יחסי מטפל מטופל | הקשר החשוב ביותר לריפוי | אתיקה | תקשורת | חיסיון

| | 26/09/2019



יחסי מטפל מטופל | הקשר החשוב ביותר לריפוי | אתיקה | תקשורת | חיסיון

רפואת העתיד מתחילה אצל רופא המשפחה

במערכת הבריאות משקיעים סכומי עתק בפיתוח ושילוב של טכנולוגיות מתקדמות המיועדות לאבחנה וטיפול. המשאבים המוקצים לכך אינם מתקבלים על הדעת כשהם נתמכים ע”י מערכת הבריאות. אם והיו מושקעים ע”י חברות חיצוניות וגופים פרטיים, היה בכך מן ההיגיון העסקי, אך לא כך כאשר טכנולוגיות ומערכות אלו מקבלות עידוד ממערכת הבריאות הציבורית, אשר מתקדמת טכנולוגית אך נעה אחורנית בכל הקשור לבריאות הפרט הבודד והכלל.

ככל שההשקעה וההתמקדות בטכנולוגיות מרובה יותר, כך נזנחת ומודחקת הרפואה היעילה, המרפאה, המיטיבה, המוסרית והחסכונית ביותר: חינוך לרפואה מונעת ועידוד המטופל ללקיחת אחריות.

הביולוגיה של הגוף ואופיין של מחלות התבררו בבהירות רק במאתיים השנים האחרונות. תהליכי מיפוי הגנום האנושי, מערכת העצבים ומוליכים עצביים, תפקודי ההורמונים השונים ומאפייני ההתנהגות של חיידקים ונגיפים תרמו ואפשרו הבנה חלקית, אך משמעותית של הסיבות למחלות שונות ופיתוח של אמצעי טיפול מדויקים יותר ותרופות. 

ככל שהידע הביוכימי מצטבר יותר ויותר, כך מתבהרת יותר ההשפעה של הנפש על הגוף ולהיפך. תהיה זו הערכה בלבד אשר אינה מבוססת על נתוני אמת ועל-אף שכך, ייתכן ואינה רחוקה בהרבה מן המציאות. כ-40% ואף יותר מהמחלות, הכאב והסבל שחווים בני-אדם, מבוססים וקשורים באופן ישיר למהלכי הנפש והרוח האישיים. בין אם מדובר ב-40% ויותר ובין אם פחות, אין כל ספק בכך שחלק ניכר מן הסבל והכאב אשר מלווים רבים ובכל הגילאים, נשענים על סיבות נפשיות/רגשיות ולא גופניות.

מתוך כך, הטעות הראשית ובעלת ההשפעה ההרסנית ביותר של הרפואה הטכנולוגית והמתקדמת הינה בכך שהטיפולים אשר מוצעים ובאופן ניכר (השימוש הנרחב בתרופות) משיגים תוצאות, אך אלו הן חלקיות, זמניות ולעתים קרובות גם בעלות נזק פוטנציאלי המתעלה על התועלות המיוחסות להן.

רוב התרופות אשר נעשה בהן שימוש ברחבי העולם ובעיקר במערב, מיועדות לדיכוי תסמיני המחלה, אך אין בינן לבין ריפוי מן השורש או פיתרון כל קשר בכלל. כאשר אדם חש דחק [סטרס] מתמשך, מחלות ודלקות כרוניות נוטות להתפרץ ובמקביל/בנוסף מערכת החיסון נחלשת ומאבדת מכוחה. כאשר הרופא או המטפל מתעלמים או חסרי כישורים להעצמת המטופל, עידודו וחיזוקו הנפשי, ייתכן ולא רק שהם אינם יכולים להועיל לו, אלא שכל טיפול תרופתי/אחר שיתאימו לו, רק יבזבז לשווא את זמנו ויאפשר את המשך ההתדרדרות, ללא כל עצירה ושיפור, זאת בעקבות טיפול שאינו ממוקד בשורש הבעיה.

רבים מהחולים סובלים ממצוקה נפשית והגעתם אל הרופא מיועדת בין-היתר לקבלת תשומת לב והכלה. בין אם המטופל ער לכך ובין אם לא, ההתמודדות הפיסית לרוב אינה האתגר העיקרי והסיבה העיקרית לכך שמפנה מזמנו ומבקר אצל רופא המשפחה. המצוקה הנפשית שקשורה או אינה קשורה למחלה היא סיבה עיקרית לכך שמטופל יתהלך אל הרופא/מטפל הקרוב ויבקש את עזרתו וטיפולו. אך בהיעדר זמן לרופא המשפחה להכיל, להקשיב ולרדת לסוף דעתו של המטופל, כל שנותר לו הוא להפיק מרשם מזורז ולשחררו עם תקוות שווא להקלה, מבלי שהועיל לו או להחלמתו בדרך יעילה, אם בכלל.

כל המשאבים והכספים אשר מושקעים בטכנולוגיות מתקדמות, משיגים תוצאה הפוכה של יחס בין עלות לתועלת הבריאות. ההשקעה שנחשבת מאז ומתמיד ועד לימינו, כמשתלמת ביותר לתועלת הבריאות, כך שכל משאב המושקע בו מתגמל את המערכת והמטופל פי כמה יותר מכל השקעה אחרת, הינה החינוך לרפואה מונעת, העברת האחריות והמודעות האישית של המטופל להתנהגותיו, בחירותיו והשפעתן על איכות חייו ובריאותו.

