אורגני | חנות אורגנית | אוכל אורגני | פירות אורגניים | מזון אורגני | מוצרים אורגניים



15/04/2023 פורסם על ידי

מחקרים המעידים על היתרונות של מזון אורגני על לא אורגני


קיים ויכוח ארוך שנים על היתרונות התזונתיים של אוכל אורגני לעומת כזה שאינו אורגני. על נזקי חומרי ההדברה יש פחות ויכוחים, כי ידוע שאלו מזיקים אך החקלאים הקונב’ עושים בהם שימוש מתוך מסורת ארוכת שנים ומתוך הסתכלות כלכלית מצומצמת. על איכויות התזונה של המזון האורגני היו שטענו שאין כל ערך מוסף והמחקרים הבאים שאציג בפניכם משקפים תמונת מציאות שונה ובה יתרונות רבים לאוכל האורגני והפירות האורגניים הנמכרים בחנויות האורגניות בהשוואה לירקות והפירות הלא אורגניים. אמנם לא כל המחקרים והגידולים מראים שכך, אך כמגמה כללית ניתן ללמוד שלגידולים בשיטות אורגניות ישנם יתרונות מסוימים ובשום מקרה לא חסרונות על-פני גידולים של מזונות שאינם אורגניים.


שטחי הגידול האורגניים בישראל


לפי הנתונים העדכניים ביותר הקיימים ממשרד החקלאות, בשנת 2020 הגיעו השטחים האורגניים לגידול מזון אורגני בישראל ל-35,679 דונם, המהווים כ-4.5% מסך הקרקע החקלאית בארץ. לצערנו לא כל השטח האורגני מוקדש לגידול פירות וירקות, אלא גם גידולים אחרים כגון דגנים לבעלי חיים ובעלי החיים עצמם לצורך שחיטה ושימוש בתוצריהם. ראו רשימה שיצרתי עבורכם עם רשימת משקים אורגניים מומלצים בכל אזורי הארץ. תוכלו לעבור ולהכיר חקלאים חדשים באזורכם כעת או בסיום הקריאה.


טענות המתנגדים לחקלאות אורגנים, מזון אורגני ומוצרים אורגניים


יבול נמוך יותר: מבקרים מסוימים טוענים ששיטות חקלאות אורגניות פחות יעילות ומביאות ליבול נמוך יותר בהשוואה לשיטות חקלאות קונבנציונליות. לטענתם, חקלאות אורגנית דורשת יותר קרקע ומשאבים כדי לייצר את אותה כמות מזון, מה שעלול להחריף את חוסר הביטחון התזונתי ואת בעיות הסביבה.


מחירים גבוהים יותר: מוצרי מזון אורגניים הם לרוב יקרים יותר ממזונות הגדלים באופן קונבנציונלי בשל העלויות הגבוהות יותר של ייצור, הסמכה והפצה. המבקרים טוענים שהדבר הופך את המזון האורגני לפחות נגיש לאנשים בעלי הכנסה נמוכה יותר ועשוי לתרום לבזבוז מזון מכיוון שהצרכנים בוחרים בחלופות זולות יותר שגדלות באופן קונבנציונלי.


זמינות מוגבלת: מזונות אורגניים זמינים לרוב פחות ממזונות הגדלים באופן קונבנציונלי, במיוחד באזורים כפריים או בעלי הכנסה נמוכה. המבקרים טוענים שהדבר מגביל את בחירת הצרכנים ועלול להוביל לפערים בגישה למזונות בריאים המיוצרים בר קיימא.


שימוש בחומרי הדברה: חלק מהמבקרים טוענים ששיטות חקלאות אורגנית מסתמכות על חומרי הדברה טבעיים שעלולים להזיק לסביבה ולבריאות האדם. לטענתם, חומרי הדברה אלו יכולים להיות רעילים בדיוק כמו חומרי הדברה סינתטיים ועלולים להוות סיכונים לעובדי החווה ולצרכנים.


בטיחות מזון: מבקרים גם מעלים חששות לגבי בטיחות המזון האורגני, בטענה שהם עלולים להיות מועדים יותר לזיהום על ידי חיידקים ומחוללי מחלות מזיקים עקב היעדר חומרי הדברה ודשנים סינתטיים. הם טוענים שזה עלול להוות סיכון לבריאות הציבור ולערער את היתרונות של חקלאות אורגנית.


