מיגרנות | כאב ראש | תסמינים | בהיריון | תסמינים | טיפול | מיידי | טבעי | אאורה

| , | 27/07/2017



מיגרנות

מיגרנה היא כאב ראש חמור, פועם או עז, בדרך כלל בצד אחד של הראש אך יכול להשפיע גם על שני הצדדים. היא יכולה להימשך בין מספר שעות למספר ימים. תדירות ההתקפים משתנה מאדם לאדם, כאשר חלק סובלים ממיגרנות רק מדי פעם ואחרים סובלים מהן בתדירות גבוהה יותר. הן יכולות להיות די מתישות, ולעתים קרובות משפיעות על יכולתו של אדם לבצע פעולות יומיומיות. אמנם מיגרנה לא נחשבת כמחלה קשה אך היא מהווה גורם משמעותי בהפחתת איכות החיים למי שסובל ממנה. בבית הבריאות אנו מטפלים באנשים שמאחלים לעצמם ריפוי ומחפשים את המקום עם התנאים האידיאליים, מתוך ניסיון עשיר של שנים מבוסס מחקרים ועשרות סיפורי ריפוי אנו מבינים שניתן לרפא כל מצב באמצעות הקשבה עצמית וליווי אישי ותומך כמקור ליציאה לדרך עצמאית לריפוי. במאמר זה נסקור היכולת לריפוי טבעי של מיגרנות.

סוגי מיגרנה

מיגרנה ללא הילה-מיגרנה נפוצה: הסוג הנפוץ ביותר. כאב ראש ללא סימני אזהרה מקדימים.
מיגרנה עם הילה-מיגרנה קלאסית: הילה מתייחסת לקבוצה של תסמינים נוירולוגיים שאנשים חווים לפני או במהלך התקף מיגרנה. הפרעות ראייה, שמיעה, תחושה ודיבור. הן פועלות כסימני אזהרה ועשויות להימשך מספר דקות עד שעה לפני תחילת שלב כאב הראש.  זהו סוג המיגרנה הנפוץ ביותר ומהווה כ-70-90% מכלל המיגרנות. הוא מופיע ככאב ראש בינוני עד חמור, בדרך כלל בצד אחד של הראש, המלווה לרוב בבחילות, הקאות, רגישות לאור (פוטופוביה) וקול (פונופוביה). אין סימן אזהרה ספציפי לפני שמתחיל כאב הראש.

מיגרנה המיפלגית: מיגרנות המיפלגיות הן נדירות וקשות. הן יכולות לגרום לשיתוק זמני או חולשה בצד אחד של הגוף (המיפלגיה) במהלך שלב ההילה, אשר יכול להיחשב בטעות לשבץ. תסמינים אחרים עשויים לכלול קושי בדיבור, שינויים בראייה ובלבול. מיגרנות אלו יכולות להיות תורשתיות או ללא היסטוריה משפחתית.

מיגרנה ברשתית: מיגרנות ברשתית הן נדירות ביותר וכוללות אובדן ראייה זמני או עיוורון בעין אחת, מלווה לרוב בכאב ראש. הפרעות הראייה הן בדרך כלל קצרות מועד ועלולות להיות מפחידות. חיוני לשלול מצבי עיניים חמורים אחרים כאשר חווים הפרעות ראייה.
מיגרנה כרונית: מיגרנות כרוניות מאובחנות כאשר אדם חווה כאבי ראש ממיגרנה במשך 15 ימים או יותר בחודש, כאשר לפחות 8 מכאבי ראש אלו הם בעלי מאפייני מיגרנה, לתקופה של שלושה חודשים או יותר. מיגרנות כרוניות יכולות להיות מתישות ועשויות לדרוש טיפול מיוחד.

מיגרנה במהלך מחזור: יש נשים שחוות מיגרנות הקשורות קשר הדוק למחזור החודשי שלהן. מיגרנות אלו יכולות להופיע בימים שלפני הוסת או במהלך הוסת עצמה.

מיגרנה וסטיבולרית: קשורה להפרעות בשיווי משקל ובקואורדינציה. התסמינים עשויים לכלול סחרחורת, ורטיגו ובעיות בשיווי משקל והתמצאות במרחב.

מיגרנה בהיריון

מיגרנה במהלך ההריון היא מצב ייחודי הדורש טיפול. חלק מהנשים עשויות לחוות שיפור בתסמיני המיגרנה שלהן במהלך ההריון, בעוד שאחרות עשויות לגלות שהמיגרנות שלהן מחמירות. ההשפעה של מיגרנות במהלך ההריון משתנה מאישה לאישה,

ריכזנו כמה נקודות חשובות לגבי מיגרנות במהלך ההריון:

שינויים הורמונליים: תנודות הורמונליות נחשבות לאחד הטריגרים למיגרנות, בעוד שחלק מהנשים חוות ירידה בתדירות ובעוצמת המיגרנות במהלך ההריון, אחרות עשויות לחוות עלייה, במיוחד במהלך השליש הראשון כאשר רמות ההורמונים משתנות הכי הרבה.

חששות לטיפול תרופתי: במהלך ההיריון, לעתים קרובות מומלץ לנשים להיות זהירות בנטילת תרופות, כולל אלו המשמשות לטיפול במיגרנות. תרופות מסוימות למיגרנה, אינן מומלצות בדרך כלל במהלך ההריון עקב סיכונים פוטנציאליים לעובר המתפתח.

השפעה על התינוק: בעוד שמיגרנות עצמן אינן מהוות איום ישיר על התינוק, חלק מהמחקרים מצביעים על כך שמיגרנות קשות ובלתי מבוקרות עשויות להיות קשורות לסיבוכים מסוימים, כגון סיכון מוגבר לרעלת הריון ולידה מוקדמת. 

שיפור בשליש השני והשלישי: חלק מהנשים חוות ירידה במיגרנות במהלך השליש השני והשלישי של ההריון כאשר רמות ההורמונים נוטות להתייצב.

תקופה לאחר לידה: לאחר הלידה, חלק מהנשים עשויות לחוות עלייה במיגרנות עקב שינויים הורמונליים ומתח בטיפול התינוק\ת.

גורמים למיגרנה

מיגרנה היא הפרעה נוירולוגית מורכבת, והסיבות המדויקות לה אינן ידועות. עם זאת, חוקרים סוברים ששילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ואורח חיים יכולים לתרום להתפתחות מיגרנות. 

הנה מספר גורמים נפוצים:

גנטיקה: היסטוריה משפחתית משחקת תפקיד משמעותי ברגישות למיגרנה. גנים מסוימים הקשורים לוויסות כלי הדם והנוירוטרנסמיטורים במוח עשויים לתרום להתפתחות מיגרנות.

טריגרים שונים: מזונות מסוימים (גבינות מיושנות, בשר מעובד, קפאין, אלכוהול), שינויים הורמונליים (במיוחד אצל נשים בתקופת הווסת או גיל המעבר), שינויים בדפוסי השינה, מתח, ריחות חזקים, אורות בהירים וגורמים סביבתיים כמו שינויי מזג אוויר או גובה.

חוסר איזון של סרוטונין: נוירוטרנסמיטר הממלא תפקיד בוויסות מסלולי הכאב. רמות נמוכות של סרוטונין או תנודות ברמות שלו תורמים למיגרנות.

דיכאון קורטיקלי מתפשט: תופעה שבה ישנו גל קצר של ירידה בפעילות החשמלית ואחריה פעילות מוגברת המתפשטת על פני קליפת המוח. אירוע זה עלול לעורר שחרור של כימיקלים מסוימים הגורמים לכלי הדם להתרחב ולגרום לכאב.

שינויים בכלי הדם: שינויים בזרימת הדם והתרחבות והתכווצות כלי הדם במוח יכולים להפעיל קולטני כאב ולגרום לכאב ראש.

רגישות של מערכת העצבים המרכזית: הגורמת לרגישות יתר לטריגרים כמו רגישות לאור ורעש, ולכאב עז יותר.

מיגרנה תסמינים

כאב ראש עז: בדרך כלל בצד אחד של הראש אך יכול גם להשפיע על שני הצדדים או לעבור צד במהלך התקף.

רגישות: לאור בהיר ולרעשים חזקים שמחמירים את הכאב ואי הנוחות.

קושי בתפקוד הקוגניטיבי: קשיי ריכוז וזיכרון, בלבול וקושי בהתמקדות במשימות.

עייפות: התקפי מיגרנה יכולים להיות מתישים, ולגרום לעייפות וחולשה.

פעילות גופנית: כמו הליכה או עלייה במדרגות, עשויה להחמיר את התסמינים.

תסמינים נוספים: בחילות והקאות, ראייה מטושטשת וסחרחורת.

תסמינים במיגרנה עם הילה:

הפרעות ראייה: ראיית אורות מהבהבים, קווי זיגזג, כתמים או אובדן ראייה זמני.

הפרעות תחושתיות: עקצוץ או חוסר תחושה בפנים או בגפיים.

הפרעות דיבור: קושי במציאת מילים או ביצירת משפטים קוהרנטיים..

הפרעות שמיעתיות: צלצולים באוזניים.

מיגרנות אבחון

היסטוריה רפואית: שאלון מפורט הכולל תיאור של התסמינים, תדירותם, משך הזמן שלהם וכל הגורמים או הטריגרים הקשורים אליהם, וגם את ההיסטוריה המשפחתית.

בדיקה גופנית: על מנת לאתר הפרעות נוירולוגיות או סימנים אחרים.

ניהול יומן כאבי ראש: מעקב אחר דפוסי כאבי הראש, טריגרים פוטנציאלים ויעילות הטיפולים.

קריטריונים לאבחון: השוואת התסמינים לקריטריונים הקיימים ב”הסיווג הבינלאומי של הפרעות כאב ראש” (ICHD), שמתפרסם ומתעדכן מעת לעת על ידי האגודה הבינלאומית לכאבי ראש.

אבחון דיפרנציאלי: שלילת סוגים אחרים של כאבי ראש או מצבים נוירולוגיים שלהם תסמינים דומים.

הדמיית מוח (MRI או CT) ובדיקות נוספות: במקרה שיש מאפיינים חריגים או ממצאים נוירולוגיים מסוימים, ורוצים לשלול סיבות פוטנציאליות אחרות.

תגובה לתרופות: בדיקת תגובה חיובית לתרופות או טיפולים ספציפיים למיגרנה.

מיגרנות טיפול

הטיפול הרפואי במיגרנה נועד להפחית את התדירות, החומרה ומשך התקפי המיגרנה ולהקל על התסמינים הנלווים. 

תרופות להקלה בכאב:

תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות: תרופות ללא מרשם המועילות במיגרנות קלות עד בינוניות.

טריפטנים: תרופות מרשם המיועדות במיוחד למיגרנות. פועלות על ידי כיווץ כלי דם וחסימת מסלולי כאב. 

תרופות משולבות: משלבות טריפטן עם קפאין או מרכיבים אחרים כדי לשכך כאב.

דיהידרוארגוטמין (DHE): תרופה להזרקה המשמשת במצבי מיגרנות קשות או כאשר טיפולים אחרים אינם יעילים.

תרופות מונעות:

חוסמי בטא: משמשים להורדת לחץ דם גבוה, ועוזרים להפחית את התדירות והחומרה של מיגרנות.

תרופות נוגדות דיכאון: מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין מגדילים את רמות הסרוטונין במוח, שמשפיע על וויסות אותות כאב, התכווצות כלי הדם ומצב הרוח. הגדלת רמות הסרוטונין מסייעת בייצוב כלי הדם והפחתת הרגישות לכאב.

תרופות אנטי אפילפטיות: מווסתות את הפעילות של תאי עצב במוח, ויכולות לעזור להפחית את התדירות והעוצמה של התקפי המיגרנה.

מעכבי CGRP: פותחו במיוחד למניעת מיגרנה והוכחו כיעילים בהפחתת התדירות והחומרה של התקפי מיגרנה אצל אנשים עם מיגרנות כרוניות.

גירוי מגנטי טרנסגולגולתי: הליך לא פולשני המשתמש בשדות מגנטיים כדי לעורר תאי עצב במוח. 

הזרקת בוטוקס: עבור מיגרנות כרוניות (15 ימים או יותר כאבי ראש בחודש), כאמצעי מניעה.

טיפול טבעי מיגרנות

תרגול טכניקות הרפיה: כמו נשימה עמוקה, מדיטציה, יוגה או טאי צ’י, עוזר להפחית מתח וכתוצאה מכך את תדירות ועוצמת המיגרנות.

ביופידבק: עוזר לאנשים להיות מודעים לתפקודים פיזיולוגיים מסוימים ולהשיג שליטה עליהם, כגון קצב לב ומתח שרירים, וכך להפחית את עוצמת הכאב. 

דיקור סיני: ממריץ שחרור של אנדורפינים שהם משככי כאבים, משפיע על נוירוטרנסמיטורים כמו סרוטונין ודופמין, שמשפיעים על וויסות מצב הרוח ותחושת כאב, מווסת את זרימת הדם, מסייע בהרפיית שרירים ומתח, וכך במניעת התקפי מיגרנה.

ארומתרפיה: שאיפה או מריחה מקומית (מדוללת בשמן נשא) של שמנים אתריים מסייעת בהקלה על כאב, הפחתת מתח, שיפור השינה ומצב הרוח

צמחי מרפא: בן חרצית – למניעת התקפי מיגרנה, אשבל – להפחתת הכאב, ג’ינג’ר – להקלה על בחילות, שיח אברהם – מאזן הורמונלי (עבור נשים הסובלות ממיגרנה על רקע הורמונלי כמו: וסת, הריון, גיל המעבר). 

תוספי מזון: מגנזיום, B6, B12, חומצה פולית, נחקרו כמסייעים בהפחתת תדירות המיגרנות.

טיפול בקור ובחום: מריחת קומפרס קר או חם על אזור הראש או הצוואר מסייעים בהקלה על הכאב.

תזונה: שמירה על תזונה מאוזנת ושתיית מים מספקת, והימנעות מטריגרים כמו בשר מעובד, גבינות מיושנות, ממתיקים מלאכותיים, קפאין ואלכוהול מסייעים במניעת התקפי מיגרנה. 

