אוטופגיה | פלא החיים | צום | תפריט | דיאטה | איך עושים

| , | 14/05/2023



אוטופגיה - פלא החיים

אוטופגיה היא תהליך טבעי המתרחש בתאים כדי לשמור על בריאותם והישרדותם. 

בתהליך האוטופגיה מתבצע פירוק של רכיבים תאיים פגומים או לא רצויים, כמו חלבונים, אברונים ושומנים, ומיחזור של מרכיביהם לאנרגיה ואבני בניין. תהליך זה חיוני לשמירה על הומאוסטזיס ואיזון תפקודי של כל תא ותא בגוף האדם. 

חוסר הוויסות והיעילות שלו נמצא כקשור למגוון מחלות כמו סרטן, מחלות ניווניות עצביות והזדקנות מוקדמת ומואצת. שיפור בביצועי האוטופגיה נמצא כמונע מחלות, מרפא מחלות ומאריך תוחלת חיים ובריאות בבני אדם ובבעלי חיים.

במאמר זה אסקור את המחקרים העדכניים בנושא ואת הדרכים השונות ליצור תפריט דיאטה יומיומי המשפר ומעצים את תהליכי האוטופגיה בכל תא ותא בגוף.

לסקירה מקיפה על צום מים המאפשר אוטופגיה ברמתה הגבוהה ביותר ובכך גם ריפוי מחלות, לחצו כאן.

אוטופגיה וסרטן

בעוד לאוטופגיה יכולה להיות תפקיד מגן במניעת סרטן על ידי חיסול תאים פגומים או מוטציות הנוצרות בתאים, ישנן גם עדויות לכך שאוטופגיה יכולה לתרום להתפתחות והתקדמות סרטן.

 אחת הדרכים שבהן אוטופגיה יכולה לקדם סרטן היא על ידי תמיכה בהישרדות תאי הסרטן במצבי עקה, כגון במצבים של הרעבה או היפוקסיה (דל חמצן) או טיפולים כימותרפיים וטיפולי הקרנות. אוטופגיה מאפשרת לתאים סרטניים למחזר את הרכיבים שלהם, להסתגל ולפתח עמידות לתנאי עקה כאלו, מה שמאפשר להם להמשיך לגדול ולשלוח גרורות.

הקשר בין אוטופגיה לסרטן הוא מורכב ויש הרבה יותר מחקרים המעידים על יתרונות האוטופגיה למניעת וטיפול בסרטן מאשר ממצאים המעידים על ההיפך. ניתן להגיד שאוטופגיה הנעשית במכוון על-ידי צמצום קלורי ותהליכי צום מועילה למניעת סרטן וטיפול בסרטן ואוטופגיה הנשלטת על-ידי התאים הסרטניים שאינה בהכרח מושפעת באופן ישיר מתזונה וצום, אלא מתנאי עקה אחרים, היא זו שעלולה לגרום לנזק. מחקרים עתידיים עשויים לחשוף יותר על מנגנונים מורכבים אלו ולהבהיר אותם למען שימוש יעיל ובטוח באוטופגיה לחולי סרטן.

אוטופגיה ומחלות ניווניות

כמות הולכת וגוברת של עדויות מצביעות על כך שתפקוד לקוי של אוטופגיה תורם להתפתחות ולהתקדמות של מחלות ניווניות שונות, כולל הפרעות נוירודגנרטיביות כמו אלצהיימר, פרקינסון ומחלות הנטינגטון.

שיפור האוטופגיה הוכח כבעל השפעות מועילות במניעה ובטיפול במחלות אלו על ידי שיפור תפקודי האיתות בתאים והפחתת ההצטברות של חומרים רעילים הידועים כמעודדים מחלות אלו.

למשל, במחלות ניווניות עצביות, פגיעה באוטופגיה מובילה להצטברות של אגרגטים חלבונים המשבשים את התפקוד של התא ותורמים למוות של תאי עצב. על ידי שיפור האוטופגיה, ניתן למנוע או לנקות את הצטברות האגרגטים הללו, ולהפחית את הסיכון לנזק נוירוני ולניוון.