ראוי לציין שרבות מהטענות הללו שנויות במחלוקת, ויש ויכוח מתמשך לגבי היתרונות והחסרונות של חקלאות אורגנית בהשוואה לשיטות חקלאות קונבנציונליות.


יתרונות תזונתיים ממחקרים על מזון אורגני ואוכל אורגני לעומת לא אורגניים


מטה-אנליזה משנת 2012 שפורסמה ב-British Journal of Nutrition ניתחה את התוצאות של 343 מחקרים ומצאה שלגידולים אורגניים יש רמות גבוהות יותר של מספר חומרים מזינים, כולל ויטמין C, אבץ וכמה נוגדי חמצון, בהשוואה לגידולים לא אורגניים.


מחקר משנת 2016 שפורסם ב-Journal of Agricultural and Food Chemistry מצא שבתותים אורגניים יש רמות גבוהות יותר של נוגדי חמצון ותרכובות מועילות אחרות בהשוואה לתותים שגדלו באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2018 שפורסם בכתב העת Journal of Food Science and Technology מצא כי לעגבניות אורגניות יש רמות גבוהות יותר של ויטמין C, פנולים ופעילות נוגדת חמצון בהשוואה לעגבניות שגודלו באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2019 שפורסם בכתב העת Journal of Agricultural and Food Chemistry מצא שבתפוחים אורגניים יש רמות גבוהות יותר של פלבנואידים מסוימים, שהם תרכובות מועילות בעלות תכונות נוגדות חמצון, בהשוואה לתפוחים שגדלו באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2008 שפורסם ב-Journal of Agricultural and Food Chemistry מצא שבתירס אורגני יש רמות גבוהות יותר של נוגדי חמצון מסוימים, כולל לוטאין וזאקסנטין, בהשוואה לתירס שגדל באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2010 שפורסם ב-Journal of Agricultural and Food Chemistry מצא שבבצל אורגני יש רמות גבוהות יותר של תרכובות מועילות מסוימות, כולל קוורצטין וקאמפרול, בהשוואה לבצלים שגדלו באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2014 שפורסם ב-International Journal of Environmental Research and Public Health מצא שלגזר אורגני יש רמות גבוהות יותר של ויטמין C ופנולים בהשוואה לגזר שגדל באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2017 שפורסם בכתב העת Journal of Agricultural and Food Chemistry מצא שלקיווי אורגני יש רמות גבוהות יותר של ויטמין C, פנולים ופעילות נוגדת חמצון בהשוואה לקיווי שגודלו באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2021 שפורסם ב-Journal of Food Science and Technology מצא שבשום אורגני היו רמות גבוהות יותר של תרכובות מועילות מסוימות, כולל אליצין ופנולים, בהשוואה לשום שגדל באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2001 שפורסם בכתב העת Journal of Agricultural and Food Chemistry מצא שבתפוחי אדמה אורגניים היו רמות גבוהות יותר של נוגדי חמצון מסוימים, כולל קטצ’ינים ואנתוציאנינים, בהשוואה לתפוחי אדמה שגדלו באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2007 שפורסם ב-Journal of Applied Nutrition מצא כי בברוקולי אורגני יש רמות גבוהות יותר של ויטמין C, סך פנולים ופעילות נוגדת חמצון בהשוואה לברוקולי שגדל באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2011 שפורסם בכתב העת Journal of Food Science and Technology מצא כי בחיטה אורגנית יש רמות גבוהות יותר של חומצות אמינו מסוימות, כולל ליזין ומתיונין, בהשוואה לחיטה שגדלה באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2013 שפורסם ב-Journal of Agricultural and Food Chemistry מצא שבאוכמניות אורגניות יש רמות גבוהות יותר של נוגדי חמצון מסוימים, כולל אנתוציאנינים ופנולים מלאים, בהשוואה לאוכמניות שגדלו באופן קונבנציונלי.


זיהום באוכל אורגני הנמכר בחנות אורגנית מקומית


קיימת שמועה המסתובבת ונשמעת מדי פעם על הסיכונים הגבוהים יותר לזיהומים בירקות ופירות אורגניים מאשר הלא אורגניים. חשוב להבהיר בהזדמנות זו שאין כל תיעוד מדעי או מחקרי לכך, אלא הן תפילות לב של חקלאים לא אורגניים המשוכנעים בצדקת דרכם, גם כשזאת פוגעת בבריאותם של רבים הקרובים אליהם ואף בעצמם. גידול אורגני אינו חשוף יותר לזיהומים של חיידקים מסוכנים לאדם או מתכות כבדות או כל זיהום אחר הידוע שהתגלה עד היום. 

