כיס מרה | אבנים | דלקת | תסמינים | טיפול טבעי | תרופות | תזונה | כאבים

| , | 27/03/2021



אבנים ודלקת בכיס המרה

אבני מרה הן תוצר של משקעים שמקורם בנוזל המרה. אבנים אלו נוצרות, מצטברות ומתקשות בכיס המרה. הו משתנות בגודל, מגודל של גרגר חול ועד גודל של כדור גולף, בצורה, חלקות או משוננות, ובצבע, בין צהבהב או ירקרק לחום כהה או שחור. נהוג לחלק את אבני המרה לשלושה סוגים עיקריים:

אבני כולסטרול מעורבות: הסוג הנפוץ (80%) של אבני המרה ובדרך כלל צבען צהוב-ירוק. הן נוטות להיות קטנות ובגודל של עד 2 ס”מ. הן מורכבות בעיקר מכולסטרול לא מומס (70%), מלחי סידן, בילירובין, חומצות אמינו וחומצות מרה. הן לרוב נוצרות בעקבות עודף כולסטרול או חוסר במלחי מרה. 

אבני כולסטרול טהורות: שכיחותן כ-10% והן נוטות להיות גדולות מאוד.

אבני פיגמנט: שכיחותן כ-10%, הן קטנות וכהות יותר ומורכבות מבילירובין בלתי מסיס, כמלח סידן, תוצר פסולת שעלול להצטבר בכיס המרה כאשר מסיבות מסוימות נהרסים תאי דם אדומים ובילורבין משתחרר בכמות גדולה, כמו במצבי שחמת, דלקות בדרכי המרה או מחלות דם מסוימות (אנמיה המוליטית). מקרים חריגים כוללים גם זיהום בחיידקי אשריכיה קולי (E.Coli) במרה, המפרקים את הבילורבין באמצעות אנזימים ומעודדים את שקיעתו כמלח סידן.

מיקום כיס המרה

כיס המרה הוא איבר קטן בצורת אגס הממוקם מתחת לכבד בחלק הימני העליון של הבטן. תפקידו העיקרי לאגור ולרכז נוזל מרה, נוזל עיכול המיוצר על ידי הכבד. נוזל המרה נועד בעיקר לפירוק שומנים המתקבלים מהמזון לחלקיקים קטנים יותר, אשר יכולים להיספג במעי הדק.

כאשר אוכלים ארוחה מרוכזת בשומן, כיס המרה משחרר נוזל מרה למעי הדק דרך מספר צינורות והתריסריון.

כיס המרה בצורת אגס מתחת לכבד

דלקת בכיס המרה

דלקת כיס המרה מתבטאת בהתנפחות כיס המרה והיותו רגיש ומגורה. הדלקת ברוב המקרים נגמרת עקב אבני מרה החוסמות את הצינור הציסטי, המחבר את כיס המרה לצינור המרה. חסימה זו גורמת להצטברות של מרה בכיס המרה וכשנוזל זה אינו משתחרר, נוצרת הדלקת.

במקרים חריגים הדלקת נגרמת עקב גידולים סרטניים או שפירים או בעקבות זיהומים.

תסמינים וסימפטומים של דלקת ואבנים בכיס המרה

כאב פתאומי ועז בבטן הימנית העליונה, או במרכז הבטן ממש מתחת לעצם החזה. כאב זה מכונה קוליק מרה ונמשך בממוצע בין מספר דקות למספר שעות ומופיע בדרך כלל לאחר אכילת ארוחה שומנית. הכאב עשוי להקרין גם לכתף ימין או בין השכמות.

בחילות והקאות, הפרעות עיכול כמו גזים ונפיחות, במיוחד לאחר אכילת מזון שומני.

צואה חיוורת בצבע חימר, בעקבות אבני המרה החוסמות את דרכי המרה ומונעות מנוזל המרה להגיע למעיים.

רגישות למגע בבטן

חום וצמרמורות (כאשר קיים גם זיהום)

צהבת (הצהבה של העור והעיניים), במקרים שבהם אבן חוסמת את דרכי המרה ונוזל המרה מצטבר בזרם הדם.

לחיות עם אבנים בכיס המרה | ללא ניתוח וטיפול

לאנשים רבים עם אבני במרה לא יופיעו כלל תסמינים או תחושות גוף המעידים על כך. אבני מרה אסימפטומטיות יתגלו באקראיות בזמן בדיקות הדמיה לבירור מצב רפואי אחר לגמרי. מקרים אלו מכונים אבני מרה “שקטות” ולא נהוג לטפל בהם.

במקרים שבהם אבני המרה גורמות לכאבים, דלקת בכיס המרה, דלקת בלבלב, או חסימה של דרכי המרה, יינתנו המלצות לטיפול המותאם לסוג, הגודל, הזיהום והסיכון לסיבוכים.