רפואה מונעת כוללת את כל מה שהכרחי, מוכח מחקרית וידוע כמונע של תחלואה כרונית.

העברת האחריות והמודעות האישית של המטופל לאיכות חייו ובריאותו – היא עידודו של האדם לעשות את הדבר הנכון בעבורו, מבלי להסחף ולהטיל את האשמה למצבו באחרים ובחברה. כאן מדובר בהשפעה מתמשכת ומיטיבה למשך כל שנות חייו ואין כל טיפול המשתווה בתועלתו לכך. 

בכדי להצליח בשינוי מצב התודעה, העברת הידע והעברת האחריות למטופל, השורש להצלחה הינו הקשר אשר נוצר בינו לבין הרופא/מטפל, יחסי האמון והערכת המטופל את הרופא/מטפל. קשר שכזה עשוי לסלול את הדרך למניעה של מרבית התחלואה הכרונית והפסקת התלות הבלתי נסבלת שנוצרה בין חולים לרופאים. לצערנו, נכון ליום זה, ההתמקדות של מערכת הבריאות הציבורית היא בהגדלת ההיצע עבור מטופלים ולא בהקטנת מספר החולים.

דרך זו ללא ספק הינה הדרך הבטוחה לקריסה של מערכת הבריאות או העלאת אחוז התמותה של החולים עקב חוסר במשאבים ויעילות של הטיפולים המוצעים. זוהי דרך שאינה ברת-קיימא והיא משרתת רק את אלו שמרוויחים ממנה כמה שאפשר בשנים אלו ואלו שלפנינו.

הדרך הבטוחה למניעת הקריסה וריפוי של מערכת הבריאות והחברה, הינה חינוך של הרופאים והקצאת משאבים/זמן בעבור יצירת קשרים עמוקים ואישיים עם המטופלים, כך שיוכלו לאבחן באופן מדויק ולהתאים את ההמלצות והטיפולים היעילים ביותר לטווח קצר וארוך. מבלי שתהיה שיחה אנושית, שופעת בחמלה, אכפתיות, כנות ובגובה העיניים, הסיכוי להצלחת ביסוס הקשר האישי והאמון במערכת יתפספס ויקטן. ההתמקדות בתוצאות בדיקות הדם ולא באדם, היא הדרך הכי פחות יעילה לטיפול והטבה מתמשכים לאורך זמן. רק תמלוגים על השגת בריאות ייתכן ויוכלו לשנות את פני המציאות והמערכת הרפואית. כל עוד התמלוגים מתרבים ככל שיש יותר חולים וזמן הביקור מתקצרים, כך הסיכוי לשינוי אמיתי מתרחק עוד ועוד.

ייתכן שהפיתרון הראשוני הינו להגדיל את משך זמן המפגש בין הרופא למטופל ושהערך לתוספות זו יתעלה מעל כל השקעה בהגדלת מספר המיטות שבחדרי המיון, או הוספת מכשירי MRI/אחר למערכת, כך שיהיה בהן הרבה פחות צורך והביקוש לבדיקות מיותרות ילך ויפחת עם הזמן.

הטכנולוגיה מאז ומעולם ובימינו אנו – המתקדמת והחשובה ביותר לרפואה – הינה הקשר האישי בין המטפל למטופל

מי ייתן שמערכת הבריאות תהיה אמיצה דיה על חרף ההתנגדויות והביקורת הצפויות ושתדע לטפח ‘טכנולוגיה’ בסיסית שכזו על חשבון טכנולוגיות אחרות, כך שרופאים יוכלו להשאר בריאים ולא לקרוס ושמטופליהם יזכו לטיפול המביא לשיפור אמיתי במצבם ולא רק באופן חלקי, זמני, אם בכלל ומבלי להתייחס לכך שאף עשוי לגרום לנזק של ממש, מבלי להועיל בכלל, זאת עקב רפואה מתקדמת טכנולוגית, אך מעוכבת רגשית ורוחנית.


להיכרות וקבלת תמיכה במסגרת בית הבריאות המציג את הרפואה האישית והפרטית ברמתה הגבוהה ביותר שבנמצא כיום בישראל, אשר תוך עשור או מספר עשורים, תלוי קצב ההתפתחות של התבונה האנושית, תהפוך לרפואה הציבורית המקובלת כאן, קראו: https://www.demayo.co.il/Medicine.Home/

במסגרת זו אנשים נרפאים ומדדי הסוכר, לחץ-הדם, הדלקת, המשקל והמכאובים מתאזנים לחלוטין, משיבים לעצמם את האחריות והאיזונים החשובים ביותר לאיכות חייהם בהווה ובעתיד, מרגישים יותר טוב מזה עשרות שנים, מפסיקים בתמיכת רופאיהם [והממצאים הקליניים..] ליטול את התרופות, גם לאחר שעשו בהן שימוש במשך שנים. יש מרפא עבור רוב החולים בעולם ובאופן מלא ומשנה גורל. בכל דרך שתבחרו, חשוב שתדעו על קיומו של בית זה ושתבחרו אם ויש לכם צורך את המסגרת והתכנית המתאימים לכם ולקרוביכם. מוקדם ככל שהם ואתם תעשו זאת, כך הסיכויים להחלמה מהירה ומלאה גדלים.


תגיות: , , ,

קטגוריות : רפואת העתיד