אוטופגיה ומחלות מטבוליות

בהפרעות מטבוליות, הפעלת אוטופגיה יכולה לסייע בשיפור הרגישות לאינסולין על ידי הסרת מיטוכונדריות פגומות וטיפות שומנים התורמות להיווצרות דלקת ותנגודת לאינסולין.

אוטופגיה ומערכת החיסון

לאוטופגיה השפעה מגנה ומחזקת על מערכת החיסון בכך שהיא תורמת לויסות התמיינות ותפקוד תאי החיסון, כמו גם הסרת פתוגנים תוך תאיים וחומרים נוספים המפריעים לתפקודיהם של התאים החיסוניים בכל מערכות הגוף.

אוטופגיה מעורבת בוויסות ההתמיינות והתפקוד של תאי חיסון שונים, כגון תאי T, תאי B ותאי רוצח טבעי (NK). למשל, אוטופגיה מעודדת התפתחות תקינה של תאי T מווסתים המדכאים תגובות חיסוניות מוגזמות, ומגבירה את הפעילות הציטוטוקסית של תאי NK שהורגים תאים נגועים או סרטניים. פגיעה בתהליך האוטופגיה עלול לפגוע בתפקודי התאים החיסוניים הללו.

אוטופגיה עוזרת לנקות פתוגנים תוך תאיים, כגון חיידקים ווירוסים, על ידי העברתם לליזוזומים לפירוק. תהליך זה, המכונה קסנופאגיה, עוזר למנוע שכפול והתפשטות של פתוגנים בתאי הגוף הבריאים. פגיעה בתהליך האוטופגיה עלול לגרום להתפשטות והשתכפלות של הפתוגנים הנדבקים וחודרים לתאי הגוף הבריאים.

אוטופגיה מפרקת רכיבים תאיים פגומים, כגון חלבונים שמקופלים בצורה שגויה ואברונים לא מתפקדים, שעלולים לעודד דלקת ולפגוע בתפקוד החיסוני. תהליך זה, הידוע כ-aggrephagy ו-mitophagy, בהתאמה, מקדם הומאוסטזיס תאי ומונע שחרור של דפוסים מולקולריים הקשורים לנזק (DAMPs) המפעילים את מערכת החיסון.

אוטופגיה יכולה גם לווסת את התגובה הדלקתית על ידי ויסות הייצור והשחרור של ציטוקינים פרו-דלקתיים ועל ידי פירוק הגורמים התוך תאיים לדלקת. מניעת דלקת מוגזמת וכרונית מונעת גם פגיעה ברקמות ובמאמץ החיסוני.

אוטופגיה והזדקנות

אוטופגיה מונעת הזדקנות מואצת ומוקדמת על ידי הסרת רכיבים תאיים פגומים, ויסות חילוף חומרים תאי והגנה מפני עקה חמצונית בכל תא ותא בגוף האדם. תהליכים אלו המתבצעים באופן תקין ויומיומי עוזרים להמנע מנזק שאינו קשור לגיל בכל תא בגוף ובכך גם עשוים למנוע את תהליך ההזדקנות המואץ.

אוטופגיה ופעילות גופנית

פעילות גופנית משפרת את האוטופגיה על ידי הפעלת מסלולי איתות תאיים המגבירים את האוטופגיה, המובילה להסרת רכיבים תאיים פגומים ולקידום בריאות של כל אחד מהתאים בגוף.

אוטופגיה ודלקת

אוטופגיה מונעת דלקות בגוף על ידי הסרת רכיבים תאיים פגומים שיכולים לעורר דלקת ועל ידי ויסות ייצור ושחרור של ציטוקינים פרו דלקתיים.

אוטופגיה וצום

צום הוא אמצעי נחקר ויעיל במיוחד לשיפור אוטופגיה. במהלך הצום מופעלים מסלולי איתות תוך תאיים המעודדים ומגבירים אוטופגיה. העידוד לתהליך האוטופגיה בצום נגרם עקב מצב החיסכון וההתייעלות הנוצר בגוף בעת מחסור זמין במזון.

מחקר שפורסם בכתב העת Cell בשנת 2016 הראה כי תהליכי האוטופגיה המתגברים בזמן צום הם אלו שמאפשרים להשיג את היתרונות המרובים הקשורים בשיפור הרגישות של אינסולין וריפוי מחלות הקשורות לתאים מורעלים ופגועים.