טיפולים רפואיים באבני מרה

תרופות להמסת האבנים: תרופות כמו חומצה אורסודיאוקסיכולית (אורסודיול) או חומצה כנודיאוקסיכולית עשויות לשמש כתרופות להמסת אבני מרה בנטילה דרך הפה. טיפול זה יכול להמשך חודשים ואף שנים ויעילותו מוטלת בספק.

אנדוסקופיה וקרני רנטגן להסרת/ריסוק אבני מרה (ERCP): באמצעות צינור גמיש הנקרא אנדוסקופ המוחדר דרך הפה, במורד הוושט ואל המעי הדק, מועברים מכשירים דרך האנדוסקופ כדי ללכוד ולהסיר או לרסק אבני מרה בדרכי המרה, ולאפשר להן לצאת דרך המעי. טיפול זה עשוי להיות יעיל לטיפול באבנים בדרכי המרה, אך הוא הוא אינו יעיל לאבנים התקועות בתוך כיס המרה.

ניתוח להסרת כיס המרה: הסרה כירורגית של כיס המרה נחשבת להליך בטוח ויעיל, ברמת סיכון נמוכה. הניתוח אינו נחשב לבעל השלכות דרמטיות על איכות החיים ולגוף יש את האפשרות לעכל שומנים ולבצע את כל פעולות העכול כסדרן גם ללא כיס מרה. קראו בהמשך על ההשלכות שבכל זאת עשויות להיגרם עקב הניתוח.

השלכות של ניתוח להסרת כיס המרה

שינויים במערכת העיכול: מכיוון שכיס המרה אחראי לאגור ולשחרר נוזל מרה לסיוע בעיכול השומנים, הסרת כיס המרה תגרום לכך שנוזל המרה יזרום מהכבד אל המעי הדק במקום אל כיס המרה, מה שעשוי לגרום לכך שהיא תהיה פחות מרוכזת ויעילה לעיכול של כמות שומנים גדולה בארוחה אחת. כתוצאה של חוסר בנוזל מרה, עלולים להיווצר תסמינים של גזים, נפיחות בבטן ושלשולים.

שלשול זמני: מהמרה המשתחררת ישירות למעי הדק עלולה לגרות את מערכת העיכול ונדרש זמן של הסתגלות עד שהשלשול פוסק ומערכת העיכול מסתגלת למציאות החדשה תוך מספר שבועות או חודשים.

שינויים באופי היציאות: אצל חלק מהמנותחים היציאות יהיו תכופות או רפויות יותר, במיוחד לאחר צריכת כמות גדולה של שומנים בזמן מצומצם.

חוסר ספיגה של חומצות מרה: במקרים נדירים, חומצות מרה עשויות שלא להיספג כמו שצריך במעי, מה שיגרום לשלשול כרוני או הפרעות עיכול אחרות.

סיבוכים במהלך ולאחר הניתוח: כמו בכל ניתוח, הסיכונים לסיבוכים במהלכו ולאחריו קיימים. הסיכונים העיקריים כוללים היווצרות קרישי דם, זיהומים, דימומים או פגיעה באיברים סמוכים (כגון צינור המרה, הכבד או המעיים).

תופעות לוואי של ניתוח להסרת כיס המרה

גזים ונפיחות: עלולים לגרום לכאבי בטן ואי נוחות. תסמינים אלו לרוב חולפים תוך מספר ימים עד מספר שבועות בודדים של הסתגלות מערכת העיכול. 

בחילות והקאות: חלק מהאנשים עלולים לחוות בחילות או הקאות לאחר הניתוח, היכולות להיות קשורות להרדמה, התרופות לשיכוך כאבים או הטראומה של הגוף למהלך הניתוח. תופעות אלו לרוב חולפות מעצמן תוך מספר ימים.

עייפות: עייפות נפוצה מאוד לאחר כל ניתוח עד אשר הגוף מסיים את תהליך הריפוי העיקרי.

כאבים אחרי ניתוח כיס מרה

כאבים באזורי החיתוך ואי נוחות בבטן נפוצים לאחר הניתוח. עוצמת ומשך הכאבים משתנים לרוב בהתאמה לטכניקה הניתוחית (ניתוח לפרוסקופי או פתוח).

כאב באתר החתך: כאב באתרי החתך הוא נורמלי ויכול להימשך מספר ימים עד שבועיים. הכאב קטן כלל שהחתכים מתרפאים.

כאבי כתף: אם עברת ניתוח לפרוסקופי, אתה עלול לחוות כאב כתף הנגרם על ידי הגז המשמש לניפוח הבטן במהלך הניתוח. כאב זה יכול להימשך מספר ימים עד שבוע ובדרך כלל חולף מעצמו.

טיפולים מומלצים להקלה על כאבים לאחר הניתוח

הטיפול העיקרי מבוסס על תרופות לשיכוך כאבים, אך ניתן להשתמש גם באמצעים טבעיים כמו הנחת שקיות קרח על האזורים הכואבים לזמנים קצרים ולעטוף אותן בבד כדי למנוע מגע ישיר עם העור.