דפוסי שינה קבועים: שינה בשעות קבועות, לפחות 7-9 שעות בלילה, מסייעת במניעת התקפי מיגרנה.

בית הבריאות לטיפול במיגרנות

בית הבריאות מתמחה בתהליכי ריפוי מעמיקים הכוללים בניית תפריט ותזונה מותאמת אישית, עידוד, תמיכה והתאמה של פעילות גופנית מחזקת על בסיס יומיומי קבוע, יצירת סדר יום מלא הכולל תמיכה רגשית וטיפולים רגשיים מעמיקים, כמו גם סדר והמלצות מבוססות ניסיון החשובות ביותר בכל הקשור לתוספי תזונה ותרופות. במקרים רבים ראינו ניסים ונפלאות, מקרים יוצאי דופן של התחזקות ושיפור ניכרים באיכות החיים, כך שאנו ממליצים מעומק הלב לא להחמיץ הזדמנות יקרת ערך כמו זו שאנו מציעים.

תזונה בבית הבריאות לטיפול במיגרנות

רכיבים תזונתיים אנטי דלקתיים: בבית הבריאות תקבלו תזונה אורגנית, טבעית וטבעונית עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים. מזונות צמחיים אלו הם בדרך כלל צפופים בחומרים מזינים, ומספקים מגוון רחב של ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים.

בריאות המעי והמיקרוביום: אוסף המיקרואורגניזמים השוכנים במערכת העיכול, ממלא תפקיד מכריע בתפקוד מערכת החיסון. תזונה עשירה בסיבים ממקורות צמחיים גורמת למיקרוביום מעיים מגוון ובריא שמובילה לוויסות החיסון.

ירידה במשקל ובריאות לב וכלי דם: רכיבים איכותיים ומזינים תומכים בתהליך ירידה במשקל, בריאות הלב וכלי הדם. תזונה מבוססת צמחים נוטה להיות נמוכה יותר בשומנים רוויים וכולסטרול וגבוהה יותר בסיבים בהשוואה לתזונה מבוססת בעלי חיים. 

 

יתרונות השינה, השעון הביולוגי והחשיפה לשמש בבית הבריאות לטיפול במיגרנות

שינה בשעות הנכונות ובאיכות גבוהה חיונית להשגת תוצאות הריפוי וההתחזקות הגבוהות ביותר שאפשריות. בבית הבריאות מחזורי הפעילות והשינה מותאמים במדויק לאיזון הביולוגי הנחקר והידוע כבעל הפוטנציאל המירבי לריפוי והתחזקות. לבעלי מיגרנות איזון השעון הביולוגי חשוב ביותר לצורך התחדשות התאים, תפקוד חיסוני מיטבי והתנקות לילית אופטימלית ככל האפשר של המוח מרעלים. כל תכנית בית הבריאות מבוססת על המחזורים הצירקדיים ועל איזונים עדינים הנדרשים לשעון הביולוגי כדי ליצור את שגרת היום הבריאה והתומכת ביותר לריפוי והתחזקות. החשיפה לשמש בבית הבריאות מיועדת לא רק ליצור ויטמין D החיוני לפעילות חיסונית תקינה, אלא גם לויסות השעון הביולוגי והמחזורים הצירקדיים משעות הזריחה ועד שעת השקיעה, מדי יום וכחלק פעילות קבוצתית כיפית ותומכת.

יתרונות האקלים, היער והחורש בבית הבריאות לטיפול במיגרנות

הפעילות והשהות בבית הבריאות מתקיימת בחורש ירוק עשיר וצפוף ובעל יתרונות מרובים לאיכות האוויר והאווירה הכללית. הפריחה והלבלוב העונתיים והמרעננים מוסיפים לתחושת החיבור והקרבה לטבע. בבית הבריאות עושים שימוש בטבע המרהיב ויוצאים לטיולים ממושכים על-בסיס קבוע ויומימי כדי לחוות וליהנות ממנו באופן מיטבי.

יתרונות הטיפול הרגשי והליווי האישי בבית הבריאות לטיפול במיגרנות

חיים עם מיגרנות יכולים להיות מאתגרים, בבית הבריאות אנו מציעים מסגרת תומכת ומחזקת נפשית וגופנית לניהול המחלה והשגת התוצאות הטובות ביותר שאפשריות לכל אדם ומצבו האישי. התמיכה ניתנת מכל הלב וברמת מקצועיות גבוהה, באופן הטבעי ביותר, אישית וסבלנית.

לפרטים על טיפול טבעי במחלות הירשמו כאן:

נגן וידאו

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

תגיות: , ,

קטגוריות : מחלות - טיפול טבעי רפואת העתיד