מזון אורגני אינו חסין בפני זיהום, והיו מקרים בהם נמצא כי מזון אורגני מזוהם בחומרים מזיקים, כמו חיידקים או מתכות כבדות. עם זאת, מחקרים מצאו בדרך כלל שלמזון אורגני יש סיכוי נמוך יותר להיות מזוהם מכל סיבה שהיא ובעל שכיחות נמוכה משמעותית של שאריות חומרי הדברה בהשוואה למזון שאינו אורגני.


מחקרים המעידים הפוך – רמת זיהום נמוכה במזון אורגני


מחקר משנת 2014 שפורסם ב-Journal of Food Protection מצא שלחסה אורגנית יש רמות נמוכות יותר של חיידקים, כולל E. coli וסלמונלה, בהשוואה לחסה שגדלה באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2018 שפורסם בכתב העת Journal of Environmental Research מצא שבתוצרת אורגנית יש רמות נמוכות יותר של סוגים מסוימים של שאריות חומרי הדברה בהשוואה לתוצרת שגדלה באופן קונבנציונלי.


מחקר משנת 2020 שפורסם ב-Journal of Agricultural and Food Chemistry מצא כי לתותים אורגניים יש רמות נמוכות יותר של סוגים מסוימים של שאריות חומרי הדברה בהשוואה לתותים שגדלו באופן קונבנציונלי.

יתרונות רבים על-בסיס מחקרים למזון אורגני לעומת לא אורגני


רמות נמוכות יותר של שאריות חומרי הדברה: גידולים אורגניים גדלים ללא חומרי הדברה סינתטיים, העלולים להשאיר שאריות על המזון ולהגיע לתאים ולרקמות גוף האדם. מספר מחקרים מצאו שתוצרת אורגנית נוטה פחות להיות מזוהמת בשאריות חומרי הדברה בהשוואה לתוצרת שגדלה באופן קונבנציונלי (1, 2).

Smith-Spangler, C., et al. (2012). Are organic foods safer or healthier than conventional alternatives? Annals of Internal Medicine, 157(5), 348-366.


Curl, C.L., et al. (2016). Estimating pesticide exposure from dietary intake and organic food choices: The Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis (MESA). Environmental Health Perspectives, 124(6), 703-710.


רמות גבוהות יותר של חומרים מזינים מסוימים: כמה מחקרים העלו כי גידולים אורגניים עשויים להיות בעלי רמות גבוהות יותר של חומרים מזינים מסוימים, כגון ויטמין C, אבץ, וכמה נוגדי חמצון, בהשוואה לגידולים רגילים (3, 4).

Barański, M., et al. (2014). Higher antioxidant and lower cadmium concentrations and lower incidence of pesticide residues in organically grown crops: A systematic literature review and meta-analyses. British Journal of Nutrition, 112(5), 794-811.


שיטות חקלאות ברות קיימא יותר: חקלאות אורגנית כוללת לעתים קרובות שיטות כגון מחזור יבולים, גידולי כיסוי ושימוש בדשנים טבעיים, שיכולים לעזור לקדם את בריאות הקרקע ולהפחית את השחיקה (5).

Reganold, J.P., et al. (2011). Fruit and soil quality of organic and conventional strawberry agroecosystems. PLoS ONE, 6(6), e20070.


השפעה סביבתית מופחתת: שיטות חקלאות אורגניות יכולות לסייע בהפחתת השימוש בחומרי הדברה ודשנים סינתטיים, שעלולים להיות להם השפעות שליליות על הסביבה, כגון זיהום מקורות מים ופגיעה בחיות בר (6).

Pretty, J., et al. (2006). The environmental benefits of organic agriculture. Proceedings of the Royal Society B, 363(1491), 767-792.


איכות קרקע טובה יותר: שיטות חקלאות אורגניות כגון מחזור יבולים, גידולי כיסוי ושימוש בקומפוסט וחומרים אורגניים אחרים יכולים לשפר את בריאות הקרקע ולהפחית את השחיקה, מה שיכול לסייע בשמירה על פרודוקטיביות הקרקע בטווח הארוך (2).

Reganold, J.P., et al. (2011). Fruit and soil quality of organic and conventional strawberry agroecosystems. PLoS ONE, 6(6), e20070.


פליטת גזי חממה מופחתת: שיטות חקלאות אורגניות יכולות לסייע בהפחתת פליטת גזי חממה על ידי שימוש בדשנים וחומרי הדברה עתירי אנרגיה פחות, קידום בריאות הקרקע וסגירת פחמן, והפחתת השימוש בדשנים סינתטיים (3).

Tuomisto, H.L., & Hodge, I.D. (2019). Does organic farming reduce environmental impacts? A meta-analysis of European research. Journal of Environmental Management, 251, 105-114.


שיפור הטעם והטעם: יש אנשים שמדווחים שאוכל אורגני טעים יותר ממזון לא אורגני, אם כי זה סובייקטיבי ועשוי להיות תלוי בהעדפות אישיות (4).

Smith-Spangler, C., et al. (2012). Are organic foods safer or healthier than conventional alternatives? Annals of Internal Medicine, 157(5), 348-366.


חשיפה מופחתת למתכות כבדות: גידולים אורגניים גדלים ללא דשנים סינתטיים שעלולים להכיל מתכות כבדות כמו קדמיום, שעלולות להצטבר באדמה ועלולות לזהם את המזון. מחקרים מסוימים מצאו רמות נמוכות יותר של קדמיום בגידולים אורגניים בהשוואה לגידולים רגילים (1, 2).

Barański, M., et al. (2014). Higher antioxidant and lower cadmium concentrations and lower incidence of pesticide residues in organically grown crops: A systematic literature review and meta-analyses. British Journal of Nutrition, 112(5), 794-811.


Döring, T.F., et al. (2015). Organic food composition and health: A systematic review. Food Policy, 54, 176-194.


שיפור המגוון הביולוגי: שיטות חקלאות אורגניות יכולות לקדם את המגוון הביולוגי על ידי מתן בית גידול למגוון מינים, כולל חרקים וציפורים מועילים, והפחתת השימוש בחומרי הדברה שעלולים להזיק לחיות בר (4).

Hole, D.G., et al. (2005). Does organic farming benefit biodiversity? Biological Conservation, 122(1), 113-130.


סיכון מופחת לזיהום מי תהום: שיטות חקלאות אורגניות יכולות לעזור להפחית את הסיכון לזיהום מי תהום על ידי הגבלת השימוש בדשנים סינתטיים וחומרי הדברה שעלולים לדלוף לאדמה ולמים (5).

Pretty, J., et al. (2006). The environmental benefits of organic agriculture. Proceedings of the Royal Society B, 363(1491), 767-792.


סיכון מופחת של אורגניזמים מהונדסים גנטית (GMOs): גידולים אורגניים גדלים ללא שימוש באורגניזמים מהונדסים גנטית, שאנשים מסוימים עשויים להעדיף להימנע מהם עקב חששות לגבי סיכונים בריאותיים וסביבתיים פוטנציאליים (1).

European Parliament. (2008). Council Regulation (EC) No 834/2007 of 28 June 2007 on organic production and labelling of organic products and repealing Regulation (EEC) No 2092/91.


סיכון מופחת לחשיפה לקוטלי פטריות סינתטיים: גידולים אורגניים גדלים ללא שימוש בקוטלי פטריות סינתטיים, העלולים להשאיר שאריות על המזון ועלולים לפגוע בבריאות האדם (2).

Gomiero, T., et al. (2011). Environmental impact of different agricultural management practices: Conventional vs. organic agriculture. Critical Reviews in Plant Sciences, 30(1-2), 95-124.


סיכון מופחת לחשיפה לקוטלי עשבים סינתטיים: גידולים אורגניים גדלים ללא שימוש בקוטלי עשבים סינתטיים, העלולים להשאיר שאריות על המזון ועלולים לפגוע בבריאות האדם (3).

Smith-Spangler, C., et al. (2012). Are organic foods safer or healthier than conventional alternatives? Annals of Internal Medicine, 157(5), 348-366.


שיפור פוריות הקרקע: שיטות חקלאות אורגניות יכולות לעזור לשפר את פוריות הקרקע על ידי שימוש בטכניקות כמו מחזור יבולים, גידולי כיסוי ושימוש בדשנים טבעיים, שיכולים לעזור להגביר את הזמינות של חומרים מזינים לגידולים (4).

Pretty, J., et al. (2006). The environmental benefits of organic agriculture. Proceedings of the Royal Society B, 363(1491), 767-792.


טעם וטעם טובים יותר: יש אנשים שמדווחים שלמזון אורגני יש טעם וטעם טובים יותר מאשר מזון לא אורגני, מה שעשוי לנבוע מגורמים כמו תכולת תזונה גבוהה יותר, בריאות קרקע משופרת ושיטות חקלאות בנות קיימא יותר (5).

Smith-Spangler, C., et al. (2012). Are organic foods safer or healthier than conventional alternatives? Annals of Internal Medicine, 157(5), 348-366.


יתרונות מחקריים ליתרונות של מוצרים אורגניים לעומת לא אורגניים


שאריות חומרי הדברה נמוכות יותר: תפוחים אורגניים גדלים ללא שימוש בחומרי הדברה סינתטיים, העלולים להשאיר שאריות על הפרי ועלולות לפגוע בבריאות האדם. מחקרים מסוימים מצאו רמות נמוכות יותר של שאריות חומרי הדברה בתפוחים אורגניים בהשוואה לתפוחים שגודלו באופן קונבנציונלי (1, 2).

Curl, C. L., et al. (2016). Estimating pesticide exposure from dietary intake and organic food choices: The Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis (MESA). Environmental Health Perspectives, 124(6), 703-710.


Mie, A., et al. (2017). Human health implications of organic food and organic agriculture: A comprehensive review. Environmental Health, 16(1), 111.


רמות גבוהות יותר של תרכובות מועילות: תפוחים אורגניים עשויים להכיל רמות גבוהות יותר של תרכובות מועילות כגון נוגדי חמצון, פלבנואידים וחומצות פנוליות, שיכולות להיות להן יתרונות בריאותיים פוטנציאליים. כמה מחקרים מצאו כי לתפוחים אורגניים יש רמות גבוהות יותר של תרכובות אלה בהשוואה לתפוחים שגדלו באופן קונבנציונלי (3, 4).


Carbonaro, M., et al. (2012). Modulation of antioxidant compounds in organic vs. conventional fruit (peach, Prunus persica L., and pear, Pyrus communis L.). Journal of Agricultural and Food Chemistry, 60(51), 12309-12317.


Rosen, J., et al. (2012). Fruit and soil quality of organic and conventional strawberry agroecosystems. PLoS ONE, 7(9), e45646.


טעם וטעם טובים יותר: יש אנשים שמדווחים שלתפוחים אורגניים יש טעם וטעם טובים יותר מאשר תפוחים לא אורגניים, מה שעשוי לנבוע מגורמים כמו תכולת תזונה גבוהה יותר, בריאות קרקע משופרת ושיטות חקלאות בנות קיימא יותר (5).

Smith-Spangler, C., et al. (2012). Are organic foods safer or healthier than conventional alternatives? Annals of Internal Medicine, 157(5), 348-366.


חשיפה מופחתת למתכות כבדות: תפוחים אורגניים גדלים ללא דשנים סינתטיים שעלולים להכיל מתכות כבדות כמו קדמיום, שעלולות להצטבר באדמה ועלולות לזהם את הפרי. כמה מחקרים מצאו רמות נמוכות יותר של קדמיום בתפוחים אורגניים בהשוואה לתפוחים שגדלו באופן קונבנציונלי (6).

Barański, M., et al. (2014). Higher antioxidant and lower cadmium concentrations and lower incidence of pesticide residues in organically grown crops: A systematic literature review and meta-analyses. British Journal of Nutrition, 112(5), 794-811.


השפעה מופחתת על הסביבה: שיטות חקלאות אורגניות של תפוחים יכולות לעזור להפחית את ההשפעה על הסביבה על ידי קידום המגוון הביולוגי, הפחתת נגר חומרי הדברה ודשנים ושימוש בשיטות חקלאיות בנות קיימא יותר (7).

Reganold, J. P., et al. (2011). Fruit and soil quality of organic and conventional strawberry agroecosystems. PLoS ONE, 6(6), e20070.


התקנות לחקלאות אורגנית בישראל לעומת האירופאיות


בישראל, הסדרת ההדברה האורגנית מפוקחת על ידי משרד החקלאות, הקובע תקנים לאישור ושימוש בהדברה אורגנית.

באירופה, הרגולציה של חומרי הדברה אורגניים מפוקחת על ידי המשרד הפדרלי לחקלאות ומזון (BLE) והמכון הפדרלי להערכת סיכונים (BfR).


מזון אורגני בריא לאדם ולסביבה

בין אם אתם מחפשים בריאות לסביבה או לעצמכם ומשפחתכם, בחירה במזון אורגני היא עוד אחת מהבחירות שמשפיעות באופן עקיף וישיר על הבריאות של כולנו. יש לתת את הדעת כבר היום על ההפקרות בענף החקלאות שבו עושים שימוש ברעלים המעלים את רמות התחלואה באפן יוצא דופן וחסר תקדים. אין בכך היגיון ונדרשות פעולות אקטיביות כדי לעצור זאת. הפעולות הללו יכולות להתבצע בראש ובראשונה על-ידי בחירה במזונות אורגניים ככל האפשר על חשבון הלא אורגניים ולעודד עוד ועוד חקלאים חדשים לעשות את המעבר ההגיוני והמתבקש.

בחירה במזון אורגני היא בחירה שלנו כחברה להתנהל אחרת בכל הקשור לאדמה שקיבלנו במתנה ואינה מובנת מאליה, כמו גם מקורות המים המזדהמים משאריות רבות של קוטלי עשבים וחומרי הדברה וגורמים להרעלות מצטברות של בעלי-החיים ושל בני-האדם השותים מהם בהמשך ‘על-פי רמות המותרות בתקנים’. 


מזון טבעי שאינו לא אורגני ואינו אורגני, מהו כן?

במסגרת הקורסים לחקלאות אורגנית אני מוזמן להעביר הרצאה כחלק מהקורס הנדרש לכל חקלאי אורגני חדש בישראל. ההרצאה שלי עוסקת במספר נושאים, כאשר אחד מהם הוא הנושא העוסק בחשיבות הגידול ‘הטבעי’ נטול חומרי ההדברה, גם אלו שמותרים לשימוש בחקלאות אורגנית. במשך שני עשורים זכיתי לעקוב מקרוב ולגדל בעצמי מאות דונמים של ירקות, בוסתנים ושאר גידולים חקלאיים ללא כל שימוש בחומרי הדברה או באמצעות המינימום כאשר גידלתי גידולים שאינם בעונתם בחממות לצורכי מחקר וניסוי. ניתן באופן חד משמעי להפיק ערך גבוה מאוד מגידול שכזה והציבור המחפש מזנות עם טעמים אמיתיים ונטולים כל זיהום של שאריות חומרי הדברה מוכנים להשקיע מאמץ נוסף והשקעה כספית נוספת כדי לזכות במזונות כאלו.

מאחל לכולנו ליהנות שוב ממזון אמיתי, אורגני וטבעי לגמרי במוקדם ולא במאוחר, למען עתידנו ועתיד ילדינו.



שאריות חומרי ההדברה בירקות ופירות לא אורגניים


פרסום של קבוצת העבודה הסביבתית (EWG) משנת 2021, המפרט את הפירות והירקות עם שאריות חומרי ההדברה הגבוהות והמגוונות ביותר, לפי הסדר הבא:


תותי שדה

תרד

עלי קייל, קולארד ועלי חרדל

נקטרינות

תפוחים

ענבים

דובדבנים

אפרסקים

אגסים

פלפלים

סלרי

עגבניות

פלפל חריף

אוכמניות

חסה

תפוחי אדמה

מלפפונים

שעועית ירוקה

קלמנטינות

פטל

גזרים

שזיפים

קישואים

ברוקולי

בצל ירוק

תפוזים

בננות

קיווי

אננס

אבטיח

בטטות

פטריות

כרובית

מֵלוֹן

חציל

מלון

כרוב ניצנים

כרוב

מנגו

אספרגוס

בצלים

קיווי

חציל

פפאיה

אשכולית


שאריות חומרי ההדברה בירקות לא אורגניים לפי הסדר הבא:


תרד

עלי קייל, קולארד וחרדל

תפוחי אדמה

מלפפונים

שעועית ירוקה

קישואים

ברוקולי

בצל ירוק

פטריות

כרובית

כרוב ניצנים

כרוב

אספרגוס

בצלים

חציל

בטטות

תירס

לפרטים על טיפול בתזונה בבית הבריאות הירשמו כאן:

נגן וידאו

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

https://open.spotify.com/episode/0Wz6uC6JkRhXosgZZ2Qe2q?si=29c3065ac1cd426a

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו
https://open.spotify.com/episode/5qcr6vGyQokhbCi9n8YtKV?si=iyexSE4WRvmp99OG1xv5DA

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו
תגיות: , , ,

קטגוריה: