מסטיק | תימני | כיוס | מסטיקה | מסטיקא | שימוש | סגולות | טבעי | אורגני

| , | 30/05/2023



מסטיק תימני | אורגני | טבעי

מסטיקה בעלת סגולות מהאי היווני כיוס

למסטיק טבעי יתרונות רבים לבריאות בשימוש נכון וארוך טווח.

מסטיק טבעי המופק משרף של עץ אלת המסטיק מכיל סגולות רבות של חומרים המחטאים את סביבת הפה והחניכיים, מאפשרים לשפר את אחוזי ההצלחה של טיפולים בדלקת חניכיים, דימומים בחניכיים ולמטרות בריאותיות נוספות על-ידי שימוש חיצוני או בבליעה, על כך נרחיב בהמשך.

מסטיק מסוג זה מומלץ מטעמנו עבור כל חובבי המסטיקים אשר נוהגים להשתמש במסטיקים עתירי סוכר או חומרי טעם וריח המעודדים זיהום והגברת הרעילות שבגוף ובנוסף גם עבור חובבי לעיסת המסטיק שנמנעו מכך במשך שנים עקב חוסר זמינות במסטיק טבעי, נקי מכל השפעה כימית חיצונית, מלבד החומרים הטבעיים שמגיעים ישירות משרף טבעי, ובאופן ספציפי של אלת המסטיק המרוכזת בסגולות מרפא המשמשות מזה אלפי שנים במסורות שונות.

מקורות המסטיקא

כשטורקים ויוונים כותבים על מאכל מסוים שהוא מזכיר בטעמו מסטיק, כוונתם למסטיקה משרף של עץ אלת המסטיק. בטורקית מכנים זאת Sakiz וביוונית Mastika או Chios Mastic. באנגלית Mastic Gum, בערבית סריס/עזק/מצטיכא בעברית מסטיק או מסטיקה. במקרים מסוימים מכנים את המסטיק הטבעי בשם מסטיק תימני, זאת בעקבות מקורות כתובים רבים שתיארו את השימוש הרב שנהוג היה לעשות בשרף אלת המסטיק באזור תימן.

לתושבי ישראל המסטיקה הטבעית תזכיר מיד את ריחות חורשות הקק”ל והאורנים המפרישים שרף בכמות רבה המתפשט בריח עז ונעים עבור רוב האנשים בכל הסביבה. למסטיקה טעם וריח דומים, בהתחלה מעט מריר ובהמשך של שרף עדין וללא טעם דומיננטי יוצא דופן, אלא פשוט חומר לעיסה ידידותי ונקי מרעלים. צבע השרף עשוי להשתנות מצהוב חיוור לשקוף, בהתאם לאיכותו. כאשר השרף יבש המרקמו שביר וכאשר לועסים אותו הוא מתרכך ונוצרת מסה לעיסה ושקופה.

שימוש במסטיקה טבעית ואורגנית

הפירוש של המילה מסטיקה הינו לעיסה, סוג של חומר, לרוב שרף מעצי אלת המסטיק או כל שרף אחר בצורתו המגובשת או האבקתית המיועד ללעיסה ומתגבש לכדי מסטיק למשך פרק זמן קצר או ממושך בפה.

ביוון מגדלים מסטיקה כענף מסחרי משגשג במשך אלפי שנים. תנאי האקלים והאדמה באזור זה מאפשרים גידול מסחרי ואיכותי במיוחד של שרף אלת המסטיק. רוב המסטיקה הנסחרת כיום בעולם מגיעה מהאזור הדרומי באי כיוס (חיוס) ביוון, במזרח הים האגאי, מהאזור באי המכונה “מסטיקוחוריה” (“כפר המסטיק” ביוונית), שם מפיקים את המסטיכה (ביוונית ומשם מקור המילה מסטיק בעברית) ומכנים את המסטיקה “הדמעות של כיוס”, בעקבות הקושי והבכי של החקלאים בעבודה המאומצת להפיק ולאסוף את השרף בשיאם של ימי הקיץ והטמפ’ הגבוהות ויש שיגידו שבעקבות הדמיון של השרף בצבעיו ובצורתו לדמעות. רוב המסטיקה נאספת בחודש אוגוסט. האזור הגיאורפי של האי Chios זכה למעמד של אזור מוגן (PDO) על-ידי האיחודי האירופי מאז שנת 1997, מתוך הכרה בייחודיות האקלימית והבוטנית של גידול השרף באזור זה.

