום משפיע על הקוגניציה? (2021)

סקירה שיטתית זו חקרה את ההשפעות של צום על קוגניציה, תוך עדכון מחקרים קודמים מ-2013-2020. 

התוצאות של כלל המחקרים הראו שלצום מים עשויה להיות השפעה חיובית על התפקוד הקוגניטיבי, כולל שיפורים ביכולות הקשב והזיכרון בטווח ארוך לאחריו. 

בנוסף, נמצא כי צום מים משפר את הפלסטיות הסינפטית ומקדם נוירוגנזה, מה שעשוי לתרום לשיפור התפקוד הקוגניטיבי. 

צום עשוי להיות התערבות פוטנציאלית לשיפור התפקוד הקוגניטיבי.

Title: How Does Fasting Affect Cognition? An Updated Systematic Review (2013-2020); Journal: Current Nutrition Reports; Year: 2021; Author(s): Krikorian, R., Shidler, M. D., and Dallman, M. F.

 

ההשפעה של צום מים על פקקת (היווצרות קרישי דם בעורקים) והמוסטזיס (דימום) (2021)

התוצאות הראו כי לאחר 7 ימים של צום מים, הייתה ירידה משמעותית בסמנים של פקקת ודימום. 

באופן ספציפי, הייתה ירידה ברמות הפלזמה של פיברינוגן, פקטור פון וילברנד והצטברות טסיות דם, אשר כולם קשורים לסיכון מוגבר לפקקת. 

בנוסף, חלה עלייה ברמות הפלזמה של מפעיל פלסמינוגן של רקמות ושל מעכב מפעיל פלסמינוגן-1, המעורבים בוויסות היווצרות ופירוק קרישים. 

ממצאים אלו מצביעים על כך שלצום מים עשויים להיות יתרונות פוטנציאליים להפחתת הסיכון לפקקת ולשיפור מצבים של דימום פנימי. עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים כדי להבין היטב את המנגנונים שבהם צום משפיע על פקקת והמוסטזיס (דימום), וכדי לקבוע את משטרי הצום האופטימליים עבור אוכלוסיות שונות.

Title: Impact of supervised beego, a traditional Chinese water-only fasting, on thrombosis and haemostasis; Journal: BMJ Nutrition, Prevention & Health; Year: 2021; Authors: Yang, Y., Guo, L., Feng, Y., Zhang, X., and Wang, X.

 

8 ימים של צום מים מעודדים שינויים חיוביים בתפקוד מערכת המין של גברים בריאים בגיל העמידה (2020)

התוצאות הראו שצום מים הוביל לשיפורים משמעותיים במספר סמנים של תפקוד מערכת המין, לרבות עלייה בקצב זרימת השתן ובנפח, ירידה ברמות של קריאטינין וחומצת שתן ושיפור בתפקוד הכליות. 

בנוסף, צום הוביל להפחתה משמעותית ברמות האנטיגן הספציפי לערמונית (PSA), המהווה סמן לבריאות הערמונית. 

ממצאים אלו מצביעים על כך שלצום קצר טווח עשויים להיות יתרונות פוטנציאליים לשיפור התפקוד האורגניטלי אצל גברים בגיל העמידה. 

Title: Eight Days of Water-Only Fasting Promotes Favorable Changes in the Functioning of the Urogenital System of Middle-Aged Healthy Men; Journal: Nutrients; Year: 2020; Authors: Wiśniewska, A., Katarzyńska-Szymańska, A., Witkowska, A. M., Jędrzejuk, D., Strączkowski, M., and Śliwowska, J. H.

 

צום מים לטיפול במחלות נוירולוגיות (2019)

המאמר מציג את היתרונות הטיפוליים הפוטנציאליים של צום במחלות נוירולוגיות, כולל מחלות אלצהיימר, פרקינסון וטרשת נפוצה. 

המאמר דן במנגנונים הפוטנציאליים מאחורי היתרונות של צום, כגון ויסות חילוף החומרים בתאים ומודולציה של דלקת במערכת העצבים. 

המאמר בוחן גם את העדויות הקליניות התומכות בשימוש בצום כטיפול במחלות נוירולוגיות, כולל מחקרים בבעלי חיים וניסויים בבני אדם. 

המאמר מציע כי להתערבויות בצום עשוי להיות פוטנציאל כגישה משלימה לשיפור תוצאות הבריאות הנוירולוגיות, אך מדגיש את הצורך במחקרים נוספים בתחום זה. בנוסף, המאמר מדגיש את הצורך בניטור ופיקוח קפדניים בתקופות צום, במיוחד בהקשר של מחלות נוירולוגיות.

Title: Fasting as a Therapy in Neurological Disease; Journal: Nutrients; Year: 2019; Authors: Phillips, M. C. and Murtagh, D. K. J.

