קצרין | מועצה מקומית קצרין | מועצה קצרין | פארק קצרין | קצרין העתיקה



06/04/2023 פורסם על ידי

קצרין | מועצה מקומית קצרין | מועצה קצרין | פארק קצרין | קצרין העתיקה

קצרין - עיירה עם היסטוריה וישוב עם חזון | מקצרין העתיקה ועד קצרין המודרנית

קצרין היא עיירה עתיקה השוכנת בצפון מזרח ישראל שברמת הגולן. זהו אחד הישובים ההיסטוריים ובעלי הממצאים העשירים הארכיאולוגיים המשמעותיים ביותר בישראל. להלן סקירה היסטורית של קצרין העתיקה, האירועים וההתפתחויות שלה:

יישוב מוקדם:

אזור קצרין היה מיושב כבר בתקופת הברונזה, לפני כ-4000 שנה. חפירות ארכיאולוגיות חשפו שרידי יישוב קדום מתקופת הברונזה התיכונה (2000-1550 לפני הספירה).

התקופה הרומית:

בתקופה הרומית (63 לפנה”ס-330 לספירה) שימשה קצרין מרכז חיים ותרבות יהודיים. העיירה שכנה לאורך נתיב מסחר מרכזי שחיבר בין דמשק לחוף הים התיכון. קצרין נודעה גם בכרמים ובייצור היין שלה, שהיו מצרך חשוב בעולם העתיק.

תקופה ביזנטית:

בתקופה הביזנטית (330-638 לספירה) המשיכה קצרין לשגשג ולהתרחב. העיירה הייתה מוקפת חומה מבוצרת, ונבנו כמה מבני ציבור, כולל בית כנסת שהשתמר עד היום ובו מתקיימת פעילות תיירותית ענפה. קצרין הייתה גם מרכז למדנות ולימוד יהודים, בעיירה התגוררו ומלמדים רבנים בולטים רבים.

כיבוש מוסלמי:

במאה ה-7 לספירה נכבשה העיירה על ידי כוחות מוסלמים במהלך מלחמות ערב-ישראל. השליטים המוסלמים בקצרין ערכו שיפורים משמעותיים בתשתיות העיירה, כולל בניית מסגד גדול ופיתוח מערכת מים משוכללת.

התקופה הצלבנית:

בתקופה הצלבנית (1099-1187 לספירה) התבצרה קצרין והפכה למרכז אסטרטגי חשוב עבור הצלבנים. העיירה החליפה ידיים מספר פעמים בין הצלבנים לכוחות המוסלמים בתקופה זו.

התקופה העות’מאנית:

בתקופה העות’מאנית (1517-1917 לספירה) הייתה קצרין כפר קטן וכפרי עם אוכלוסייה של ערבים מוסלמים ברובם. העיירה נותרה חסרת חשיבות יחסית ולא מפותחת עד לקום מדינת ישראל ב-1948.

תקופה מודרנית:

כיום קצרין היא עיירה מודרנית תוססת ויעד תיירותי פופולרי. העיירה נחפרה ושוחזרה בהרחבה, ורבים מהמבנים העתיקים ומציוני הדרך שלה פתוחים למבקרים. קצרין ידועה גם בתעשיית היין שלה (הידועה כיום כיקב רמת הגולן ויקב קצרין המוביל בתחומו), שזכתה לתחייה בשנים האחרונות.

בסך הכל, ההיסטוריה של קצרין העתיקה משקפת את מיקומה האסטרטגי של העיירה וחשיבותה כמרכז חיים ותרבות יהודיים. מאז התיישבותה המוקדמת ועד לתחייתה המודרנית, מילא קצרין תפקיד משמעותי בהיסטוריה של האזור והארץ כולה.

קצרין לפני 1948 בעת שהיתה חלק מהאימפריה העות'מאנית

שלטון עות’מאני:

לפני 1948 הייתה קצרין חלק מהאימפריה העות’מאנית. בתקופת שלטונה של האימפריה העות’מאנית על האזור, קצרין הייתה כפר כפרי קטן שאוכלס ברובו על ידי ערבים מוסלמים. העיירה לא הייתה מרכז מסחרי או תרבותי חשוב בתקופה זו.

המנדט הבריטי:

לאחר מלחמת העולם הראשונה, אזור רמת הגולן, כולל קצרין, עבר להיות נתון בשליטה בריטית. במהלך תקופה זו, העיירה נותרה כפר קטן ואינה הושפעה מהתפתחויות פוליטיות או כלכליות גדולות.

