משקפי אור כחול | משקפיים | מסנני | מסננות | נגד | אור כחול

| | 18/10/2016

%d7%90%d7%95%d7%a8-%d7%9b%d7%97%d7%95%d7%9c-5

 –

אור בוהק לתוך העיניים אינו רק משפיע על הראייה אלא משחק תפקיד קריטי בשיבוש מקצבי היממה
ההורמונאליים שלנו, אשר משפיעים על השינה, חילוף החומרים ועל תהליכים פיסיולוגיים שונים.

 –

מחשבים, טלפונים סלולריים ומסכים בוהקים משחקים תפקיד קריטי בבריאות של כולנו.

 

כבני אדם, אור בדרך כלל שומר אותנו ערים, וחושך גורם לנו להיות ישנוניים. עבור עכברים, שהם יצורים ליליים בעיקר, אור הוא טריגר לשינה. מחקרים קודמים בעכברים ובבני האדם הראו כי תפיסת האור מתרחשת בתאי עין ספציפיים וכרוכה בחיישן קולט אור הנקרא .Melanopsin עכברים ללא  Melanopsin הראו עיכוב ביכולתם להירדם בעת חשיפה לאור, מה שמצביע על תפקיד קריטי של Melanopsin בשינה תקינה.

 – 

%d7%90%d7%95%d7%a8-%d7%9b%d7%97%d7%95%d7%9c-2

משתני האור המשפיעים על עירות ושינה בבני אדם מבוססי כמות (קרינה), משך הזמן ושעת היום.

סטיוארט פירסון וראסל פוסטר, חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, לצד עמיתים מאוניברסיטת אוקספורד ומוסדות אחרים, בדקו את יכולת ההרדמות בעכברים שנחשפו לאור צבעוני, כלומר, לאור באורכי גל שונים. בהתבסס על התכונות הפיסיקליות של Melanopsin שהוא רגיש ביותר לאור כחול, החוקרים חזו כי האור הכחול יהיה גורם משפיע חזק ביותר (inducer) על השינה.

 – 

להפתעתם גילו החוקרים שאור ירוק גורם לעכברים לישון מהר יותר, בעוד האור הכחול משאיר אותם ערים (על אף שהצליחו להירדם בסופו של דבר). עכברים ללא Melanopsin לא היו מודעים לצבע האור, מה שמראה שהמצאות החלבון היא שגורמת להבדל בתגובה.

 – 

החוקרים מצאו שהאור הירוק והכחול העלו את רמת הורמון הלחץ  Corticosterone בדמם של עכברים שנחשפו לאור לעומת עכברים ששהו בחושך. רמות corticosterone בתגובה לאור כחול, לעומת זאת, היו גבוהות יותר מאשר רמתם בעכברים שנחשפו לאור ירוק. כאשר החוקרים נתנו לעכברים תרופות החוסמות את ההשפעות של corticosterone, הם הצליחו למתן את ההשפעות של האור הכחול. עכברים שקיבלו את התרופה ונחשפו לאור הכחול הלכו לישון מהר יותר מאשר עכברים שקיבלו פלצבו.

 – 

%d7%90%d7%95%d7%a8-%d7%9b%d7%97%d7%95%d7%9c-1

גלי אור משפיעים באופן שונה על עכברים ובני-אדם.

כפי שכבר הוכח במחקרים קודמים, אור כחול הנפלט ממחשבים ומכשירי טלפון סלולריים גורם לגירוי וערנות יתר אצל בני אדם. למרות ההבדלים בין יצורים ליליים ליומיים,
אור משחק תפקיד דומה בעכברים.
 – 
מחקרים אלו מצביעים על כך שאור משפיע על הפיסיולוגיה שלנו ויש לו תפקיד חשוב בבקרת שינה וערנות ואת זה צריך לקחת בחשבון כשאנו מעצבים ומתקינים מקורות אור מלאכותיים ומבקשים לשפר את איכות השינה והחיים של כולנו.

תרגום: רויטל נגר Ph.D

 – 

 – 

 – 

 – 


Patrice Bourgin, Jeffrey Hubbard. Alerting or Somnogenic Light: Pick Your Color. PLOS Biology, 2016; 14 (8): e2000111 DOI:10.1371/journal.pbio.2000111


Violetta Pilorz, Shu K. E. Tam, Steven Hughes, Carina A. Pothecary, Aarti Jagannath, Mark W. Hankins, David M. Bannerman, Stafford L. Lightman, Vladyslav V. Vyazovskiy, Patrick M. Nolan, Russell G. Foster, Stuart N. Peirson. Melanopsin Regulates Both Sleep-Promoting and Arousal-Promoting Responses to Light. PLOS Biology, 2016; 14 (6): e1002482 DOI: 10.1371/journal.pbio.1002482


תגיות: ,

קטגוריות : רפואת העתיד