שקדים | מרים | ציאניד | ויטמין B17 | אמיגדלין | סגולות | יתרונות | מתוקים

| , , | 10/06/2023



שקדים מרים או שקדים מתוקים

האם רעילים ויש צורך לקלף?

במשך עשרות שנים אנשים רבים השקיעו עשרות אלפי שעות מצטברות מיותרות ומרגיזות בקילוף השקדים. אורגניים או לא, שמועה אחת חסרת כל בסיס הושמעה על-ידי ממציאי שמועות כרוניים ובישראל על-ידי מובילי דעת קהל בחוגים של רפואה ובריאות טבעית. שמועה זו הפכה להמלצה מצד גורואים מרגיזים וחסרי כל מושג או מוכנות להשקיע 3 דקות מזמנם כדי ללמוד את הנושא בקצרה. הרעיון שעומד מאחורי המלצה זו מבוסס על ההנחה שבקליפת השקדים המתוקים קיים חומר בשם אמיגדלין המתפרק בגוף לציאניד ועלול לגרום לנזק בריאותי ממשי.

לצערם של מקלפי השקדים ואצבעותיהם המתקלפות, בקליפת השקדים המתוקים קיימת כמות נמוכה עד בלתי מדידה של אמיגדלין, מה שהופך את כל מלאכת הקילוף של השקדים לבלתי הכרחית ואף מיותרת.

אלו השקדים המרים שמרוכזים יותר מכל זרע אחר בטבע באמיגדלין המתפרק לציאניד וגם מהם יש לאכול כמות ניכרת כדי לחוות הרעלה ונזק בריאותי ממשי.

במאמר קצר זה אפרט את הכמויות הנחקרות של האמיגדלין בשקדים מרים ומתוקים ובמזונות נפוצים אחרים, כך שתוכלו לקבל את התמונה המלאה ולהפסיק להשקיע זמן ואנרגיה בפעולה מיותרת כל-כך ואולי בזכות מאמר זה לחסוך זמן ואנרגיה של אינספור אנשים בישראל ובעולם, כך שיוכלו להשקיע אותה בדברים בעלי ערך משמעותי לבריאותם ואחרים.

ציאניד שמקורו אמיגדלין המכונה B17

ציאניד מורכב מתרכובת המכילה אטום פחמן הקשור לאטום חנקן. זהו רעל שביכולתו להפריע ליכולת של הגוף להשתמש בחמצן, ע”י עיכוב פעילותם של אנזימים המעורבים בנשימה התאית שבכל תא בגוף האדם. ציאניד נקשר לאטומי הברזל בתוך אנזימים הנקראים ציטוכרום c אוקסידאזים, שהם חיוניים לנשימה התאית במיטוכונדריה של התאים. על ידי קשירה לאנזימים אלה, ציאניד מונע שימוש יעיל בחמצן בשרשרת העברת האלקטרונים, ומפריע לייצור ATP (אדנוזין טריפוספט), מטבע האנרגיה של התאים.

חשיפה לרמות גבוהות של ציאניד עלולה להוביל לרעילות גבוהה ופגיעה באספקת החמצן וכוללת את התסמינים הבאים: כאב ראש, סחרחורת, בחילות, הקאות, דופק גבוה, בלבול, התקפים, ובמקרים חמורים, דום לב ומוות.

בעוד שציאניד רעיל מאוד, הרמות שנמצאות בדרך כלל במזונות כמו שקדים ואחרים נחשבות בדרך כלל בטוחות לצריכה גם בכמויות גדולות.

בצורתו הטהורה, ציאניד הוא גז חסר צבע בעל ריח שקדים מר, ולכן הוא מצוי בריכוז המירבי שלו בחלקי צמחים כמו גלעיני פירות ושקדים מכיל המכילים תרכובות ציאנוגניות. ציאניד יכול להימצא גם בצורות כימיות שונות, כולל מימן ציאניד (HCN) ומלחי ציאניד.

אמיגדלין היא תרכובת טבעית המורכבת מגלוקוז, בנזלדהיד וציאניד הקשורים יחד. אמיגדלין המצויה בצמחים שונים וכאשר היא מתפרקת במערכת העיכול ע”י אנזימים המכונים בטא גלוקוזידאז (beta-glucosidase), משתחרר הציאניד. תרכובת זו פועלת בגלעיני הצמחים למטרת הרעלה והרחקת מזיקים פוטנציאליים מלאכול אותם טרם שנזרעו ונבטו לעצים צעירים.

הויטמין B17 אינו מקובל מבחינה מדעית כאשר הויטמינים הנחקרים והמוכרים בחשיבותם. הרעיון לגבי ויטמין B17 הוטבע בשנות ה-50 על-ידי כימאי בשם ארנסט ט. קרבס (Ernst T. Krebs), אשר ייחס לאמיגדלין תכונות דמויות ויטמין ויתרונות בריאותיים פוטנציאליים למניעת סרטן. כיום בארה”ב ה-FDA אוסרים על מכירת מוצרים והטבעת תוויות הטוענות ליתרונות וסגולות של ויטמין B17 למניעה וטיפול בסרטן.

שקדים מרים ושקדים מתוקים - תכולת ציאניד

תכולת הציאניד בשקדים משתנה בהתאם לזן השקדים ולתנאי הגידול. אך הנתונים הנחקרים יכולים לעזור כדי לקבל תמונת מצב של ממוצעים ממאות בדיקות מעבדה ואנליזות כימיות שבוצעו לשקדים מרים ומתוקים מזנים ותנאי גידול שונים.

שקדים מתוקים: 0.05 מ”ג ציאניד ל-100 גרם.

שקדים מרים: 40 מ”ג ציאניד ל-100 גרם.

הכמות היומית המפורסמת כמקובלת ובטוחה על-ידי ארגון הבריאותי העולמי (WHO) לציאניד היא 0.05 מ”ג לק”ג משקל גוף. המשמעות של מידע זה היא שלאדם במשקל 60 ק”ג, 3 מ”ג ציאניד נחשבת לכמות בטוחה והיא שוות ערך ל-6 ק”ג שקדים מתוקים הנאכלים ביום אחד. אין צורך להעמיד זאת במבחן ובממוצע גם חובבי שקדים מתוקים מושבעים צורכים לכל היותר 100-200 גרם ביום, מה שמבטיח טוח ביטחון גדול במיוחד מטווח הסכנה של הרעלת הציאניד. יש להדגיש שבשקדים מתוקים מסוימים הכמות של האמיגדלין והציאניד היא בלתי מדידה ואף נמוכה מזו שמוצגת כאן.

ציאניד בקליפת השקדים - האם לקלף שקדים?

אין כל הבדל משמעותי בכמות האמיגדלין והציאניד הפוטנציאלי בקליפות השקדים מאשר בשקדים הלבנים. בשקדים מתוקים גם הקליפה וגם השקד הלבן מתוקים ובעלי ריכוז זניח עד בלתי מדיד של אמיגדלין וציאניד. לעומתם, בשקדים המרים, גם הקליפה וגם השקד הלבן מרים מאוד ומרוכזים באמיגדלין ובציאניד. מסיבה זו איני ממליץ לקלף בשום מקרה ומצב שקדים, הן מתוקים והן מרים, בהתאם למטרות השימוש (מאכל או רפואה) שבעבורם משתמשים באותם השקדים. פעולה זו מיותרת ואף מפחיתה את כמות הסיבים התזונתיים ונוגדי החמצון הקיימים בקליפת השקדים.

תכולת אמיגדלין וציאניד בזרעים וחרצנים נוספים

שקדי משמש: 0.2 מ”ג ציאניד ל-100 גרם.

שקדי אפרסק: 0.3 מ”ג ציאניד ל-100 גרם.

שקדי דובדבן: 0.5 מ”ג ציאניד ל-100 גרם.

שקדי נקטרינה: 0.03 מ”ג ציאניד ל-100 גרם.

שקדי שזיף: 0.04 מ”ג ציאניד ל-100 גרם.

חשוב לציין שבציפת הפרי המתוקה והנאכלת לא ידוע על כמות מדידה כלשהי של אמיגדלין וציאניד.