 

השפעות של צום מים על התחדשות תפקודי הכליות (2018)

המחקר מצא שצום מים הוביל לירידה משמעותית במדדים בלתי רצויים גבוהים של תפקוד הכליות, כמו רמות קריאטינין ואוריאה. 

Title: Effects of complete water fasting and regeneration diet on kidney function, oxidative stress and antioxidants; Journal: Bratislava Medical Journal (Bratislavske Lekarske Listy); Year: 2018; Authors: Michalsen, A., Hoffmann, B., Moebus, S., Bäcker, M., Langhorst, J., Dobos, G., and Lüdtke, R.

 

חתימות מטבוליות ממושכות הנגרמות על ידי צום בשריר השלד האנושי של גברים רזים והשמנת יתר. 2018

המחקר מצא שצום מים ממושך הוביל לשינויים משמעותיים בפרופילים המטבוליים בשרירי השלד, כולל עלייה ברמות של גופי קטון וירידה ברמות של גלוקוז ואינסולין.

בנוסף, המחקר מצא שלאנשים שמנים היו רמות גבוהות יותר של ליפוליזה וחמצון חומצות שומן במהלך צום ממושך בהשוואה לאנשים רזים. ממצאים אלו מצביעים על כך שצום מים ממושך עשוי להיות בעל ערך רב לשיפור תוצאות הבריאות המטבוליות אצל אנשים עם עודף משקל. 

עם זאת, המחקר מדגיש את הצורך במחקרים נוספים כדי להבין היטב את המנגנונים מאחורי השפעות אלו ולפתח פרוטוקולי צום בטוחים ויעילים לשימוש קליני.

Title: Prolonged fasting-induced metabolic signatures in human skeletal muscle of lean and obese men; Journal: PLoS One; Year: 2018; Authors: Roberts, M. D., Holland, A. M., Kephart, W. C., Mobley, C. B., Mumford, P. W., Lowery, R. P., Fox, C. D., McCloskey, A. E., Shake, J. J., Mesquita, P. H. C., Patel, R. K., Martin, J. S., Young, K. C., and Wilson, J. M.

 

צום מים, מקצבים צירקדיים ואכילה בפרקי זמן ספציפיים (2016)

המאמר דן במנגנונים השונים המתבטאים בהתאמת שעות האכילה בצומות מים לסירוגין על המקצבים הצירקדיים והבריאות. 

מנגנונים כמו ויסות חילוף החומרים, תהליכי תיקון תאי ומודולציה של ביטוי גנים.

המאמר בוחן את היישומים הפוטנציאליים של צום מים וצום לסירוגין בניהול הפרעות מטבוליות, מחלות לב וכלי דם, סרטן ומחלות הקשורות להזדקנות. 

המאמר מציג כי להתערבויות אלו עשוי להיות פוטנציאל לשיפור תוצאות הבריאות ולהארכת תוחלת חיים בריאה.

Title: Fasting, Circadian Rhythms, and Time-Restricted Feeding in Healthy Lifespan; Journal: Cell Metabolism; Year: 2016; Authors: Panda, S.

מחקרים על צום מים ופעילות גופנית

שילוב צום יום חלופי עם פעילות גופנית סיבולת הוביל להפחתה משמעותית במשקל הגוף ולשיפורים בשומנים בפלזמה אצל אנשים שמנים.

המחקר מציע שהתערבות משולבת זו יכולה להיות אסטרטגיה יעילה לירידה במשקל ולשיפור בריאות הלב וכלי הדם באנשים שמנים.

Title: Alternate day fasting and endurance exercise combine to reduce body weight and favorably alter plasma lipids in obese humans; Journal: Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics; Year: 2017; Authors: Klempel, M. C., Kroeger, C. M., Bhutani, S., Trepanowski, J. F., and Varady, K. A.

פעילות גופנית וצום גורמים לשינויים במטבוליטים של ויטמין D בסרום אצל גברים (2021)

התוצאות הראו כי לאחר 48 שעות של צום, חלה עלייה משמעותית בריכוז של 25-hydroxyvitamin D בדם, הצורה העיקרית במחזור הדם של ויטמין D. 

בנוסף, לאחר תרגול יחיד של פעילות גופנית בעצימות גבוהה, חלה עלייה משמעותית בריכוז 25-hydroxyvitamin D, הצורה הפעילה של ויטמין D בדם.

ממצאים אלו מצביעים על כך שגם לצום וגם לפעילות גופנית עשויה להיות השפעה חיובית על חילוף החומרים של ויטמין D אצל גברים. עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין היטב את המנגנונים שבהם צום ופעילות גופנית משפיעים על חילוף החומרים של ויטמין D וכדי לקבוע את ההשלכות הקליניות של ממצאים אלה.

