ליקופן | עגבניה | סגולות | עגבניות מגי | עגבניית שרי | תוסף תזונה | גידול

| , | 14/05/2023



ליקופן – נוגד חמצון עוצמתי

עגבניות וליקופן – שילוב של בריאות ועונג בעוצמה רבה

טרם שמתחילים להרחיב על הליקופן והעגבניה, למודאגים מהתרכובות הייחודית לעגבניות בשם ‘סולנין‘ כתבתי מאמר מקיף מגובה במחקרים. אנא קראו אותו לפני שאתם נהנים מהמאמר הנוכחי על עגבניות וליקופן.

ליקופן הוא פיגמנט ממשפחת הקרטונואידים שאחראי לצבע האדום בפירות וירקות רבים, כגון עגבניות, אבטיח ואשכולית אדומה. הליקופן זוהה מזה זמן רב כנוגד חמצון רב עוצמה שנחקר רבות בשל היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים שלו. 

ליקופן בעגבניה, מזונות אדומים ומקורות נוספים

רסק עגבניות (לאחר אידוי הנוזלים): 75-100 מ”ג

עגבניות מיובשות: 45-50 מ”ג

גויאבה: 5.2 מ”ג

אבטיח: 4.5 מ”ג

אשכולית אדומה: 3.3 מ”ג

פפאיה: 1.8 מ”ג

מיץ עגבניות: 1.1 מ”ג

עגבנייה טרייה: 0.8 מ”ג

משמש מיובש: 0.7 מ”ג

כרוב אדום: 0.4 מ”ג

גזר מבושל: 0.3 מ”ג

מנגו: 0.3 מ”ג

אספרגוס: 0.3 מ”ג

פלפל אדום מתוק: 0.1 מ”ג

*לפי כמות של 100 גרם

עגבניות טריות לעומת מבושלות – זמינותו הביולוגית של ליקופן

הליקופן יציב יותר מקרוטנואידים אחרים ויכול לעמוד בטמפרטורות גבוהות ואחסון ממושך ללא התפרקות מהירה.

חשוב לא לטעות בנוגע לכך שיש יותר ליקופן בעגבניות מבושלות לעומת טריות. בשתיהן יש את אותה כמות. ההבדל הוא בזמינות הביולוגית לספיגה במערכת העיכול האנושית. כאשר אנו לועסים עגבניות טריות, אנו לא מקפידים על לעיסה מספקת והליקופון יחד עם מרכיבי תזונה קטנטנים נוספים אינם משתחררים מבין הסיבים התזונתיים של העגבניה (או כל ירק או פרי אחר לצורך הדוגמא). מסיבה זו כאשר מחממים עגבניה ומרככים את הסיבים או טוחנים אותה, מערכת העיכול מצליחה לנצל ולספוג אחוז גבוה יותר של ליקופן וכך גם של כל שאר מרכיבי התזונה. סיבה נוספת לניצולת גבוהה יותר מעגבניות מבושלות היא לרוב עקב תכולת שמן גבוהה המשפרת את ספיגת הליקופון אשר מסיס בשמן מבסיסו. אך באותה מידה ניתן להוסיף חופן אגוזים ואבוקדו לסלט ירקות ולשפר את ספיגת הליקופן בזכות כך.

ליקופן – תכונות נוגדות חמצון רבות עוצמה

ליקופן הוא נוגד חמצון רב עוצמה, ביכולתו לנטרל רדיקלים חופשיים ולהגן על התאים מפני נזקי חמצון. בכך הוא נמצא כבעל כושר להפחית את הסיכון למחלות כרוניות מסוגים מסוימים של סרטן, מחלות לב וכלי דם ומחלות כמו אלצהיימר.

בריאות לב וכלי דם: ליקופן הוכח כמפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם על ידי הפחתת מתח חמצוני, דלקת ושיפור פרופילי שומנים בדם. מחקרים הראו גם שליקופן יכול לשפר את תפקוד האנדותל, שהוא סמן חשוב לבריאות הלב וכלי הדם.

מניעת סרטן: ליקופן הוכח כבעל תכונות אנטי סרטניות על ידי עיכוב הצמיחה והשגשוג של תאים סרטניים. זה נחקר רבות על תפקידו הפוטנציאלי בהפחתת הסיכון לסרטן הערמונית, אך עשויה להיות לו גם השפעה מגנה מפני סוגים אחרים של סרטן, כגון סרטן השד, הריאות וסרטן המעי הגס.