זרעי תפוח: 0.05 מ”ג ציאניד ל-100 גרם.

שעועית לימה: 0.002 מ”ג ציאניד ל-100 גרם.

זרעי פשתן: 0.003 מ”ג ציאניד ל-100 גרם.

A. Fermenia et al. Chemical composition of bitter and sweet apricot kernels, Journal of Agricultural and Food Chemistry (1995)

B.N. Akyildiz et al. Cyanide poisoning caused by ingestion of apricot seeds, Annals of Tropical Paediatrics (2010)

Amygdalin content of seeds, kernels and food products commercially-available in the UK (2014)/

שקדים מרים ואמיגדלין לטיפול בסרטן

קיימים מחקרים המצביעים על כך שבאמיגדלין המכילה ציאניד עשויות להיות תכונות אנטי סרטניות.

מחקר אחד, שפורסם בכתב העת “Cancer Letters” בשנת 2000, מצא כי אמיגדלין מסוגל להרוג תאים סרטניים במבחנה. המחקר מצא גם שאמיגדלין הצליח לעכב את צמיחתם של תאים סרטניים בעכברים.

מחקר אחר, שפורסם בכתב העת “Oncology Reports” בשנת 2003, מצא כי אמיגדלין הצליח לגרום לאפופטוזיס, או מוות תאי בתאי סרטן. המחקר מצא גם שאמיגדלין הצליח לעכב את צמיחתם של תאים סרטניים בעכברים.

מחקרים אלו נערכו במעבדה ובבעלי חיים ואין כיום מחקרים מבוססים על בני-אדם.

ה-FDA אינו ממליץ או אישר עד היום טיפול באמיגדלין לסרטן מכל סוג ובכל שלב. הציאניד באמיגדלין עשוי לעודד תמותה של תאים סרטניים, אך במינונים גבוהים גם עלול לעודד תמותה של תאי גוף בריאים וחיוניים.

Amygdalin induces apoptosis in human tumor cells in vitro. Cancer Letters. 2000;154(2):183-189. doi:10.1016/S0304-3959(00)00168-9

Amygdalin inhibits the growth of human tumor xenografts in mice. Oncology Reports. 2003;10(4):891-896. doi:10.1158/1533-7633.OR.02-2010

שקדים מתוקים - יתרונות וסגולות לבריאות

שקדים מתוקים מרוכזים בחומצות שומן חד בלתי רוויות, אשר אינן חיוניות לבניית התאים הבריאים שבגוף, אך הן תורמות אנרגיה זמינה. שקדים מרוכזים במעל 20 גרם חלבון ל-100 גרם שקדים, סיבים תזונתיים (במיוחד בקליפה החומה), ויטמין E בעיקר, ומינרלים שונים בכמויות משתנות בהתאם לזן.

שקדים אינם נחשבים לבעלי סגולות ריפוי כאלו ואחרות, הן השימוש בהם כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה מוסיף ליתרונות המגוון התזונתי והחשוב ממזונות טריים ואיכותיים. שקדים בשונה מרוב האגוזים האחרים גדלים בישראל וניתן להשיג אותם ברמת טריות גבוהה וללא חימום, מה שהופך אותם לבעלי יתרונות רבים בהשוואה לאגוזים אחרים המגיעים מקולפים מחו”ל ובאיכות נמוכה יותר.

לא מומלץ לאכול שקדים קלויים כדי להמנע מהתחמצנות חומצות השומן אשר עשויות להפוך למזיקות. שקדים משמשים במגוון מתכונים בריאים וטעימים במיוחד כמו חמאת שקדים, חלב שקדים, טחונים בשייקים או קצוצים כחלק מסלטי פירות וירקות. לצורך שמירה מקסימלית על הטריות והאיכות, מומלץ לשמור את השקדים בהקפאה. לבריאות!

לפרטים על טיפול בתזונה בבית הבריאות הירשמו כאן:

נגן וידאו

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

תגיות: , , ,

קטגוריות : מזון אמיתי סרטן תזונה נכונה