מומלץ להמנע מפעילות גופנית מאומצת במשך מספר שבועות ומנשיאת משקלים כבדים העלולים לגרם לפציעה עקב רגישות הנותרת לאחר הניתוח.

מנוחה מספקת ומצד שני תנועה עדינה כמו הליכה ומתיחות יכולות לשפר את זרימת הדם ולמנוע נוקשות ופגיעה בתהליך הריפוי וההקלה בכאבים.

המלצות לאחר ניתוח להסרת כיס מרה

אכילה של ארוחות קטנות, הולכות וגדלות בהדרגתיות של מזון מוצק במשך 3 השבועות שלאחר הניתוח.

אכילה של תזונה דלת שומן כדי לאפשר את תקופת ההסתגלות האופטימלית ובמינימום של הפרעות במערכת העיכול.

הקפדה על תזונה מאוזנת ונכונה תאפשר תהליך של החלמה חלק ונטול עיכובים וסיבוכים.

ריסוק אבנים בכיס המרה

ריסוק אבני מרה היא שיטה המיועדת במקרים ספציפיים ומיוחדים שבהם ניתוח אינו אפשרי.

שיטה ייחודית זו מבוססת על טכניקת גלי הלם חוץ גופיים (ליתוטריפסיה, ESWL). גל הלם בעלי אנרגיה גבוהה מאפשרים לפרק את אבני המרה לחתיכות קטנות היכולות להשתחרר דרך דרכי המרה בקלות יחסית מבלי לגרום לחסימה.

השיטה אינה מומלצת ברוב המקרים מכיוון שהיא יכולה לגרום לסיבוכים במידה ששברי האבנים המרוסקות יגרמו לחסימה של דרכי המרה.

דלקת בכיס המרה טיפול טבעי

דיאטות וטיפולים לניקוי כבד ואבנים בכיס מרה

תזונה בריאה ומזונות מסוימים יכולים לעזור במניעת היווצרות של אבנים בכיס המרה ואף לפרק ולשחרר אבנים קטנות אשר מצטברות לאורך השנים, מבלי שיגדלו, יגרמו לחסימות וסיבוכים.

תזונה עתירת שומנים בריאים רב בלתי רוויים משולבת בשפע של סיבים תזונתיים ידועה על-בסיס מחקרי ככזאת שמפחיתה את הסיכון הסיכון להיווצרות אבנים בכיס המרה. דיאטה ים תיכונית טבעית וטבעונית מכילה מרכיבים רבים שמונעים את התהליך שבו אבנים בכיס המרה נוצרות וכאשר אין עדיין תסמינים, בתזונה שכזו לאורך זמן יש גם פוטנציאל לפירוק אבנים קיימות וליציאתן הטבעית מחוץ לכיס המרה מבלי לגרום לחסימה או נזק מכל סוג שהוא.

הפחתת הצריכה של מזונות מן החי ומזונות מעובדים יכולה גם כן לתרום לשמירה על בריאותו של כיס המרה. 

מזונות מעובדים ועתירי סוכר תורמים במיוחד להיווצרות אבנים בכיס המרה.

שמירה על משקל גוף תקין ופעילות גופנית סדירה על בסיס קבוע נמצאו במחקרים כמפחיתים את הסיכון ב-85% להיווצרות אבנים בכיס המרה. שילוב של שני הגורמים יחד נמצא כחיוני להשגת ההגנה מפני היווצרות אבנים וחסימות.

תה מזרעי גדילן לטיפול טבעי באבנים בכיס המרה

טיפולים טבעיים להוצאת אבנים מכיס המרה

תרופות סבתא לאבנים בכיס המרה

אין לתרופות טבעיות אלו ראיות מדעיות ומחקרים התומכים בהן.

חומץ תפוחים: ישנן עדויות בודדות על כך שצריכת חומץ תפוחים באופן יומיומי מעודדת התפרקות ושחרור של אבנים מכיס המרה.

מיץ לימון: עשוי לסייע בפירוק אבני מרה ולמנוע היווצרותן. ההמלצה היא לשתות מיץ מלימון שלם מדולל במים לפני הארוחה הראשונה של היום, על בטן ריקה.

שורש שן הארי או זרעי גדילן מצוי: תה משורש שן הארי או מזרעי גדילן מצוי עשוי להמריץ את זרימת המרה ובכך להפחית את הסיכון להיווצרות האבנים ולשחרור אבנים קיימות.

לפרטים על טיפול טבעי במחלות הירשמו כאן:

נגן וידאו

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

https://open.spotify.com/episode/0Wz6uC6JkRhXosgZZ2Qe2q?si=29c3065ac1cd426a

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

תגיות: , , ,

קטגוריות : מחלות - טיפול טבעי רפואת העתיד