דבורים מעדיפות ונמשכות לצוף ואבקת פרחים שמכילים חומרי הדברה וניקוטין

| | 23/04/2015

דבורים מעדיפות צוף ואבקת פרחים שמכילים גם חומרי הדברה מכילי ניקוטין! דבורים נמשכות יותר לצוף שמכיל גם חומרי הדברה נפוצים, משיכה אשר מגדילה את החשיפה שלהם לרמות גבוהות של חומרי הדברה.

במחקרים קודמים שנעשו בנושא נמצא שחשיפה גבוהה לחומרי הדברה משפיעה על כושר הניווט והתפקוד הבריא של אותן דבורים וכוורות.

במחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת Nature, גילו כי דבורת הבמבוס ודבורת הדבש אינן מסוגלות ‘לטעום’ שלושה חומרי הדברה מסוג ניקוטינואידים אשר נפוצים ביותר ובכך אותן דבורים אינן יכולות להמנע מחשיפה אליהם.

ניקוטינואידים מחקים את פעולתו של הניקוטין, המגן בטבע על צמחי הטבק מפני מזיקים אוכלי עלים, והם רעילים לחרקים יותר מאשר לבעלי חוליות. ניקוטינואידים חודרים לא רק לעלים אלא גם לכל שאר חלקי הצמח (כולל לאבקה ולצוף) ולכן הם עלולים לפגוע גם בדבורים ובחרקים מאביקים אחרים.

יותר מכך, נראה שאותן הדבורים העדיפו מזונות שמכילים את חומרי ההדברה מסוג זה, כאשר נתנו להם לבחור בין סוכר ‘נקי’ לבין סוכר המכיל חומרי הדברה, הן העדיפו את הסוכר המצופה בחומרי ההדברה.דבורי הבמבוס אכלו יותר מהמזון עם חומרי ההדברה מאשר דבורי הדבש ובכך הגדילו את מינון הרעל שאליו נחשפו. דבורים וחרקים אחרים חיוניים להאבקת גידולים חקלאיים ברחבי העולם בשווי מוערך של 153 מליארד דולר בשנה. בזמן ההאבקה הדבורים ושאר החרקים נחשפים לחומרי הדברה המצויים בצוף ובאבקת הפרחים.

במחקרים קודמים שבדקו את השפעתם של חומרי ההדברה מסוג ניקוטינואידים על דבורים התגלו השלכות שליליות על כושר הניווט ובריאות הכוורות. באפריל 2013 האיחוד האירופי אישר החלטה לאסור את השימוש בחומרי הדברה אלו בחקלאות. בארצות הברית מתרחש תהליך דומה ומתגבש לובי לחקיקה כנגד השימוש בניקוטינואידים.

בישראל אין חקיקה בנושא על אף שחומרי הדברה על בסיס ניקוטינואידים נמצאים בשימוש נרחב בחקלאות המדינה.מכיוון שדבורים אינן יכולות לטעום את חומרי ההדברה הללו, הן גם אינן יכולות להמנע מהם. ממצא זה מציב את הדבורים בסיכון גבוה וודאי לחשיפה מתמשכת לאותם חומרים רעילים. המצב גרוע אף יותר כאשר התגלה שדבורים מעדיפות את המזון המכיל חומרי הדברה, גם בהשוואה לאותו מזון שאינו מכיל אותם.

חומרי ההדברה ממשפחת הניקוטינואידים מפעילים ככל הנראה מנגנון במוח של הדבורים המדמה התמכרות לניקוטין כפי שמתרחשת במוח של בני-אדם. הממצאים מהמחקר הנוכחי מראים שגם אם יהיו לדבורים מקורות מזון זמינים ונקיים מחומרי הדברה, הן עדיין עשויות לבחור במקורות מזון פחותים בערכם בזמן שהם מכילים חומרי הדברה ממכרים.

 

Sébastien C. Kessler, Erin Jo Tiedeken, Kerry L. Simcock, Sophie Derveau, Jessica Mitchell, Samantha Softley, Jane C. Stout, Geraldine A. Wright. Bees prefer foods containing neonicotinoid pesticides. Nature, 2015

לפרטים על טיפול טבעי בבית הבריאות הירשמו כאן:

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

תגיות: , , ,

קטגוריות : חקלאות מקיימת