בריאות העור: ליקופן עשויה להיות אפקט מגן מפני נזקי עור הנגרמים מקרינת UV. מחקרים הראו שצריכת מזונות עשירים בליקופן יכולה להגביר את ההגנה הטבעית מפני השמש של העור ולהפחית את הסיכון לכוויות שמש.

עגבניה - עגבניות מגי - עגבניות שרי

ערך תזונתי - סגולות בריאותיות וטעימות

עגבניות הן הפרי הפופולרי והנצרך בעולם, הנעשה בה שימוש קולינרי כירק בסלטי ירקות ומאכלים רבים ומגוונים.

מקורן בדרום אמריקה, שם לראשונה הן תורבתו ונאכלו על ידי האצטקים ושבטי האינקה. הן הגיעו לאירופה לראשונה במאה ה-16 וגודלו כצמחי נוי לפני שהתגלו השימושים הקולינריים שלהן. כיום, עגבניות גדלות כמעט בכל מדינות בעולם והן מהוות מרכיב עיקרי בתזונת האדם.

עגבניות מצטיינות בערך הליקופן ונוגדי החמצון שבהן, זאת בשילוב הטעם הנפלא שלהן. ניתן להגיד באופן גורף שככל שלעגבניה טעם עז יותר, כך בהתאמה ריכוז הליקופן יהיה גבוה ויחד איתו גם נוגדי חמצון נוספים. התרבות החקלאית לגידול עגבניות נטולות טעם בעלות חיי מדף ארוכים יותר, בא על חשבון הערך התזונתי והבריאותי שלהן.

ניתן להגיד שבעגבניות מגי, כמו גם עגבניות שרי בשלות ואדומות עזות, ריכוזי הליקופן (ובדרך כלל זה מתבטא גם בטעם טוב יותר) גבוהים באופן ניכר יותר מאשר עגבניות סופר זולות וקשיחות ללא צבע אדום עז וללא ניחוחות וטעמים עזים.

להלן מספר תרכובות נוספות מלבד ליקופן אשר נחקרו בנוגע להשפעתן הבריאותית והחיובית שמצויות בעגבניות, ובהמשך לדברים האחרונים, אלו יהיו מרוכזים יותר בעגבניות בשלות ומזנים בעלי טעם עז על חשבון הקשיחות וחיי המדף.

בטא-קרוטן: בטא-קרוטן הנו פיגמנט קרוטנואיד נוסף המצוי בעגבניות בעל תכונות נוגדות חמצון משמעותיות. הוא גם משמש כחומר גלם ליצירת ויטמין A בגוף.

פלבנואידים: סוג של פיטוכימיקלים שהוכחו כבעלי תכונות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון. חלק מהפלבנואידים המצויים בעגבניות כוללים קוורצטין, קאמפרול ורוטין.

מחקרים על יתרונות הבריאות של עגבניות וליקופן

מחקר על צריכת עגבניות והסיכון לסרטן הערמונית – 2021:

מחקר זה בדק את הקשר בין צריכת עגבניות לסיכון לסרטן הערמונית. המחקר מצא שגברים שצרכו כמויות גבוהות יותר של עגבניות היו בסיכון נמוך יותר לפתח סרטן הערמונית. סביר להניח שזה נובע מנוכחות ליקופן בעגבניות, אשר הוכח כבעל תכונות אנטי-סרטניות פוטנציאליות.

מחקר על צריכת מיץ עגבניות ובריאות לב וכלי דם – 2020:

מחקר זה חקר את ההשפעות של צריכת מיץ עגבניות על בריאות הלב וכלי הדם. המחקר מצא שצריכת מיץ עגבניות במשך שמונה שבועות הביאה להפחתה משמעותית בלחץ הדם ולשיפור בפרופילי השומנים. סביר להניח שזה נובע מנוכחותם של תרכובות ביו-אקטיביות כמו ליקופן, בטא-קרוטן ופלבונואידים בעגבניות.

מחקר על צריכת עגבניות ובריאות העור – 2019:

מחקר זה בדק את היתרונות הפוטנציאליים של צריכת עגבניות לבריאות העור. המחקר מצא שצריכת משקה על בסיס עגבניות במשך 12 שבועות הביאה לעלייה משמעותית בהגנה מהשמש הטבעית של העור ולהפחתה בסיכון לכוויות שמש. סביר להניח שהסיבה לכך היא נוכחות של ליקופן בעגבניות, אשר הוכח כבעל אפקט מגן מפני קרינת UV.

מחקר על צריכת עגבניות ותפקוד קוגניטיבי – 2018:

מחקר זה חקר את הקשר בין צריכת עגבניות ותפקוד קוגניטיבי בקרב מבוגרים. המחקר מצא שצריכה גבוהה יותר של עגבניות קשורה לתפקוד קוגניטיבי טוב יותר, במיוחד בתחומים של שטף מילולי וזיכרון עבודה. סביר להניח שהדבר נובע מנוכחותם של ליקופן ותרכובות ביו-אקטיביות אחרות בעגבניות, בעלות תכונות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות.

מחקר על צריכת עגבניות וסיכון לסרטן השד – 2017:

מחקר זה בדק את הקשר בין צריכת עגבניות לסיכון לסרטן השד. המחקר מצא שנשים שצרכו כמויות גבוהות יותר של עגבניות היו בסיכון נמוך יותר ללקות בסרטן השד. סביר להניח שהדבר נובע מנוכחותם של ליקופן ותרכובות ביו-אקטיביות אחרות בעגבניות, בעלות תכונות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות.

זנים וטיפוסים של עגבניות

עגבניות שרי עגולות: עגבניות קטנות, מתוקות ועסיסיות.

עגבניות שרי תמר: דומות לעגבניות שרי, אך ארוכות ודקות יותר. יש להן טעם מעט מתוק וחמוץ יותר בדרך כלל מאשר עגבניות שרי עגולות.

עגבניות ביפסטייק (Beefstake): עגבניות גדולות ועגולות שאידיאליות לחיתוך. יש להן מרקם בשרני וטעם ייחודי.

עגבניות רומא: בצורת אליפסה בשרניות ובעלות תכולת מים נמוכה. הן משמשות לעתים קרובות להכנת רטבים ומשחות.

עגבניות מורשת: זנים שהועברו דרך דורות של חקלאים וגננים. הן מגיעות במגוון רחב של צבעים כמו שחור, סגול, צהוב וכתום וצורות שונות, ולכל זן יש טעם ומרקם ייחודיים. כמה דוגמאות לזני עגבניות מורשת מוכרות יותר מאחרות:

ברנדיווין: עגבנייה גדולה ורודה עם טעם עשיר ומתוק.

סגול צ’ירוקי: עגבנייה בגודל בינוני עם צבע סגול עמוק וטעם מתוק ומעושן.

זברה ירוקה: עגבנייה קטנה וירוקה עם פסים צהובים וטעם חריף ומעט חמצמץ.

מרים: עגבנייה גדולה ורודה עם מרקם בשרני וטעם מתוק ועדין.

אגס צהוב: עגבנייה קטנה בצורת אגס עם טעם מתוק ומתון.

עגבניות שזיף: דומות לעגבניות רומא, אך בעלות צורה מוארכת יותר. אידיאליות להכנת רטבים ומשחות.

עגבניות קמפרי: עגבניות בגודל בינוני מתוקות ועסיסיות. משמשות לעתים קרובות בסלטים וכקישוט.

עגבניות סן מרזאנו: זן איטלקי של עגבניות שזיפים הידוע בטעמה המתוק ובחומציות הנמוכה. אידיאליות להכנת רטבים ומשחות.

צבעים שונים של עגבניות

קיימות עגבניות בכל הצבעים, כאשר לכל צבע סגולות ייחודיות המשלבות את הליקופן עם נוגדי חמצון נוספים. מרתק לגלות טעמים אשר ייחודיים לעגבניות שחורות, צהובות, סגולות, כתומות, צהובות ומצטיינות בארומה ייחודית לכל עגבניה ועגבניה. אל תתפשרו על עגבניות חסרות טעם, כי כאשר הטעם חלש, זהו סימן לכך שגם הערך התזונתי וסגולות הבריאות חלשות במידה שווה. הטעם והארומה של העגבניה מעידים במידה רבה על הסגולות הבריאותיות שלה.

בריאות ועונג יכולים לעתים להשתלב יחד ועגבניות בשלות הן דוגמא מצוינת לכך. תהנו ותסעדו להנאתכם.

לקריאה נוספת

למדו על היתרונות והסכנות של ירקות סולניים ועגבניות לעידוד או מניעת דלקת פרקים, פגיעה בבלוטת התריס וכל המחקרים העדכניים בנושא.

לפרטים על טיפול בתזונה בבית הבריאות הירשמו כאן:

נגן וידאו

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

תגיות: , , ,

קטגוריות : מזון אמיתי תזונה נכונה