צום לסירוגין ואוטופגיה

צום לסירוגין (IF) הוא צורה פופולרית של צום הכוללת ארוחות בטווח שעות וזמנים ספציפיים בכל יממה ובדרך כלל עד כמות קלוריות מוגבלת בכל יממה. 

מחקרים הצליחו להראות כי צום לסירוגין משפר על בסיס יומיומי את התגברות תהליכי האוטופגיה ובכך להשיג יתרונות בריאותיים רבים ומניעה של מחלות שונות.

לדוגמא, מחקר שפורסם בכתב העת Cell Research בשנת 2017 הראה שצום לסירוגין מגביר אוטופגיה בכבד ומגן מפני מחלות כבד שומני.

אוטופגיה והגבלה קלורית

הגבלת קלוריות (CR) היא התערבות תזונתית הכוללת הפחתת צריכת קלוריות נמוכה יחסית, ללא גרימת מחסורים תזונתיים ופגיעה בתפקודי הגוף והאדם. 

הוכח במחקרים רבים שהגבלת קלוריות מאריכה את תוחלת החיים ומשפרת את הבריאות בבני אדם ובבעלי חיים. 

אוטופגיה היא התוצאה הישירה של הגבלת קלוריות והיא זו שנחשבת לאחת הסיבות המרכזיות שמעודדות וגורמות לכל שיפורי הבריאות בזמנים של הגבלה קלורית.

תפריט אוטופגיה בחיי היומיום

צום לסירוגין או הגבלה קלורית: לכל אדם אפשרית דרך קצת שונה להשיג זאת, אם באמצעות צום לסירוגין קלאסי של 16/8, בו צמים 16 שעות ואוכלים בחלון זמן של 8 שעות. או באמצעות צום לסירוגין ארוך יותר (יותר מ-16 שעות צום רצופות) או קצר יותר (פחות מ-16 שעות צום) והגבלה קלורית אדוקה יותר.

פעילות גופנית: הוכחה במחקרים שונים כמשפרת אוטופגיה ברקמות שונות, כולל בשרירים, בכבד ובמוח. ככל שהפעילות בעצימות גבוהה יותר ואם גם משולבת בתכניות צום לסירוגין, ההשפעה תהיה הגברה נוספת של האוטופגיה בגוף כולו וביתר שאת בשרירים, בכבד ובמוח על כל היתרונות הנלווים לכך.

שינה: חוסר שינה הוכח כפוגע באוטופגיה ולמעשה מדכא אותה באופן משמעותי. ככל הנראה זאת סיבה אחת מיני רבות לכך שמחסור בשינה עלול לגרום למחלות רבות עקב פגיעה תפקודית בתאים ובאיברים המורכבים מאותם תאים פגומים.

דיאטה לאוטופגיה - איך עושים

אין דיאטה טבעונית אחת המתאימה לכולם לקידום אוטופגיה, מכיוון שהצרכים התזונתיים האישיים הם שונים מאדם לאדם, בהתאם לגיל, מין, מבנה גוף ורמת הפעילות הגופנית היומיומית.

על אף שאין דיאטה אחת המקדמת אוטופגיה הנכונה לכולם, ישנם מספר עקרונות תזונתיים שיכולים לקדם זאת עבור כולם ככל שמקפידים ומתמידים בהם יותר לאורך זמן:

מזונות מלאים: אכילת מגוון של מזונות מלאים על בסיס צמחי כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים עשירה בסיבים תזונתיים ומרכיבי תזונה מאוזנים התומכים בהשגת אוטופגיה.

פיטוכימיקלים: כגון כורכומין, רסברטרול וקוורצטין, התגלו במחקרים כמגבירים אוטופגיה. פיטוכימיקלים אלו נמצאים בריכוזים משתנים בפירות וירקות רבים וכורכומין באופן ספציפי בשורש הכורכום.

שומנים בריאים: אכילת שומנים בריאים, כמו אלו המצויים באבוקדו, אגוזים וזרעים, יכולה לתמוך בהשגת אוטופגיה.

צריכת חלבון מאוזנת: מקורות טובים לחלבון מהצומח כוללים קטניות, אגוזים וזרעים. צריכה מספקת של חלבון יכולה לתמוך בהשגת אוטופגיה.

הימנעות מאכילת יתר: אכילת יתר הוכחה כמדכאת אוטופגיה, ולכן חשוב להימנע מצריכת יותר של אוכל וקלוריות ממה שהגוף צריך. גירעון קלורי מתון עשוי לקדם אוטופגיה בבני אדם ובעלי חיים.

אכילה מוגבלת בזמן: אכילה מוגבלת בזמן, הכוללת הגבלת האכילה לחלון זמן מסוים והארכת צום הלילה הוכחו כמשפרי אוטופגיה.

אוטופגיה מסוכנת במידה שאינה מאוזנת

צריכת מעט מדי רכיבים תזונתיים הכרחיים לגוף לאורך זמן עלולה להוביל לפגיעה בתפקודי הגוף, תהליך האוטופגיה עצמו, אובדן מסת שריר, נשירת שיער, תסמינים וסיבוכים רפואיים רבים ככל שמידת המחסורים ומשך הזמן משמעותיים יותר.

ההמלצה היא לאכול לא פחות מ-1000 קלוריות ביום המורכבות ממגוון רחב ומאוזן של מזונות טבעיים, מלאים וצפופים תזונתית.

תהליך האוטופגיה מטבעו הוא כזה שבו מתפרקים חלבונים מתוך התאים לצורך שימוש כמקור אנרגיה בגוף. אך במידה שתהליך זה מתגבר יתר על המידה והחלבונים המתפרקים הם מסוג ההכרחי לתפקוד תקין ובריא של התאים, הנזק עלול להיות חמור ואף מסוכן לחיים. תוכלו לדמיין מצב שבו לגוף אין מאגרים של חלבונים או שומנים עודפים מה שעלול לגרום לכך שהגוף יפרק את התאים הבריאים והחיוניים ביותר, מה שעלול לגרום לנזקים חמורים עד מוות באיברים כמו הכבד והלב.

לסיכום, בעוד שגירעון קלורי מתון עשוי לקדם אוטופגיה, גירעון תזונתי חמור מדי עלול לגרום לתוצאות הפוכות ולנזקים בבריאות.

סוגים שונים של אוטופגיה

לכל סוג של אוטופגיה תפקיד ייחודי בשמירה על ההומאוסטזיס התאי ושיפור הבריאות הכללית. כל תהליך אוטופגיה הינו ספציפי לפירוק ותיקון מרכיבים ספציפיים בתא וכולם יחד ממלאים תפקיד מכריע בבריאות כל תא ותא ובמניעת מחלות. תפקוד לקוי באחד מתהליכי האוטופגיה המפורטים עלול לגרום לנזקים בריאותיים חמורים ומתמשכים. להלן כמה מהסוגים:

מאקרואוטופגיה: סוג האוטופגיה הנחקר ביותר הכולל היווצרות של מבנה כפול קרומי הנקרא אוטופגוזום סביב רכיבים ציטופלזמיים, ואחריו היתוך עם ליזוזום לפירוק.

 מיקרואוטופגיה: סוג המבצע בליעה ישירה של רכיבים ציטופלזמיים על ידי הליזוזום, ללא היווצרות של אוטופגוזום. 

אוטופגיה מתווכת צ’פרונים (CMA): סוג המעודד פירוק סלקטיבי של חלבונים ציטופלזמיים המכילים מוטיב זיהוי ספציפי, אשר לאחר מכן מכוונים לפירוק על ידי הליזוזום בעזרת חלבוני צ’פרון.

מיטופאגיה: סוג המקדם פירוק סלקטיבי של מיטוכונדריות פגומות או עודפות על ידי אוטופגיה, החשובה לשמירה על הומאוסטזיס של יצור אנרגיה בתא. 

Xenophagy: סוג האחראי לפירוק סלקטיבי של פתוגנים פולשים (כגון חיידקים או וירוסים) על ידי אוטופגיה, שחשובה להגנה החיסונית. 

ליפופאגיה: סוג האחראי לפירוק סלקטיבי של טיפות שומנים על ידי אוטופגיה, שחשובה לשמירה על הומאוסטזיס שומני בתאים. 

Aggrephagy: סוג הקשור לפירוק סלקטיבי של חלבונים פגומים או מצטברים על ידי אוטופגיה, שחשובה למניעת הצטברות של אגרגטים חלבונים רעילים שעלולים להוביל למחלה.

תפריט אוטופגיה טבעוני ל-3 ימים

ארוחות אוטופגיה ליום הראשון

ארוחה 1 (בסביבות 10 בבוקר):

שייק הכולל כוס חלב שקדים טרייה, 1/2 בננה, 1/2 כוס פירות יער, 1 כף זרעי פשתן וכף זרעי צ’יה (כ-300 קלוריות)

ארוחה 2 (בסביבות 15:00):

סלט עשוי עם 2 כוסות ירקות טריים, 1/2 כוס עגבניות שרי, 1/4 כוס מלפפון פרוס, 1/4 כוס גזר מגורר, 1/4 כוס אבוקדו פרוס, 1/2 כוס חומוס מבושל ו-2 כפות רוטב עגבניות (500 קלוריות)

ארוחות אוטופגיה ליום השני

ארוחה 1 (בסביבות 10 בבוקר):

1/2 כוס גרעיני שיבולת שועל מבושלים, כוס חלב סויה ללא תוספות, 1 כף זרעי צ’יה ו-1/2 כוס תותי שדה פרוסים (כ-300 קלוריות)

ארוחה 2 (בסביבות 15:00):

1/2 כוס טופו מוקפץ (או פולי סויה שלמים) עם כוס ירקות מבושלים (כגון ברוקולי, פלפלים ואפונה), 1/2 כוס אורז חום מלא ו-1 כף רוטב פלפלים וחצי אבוקדו (כ-500 קלוריות)

ארוחות אוטופגיה ליום השלישי

ארוחה 1 (בסביבות 10 בבוקר): 

שייק הכולל כוס חלב שומשום, 1/2 בננה, 1/2 כוס אננס, 1 כף אבקת חרובים וכף זרעי פשתן (כ-300 קלוריות)

ארוחה 2 (בסביבות 15:00): 

קערה עשויה מ-1/2 כוס קינואה לבנה או צבעונית, 1/2 כוס שעועית שחורה, 1/4 כוס עגבניות, 1/4 אבוקדו ו-1/4 כוס פלפלים אדומים (כ-500 קלוריות)

לקריאה נוספת על צום

במאות המחקרים שקראנו על צומות, מסקנתם והמלצתם של 100% מהחוקרים היא לצום במסגרת, בליווי ובפיקוח. קראו מה חשוב שמסגרת לליווי צומות תכלול כדי להבטיח צום בטוח ויעיל.

תכנית צום מותאמת אישית: בליווי צמוד של אלירן וצוות בית הבריאות מת”א ועד החזרה לארץ. השילוב בין הצום, הליווי, התוכן והנופים יוצרים הזדמנות נדירה לדרך חדשה.

הבנה מדעית של בטיחות ויעילות הצום שעל בסיס אותם מחקרים יצרנו את התנאים האידיאליים לליווי של צומות מים קצרים וארוכים. תוכלו לשתף במחקרים אלו את הרופאים, המטפלים, המשפחה והחברים הדואגים בנוגע לבטיחותו ויעילותו של הצום.

התחברות למנגנון הביולוגי המולד לתיקון והתחדשות – הופכת את חווית הצום לעוצמתית ומרפאה ככל שהצום מתארך.

למידה על השינויים בחילוף החומרים במשך כל ימי הצום – מאפשרת היערכות והבנה מקיפה של החוויה המשתנה מיום ליום במשך הצום.

לצום מוצלח מרכיבים שונים המתחברים יחד – מנוחה והיזכרות חיוניים במיוחד לתהליך ההתחדשות הרצוי. חוסר במרכיבים אלו עשוי לפגוע בהשגת המטרות של הצום.

צום המשלב תרגול רוחני לצד המטרות הרפואיות – עשוי להיות שליו, נעים ומקדם מטרות בעלות ערך רב לבריאות הנפש והגוף.

לפרטים על צום בפיקוח הירשמו כאן:

צום 40 הימים בבית הבריאות, מתועד בחדשות כאן 11

נגן וידאו
נגן וידאו

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו

תגיות: ,

קטגוריות : צום מים רפואת העתיד