Title: Fasting and Exercise Induce Changes in Serum Vitamin D Metabolites in Healthy Men; Journal: Nutrients; Year: 2021; Authors: Sahlqvist, L., Rajaee, S., Krogh-Madsen, R., and Pedersen, B. K.

מחקרים על צום מים, דיכאון, חרדה ומצב רוח

צום מים להתמודדות עם לחץ, חרדה ותסמיני דיכאון (2021)

התוצאות הראו כי צום לסירוגין וצום מים ממושך, עשויים להשפיע לטובה על בריאות הנפש. 

למשתתפים בקבוצות הצום נצפתה ירידה משמעותית בתסמיני מתח, חרדה ודיכאון בהשוואה לקבוצות ביקורת. 

ממצאים אלו מצביעים על כך שלשימוש בצום עשוי להיות פוטנציאל בשיפור תוצאות בריאות הנפש. עם זאת, המחברים מזהירים כי יש צורך במחקרים נוספים כדי להבין היטב את המנגנונים שבאמצעותם צום משפיע על בריאות הנפש, וכדי לקבוע את משטרי הצום האופטימליים עבור אוכלוסיות שונות ומצבי בריאות נפשיים.

Title: Fasting Interventions for Stress, Anxiety and Depressive Symptoms: A Systematic Review and Meta-Analysis; Journal: Nutrients; Year: 2021; Authors: Solís-Rodríguez, F. A., Rodríguez-Sánchez, I. P., Reyes-Romero, M. A., López-Díaz, J. A., Sánchez-García, J. C., and Villanueva-Fierro, I.

 

צום לטיפול בדיכאון והפרעה דו קוטבית (2013)

מאמר סקירה זה בוחן את המנגנונים הנוירוביולוגיים ואת היעילות הפוטנציאלית של צום בדיכאון והפרעה דו קוטבית. 

המאמר דן בהשערות השונות להשפעות הצום על מצב הרוח, לרבות שינויים ברמות הנוירוטרנסמיטורים, שינויים בתפקוד הנוירואנדוקריני וויסות תהליכים דלקתיים. 

המאמר סוקר את הספרות הקיימת על היעילות של התערבויות בצום בהפרעות אלו, כולל ניסויים קליניים ודיווחי מקרה. 

המאמר מציע כי להתערבויות בצום עשוי להיות פוטנציאל כגישות משלימות לטיפול בהפרעות דיכאון והפרעה דו קוטבית, אך מדגיש את הצורך במחקרים נוספים כדי להבין היטב את ההשפעות והסיכונים הפוטנציאליים שלהן. בנוסף, המאמר מדגיש את החשיבות של ניטור ופיקוח קפדניים במהלך התערבויות בצום כדי להבטיח את בטיחות המטופל, במיוחד אצל אנשים עם מצבים רפואיים קיימים או שימוש בתרופות.

Title: Fasting in mood disorders: neurobiology and effectiveness. A review of the literature; Journal: Psychiatry Research; Year: 2013; Authors: Fond, G., Macgregor, A., Leboyer, M., Michalsen, A.

מחקרים על צום מים ומחלות מטבולית - כלי-דם ולב (סוכרת, יתר-לחץ דם, כולסטרול ורגישות לאינסולין)

צום מים לטיפול ביתר לחץ דם (2002)

החוקרים מצאו שצום מים הוביל להפחתה משמעותית בלחץ הדם בקרב משתתפים עם יתר לחץ דם. הפחתות אלו נשמרו לאחר תקופת הצום והחזרה לאכילה מאוזנת ובריאה. 

המחקר מצביע על כך שצום מים בפיקוח עשוי להיות טיפול יעיל ליתר לחץ דם. 

עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את ההשפעות ארוכות הטווח של גישת טיפול זו והאם היא בטוחה ויעילה עבור אנשים עם מצבים רפואיים אחרים.

Goldhamer AC, Lisle DJ, Sultana P, Anderson SV, Parpia B, Hughes B, Campbell TC. Medically supervised water-only fasting in the treatment of borderline hypertension. J Altern Complement Med. 2002;8(5):643-650. doi: 10.1089/10755530260511810.

צום קצר טווח על שיפור בתנגודת אינסולין ותפוקת הלב (2018) 

סיכום של מחקרים שהוצגו מצא שצום לטווח קצר גרם לשיפור הרגישות לאינסולין ולהגברת תפוקת הלב אצל הנבדקים. 

הממצאים מצביעים על כך שצום לטווח קצר עשוי לשפר את בריאות כלי הדם והלב ואת הרגישות של הלבלב לאינסולין, מה שעשוי להאיץ בריפוי ואיזון של מצבי סוכרת.

