תות עץ שאמי שחור | עץ תות שאמי עתיק | תות העץ המשובח והעתיק מבין כולם

| , | 09/05/2023



תות עץ שאמי - מלך תותי העץ

ציפורים דואגות להפיץ את הזרעים וכולם זוכים לטעום מעצי תות צבעוניים ומתוקים. עץ התות שעליו אספר אינו מופץ מזרעים, אלא רק על-ידי שימור והפצה מעשה ידי אדם. התות המדובר נחשק במיוחד ממספר סיבות טובות ופחות טובות.

התות המדובר אינו מתנהג כשאר מיני התות המוכרים, הבשלתו מתחילה מאוחר כששאר עצי התות ריקים וסיימו את עונת הפרי. בדרך כלל מתחילת יוני ועד אוגוסט בהתאם לאקלים שבו נמצא. קצב הצימוח שלו איטי ויוצא דופן ביחס למשפחה, יעברו עשרות שנים עד שיהפוך לעץ גדול ומרשים בדומה לעצי התות המוכרים שעושים זאת בשנים בודדות. תפוצתו בישראל מסתכמת בכמה עשרות עצים עתיקים בגילאי 100 ויותר, המפוזרים מצפון לדרום, אשר בכל שנה חלקם אינם מלבלבים ומסיימים את חייהם מזקנה או מפגעים בסביבה.

התות המכונה ‘שאמי’ משלב תכונות של פטל שחור חמצמץ ועסיסי יחד עם תות עץ סגלגל, עשיר בטעם, מתיקות וארומה. החמיצות הייחודית שאינה מצויה בעצי התות האחרים מבדילה אותו מיד מכל תות עץ אחר שתטעמו. מקור שמו ‘שאמי’ מהמונח הערבי “בלאד-א-שאם” המייצג את הרעיון של סוריה הגדולה כיחידה גאוגרפית אחת (הכוללת גם את שטח ישראל, ירדן ולבנון).

סבלנות ומתיקות

מצד אחד קצב הצימוח איטי ומצד שני עץ התות השאמי מאריך ימים יותר מכל מין דומה בסביבה. בבוסתנים נטושים שניטעו לפני 100-200 שנים, התות השאמי הוא עץ התות הבודד ששרד עם מערכת השורשים המקורית ולא באמצעות הפצה חדשה של זרעים על ידי ציפורים ובע”ח. בזכות אריכות ימיו, אנו זוכים מדי קיץ לטעימות ובעונות עם תיאבון, לזלילה עד לכדי שיכרון.

התות השאמי נחשב למתוק ביותר בעת הגעתו להבשלה מלאה, עשיר בטעמים מופלאים ונדיר במיוחד. מעצם היותו נדיר, העצים העתיקים שידועים למעטים נאכלים בשקיקה, מה שגורם למבקרים המגיעים ממרחקים ללקט מפירותיו גם במחצית ההבשלה, מתוך אילוץ וחוסר ברירה שגם אלו שיגיעו אחריהם יעשו את אותו הדבר. זה עצוב וחמוץ שגם בעצים הבודדים שעוד נותרו, המבקרים הנאמנים זוכים לעתים רחוקות לטעום מהמתיקות בזמן בשלות מלאה.

תות שאמי בשל, שחור לחלוטין, תָּפוּחַ ונקטף ברכות, ללא מאמץ
משחקות ומתאפרות בתות שאמי

נטיעת תות עץ שאמי

הזמן לנטוע עצי תות שאמי (ועוד עצי רבים אחרים) הוא אתמול, כדי שיהיו אלו אשר יהיו אורחי האדמה שעליה אנו חיים, אשר יוכלו ליהנות ביום מן הימים מזיכרון מתוק, רגע אקראי של שפיות, אולי אפילו מים זורמים להתרעננות ופיסת נוף כדי לחוות רגע אקראי של אחדות עם טבעו של אלוהים.

אלו שהתברכו בעץ תות שאמי שופע בגינתם הפרטית, לרוב לא יאפשרו לו להירקב כעצי תות נפוצים אחרים וידאגו ללקט ממנו כל שאפשר. בעבר כשהיו עצים רבים שופעי פרי היו מכינים מהם לדר נחשק (תותים שאמיים טחונים ופרוסים בשכבה דקה בשמש עד להתייבשות משביעת רצון) או בתקופתנו המחושמלת להקפיא אותם בשלמותם. תותי עץ שאמיים מתחילים לתסוס תוך שעות בודדות מהרגע שבו מלקטים אותם וגם בקירור הם מחזיקים ימים בודדים עד שמתחילים לתסוס.

התות השאמי הוא ‘המלכלך’ מכולם, כך שנדרשות רחצה וכביסה יסודיות כדי לנקות את שאריות הזלילה. ‘הלכלוך’ של התות השאמי הוא למעשה אוצר תזונתי ההופך אותו גם לעשיר מכול שאר התותים בנוגדי חמצון וחומרים רבים המיטיבים עם הבריאות.

מיץ תות שאמי וברקע גזע של עץ תות עתיק

טיולים להיכרות עם עצי תות עתיקים

זהו הזמן המתאים לשאול את זקני הכפר והילדים אם הם מכירים בסביבת מגוריכם תות שכזה. תות שאמי חייבים לטעום לפני שמתים, כדי לא לפספס הזדמנות להיזכר בטעם החיים. אנו מחוברים לאדמה ולצומח, מתקיימים בזכותם מראשית הבריאה, לצמחים ולמזון יש יכולת לעורר זכרונות עתיקים, יש שיגידו אף מגלגולים קודמים. תות שאמי הוא ללא ספק דוגמא עתיקה שכזאת, הנוגעת בבלוטות טעם נשכחות ומעוררת בתודעה מחשבות עתיקות על משמעותם של החיים והקיום.

זכיתי להפיץ השראתו של התות אצל מספר אנשים שנטעו וימתינו בסבלנות עוד שנים רבים עד שיוכלו ליהנות מפירותיו. בעצמי נטעתי מספר עצים הצומחים לאט ובסבלנות, אשר הדורות הבאים יהנו מהם בתקווה עוד 200 שנה לפחות. יש לקחת בחשבון שתות שאמי מתקשה מאוד להשריש בדומה לעצי תות אחרים, על-כן נהוג להרכיבו על כנות של עצי תות אחרים.

מכירים תותים שאמיים עתיקים? מוזמנים לכתוב לי עליהם כדי שאוכל להמשיך בעבודת המחקר והמיפוי הגנטי.

מעוניינים לנטוע תותים שאמיים בחצר באביב הקרוב? כתבו לי ואכוון אתכם לשתילים או אשתף אתכם ברוכבים מעצים באיכות הגבוהה ביותר שאני מכיר.

בכל קיץ יוצאים מספר טיולים להיכרות עם עצי תות השאמי העתיקים ברמת ההגולן. מספר המשתתפים מוגבל ותוכלו להירשם כאן.

תות שאמי בגיל מוערך של מעל 150 שנים

לקריאה נוספת

מחקרים על יתרונותיו הבריאותיים של פרי השסק, השימושים הבריאותיים בעלי העץ ותנאי הגידול הנחוצים כדי ליהנות מפרי עסיסי, מתוק וחמוץ ראשון לקיץ..

לעדכונים והצטרפות לטיולים הירשמו כאן:

המסע לארץ הגולן והתאנה - שימור זני מורשת של תאנים עתיקות

נגן וידאו
נגן וידאו

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

תגיות: , , , ,

קטגוריות : חקלאות מקיימת טיולים בגולן