משקלה ומחירה של המסטיקה דומה לתבלינים יקרי ערך אחרים, כמעט כמו זהב. היא נמכרת בכמויות קטנות של 10 גרם ליחידה בדרך כלל ומשמשת למטרות טיפול טבעיות, שריפה כקטורת לריח נעים או פשוט לעיסה לצורך הנאה. מחירה הממוצע כ-2,000 ש”ח לק”ג.

מסטיק טבעי אורגני ומומלץ

קצירת המסטיקה והשרף מאלת המסטיק

תהליך קצירת השרף נעשה בדרכים מסורתיות מזה אלפי שנים ומבוסס על טכניקה המכונה “ניקוד” או “קרעי מסטיק“.  החקלאים המכונים “מגדלי מסטיק” מבצעים בתחילת עונת הקיץ חתכים קטנים באמצעות כלי מתכת חדים ומדויקים על הגזעים והענפים של עצי אלת המסטיק. פעולת החיתוך נעשית ברמת דיוק גבוהה ולעומק המאפשר את שחרור השרף, מבלי לפגוע בבריאות העצים. החתכים מאפשרים לשרף לזרום בחופשיות החוצה, להצטמק ולהתגבש על הענפים והגזעים. 

בדרך כלל תוך 2-3 שבועות, לאחר שטיפות ודמעות השרף הצטמקו והתגבשו, הן מוכנות לאיסוף. מגדלי המסטיק מפזרים על האדמה שכבת גיר לבנה כדי לאסוף את דמעות השרף הנושרות כדי שלא ידבקו לאדמה ואת אלו שנותרו על הגזעים והענפים משתמשים במריות עץ או סוגים שונים של פינצטות כדי לגרד ולנתק את השרף ולאסוף גם אותו.

בשלב זה השרף נשטף משאריות של אבק ולכלוך שהצטברו עליו במשך הזמן ולאחר מפזרים אותו על רשתות לייבוש במשך מספר שבועות כדי שניתן יהיה לארוז ולהפיץ אותו מבלי שידבק כמו מסטיק ללא יכולת שינוע והפצה.

לאחר שלב הייבוש, מתבצע מיון בבתי התושבים בעיקר על-ידי נשים מבוגרות או במפעלים המיועדים לכך, לפי גודל, צורה, צבע ואיכות השרפים על-ידי אנשים המכונים kentitiriades המתמחים בתהליך זה. מיון זה קובע את המחיר של השרף הנמכר למטרות שונות.

חקלאי המסטיק מפזרים גיר סביב העץ כדי שהשרף לא ידבק לאדמה

וידאו קצירת ואיסוף המסטיקה

עץ וצמח אלת המסטיק

המין אלת המסטיק (Pistacia lentiscus) מקורו במשפחה הבוטנית אלתיים (Anacardiaceal), אשר העצים המוכרים ממשפחה זו בישראל הינם אלת הפיסטוק (שעליה גדלים הפיסטוקים האהובים), אלה ארץ ישראלית, אלה אטלנטית ואלת המסטיק שעבורה מוקדש המאמר הנוכחי.

בתנ”ך ובמקורות אזכורים רבים למיני האלה השונים אשר מזה עשרות אלפי שנים גדלים בסביבת אגן הים התיכון וארץ ישראל. השרף של האלה היה מכונה בתנ”ל בשם “בכאים” מלשון בכי והדמיון לדמעות או טיפות שרף הזולגות מגזעי האלה. בתלמוד שרף אלת המסטיק מוזכר “כמסטיקי”, חומר המיועד ללעיסה ומכאן ניתן לאלה ממין זה השם אלת המסטיק.

עצי אלת המסטיק גדלים בשפע בישראל וניתן לאסוף מהם שרף אקראי הזולג מהם בטיולים וביקורים מזדמנים. כדי לאסוף כמות מסחרית נדרשות פעולות מכוונות הפוצעות את הגזעים ומעודדות יצור שרף מבלי לפגוע בבריאות העצים ותזמון מדויק לצורך האיסוף שלו בשעות ובתנאי אקלים מאוד ספציפיים ומדויקים.

עצי אלת המסטיק גדלים בתצורת נוף כשיחים ירוקי עד, בגבהים של מתחת ל-600 מטרים מעל גובה פני הים, לרוב בגובה של עד 2 מטרים, צמודי קרקע ויוצרים שכבה צפופה של ענפים ועלים. העלים גלדניים וקשים וכאשר פוצעים בהם, נודף מהם ריח חריף האופייני לצמחי ועלי האלות השונות.

פירותיה של אלת המסטיק בצבעים אדום-כחול בדומה לעצי האלה האחרים, הם אינם נחשבים למאכל מזין, אך משמשים למטרות קטורת והפצת ריח נעים וטיהור חללים, עקב תכולת חומרים כימיים דומים לחומרי הריח שבשרף ובשאר חלקי הצמח. הענפים מרוכזים יותר בשרף הריחני והשרף עצמו הוא החלק המרוכז ביותר שבעבורו מוקדש מאמר זה.

ייצור השרף מנקודת מבטו של העץ נועד כדי לאחות פצעים ולמנוע זיהומים וחדירה של מזיקים, כמו סוג של שכבת הגנה שהתפתחה לאורך האבולוציה בצמחים ועצים רבים, בין היתר גם באלת המסטיק ובאופן ספציפי מסוג שרף ריחני המחטא (כמו כל סוגי השרפים מהיותם חומרי חיטוי מיסודם), אך גם מסוג המאפשר לעיסה מתמשכת ונטולת חומרים בלתי נעימים או חריפים היוצרים גירוי עז בחניכיים ובמערכת העיכול.

עצי מסטיקה באי כיוס שביוון ותחתיהם שרף מפוזר לפני איסוף

שימוש וסגולות במסטיקא טבעית ואורגנית

שרף אלת המסטיק מרוכז בחומרים כמו טרפנים, פלבנואידים, נוגדי חמצון שונים, שמנים נדיפים וחומרים כימיים שחלקם בלתי מוכרים ונחקרו עד כה מדעית.

השימוש בחלקים השונים של האלה מיועד למטרות שונות, מכיוון שלעלים ולענפים תכונות שונות מאלו של השרף. נזכיר זאת בקצרה טרם נרחיב באריכות על השימושים בשרף עצמו.

עלים צעירים: מרוכזים בטאנינים וחומרים מחטאים חזקים מאוד המאפשרים חיטוי של בעיות חניכיים וחלל הפה מזיהומים שונים. יש לירוק לאחר הלעיסה את הנוזל המתגבש בפה עקב ריכוז של חומרים מגרים חזקים אשר אינם מיועדים לשימוש פנימי. בעלים אלו ניתן גם להשתמש לאחר לעיסה למריחה על פצעים חיצוניים בעור וחבישתם, מה שמזרז ומייעל את תהליך החיטוי והריפוי שלהם.

ענפים צעירים: מרוכזים בחומרים מחטאים בדומה לכל שאר חלקי הצמח ובעקבות המבנה הכימי והמרקם שלהם, ניתן לעשות בהם שימוש לניקוי בין השיניים והחניכיים בדומה לחוטים דנטליים.

פירות בשלים: ניתנים לריסוק ושימוש בנוזל והציפה המתקבלים למריחה על העור לצורך הקלה במצבים של גירודים ודלקות עור זיהומיות. הרסק של הפירות משמש גם כתרופה משלשלת. הפירות הללו משמשים לאחר ייבוש במסורות רבות לחימום במדורה או בתנור כדי להפיץ את הניחוחות והסגולות הבריאותיות שלהם.

דמעות מסטיקה ועלי העץ

שימוש וסגולות בשרף המסטיקה

השימוש המרכזי שמאמר זה ממוקד בו הוא השימוש לצורכי לעיסה. הלעיסה של שרף אלת המסטיק המכונה מסטיקה מאפשר להשיג מספר יתרונות בריאותיים:

לעיסת השרף למטרות חיטוי מתמשך של סביבת הפה, החניכיים ומניעת עששת.

רענון הפה ויצירת ריח נעים.

חיזוק שרירי הלסת ושיפור הגמישות והמראה החיצונית של עור הפנים.

נוגדי החמצון והחומרים הכימיים בשרף הטבעי מתמוססים ונבלעים בעת הלעיסה ומוסיפים לכושר החיסוני בטפטוף עדין לאורך שעות הלעיסה והיום.

השרף מרוכז בטאנינים מכווצים (בשונה מהפירות המעודדים שלשול) וניתן לעשות בו שימוש לצורך עצירת שלשולים ויציאות מרובות באמצעות המסתו בנוזל ושתייתו.

אנו מדגישים בהזדמנות זו את החשיבות העליונה של חיזוק שרירי הלסת המתנוונים בחברה המערבית שבה המזון ברובו מבושל, רך ובמרקמים שאינם דורשים מאמץ בשרירים אלו, כמו בשרירים רבים אחרים המתנוונים בחברה המודרנית שבה אנו חיים. לעיסת המסטיק הטבעי מאפשרת חיזוק מתמשך של שרירים אלו ומתיחה חיובית של כל עור הפנים ושיפור המראה הבריא של הפנים.

מניסיון אישי ועם מאות מטופלים לאורך השנים בבית הבריאות, אנו מוצאים אחידות רבה בפעולת ההרגעה של לעיסת השרף הטבעי עבור אנשים בעיתות מצוקה, לחץ ובאופן כללי לאורך שעות היום. פעולת הלעיסה מעודדת הפרשה של חומרים כימיים מרגיעים ומפחיתי סטרס ודחק במוח ובכך משפרים את הסיכויים להחלמה ואיזון הבריאות.

שימוש וסגולות חיצוניים בשרף המסטיקה

הרתחה במים לצורך המסה ושתיית הנוזל המתקבל למטרות חיטוי של זיהומים במערכת העיכול כמו הליקובקטר פילורי, אי קולי, כיבי קיבה, צרבות וכו’.. בנוזל המתקבל ניתן גם לחטא מברשות שיניים או כלים או כל מטרת חיטוי דומה. השפעותיו נמצאו גם כנוגדות וירוסים ושיפור היעילות של הטיפול בהם באופן טבעי כמו וירוס הפפילומה, הפטיטיס C ואחרים.

חימום השרף בשמן כחומר נשא למריחה על העור. עדיף לחמם בטמפ’ נמוכות ככל האפשר כדי לא לגרום להתחמצנות השמן. את השמן מורחים על פצעים וזיהומים בעור בעיסוי עדין. נהוג גם להשתמש במרתח המופק מהשרף גם לשטיפה ומריחה במצבים של אקזמה.

טחינת השרף לאחר ייבושו לצורת אבקה ושימוש בה באופן חיצוני או פנימי זמין יותר.

הבערת השרף כקטורת להפצת החומרים הכימיים הרצויים שבו באוויר הבית והסביבה שבה אנו נמצאים למטרות חיטוי ושיפור מצב הרוח (ראו מחקרים על ריח והשפעתו הישירה על המוח ומצב הרוח שלנו). יש שמייחסים לו גם סגולות של חיטוי וטיפול במחלות זיהומיות בדרכי הנשימה.

שימוש קולינרי במסטיקא

במטבח היווני משתמשים במסטיקא להכנת גלידות (גלידת מסטיק ידועה במיוחד ביוון) במרקמים מיוחדים, קינוחים רבים, עוגיות, מוצרי מאפה, משקאות, ליקרים ועוד.. עקב העלות הגבוהה המסטיקא אינה משמשת באיכות הגבוהה שלה בתעשייה.

מסטיקא - שרף מיובש להפצה

מחקרים על מסטיקה

השרף הייחודי של אלת המסטיק נמצא במחקרים שונים כמרוכז במיוחד בחומרים הבאים:

חומצת שרף המכונה גם חומצת מסטיק (masticoresinol).

שמנים אתריים: אלפא-פינן, בטא-פינן, לימונן וטרפינן.

נוגדי חמצון: פוליפנולים ופלבנואידים.

במאמר זה נעשה שימוש בין היתר במחקרים הבאים כדי לאסוף את המידע ולשתף בממצאים:

“Chios Mastic Gum: A Review of Its Chemistry, Pharmacology, and Clinical Applications” by Ioannis K. Arvanitoyannis and Maria-Eleni Koutsoukou, published in the journal “Molecules” in 2018.

“The Chemistry and Biological Activities of Chios Mastic Gum” by Ioannis K. Arvanitoyannis, published in the journal “Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety” in 2010.

“Chios Mastic Gum: A Traditional Remedy with Modern Applications” by Ioannis K. Arvanitoyannis, published in the journal “Phytotherapy Research” in 2008.

“Mastic gum as a potential therapeutic agent for inflammatory bowel disease” by Ioannis K. Arvanitoyannis, published in the journal “Nutrition and Metabolism” in 2020.

“Mastic gum as a natural remedy for oral health” by Ioannis K. Arvanitoyannis, published in the journal “Phytotherapy Research” in 2021.

“Mastic gum as a potential therapeutic agent for cardiovascular disease” by Ioannis K. Arvanitoyannis, published in the journal “Molecules” in 2022.

מסקנות וסיכום על המסטיק הטבעי

שרף אלת המסטיק מגובה בעדויות מחקריות ומסורתיות של אלפי שנים בתכונותיו נוגדת הדלקת, נוגדות החמצון ונוגדות הזיהומים ממקורות חיידקיים וויראליים. השימוש בו כמסטיק ללעיסה המאפשר חיזוק של שרירי הלסת, רענון הפה, הרגעה של מערכת העצבים ושיפור המצב הרוח, הופכים אותו לחומר בסיסי המומלץ לשימוש בכל בית ולכל אדם ובמשך מספר דקות או שעות מדי יום או שבוע.

מסטיק טבעי ואורגני קיים וזמין ואין כל סיבה שתמנעו ממנו לאחר שקראתם את המאמר הנוכחי. בריאות והנאה אפשריים במקרה זה כמו במקרים נוספים שעליהם תוכלו לקרוא באתר שלנו.

רכישה וקנייה של שרף מסטיקא

המלאי שלנו הסתיים עקב ביקוש רב ואנשים המזמינים בכמות גדולה כאשר אנו מקבלים ייבוא חדש מהאי כיוס שביוון. תוכלו להתעדכן ישירות באתר החנות שלנו כאשר יתחדש המלאי בקיץ הקרוב ולכתוב לנו במייל או בוואטסאפ במידה שתרצו לקבל עדכון בזמן אמת במייל או בוואטסאפ כאשר נקבל מלאי טרי, באיכות הגבוהה ביותר בעולם ונעדכן אתכם על כך בזמן אמת.

שרף אלת המסטיק

לקריאה נוספת

לפרטים על טיפול בתזונה בבית הבריאות הירשמו כאן:

נגן וידאו

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

תגיות: , ,

קטגוריות : מזון אמיתי תזונה נכונה