ההיסטוריה היהודית בקצרין:

למרות שבקצרין ישבו בעיקר ערבים מוסלמים לפני 1948, קיימות עדויות לנוכחות יהודית באזור עוד מהתקופה הרומית. בתקופה הביזנטית הייתה קצרין מרכז התכנסות ותרבות יהודית, וכמה רבנים בולטים חיו ולימדו בעיירה.

 

ההיסטוריה של קצרין לפני 1948 משקפת את מעמדה חסר החשיבות של העיירה ככפר קטן ושולי באזור רמת הגולן. עם זאת, ההיסטוריה היהודית והמשמעות התרבותית של העיירה נמשכת מאות שנים לאחור וממשיכה להוות חלק חשוב מזהותה כיום.

קצרין משנת 1948 בעת שהיתה חלק מסוריה

מלחמת ערב-ישראל של 1948, הכיבוש הסורי:

ב-1948 פרצה מלחמת ערב-ישראל, ואזור רמת הגולן, כולל קצרין, הפך לזירת קרב. העיירה נכבשה על ידי כוחות סוריה. העיירה ננטשה ברובה בתקופה זו.

מלחמת ששת הימים:

 

במלחמת ששת הימים 1967 כבשה ישראל את אזור רמת הגולן, כולל קצרין, משליטתה הסורית. העיירה נפגעה קשות במהלך הלחימה, ורבים מהמבנים העתיקים ומציוני הדרך שלה נהרסו.

קצרין משנת 1967 ואילך בעת שהיתה לשטח ישראלי

קצרין כחלק מרמת הגולן הישראלית

בעקבות מלחמת ששת הימים החלה ישראל לפתח את אזור רמת הגולן ולהקים יישובים יהודיים. בשנת 1977 הוקמה קצרין כיישוב וכמרכז האדמיניסטרטיבי של רמת הגולן.

פיתוח וצמיחה:

בשליטה ישראלית חוותה קצרין התפתחות וצמיחה משמעותית. העיירה נבנתה מחדש כישוב מודרני, ונבנו שכונות מגורים חדשות, מרכזים מסחריים ומתקנים ציבוריים.

גדילה והתפתחות:

בשליטת ישראל, קצרין חוותה צמיחה והתפתחות משמעותית. בעיירה קיימים שירותים מודרניים, כולל מרכזי קניות, מסעדות ומועצה המעניקה שירותים מגוונים ורבים לציבור התושבים. נבנו שכונות מגורים חדשות ואוכלוסיית העיירה גדלה בהתמדה עם השנים.

חשיבות אסטרטגית:

אזור רמת הגולן, כולל קצרין, הוא בעל חשיבות אסטרטגית לישראל בשל מיקומו בקרבת הגבול עם סוריה.

תיירות:

 

קצרין הפכה ליעד תיירותי פופולרי, כאשר מבקרים מגיעים לחקור את חורבותיה העתיקות של העיירה, לרבות בית הכנסת העתיק שלה.

תעשיית היין - יקב רמת הגולן - יקב קצרין

בשנים האחרונות נודעה קצרין בתעשיית היין שלה, בעיירה ובסביבה פועלים מספר יקבים. יקב רמת הגולן, הממוקם בקצרין, הוא אחד היקבים הגדולים והמצליחים בישראל, המציע סיורים וטעימות מיינותיו עטורי הפרסים.

הנה כמה דוגמאות לפרסים ולהישגים של יקב רמת הגולן בקצרין:

תחרויות יין בינלאומיות:

יקב רמת הגולן זכה בפרסים רבים בתחרויות יין בינלאומיות, כולל פרסי היין העולמי של Decanter, תחרות היין והרוח הבינלאומית ותחרות היין הבינלאומית Vinitaly. היקב זכה בפרסים על היינות האדומים, הלבנים והמבעבעים שלו, כמו גם על הבלנדים ויינות הרזרבה שלו.

פרסי היין הישראלי:

יקב רמת הגולן זכה להכרה גם בטקס פרסי היין הישראלי השנתיים, וזכה בפרסים רבים בקטגוריות שונות, ביניהם היין האדום הטוב ביותר, היין הלבן הטוב ביותר והיין המבעבע הטוב ביותר.