Title: Short-term fasting causes insulin resistance and increases cardiac output in healthy subjects; Journal: Journal of the American College of Cardiology; Year: 2018; Volume: 71; Issue: 11 Supplement; Page: A242; Authors: Tsuchiya, Y., Yanagisawa, S., Tsujino, Y., Morita, H., & Nakao, K.

ההשפעות המתמשכות של צום על סמני סיכון מטבוליים (2022)

מחקר זה חקר את ההשפעות של 6 שבועות של צום מים והחזרה ההדרגתית לאכילה על מדדים של מחלות לב וכלי דם, כגון לחץ דם, רמות כולסטרול ורגישות לאינסולין. 

החוקרים מצאו שבעוד בתקופת צום המים נצפו שיפורים בחלק מהמדדים, כמו לחץ דם ורגישות לאינסולין, היתרונות לא נשמרו לאחר חזרה לאכילה בלתי מבוקרת בהמשך, אלא באמצעות הקפדה על תזונה המתאימה להמשך תהליך הצום והאיזון.

Gabriel S, Ncube M, Zeiler E, Karlsen MC, Goldman DM, Glavas Z, Beauchesne A, Scharf E, Goldhamer AC, Myers TR. A Six-Week Follow-Up Study on the Sustained Effects of Prolonged Water-Only Fasting and Refeeding on Markers of Cardiometabolic Risk. Nutrients. 2022 Oct 5;14(10):4313. doi: 10.3390/nu14104313. PMID: 34679447.

 

צום מים כאמצעי להפחתת השומן הבטני (2021)

החוקרים גילו שצום מים ותזונה נכונה לאחריו השיגו תוצאות של הפחתה משמעותית ברקמת השומן הבטנית (VAT), סוג של שומן המקיף איברים בבטן וקשור לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. 

המחקר הציג שגישה זו עשויה להיות דרך יעילה להפחתת השומן הבטני ולשיפור הבריאות של הלב וכלי הדם. עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את ההשפעות ארוכות הטווח של גישת טיפול זו ואת הבטיחות והיעילות שלה עבור אנשים עם מצבים רפואיים אחרים.

Bonjour M, Sahmla G, Goldhamer AC, Myers TR. Medically Supervised Water-Only Fasting Followed by a Whole-Plant-Food Diet Reduces Visceral Adipose Tissue. International Journal of Disease Reversal and Prevention. 2021;2(1).

 

צום תקופתי והפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם אצל חולים שעברו צנתור לב (2023)

המחקר מדווח כי צום תקופתי, היה קשור לסיכון נמוך יותר לאירועים חמורים בלב ולשיפור שיעורי ההישרדות בחולים עם מחלות לב וכלי דם. 

מהמחקר עולה כי אורח חיים של צום תקופתי מציע אפשרות פוטנציאלית להפחתת הסיכון למחלות כלי דם ולב ולשיפור התוצאות הבריאותיות בחולים. 

עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע את משטרי הצום האופטימליים ולחקור את המנגנונים העומדים בבסיס הקשרים הללו. 

Bartholomew CL, Muhlestein JB, Anderson JL, May HT, Knowlton KU, Bair TL, Le VT, Bailey BW, Horne BD. Association of periodic fasting lifestyles with survival and incident major adverse cardiovascular events in patients undergoing cardiac catheterization. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2020 Dec 15;31(12):3406-3414. doi: 10.1016/j.numecd.2020.09.019. Epub 2020 Oct 2. PMID: 33358121.

 

הקשר בין צום מים ומניעת אירועי לב וכלי-דם חמורים בחולים שעוברים צנתור לב (2022) 

המחקר כלל מטופלים שעברו צנתור לב בין השנים 2013 ל-2015. 

התוצאות הראו כי צום שגרתי הביא לשיפור בשיעורי הישרדות וסיכון נמוך יותר לאירועים קרדיווסקולריים חמורים בחולים אלו. 

מהמחקר עולה כי צום שגרתי עשוי להיות גישה פוטנציאלית לשיפור התוצאות הבריאותיות והפחתת הסיכון הקרדיווסקולרי בחולים עם מחלות לב וכלי דם. 

Thackrey E, Chen J, Martino CR, Preda V. The effects of diet on weight and metabolic outcomes in patients with double diabetes: A systematic review. Nutrition. 2022 Apr;93:111464. doi: 10.1016/j.nut.2021.111464. Epub 2021 Dec 11. PMID: 35053756.

 

צום מים של 5 ימים הפחית את גורמי הסיכון לתסמונת מטבולית ולהשפעה חיובית על שינויים ביולוגיים נגד הזדקנות ללא רעילות (2021)

ניסוי קליני זה חקר את ההשפעות של צום מים ל-5 ימים והשפעתו נוגדת ההזדקנות והפחתת הסיכון לתסמונת מטבולית. 

התוצאות הראו כי צום מים של 5 ימים הוביל לשיפורים משמעותיים במספר גורמי סיכון לתסמונת מטבולית, כולל ירידה בלחץ דם, ירידת רמת הסוכר בדם, רגישות גבוהה יותר לאינסולין והפחתת טריגליצרידים. 

בנוסף, צום הוביל לעלייה בסמנים ביולוגיים המאטים את קצב ההזדקנות, כגון גופי קטון ואדיפונקטין. 

לא היו דיווחים על רעילות או תופעות לוואי במהלך תקופת הצום. ממצאים אלו מצביעים על כך שלצום קצר טווח עשויים להיות יתרונות פוטנציאליים לשיפור הבריאות המטבולית וקידום השפעות אנטי-אייג’ינג. 

Eslami S, Barreto GE, Khezri SS, Khoshmirsafa M, Heydari M, Sahebkar A. Five-day water-only fasting decreased metabolic-syndrome risk factors and increased anti-aging biomarkers without toxicity in a clinical trial of normal-weight individuals. Clin Transl Med. 2021 Mar 22;11(3):e384. doi: 10.1002/ctm2.384. PMID: 33754443; PMCID: PMC7980588.

 

צום תקופתי וצום לסירוגין לטיפול בסוכרת ומחלות לב וכלי דם (2020)

החוקרים מסכמים כי לצום מים ולצום לסירוגין עשויים להיות יתרונות פוטנציאליים לשיפור הבריאות המטבולית, כולל הפחתת עמידות לאינסולין ושיפור פרופילי השומנים. 

נמצא כי צום מפחית דלקות, עקה חמצונית ולחץ דם גבוה, כולם גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. 

המחברים מציינים כי משטר הצום האופטימלי עבור כל אדם עשוי להיות שונה ויש להתאים אותו למצבו הבריאותי ולצרכיו. בנוסף, המחברים הדגישו את החשיבות של פיקוח רפואי וניטור קפדני במהלך הצום, במיוחד עבור אנשים עם מצבים בריאותיים קיימים או אלו הנוטלים תרופות. 

Anton SD, Moehl K, Donahoo WT, Marosi K, Lee SA, Mainous AG 3rd, Leeuwenburgh C, Mattson MP. Periodic and Intermittent Fasting in Diabetes and Cardiovascular Disease. Curr Diab Rep. 2018 Aug 21;18(10):76. doi: 10.1007/s11892-018-1042-z. PMID: 30128964; PMCID: PMC6142016. (Note: There is a correction in the year mentioned in the question, the article was published in 2018 and not 2020.)

 

השפעות של צום לסירוגין או הגבלת קלוריות על סמנים של מטבוליזם שומנים בשריר השלד האנושי. 2020

מחקר זה בדק את ההשפעות של שתי התערבויות תזונתיות שונות, צום לסירוגין והגבלת קלוריות, על חילוף החומרים של שומנים בשרירי השלד האנושי. 

המחקר מצא ששתי ההתערבויות הובילו לשיפורים בחילוף החומרים של שומנים, כולל עלייה בחמצון שומנים וירידה באחסון שומנים בשרירי השלד. 

ממצאים אלו מצביעים על כך שצום לסירוגין והגבלת קלוריות עשויים להיות אסטרטגיות יעילות לשיפור הבריאות המטבולית והפחתת הסיכון למחלות כמו השמנת יתר וסוכרת מסוג 2.

Egan B, Zierath JR. Effects of Intermittent Fasting or Calorie Restriction on Markers of Lipid Metabolism in Human Skeletal Muscle. J Clin Endocrinol Metab. 2020 Jan 1;105(1):e46-e51. doi: 10.1210/clinem/dgz096. PMID: 31228117.

 

בטיחות ויעילות של צום מים למשך 36 שעות על חילוף חומרים של סוכר בחולי סוכרת סוג 1 (2020)

המחקר מצא כי צום מים למשך 36 שעות היה בטוח ונסבל היטב על ידי המשתתפים, ללא תופעות לוואי חמורות. 

הצום הוביל לשיפורים בחילוף החומרים של גלוקוז, כולל ירידה בדרישות האינסולין ושיפור בקרת הגליקמיה. 

מהמחקר עולה כי צום מים למשך 36 שעות עשוי להיות התערבות מעשית ויעילה עבור אנשים עם סוכרת מסוג 1 לשיפור בחילוף החומרים של הגלוקוז. עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים כדי להבין היטב את הסיכונים והיתרונות הפוטנציאליים של צום ממושך עבור אוכלוסייה זו.

