פיברומיאלגיה | תסמינים | מה זה | fibromyalgia | מחלת דאבת השרירים | 18 נקודות | התקף | כאבי רגליים

| , | 25/07/2017



מחלת פיברומיאלגיה | דאבת השרירים | אבחון וטיפול בבית הבריאות

פיברומיאלגיה היא תסמונת כרונית המאופיינת בכאבים ורגישות נרחבים בחלקים שונים בגוף, לצד עייפות, הפרעות שינה וקשיים קוגניטיביים. הסיבה המדויקת לפיברומיאלגיה אינה ידועה, אך ככל הנראה מדובר בשילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ונוירוביולוגיים. בבית הבריאות אנו מטפלים באנשים הסובלים מפיברומיאלגיה ועוזרים להם לטפח הרגלים שהופכים לאורח חיים המשפר את איכות חייהם. במאמר זה נסקור את המחלה על שלל ההיבטים ונביא נקודת מבט אופטימית ליכולת הטיפול בה באופן טבעי.

פיברומאלגיה גורמים

גנטיקה: פיברומיאלגיה נוטה להופיע אצל משפחות, ולאנשים מסוימים יש נטייה חזקה יותר לפתח את התסמונת.

הפרעות במערכת העצבים המרכזית: אנשים עם פיברומיאלגיה עשויים להיות בעלי רגישות מוגברת לכאב וסף כאב מופחת בגלל עיבוד לא תקין של אותות כאב במערכת העצבים המרכזית.

חוסר איזון של נוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים): בניהם סרוטונין, נוראדרנלין ודופמין. חומרים אלו ממלאים תפקיד בוויסות כאב, מצב רוח ושינה.

זיהומים ומחלות: זיהומים ויראליים או חיידקיים, עשויים להחמיר את התסמינים והתעוררות המחלה אך לא נקשרו באופן ישיר.

מתח פסיכולוגי ממושך או אירועים טראומטיים: עשויים לתרום להתפתחות או להחמרה של תסמיני פיברומיאלגיה כחלק משינוי בהורמונים המופרשים במצבי לחץ.

חוסר איזון הורמונלי: חלק מהחוקרים סוברים שחוסר איזון הורמונלי (במיוחד בציר ההיפותלמוס – יותרת המוח – אדרנל), עשוי להיות גורם לפיברומיאלגיה.

הפרעות שינה: איכות שינה ירודה או הפרעות בדפוסי השינה יכולים להיות גם סיבה וגם תוצאה של פיברומיאלגיה. בעיות שינה עלולות להחמיר כאב ותסמינים אחרים.

גורמים אוטואימוניים: פיברומיאלגיה אינה מסווגת כמחלה אוטואימונית, אך תפקוד לקוי של המערכת החיסונית עשוי לתרום להתפתחות התסמונת.

חשוב לציין שפיברומיאלגיה אינה נגרמת על ידי דלקת או נזק לשריר, אלא נחשבת להפרעה של עיבוד כאב ורגישות במערכת העצבים המרכזית.

תסמיני פיברומיאלגיה

כאב: המשפיע על שני צידי הגוף במספר אזורים, כמו הצוואר,הכתפיים, הגב, הירכיים והרגליים. הכאב משתנה בעוצמתו בין אדם לאדם, ונחווה ככאב עמום, תחושת צריבה או דקירה חדה.

עייפות: חוסר אנרגיה, גם לאחר שינה מספקת.

הפרעות שינה: קושי להירדם או יקיצות באמצע הלילה, ותחושת חוסר רעננות לאחר שינה.

קשיים קוגניטיביים: בעיות בזיכרון, ריכוז וצלילות נפשית.

תסמינים נוספים: כאבי ראש, דחיפות או תכיפות במתן שתן, נוקשות מפרקים, תסמונת המעי הרגיז (כאבי בטן, נפיחות, שלשולים או עצירות), רגישויות חושיות (לאור, רעש, טמפרטורה או מרקמים מסוימים), חרדה ודיכאון.

התקף פיברומיאלגיה

התקפים המופעלים על ידי גורמים שונים כגון מתח, מאמץ גופני, שינויים במזג האוויר או מחלות מסוימות. במהלך התקף, הסימפטומים של החולה המחלה יכולים להתעצם ולגרום לאי נוחות משמעותית, מה שמוביל לירידה בתפקוד.

פיברומיאלגיה אבחון

אבחון פיברומיאלגיה יכול להיות מאתגר מכיוון שאין לתסמונת בדיקה ספציפית. האבחון כולל שאלון מפורט על ההיסטוריה הרפואית והתסמינים של המטופל ובדיקה גופנית.  

הקריטריונים לאבחון פיברומיאלגיה שנקבעו על ידי הקולג’ האמריקאי לראומטולוגיה בשנת 1990 ועודכנו בשנת 2010 הם:

הערכת הכאב: כאב משני צידי הגוף, מעל ומתחת למותניים, שקיים לפחות שלושה חודשים.

הערכת חומרת התסמינים הנוספים: כמו עייפות, הפרעות שינה, קשיים קוגניטיביים.

שלילת מצבים רפואיים אחרים: שיכולים להסביר את התסמינים, על ידי בדיקות מעבדה.

18 נקודות פיברומיאלגיה: בעבר אובחנה פיברומיאלגיה על סמך נוכחותן של 18 נקודות רגישות ספציפיות בגוף. החל מ-2010 האבחון אינו מסתמך על נקודות אלו, והדגש הוא על היסטוריית הכאב, יחד עם תסמינים נפוצים אחרים של פיברומיאלגיה.

תרופה לפיברומיאלגיה

הטיפול הרפואי בפיברומיאלגיה נועד להקל על הכאב, לשפר את איכות השינה ואת איכות החיים הכוללת אך כולל בתוכו חומרים כימיים שיוצרים תופעות לוואי מרובות וחשוב לקחת זאת בחשבון. מאחר שפיברומיאלגיה היא תסמונת מורכבת ורב-גונית, הטיפול בה כרוך בדרך כלל בשילוב של גישות ולאו דווקא מתאים לטיפול רפואי או טבעי בלבד. חולי פיברומיאלגיה בדרך כלל יקבלו משככי כאבים או נוגדי דלקת לא סטרואידים, נוגדי דיכאון ונוגדי פרכוסים שמפחיתים כאב, משפרים את איכות השינה ומקלים במצבי דיכאון וחרדה.

בנוסף יכולים להגיע למרפאת כאב ולקבל תוכנית טיפול אישית בהתאם לתסמינים של המטופל.

פיברומיאלגיה טיפול טבעי

פיזיותרפיה: תרגילים עדינים, מתיחות ואימוני כוח לשיפור הגמישות, הניידות והפחתת נוקשות השרירים. שימוש בחום, קור או עיסוי להקלה על הכאב.

פעילות גופנית סדירה: תרגילים אירוביים בעלי עצימות נמוכה כמו הליכה, שחייה או רכיבה על אופניים עוזרים לשפר את כוח השרירים, הגמישות והכושר הכללי, ולהפחית כאב ועייפות אצל אנשים עם פיברומיאלגיה. כדאי להתחיל לאט, ולהגביר בהדרגה את עוצמת התרגול כדי למנוע מאמץ יתר.

תרגולי גוף-נפש: יוגה, טאי-צ’י וצ’י קונג משלבים תנועה פיזית עם נשימה ומיינדפולנס. עוזרים להפחית מתח, לשפר את הגמישות ולהרפות.

דיקור סיני: הכולל החדרת מחטים דקות לנקודות ספציפיות בגוף, מקל על הכאבים והתסמינים אצל חלק מהאנשים עם פיברומיאלגיה.

טיפול בחום וקור: קומפרסים חמים או אמבטיות חמות יכולים להקל על נוקשות השרירים ולהפחית את הכאב. קומפרסים קרים מפחיתים דלקת ומקלים על הכאב.

שינה: שמירה על לוח זמנים קבוע של שינה, יצירת שגרת שינה מרגיעה וסביבת שינה נוחה.

תזונה: אין דיאטה ספציפית לפיברומיאלגיה, אבל שמירה על תזונה מאוזנת הכוללת ירקות, פירות, דגנים מלאים, חלבונים ושומנים בריאים, צמצום באכילה של מזון מעובד ושתיית מים מרובה, יכולים לעזור בהפחתת עוצמת התסמינים.

תוספי מזון: מחקרים מצביעים על כך שצריכת תוספי מזון כמו ויטמין D, מגנזיום וחומצת שומן אומגה 3, מקלה על תסמיני פיברומיאלגיה. 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): טיפול בשיחה המתמקד באסטרטגיות התמודדות עם כאב, הפחתת מתח ושינוי דפוסי חשיבה שליליים.

קבוצות תמיכה: מספקות סיוע רגשי על ידי קבלת עצות מעשיות ותחושת קהילה עם אנשים אחרים הסובלים מאותה תסמונת ומבינים את האתגרים שהיא מביאה איתה.

בית הבריאות לטיפול בפיברומיאלגיה

בית הבריאות מתמחה בתהליכי ריפוי מעמיקים הכוללים בניית תפריט ותזונה מותאמת אישית, עידוד, תמיכה והתאמה של פעילות גופנית מחזקת על בסיס יומיומי קבוע, יצירת סדר יום מלא הכולל תמיכה רגשית וטיפולים רגשיים מעמיקים, כמו גם סדר והמלצות מבוססות ניסיון החשובות ביותר בכל הקשור לתוספי תזונה ותרופות. במקרים רבים של חולי פיברומיאלגייה ראינו ניסים ונפלאות, מקרים יוצאי דופן של התחזקות ושיפור ניכרים באיכות החיים, כך שאנו ממליצים מעומק הלב לא להחמיץ הזדמנות יקרת ערך כמו זו שאנו מציעים.