Wine Spectator:

 

יקב רמת הגולן הוצג במגזין Wine Spectator, אחד מפרסומי היין המובילים בעולם. ירדן קברנה סוביניון של היקב נכלל ברשימת 100 היינות המובילים של המגזין מספר פעמים, לאחרונה ב-2020.

קצרין בשנים האחרונות

אוכלוסייה ודמוגרפיה:

בקצרין מתגוררים כ-8,000 תושבים, עם שילוב של תושבים יהודים חילוניים ודתיים. העיירה ידועה בקהילה המגוונת והמסבירת פנים שלה, עם תחושה חזקה של רוח קהילתית.

כַּלְכָּלָה:

כלכלת קצרין מבוססת בעיקרה על מבני תעשייה ותיירות.

תַשׁתִית:

התשתית של קצרין צפויה להמשיך להתרחב כדי לתמוך באוכלוסייה הצפויה לגדול פי 2 במהלך השנים 2024-2030. תכניות אלו כוללות בנייה מרובה של מבני מגורים, גני ילדים, בתי ספר ושיפור הכבישים וכל שאר התשתיות החיוניות להגדלה כה משמעותית של האוכלוסיה. 

פיתוח בר קיימא:

ככל שהדאגות הסביבתיות הופכות יותר ויותר במודעות של כולם, קצרין עשויה להשקיע כמיטב יכולתה בפרקטיקות של פיתוח בר קיימא, כגון מקורות אנרגיה מתחדשים ומערכות למחזור פסולת.

פיתוח עסקי:

השקעה מוגברת בפיתוח עסקי ויזמויות עשויה ליצור הזדמנויות עבודה חדשות ולמשוך תושבים חדשים המעוניינים להקים או להצטרף לעסקים מתפתחים. 

 

התכנית התיירותיות המשמעותית בעלת ההשפעה העתידית הגדלה מכולן מבוססת על הקמתו של ‘מרכז בית הבריאות‘ העתידי על-פי חזון והובלה של אלירן דה-מאיו, בן הישוב אשר נולד וגדל בו מאז היותו תינוק. החזון מבוסס על הקמה של מרכז בשטח של 100 דונמים וכולל 100 חדרי אירוח המיועדים לתיירות מרפא בעלת מוניטין ותכנית ייחודית בנוף הארץ והעולם. בעיקר השטח מתוכננים גנים מטופחים של בוסתנים וירקות העונה לצורך קיום תזונתי בר קיימא של מרכז הבריאות.

מועצה אזורית קצרין

קצרין מנוהלת על ידי מועצה מקומית מאז הקמתה בשנת 1977.

שנים מוקדמות:

בשנותיה הראשונות התמקדה המועצה המקומית קצרין בבניית תשתיות ובמתן שירותים בסיסיים לתושבי העיירה. זה כלל בניית כבישים, מערכות מים וביוב ומתקנים ציבוריים.

פיתוח וצמיחה:

ככל שגדלה והתפתחה קצרין, המועצה המקומית לקחה על עצמה מגוון רחב יותר של אחריות, לרבות חינוך, בריאות וביטחון הציבור. כמו כן, המועצה פעלה למשיכת עסקים ותעשיות חדשות לעיירה, בדגש מיוחד על חקלאות ותיירות.

שירותי תרבות וחברתיים:

גם למועצה המקומית קצרין היה תפקיד חשוב במתן שירותים תרבותיים וחברתיים לתושבי העיירה. זה כולל מרכזים קהילתיים, תוכניות נוער ואירועי תרבות ופסטיבלים.

יוזמות סביבתיות:

בשנים האחרונות המועצה המקומית מעדיפה לממש יוזמות סביבתיות, לרבות הקמת תכניות מיחזור ושימוש במקורות אנרגיה מתחדשים. המועצה פועלת בכל עת לשמירה על היופי הטבעי של אזור קצרין, לרבות יערות, הנחלים וחיות הבר.

 

המועצה המקומית קצרין הייתה גורם מרכזי בהתפתחותה וצמיחתה של היישוב מאז הקמתה. המועצה פעלה למתן שירותים ותשתיות חיוניים, וכן לקידום יוזמות תרבותיות וחברתיות, צמיחה כלכלית וקיימות סביבתית.

לפרטים על סדנאות בית הבריאות הירשמו כאן:

נגן וידאו

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו
תגיות:

קטגוריה: