להידבק או לא להידבק בקורונה – זו השאלה

| | 16/03/2020



להידבק או לא להידבק בקורונה – זו השאלה

להידבק או לא להידבק בקורונה?

על הכדאיות להידבקות מוקדמת ומכוונת בנגיף הקורונה.



מרבית גורמי הבריאות העולמיים מעריכים כי הקורונה כאן כדי להישאר לאורך זמן.

נשאלת אפוא השאלה: מהי האסטרטגיה המדינית והעולמית הטובה ביותר להתמודדות עם הנגיף החדש, בהסתמך על המידע המצטבר הקיים?

את תשובתי האישית אציג במאמר זה.


שיעור האזרחים הותיקים בישראל


בישראל, נכון לשנת 2015, שיעור האזרחים מעל גיל 65 היה כ-10.8% ומספרם היה כ- 873,000. נכון לשנת 2020, מספרם המשוער של האזרחים הוותיקים בישראל עומד על כ-1,000,000 ושיעורם כ-11% ויותר מהאוכלוסייה.

באיטליה, שבה אחוז התחלואה והתמותה מהקורונה [והשפעת!] מהגבוהים בעולם, שיעור האזרחים הוותיקים הוא 21.2% – כפול מישראל ומרוב מדינות העולם, מה שעשוי לשפוך אור נוסף על הנתונים המתקבלים משם.

בישראל, 0.6% מהאוכלוסייה הם בני 90+; 3% בני 80+; ו-4.9% בני 75+. מדובר במאות אלפי אנשים שהם בקבוצת הסיכון העיקרית לתמותה מכל סיבה – מווירוס הקורונה, כמו גם מווירוסים וסיבוכים אחרים.

כ-1,000,000 אזרחים יקרים – הסבא, הסבתא וההורים המזדקנים של כולנו – הם בקבוצת הסיכון העיקרית לפיתוח תסמינים חמורים ותמותה מנגיף הקורונה החדש והבלתי מוכר. האם יש משהו שבאפשרותנו לעשות כדי להגן ולחזק את אלו שבאמת צריכים זאת?


בידוד של האזרחים הותיקים בלבד, שחרור לחופשי של כל השאר


בהסתכלות צלולה ומחושבת, ובהנחה שיש הסכמה גורפת על כך שבידוד הוא הפיתרון הנכון, האם אין זה נבון ומבוסס מדעית וסטטיסטית להכניס לבידוד רק את מיליון האזרחים הוותיקים שבסיכון – שממילא חלק גדול מהם נמצא במסגרות אשפוזיות, בבתי-אבות וכיו”ב – ולמנוע מהם את ההידבקות?

בהחלטה פורצת דרך, מהירה ומדויקת, נצליח בקלות יחסית לבודד את האוכלוסייה שבסיכון מ’העולם’ ומהנגיף החדש שעשוי לסכן אותם. בד בבד, נשקיע דווקא בהם את סכומי הכסף האדירים הנשפכים לשווא, ולדעתי האישית מבוזבזים באופן חסר אחריות והיגיון. ניתן לחזק אותם ע”י תרגילי נשימה לשיפור תפקודי הריאות, שיאיצו דרמטית את ההתאוששות של הנדבקים, ואף ימנעו התפתחות של תסמינים חמורים או נזק לעתיד. 

יש להשקיע באנשים יקרים אלה בתזונה איכותית, בטיפול בכל האמצעים הידועים היום לרפואה לחיזוק המערכת החיסונית שלהם, ובשיפור איכות שנתם, ולעשות כל מה שנדרש כדי שמרביתם יוכלו להתמודד עם וירוס הקורונה, אם לא יימצאו בקרוב פתרונות הולמים לווירוס זה, במסגרות האשפוז השונות, בחשיפה מבוקרת ומכוונת, תחת בקרה ומעקב רפואי 24 שעות ביממה.

מדובר בפיתרון ‘הקל’ מבין כל הפתרונות האחרים שכרגע נמצאים על הפרק ועומדים להתממש, כמו בידוד של כלל האוכלוסייה, בכל הגילים, מכל המסגרות ומכל פעילויות הפנאי השונות. 

איני צופה פיתרון הולם לווירוס הקורונה בשנים הקרובות, לא בצורת חיסון ולא בכל צורה אחרת, מלבד חיזוק המערכת החיסונית, הדרכה וחינוך לבריאות אמיתית ולא מוטה פוליטית של הציבור. לא צריך ללכת רחוק. אפשר ללמוד זאת ממספרי החולים בשפעת והנפטרים ממחלה זו, ביניהם גם כאלו שהתחסנו.


הדבקה מכוונת או אי-הימנעות מהדבקה של ילדים עד גיל 18


כדי לשמר את החיים ואת הפעילות הכלכלית בישראל ובעולם, יש לעשות כל צעד נדרש על-מנת להשיב את הילדים והמבוגרים במהירות האפשרית למסגרות החינוך, העבודה והשירותים החיוניים לכל מדינה.

כדי לעשות זאת, יש לבחון את הנתונים המתקבלים מכל רחבי העולם בפיקחון ומעמדת כוח ולא מעמדת נחיתות וחולשה. מטריד ומסוכן ככל שיהיה, נגיף הקורונה אינו חזק יותר ממערכת חיסונית במצב סביר של רוב האוכלוסייה הצעירה והבריאה. כאנושות וכחברה, ידינו על העליונה, ועלינו להתמודד באומץ ובכוח ולהגיב באופן המיטיב ביותר עם כולם.

נכון לכתיבת שורות אלו, כל הנתונים מצביעים על כך שתינוקות וילדים עד גיל 18, נדבקים כמו מבוגרים בקורונה, אך אינם מפתחים כל תסמינים [אסימפטומטיים-asymptomatic] של חולי בעקבותיה, וכל סכנת חיים אינה נשקפת להם, מעבר לסכנה שיש בכל נגיף או זיהום אחר מוכרים וידועים. מדובר בהידבקות סאב-קלינית שאינה מלווה בתסמינים וייתכן שאף לא תתגלה בבדיקות האבחון המקובלות [PCR], אלא רק ע”י דגימות צואה.

על-כן, גם אם במחשבה ראשונה הרעיון נשמע חסר אחריות ואף מסוכן, אני סבור כי יש לשחרר לחופשי מיידית ילדים ובני-נוער למסגרותיהם, ואף לבצע בדיקות מעקב על ההידבקות של כלל הילדים באזורים מסוימים או בכולם אם ותהיה לכך היתכנות כלכלית ויהיה כוח אדם מתאים.

בדרך זו ניתן יהיה לעקוב מקרוב על ההשפעה של הקורונה על בריאותם – האם הם בכלל מפתחים תסמינים, מי מהילדים בקבוצת סיכון [כך, עודף משקל חמור משפיע לרעה על מערכת הנשימה] ומי לא, האם כולם מפתחים תסמינים או שרובם נדבקים ומחלימים תוך מספר שעות וימים בודדים ללא כל תסמינים. קיימת סבירות גבוהה, כי לאחר מעקב של מספר שבועות יוכח באופן חד וברור, שבטוח לתת לקורונה להתפשט בין שאר הילדים.

האפשרות הנ”ל, שנכון לרגע זה נראית כמו שיגעון, עשויה להיראות בקרוב כמו המעשה הנבון והנכון ביותר – לתת לילדים להדביק אחד את השנייה במסגרות החינוך השונות, בשלב הביולוגי שבו הם נמצאים, שבו מערכת החיסון עדיין מתפתחת ולומדת במידת היעילות הגבוהה ביותר, ועל-כן מפתחת נוגדנים במהירות וביעילות טובה מכל שלב אחר בחיים. ככל שנקדים לעשות זאת, כך ייחסכו טריליונים של דולרים / שקלים שיוכלו לשמש לחינוך ראוי למען עתיד ובריאות הילדים וכולנו. כך או אחרת, זה יקרה בעוד מספר שבועות או חודשים וככל שנקדים לעשות זאת, כולנו נרוויח מכך – ניצור אוכלוסייה גדולה ככל האפשר של ילדים מוגנים מפני הדבקה של הנגיף הנוכחי ובכך גם נהפוך אותם למי שהם בסיכון מופחת להדביק מבוגרים שרגישים יותר מהם לנגיפים, בין היתר, הקורונה.

כאשר “מבצע” זה יסתיים, נוכל לדעת במידה רבה של ודאות, שהילדים יכולים להסתובב חופשיים ושפוטנציאל ההידבקות וההדבקה שלהם נמוך, עד אפסי. כל עוד מרבית הילדים נשארים בבידוד, ההדבקה היא רק עניין של זמן ותימשך לאורך זמן. זאת במקום שיהוו בעתיד – גם אלו שבקבוצות סיכון – אוכלוסייה מוגנת ומגינה.


הדבקה מכוונת או אי-הימנעות מהדבקה מזורזת של מבוגרים בגילי 18-45


מהנתונים הידועים עד כה, הסיכון לתמותה מקורונה בגילים אלו הוא הנמוך ביותר ועומד על קרוב לאפס. כך גם אין כל עדות על סיכון ממשי לתמותה או לתחלואה קשה מקורונה בגילים אלו. בדומה לסיבות הביולוגיות אצל ילדים, גם בגילים אלו מערכת החיסון ומצב הבריאות עמידים מספיק בכדי ללמוד לפתח נוגדנים ולהתמודד בהצלחה עם וירוס הקורונה. כך, כאשר יתפתחו תסמינים קלים עד בינוניים, מנוחה מספקת בבית ושימוש באמצעי הטיפול המקובלים יביאו לכדי החלמה מלאה תוך מספר ימים עד שבועיים. 

בהמשך המאמר אפרט על צעירים שבקבוצות הסיכון ולגביהם ההתייחסות נפרדת.

אני הראשון שמוכן להתנדב להידבק באופן מכוון בקורונה – ואני משוכנע שאיתי גם אלפי צעירים ובוגרים בריאים נוספים שיהיו מוכנים לכך [לא ע”י זריקות, אלא ע”י שהות לצד חולים]. זאת מבלי שנצטרך להישאר בבידוד לאחר ההדבקה, אלא להיפך, נוכל להמשיך ולעבוד ולשמר את הכלכלה, ואף להתנדב במסגרות שונות שתומכות בשירותים החיוניים ובאוכלוסייה המבוגרת וזאת שבסיכון. לאחר שנידבק ונחלים במהרה, נוכל להסתובב חופשיים ולתרום כל אשר יידרש, ללא המגבלות המיוחדות שהוטלו על התנועה וכתוצאה מכך גם על היכולת לתת עזרה לאלו שבאמת זקוקים לכך.

ככל שקצב ההדבקה וההחלמה יהיה מהיר יותר אצל אוכלוסייה זו של אנשים צעירים עד בוגרים, מוכשרים ובריאים, כך יהיה כוח אדם רב וחזק ביותר לכל מה שיידרש ע”י הרשויות לתמיכה ושמירה על סדר היום בחייהם ובחיי כולנו.

זאת הזדמנות מרחיקת לכת לבצע מחקר מהיר ואיכותי בקרב צעירים שמוכנים להתנדב לכך – ולבצע מעקב איכותי ומדויק אחר התסמינים, התנהגות הנגיף, משך זמן ההדבקה וקצב ההחלמה, שאצל חלק מאלפי הנדבקים והמחלימים, יהיה למשך מספר שעות בלבד. מכאן גם ניתן יהיה להסיק מסקנות מהירות וקריטיות על המאפיינים הדומים של אותם ‘מחלימים מהירים‘ וליצור הנחיות מועילות מאין כמוהן עבור כלל האוכלוסייה, כתרופת מנע וכסוג של חיסון באיכות גבוהה במיוחד. 

זאת הזדמנות לפעולה נחושה ומהירה אשר תביא לתוצאות מרחיקות לכת וכלל-עולמיות בהשפעתן המיטיבה. לא ניתן לאמוד בכסף ובערך את ההשפעה החיובית האדירה שיכולה להפוך את החרדה למאמץ כלל-עולמי מאוחד, משותף ומשתף במידע ובלמידה משותפים, ולהביא לכדי פיתרון מקיף ויעיל לוירוס הקורונה ובהמשך לפתרונות גם בנושאי בריאות אחרים.


בידוד של כלל החולים הקשים, בכל הגילאים


מלבד האוכלוסייה המבוגרת של בני 65+, גם עשרות אלפי חולים המאובחנים במחלות רקע קשות צריכים להיכנס לבידוד, כך גם מעשנים כבדים וחולים במחלות שונות שבדרכי הנשימה, אשר נמצאים בקבוצת הסיכון הגדולה מכולן, וכן חולים במחלות שמשפיעות על המערכת החיסונית ומחלישות אותה, ומי שמקבלים טיפולים תרופתיים ואחרים המשפיעים ומחלישים את המערכת החיסונית, כמו תרופות כימותראפיות וביולוגיות.


הוצאה הדרגתית מבידוד של בני 65+ וחולים במחלות קשות


כאשר יתבצע ניטור ממוקד באוכלוסיות שבסיכון, כל אלו שנדבקו או יידבקו יהיו תחת מעקב ויקבלו את המענה הרפואי המתקדם והמדויק ביותר למצבם. באופן זה הסיכון לתמותה יפחת למינימום והסיכויים להחלמה מהירה ומלאה יגדלו למקסימום. 

בסיום תקופת ההחלמה יוכלו גם אלו שבקבוצות הסיכון להשתחרר בהדרגה מבידוד ולשוב למעגל החיים והעבודה. 

בסופו של דבר – בין אם יימצא חיסון לקורונה ובין אם לא – אוכלוסיות בסיכון יוכלו להידבק בנגיף בחשיפה מבוקרת ומכוונת, תחת מעקב רפואי, השגחה וחיזוק מקדים או מקביל של הגוף בכל האמצעים שיתגלו במהלך השבועות והחודשים הקרובים, ובכך לאפשר לגופם ‘החלש’ יחסית לפתח את הנוגדנים הנדרשים ולצאת בחזרה לאוויר העולם, מוגנים ובטוחים.

כל הצעה וכל פיתרון טומנים בחובם סיכונים, השקעות והשלכות. יהיו כאלו שיפגעו מטעויות או כאלו שימותו או יפתחו תסמינים קשים מסיבות שאינן צפויות.

אך אלו הם החיים ולא ניתן לחיות אותם בבועה או בלי להיפגע ולהישרט. יהיו מעטים שייפגעו עקב ההדבקה המכוונת, אך בתנאים מבוקרים ותחת השגחה ייפגעו להערכתי הרבה פחות מאשר באופן ההתנהלות הנוכחי.

אני קורא לכל האמונים על בריאות הציבור – עליכם לגלות יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסה, לבחון מודלים שונים ולא לעשות ‘העתק-הדבק’ בלבד למודלים שמבוססים בעיקרם על פחד ואימה.

יש לנו כוח עצום וכחברה עלינו לעשות בו שימוש בדיוק בנקודת זמן זו, ולא לסגת לאחור ולהפגין חולשה.

באהבה ובהערכה לאנושות כולה,

אלירן


למידע מתעדכן על הקורונה: http://bit.ly/2w5F0lz

תגיות: ,

קטגוריות : רפואת העתיד