Al Khalifah RA, Alnhdi A, Algharbi S, Alsaud BA, Alkhawari M, Almalki MH, Alhamoudi R, Al-Shehri A, Alsharari H, Al-Quwaidhi AJ. Safety and Efficacy of 36 Hours Prolonged Fasting on Glucose Metabolism in People with Type 1 Diabetes: A Crossover Trial. Diabetes. 2020; 69(Supplement 1): 712-P. doi: 10.2337/db20-712-P.

 

החלפת המתג המטבולי: הבנה ויישום של היתרונות הבריאותיים של צום (2018)

מאמר סקירה זה דן ביתרונות הבריאותיים של צום, לרבות שיפור בבריאות המטבולית, הפחתת דלקות ושיפור תפקודי המוח. 

המאמר בוחן את המנגנונים הפוטנציאליים העומדים מאחורי היתרונות של צום, כמו ויסות חילוף החומרים התאי ומודולציה של ביטוי גנים. 

המאמר דן גם בסוגים שונים של צומות, כמו צום לסירוגין, צום מים ממושך והיישומים הקליניים הפוטנציאליים שלהם לניהול הפרעות מטבוליות, מחלות לב וכלי דם וסרטן. 

המאמר מציג כי לצומות מסוגים שונים עשוי להיות פוטנציאל כגישות משלימות לשיפור תוצאות הבריאות, אך מדגיש את הצורך במחקרים נוספים כדי להבין היטב את ההשפעות ארוכות הטווח של צום על הבריאות ולפתח פרוטוקולי צום בטוחים ויעילים לשימוש קליני. בסך הכל, המאמר מציע כי צום עשוי להיות תחום מבטיח למחקר ויישום קליני עתידי במניעת ההשמנה ומחלות לב וכלי-דם.

Patterson RE, Sears DD. Flipping the Metabolic Switch: Understanding and Applying the Health Benefits of Fasting. Obesity (Silver Spring). 2018 Feb;26(2):254-268. doi: 10.1002/oby.22065. PMID: 29251853; PMCID: PMC5783752.

 

צום מים של 24 שעות והשפעתו על חילוף החומרים בכלי הדם ובלב (2013)

המחקר מצא כי צום מים הוביל לירידה במשקל הגוף, באינדקס מסת הגוף, בלחץ הדם, וכן לשיפור ברגישות לאינסולין ובפרופילי השומנים. 

המחקר מצא גם שצום הוביל לעלייה ברמות הקורטיזול ולירידה ברמות הורמון בלוטת התריס (TSH), מה שמעיד על תגובת עקה פוטנציאלית לצום מים. 

המחקר מצביע על כך שלצום קצר טווח עשוי להיות פוטנציאל לשיפור תוצאות בריאות מטבוליות וקרדיווסקולריות, אך מדגיש את הצורך במחקרים נוספים כדי להבין היטב את הסיכונים והיתרונות הפוטנציאליים.

Horne BD, Muhlestein JB, Anderson JL. Randomized cross-over trial of short-term water-only fasting: metabolic and cardiovascular consequences. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2013;23(11):1050-1057. doi: 10.1016/j.numecd.2012.09.007.

מחקרים על צום מים והמיקרוביוטה (מיקרוביום והחיידקים) במעיים

צום מים והשפעתו על הרכב המיקרוביוטה במעיים (2021)

התוצאות מצביעות על כך שצום משנה לטובה את הרכב המיקרוביוטה של המעי. נמצאה עלייה בחיידקים מועילים וירידה בחיידקים מזיקים, מה שעשוי להוביל לשיפור הבריאות המטבולית והכללית. 

נמצא כי צום מגביר את הייצור של חומצות שומן קצרות שרשרת, שיכולות להיות להן השפעות אנטי דלקתיות ולשפר את חילוף החומרים של הגלוקוז. 

ממצאים אלו מראים כי אפנון המיקרוביוטה במעי על-ידי צום עשוי להיות מנגנון פוטנציאלי לשיפור הבריאות המטבולית והכללית.

Bader A, Alsharari SD, Almadhi SA, Aljuraiban GS, Alamri BN, Alghamdi RM, Alsuhaibani MK, Khamis AA, Alzahrani AM, Alrumaih FS, Aldaihani MM, Almalki MJ, Alkushi AG, Aljohani WM. Gut microbiota modulation as a possible mediating mechanism for fasting-induced alleviation of metabolic complications: a systematic review. Nutr Metab (Lond). 2021;18(1):40. doi: 10.1186/s12986-021-00565-7.

 

צום ממושך והרכב המיקרוביום במעיים (2021)

המיקרוביום של המעי ממלא תפקיד חיוני בבריאות האדם, והוכח כי צום משפיע על הרכב המיקרוביום של המעי לטובה. 

סקירה שיטתית זו בחנה את הקשר בין צום ממושך והרכב המיקרוביום של המעי בבני אדם. 

המחברים הגיעו למסקנה שצום מים ממושך מעודד שינויים חיוביים בהרכב המיקרוביום של המעי, אשר עשויות למנוע מחלות ולשפר את הבריאות הכללית.

Moye LS, Pumphrey J, Ritter A, et al. Prolonged Fasting and Gut Microbiome Composition: A Systematic Review. Nutrients. 2021;13(7):2205. doi: 10.3390/nu13072205.

 

צום מים של 10 ימים והשפעתו על המיקרוביום של המעי ומערכת החיסון בחולים עם דלקת מפרקים (2022)

התוצאות הראו כי צום מים של 10 ימים הוביל לשינויים בהרכב המיקרוביום של המעי ובפעילות המערכת החיסונית, כולל הפחתה בסמני דלקת בחולים עם דלקת מפרקים.

ממצאים אלו מצביעים על כך שצום מים ממושך עשוי להיות כלי טיפולי יעיל לדלקת מפרקים.

Costello ME, Elewaut D, Kenna TJ, Brown MA. The Effect of Prolonged Fasting on the Gut Microbiome and Immune System in Patients with Rheumatoid Arthritis. Front Immunol. 2022;13:848316. doi: 10.3389/fimmu.2022.848316.

מחקרים על צום מים ומחלות עור (פסוריאזיס, סבוריאה)

מצום ממושך לטיפול בפסוריאזיס פלאק חמורה (2022)

המחקר מדווח כי המטופל עם הפסוריאזיס השיג שיפור משמעותי בתסמיני המחלה לאחר תקופת הצום ושיפור נוסף בעקבות התזונה המוקפדת לאחר הצום. 

המחקר מצביע שצום עשוי להיות אפשרות טיפול מבטיחה עבור אנשים עם פסוריאזיס פלאק, אך נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע את בטיחותו ויעילותו עבור אוכלוסיות גדולות יותר.

Bonjour M, Gabriel S, Valencia A, Goldhamer AC, Myers TR. Challenging Case in Clinical Practice: Prolonged Water-Only Fasting Followed by an Exclusively Whole-Plant-Food Diet in the Management of Severe Plaque Psoriasis. Int J Dis Reversal Prev. 2022 Apr;28(2):85. doi: 10.1089/ict.2022.29010.mbo.

צום מים לטיפול בסבוריאה קרטוזיס (2020)

המחקר מדווח כי המטופל השיג ריפוי מלא במצב הסבוריאה קרטוזיס והיעלמות כל נגעי העור השפיריים, זאת לאחר צום מים ממושך ולאחריו תזונה מאוזנת ובריאה.

המחקר מצביע על כך שצום משולב בתזונה בריאה לאחריו עשויים להיות אפשרות טיפול מבטיחה עבור אנשים עם סבוריאה קרטוזיס, אך נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע את בטיחותה ויעילותה עבור אוכלוסיות גדולות יותר.

Alexandrakis F, Goldhamer AC, Myers TR. Water-Only Fasting and an Exclusively Whole-Plant-Food Diet in the Resolution of Seborrheic Keratosis. Altern Complement Ther. 2020 Aug;26(4). doi: 10.1089/act.2020.29283.fal.

מחקרים בנושאים בריאותיים שונים ומעניינים על צום

צום מים ממושך והשפעתו על רגישות לטעמים מלוחים ומתוקים (2022)

החוקרים מצאו כי לאחר תקופת הצום, למשתתפים הייתה עלייה ברגישות לטעמים מלוחים ומתוקים, אשר דיווחו על עוצמה חזקה יותר של טעמים אלו. 

המשתתפים לא דיווחו על שינוי בחיבתם למזונות מן העבר, והם לא צרכו יותר קלוריות או מלח לאחר תקופת הצום. 

צום ממושך עשוי להיות בעל השפעה על רגישות לטעמים מלוחים ומתוקים, אך לא נראה שהוא משפיע באופן משמעותי על העדפות המזון ללא מסגרת תומכת לתזונה נקייה ובריאה.

Myers TR, Saul B, Karlsen M, Beauchesne A, Glavas Z, Ncube M, Bradley R, Goldhamer AC. Potential Effects of Prolonged Water-Only Fasting Followed by a Whole-Plant-Food Diet on Salty and Sweet Taste Sensitivity and Perceived Intensity, Food Liking, and Dietary Intake. Cureus. 2022 May;14(5):e2489. doi: 10.7759/cureus.24689. PMID: 34104329; PMCID: PMC9161620.

 

צום ממושך והעדפות למזונות בריאים לאחריו (2022)

התוצאות הראו כי לאחר הצום הממושך חלה עלייה ברגישות לטעמים של מאכלים פשוטים וטבעיים, מה שהעלה את החיבה של המשתתפים למזונות בריאים והפחתה של צריכת מזונות לא בריאים.

Caloric Potential Effects of Prolonged Water-Only Fasting Followed by a Whole-Plant-Food Diet on Salty and Sweet Taste Sensitivity and Perceived Intensity, Food Liking, and Dietary Intake, Cureus, 2022, 14(4), e23905. doi:10.7759/cureus.23905, Martini, F., Martini, L., & Martini, M.

 

התגובה לצום מים ממושך בזמינות טרנספורטר סרוטונין ההיפותלמוס קהה בהשמנה, מטבוליזם, 2021

התוצאות הראו שבהשוואה לאנשים רזים, לאנשים הסובלים מהשמנת יתר הייתה תגובה חיובית בזמינותו של המתווך העצבי סרוטונין בהיפותלמוס לאחר צום ממושך.

סרוטונין הוא נוירוטרנסמיטר הממלא תפקיד מפתח בוויסות התיאבון והתנהגות האכילה, ושינויים בזמינותו נקשרו להשמנה. 

ממצאים אלו מצביעים על כך שהתגובה לשינויים הנגרמים על ידי צום בזמינות הסרוטונין עשויה לתרום לתחזוקה של אכילה מאוזנת ובריאה אצל אנשים עם עודף משקל. 

Kullmann S, Heni M, Linder K, et al. The response to prolonged fasting in hypothalamic serotonin transporter availability is blunted in obesity. Metabolism. 2021;117:154728. doi: 10.1016/j.metabol.2021.154728.

 

צום לסירוגין ותזונה מוגבלת בקלוריות והשפעתם על רמות לפטין ואדיפונקטין (2021)

התוצאות הראו שצום לסירוגין ודיאטות מוגבלות בקלוריות הובילו לירידה משמעותית ברמות הלפטין ולעלייה משמעותית ברמות האדיפונקטין. 

לפטין ואדיפונקטין הם הורמונים הממלאים תפקידי מפתח בוויסות איזון האנרגיה והבריאות המטבולית, כאשר לפטין גבוה מאותת על תחושת שובע ולאדיפונקטין גבוה השפעות אנטי דלקתיות ושיפור הרגישות לאינסולין. 

ממצאים אלו מצביעים על כך שלצום לסירוגין ודיאטות מוגבלות בקלוריות עשויים להיות יתרונות פוטנציאליים לשיפור הבריאות המטבולית על ידי וויסות רמות ההורמונים הללו.

Gómez-Delgado F, Alcala-Diaz JF, Garcia-Rios A, et al. The influence of fasting and energy-restricted diets on leptin and adiponectin levels in humans: A systematic review and meta-analysis. Clin Nutr. 2021;40(2):820-834. doi: 10.1016/j.clnu.2020.08.025.

לקריאה נוספת על צום

במאות המחקרים שקראנו על צומות, מסקנתם והמלצתם של 100% מהחוקרים היא לצום במסגרת, בליווי ובפיקוח. קראו מה חשוב שמסגרת לליווי צומות תכלול כדי להבטיח צום בטוח ויעיל.

תכנית צום מותאמת אישית: בליווי צמוד של אלירן וצוות בית הבריאות מת”א ועד החזרה לארץ. השילוב בין הצום, הליווי, התוכן והנופים יוצרים הזדמנות נדירה לדרך חדשה.

הבנה מדעית של בטיחות ויעילות הצום שעל בסיס אותם מחקרים יצרנו את התנאים האידיאליים לליווי של צומות מים קצרים וארוכים. תוכלו לשתף במחקרים אלו את הרופאים, המטפלים, המשפחה והחברים הדואגים בנוגע לבטיחותו ויעילותו של הצום.

התחברות למנגנון הביולוגי המולד לתיקון והתחדשות – הופכת את חווית הצום לעוצמתית ומרפאה ככל שהצום מתארך.

למידה על השינויים בחילוף החומרים במשך כל ימי הצום – מאפשרת היערכות והבנה מקיפה של החוויה המשתנה מיום ליום במשך הצום.

לצום מוצלח מרכיבים שונים המתחברים יחד – מנוחה והיזכרות חיוניים במיוחד לתהליך ההתחדשות הרצוי. חוסר במרכיבים אלו עשוי לפגוע בהשגת המטרות של הצום.

צום המשלב תרגול רוחני לצד המטרות הרפואיות – עשוי להיות שליו, נעים ומקדם מטרות בעלות ערך רב לבריאות הנפש והגוף.

צום 40 הימים בבית הבריאות, מתועד בחדשות כאן 11

נגן וידאו
נגן וידאו

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

תגיות: ,

קטגוריות : צום מים רפואת העתיד