יתרונות התזונה בבית הבריאות לטיפול בפיברומיאלגיה

אחד מהעקרונות החשובים בטיפול ושיפור מצב הפיברומיאלגיה טמון בתזונה נכונה וטיפוח מודעות למזון המגיע אל הגוף שיוכל להרגיע כמה שיותר את התסמינים. התזונה בבית הבריאות כוללת את התנאים האידיאליים לריפוי והם:

רכיבים תזונתיים אנטי דלקתיים: בבית הבריאות תקבלו תזונה אורגנית, טבעית וטבעונית עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים. מזונות צמחיים אלו הם בדרך כלל צפופים בחומרים מזינים, ומספקים מגוון רחב של ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים.

בריאות המעי והמיקרוביום: אוסף המיקרואורגניזמים השוכנים במערכת העיכול, ממלא תפקיד מכריע בתפקוד מערכת החיסון המשפיע על כלל המערכות. תזונה עשירה בסיבים ממקורות צמחיים גורמת למיקרוביום מעיים מגוון ובריא.

ירידה במשקל ובריאות לב וכלי דם: רכיבים איכותיים ומזינים תומכים בתהליך ירידה במשקל, בריאות הלב וכלי הדם. תזונה מבוססת צמחים נוטה להיות נמוכה יותר בשומנים רוויים וכולסטרול וגבוהה יותר בסיבים בהשוואה לתזונה מבוססת בעלי חיים. אלו מחזקים את הגוף ונותנים את היכולת לשפר את התסמינים ואת הכאב העוצמתי שחווים במחלה.

יתרונות הפעילות הגופנית בבית הבריאות לטיפול בפיברומיאלגיה

לחולים בפיבורומיאלגיה חשיבות גדולה לשימור מסת השריר, סיבולת לב הריאה ורמת הכושר הכללית. אחד התסמינים הקשים ביותר כולל עייפות כרונית מתמשכת ואחת הדרכים האפקטיביות ביותר להקטינו ואף להמנע ממנו היא פעילות גופנית סדירה וקבועה. בבית הבריאות מרבית המתארחים מתחזקים באופן הדרגתי בכל יום שבו הם נמצאים ולוקחים חלק בסדנאות ובפעילות היומיומיים. סדנאות התנועה המגוונות מכל הסוגים מאפשרות התחזקות בכוח השרירים, הגמישות והקואורדינציה, התנועה היומיומית מחזקת את מדד האופטימיות והביטחון העצמי של חולים בפיברומיאלגיה והיא גם משפיעה לטובה על מצב הרוח ורמות כאב ע”י שחרור יומי קבוע של אנדורפינים.

יתרונות השינה, השעון הביולוגי והחשיפה לשמש בבית הבריאות לטיפול בפיברומיאלגיה

שינה בשעות הנכונות ובאיכות גבוהה חיונית להשגת תוצאות הריפוי וההתחזקות הגבוהות ביותר שאפשריות. בבית הבריאות מחזורי הפעילות והשינה מותאמים במדויק לאיזון הביולוגי הנחקר והידוע כבעל הפוטנציאל המירבי לריפוי והתחזקות. לחולים בפיברומיאלגיה איזון השעון הביולוגי חשוב ביותר לצורך התחדשות התאים, תפקוד חיסוני מיטבי והתנקות לילית אופטימלית ככל האפשר של המוח מרעלים. כל תכנית בית הבריאות מבוססת על המחזורים הצירקדיים ועל איזונים עדינים הנדרשים לשעון הביולוגי כדי ליצור את שגרת היום הבריאה והתומכת ביותר לריפוי והתחזקות.

החשיפה לשמש בבית הבריאות מיועדת לא רק ליצור ויטמין D החיוני לפעילות חיסונית תקינה, אלא גם לויסות השעון הביולוגי והמחזורים הצירקדיים משעות הזריחה ועד שעת השקיעה, מדי יום וכחלק פעילות קבוצתית כיפית ותומכת.

יתרונות האקלים, היער והחורש בבית הבריאות לטיפול בפיברומיאלגיה

הפעילות והשהות בבית הבריאות מתקיימת בחורש ירוק עשיר וצפוף ובעל יתרונות מרובים לאיכות האוויר והאווירה הכללית. הפריחה והלבלוב העונתיים והמרעננים מוסיפים לתחושת החיבור והקרבה לטבע. בבית הבריאות עושים שימוש בטבע המרהיב ויוצאים לטיולים ממושכים על-בסיס קבוע ויומימי כדי לחוות וליהנות ממנו באופן מיטבי.

יתרונות הטיפול הרגשי והליווי האישי בבית הבריאות לטיפול בפיברומיאלגיה

חיים עם פיברומיאלגיה יכולים להיות מאתגרים ובלתי צפויים. בבית הבריאות אנו מציעים מסגרת תומכת ומחזקת נפשית וגופנית לניהול המחלה והשגת התוצאות הטובות ביותר שאפשריות לכל אדם ומצבו האישי. התמיכה ניתנת מכל הלב וברמת מקצועיות גבוהה, באופן הטבעי ביותר, אישית וסבלנית.

לקריאה נוספת

לפרטים על טיפול טבעי במחלות הירשמו כאן:

נגן וידאו

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

תגיות: , , ,

קטגוריות : מחלות - טיפול טבעי רפואת העתיד