ריפוי סרטן | טיפול תזונה | תזונה לריפוי סרטן



13/04/2023 פורסם על ידי

ריפוי סרטן – נקודות מרכזיות ועיקריות לתמיכה בתהליך הריפוי, באמצעות תזונה ואמצעים נוספים בעלי השפעה משמעותית.


ריפוי סרטן באמצעות תזונה – התזונה התומכת לריפוי סרטן


למרות התקדמות משמעותית בטיפולים הרפואיים המוצעים לחולי סרטן, מחלה זו היא עדיין בראש רשימת גורמי התמותה בישראל ובעולם. בעוד שטיפולים קונבנציונליים כמו כימותרפיה והקרנות יכולים להיות יעילים עד לרמה מסוימת לטיפול בסרטן, הם גם משלבים שורה של תופעות לוואי ונזקים נלווים. כתוצאה מכך, אנשים רבים מחפשים גישות חלופיות כגון תזונה כדי לסייע במניעת סרטן ובטיפול תומך בסרטן.


תזונה לריפוי סרטן – הקשר בין סרטן לתזונה


מחקרים רבים משקפים כי לתזונה יכולת השפעה משמעותית על הסיכון ללקות בסרטן. תזונה מעובדת ומתועשת מעלה את הסיכון לסרטן, בעוד שתזונה טבעית, ים תיכונית ומאוזנת עוזרת במיוחד למנוע ולהפחית את הסיכון לחלות בסרטן.

הסיבה המרכזית להשפעה כה ניכרת של התזונה, היא ברכיבי התזונה הייחודיים בצמחים בעלי תכונות אנטי סרטניות. תכונות אלו אינן בהכרח רכיבים שתוקפים תאים סרטניים, אלא לרוב ובעיקר רכיבים שמונעים נזקים חמצוניים, נזקים ל-DNA שעלולים להתדרדר למוטציות ורכיבים שלמעשה מונעים דלקת נקודתית ודלקות כרוניות שמהוות קרקע נוחה להתפתחות סרטנית.

לדוגמה, תרכובות פלבנואידים, הוכחו כמסייעות במניעת סרטן באמצעות פעילותן נוגדת החמצון העוצמתית.

ויטמין D הוכח גם כבעל ערך רב במניעת סרטן והדרך העיקרית להשיג ממנו כמות מספקת היא על-ידי חשיפה מבוקרת ומתמשכת לשמש לאורך כל עונות השנה. רמות נמוכות של ויטמין D נמצאו כבעלות פוטנציאל סיכון גבוה משמעותית להתפתחות של סרטן השד, המעי הגס וסרטן הערמונית.

סיבים תזונתיים הוכחו כבעלי ערך ספציפי ומיוחד למניעת סרטן המעי הגס והם בעלי ערך למניעה וטיפול בסוגי סרטן נוספים. סיבים תזונתיים מונעים עצירות, מאפשרים שגשוג של אוכלוסית המיקרוביום (חיידקים) הבריאה בכל דרכי העיכול, עוזרת להפחית סיכון לדלקתיות ובכך מחזקת את מערכת החיסון בכל אזורי הגוף.

קיימים אינספור רכיבים צמחיים ספציפיים שהוכחו במידה זו או אחרת כמונעים ומרפאים דלקתיות בגוף. תרכובות מכילות גופרית בכל הירקות ממשפחת המצליבים (ברוקולי, כרובית, קייל, כרוב, קולורבי, לפת, צנון..), תרכובות מכילות קארטונואידים מירקות ופירות כתומים וצהובים, ליקופן ממזונות בצבע אדום (עגבניות, אשכוליות אדומות, רימונים), כורכומין (כורכום), אומגה 3 (זרעי פשתן, צ’יה ואגוזי מלך) ועוד רבים אחרים.


אחד ממרכיבי המזון הללו הוא כורכומין, שנמצא בכורכום. הוכח לכורכומין תכונות אנטי-סרטניות, ומחקרים הראו כי הוא עשוי לסייע במניעת צמיחה והתפשטות של תאים סרטניים. כמה מחקרים מצאו גם שכורכומין עשוי לשפר את היעילות של טיפולי כימותרפיה והקרנות.


ריפוי סרטן באמצעות תזונה צמחית וטבעית


התזונה הנחשבת לבעל פוטנציאל הריפוי ומניעת הסרטן היא התזונה הטבעית מן הצומח, תזונה טבעונית בלתי מעובדת ונטולת מזון מן החי.

תזונה עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות הוכחה כמפחיתה את הסיכון לסרטן ומחלות כרוניות רבות אחרות.

ניתן לסכם מאות מחקרים בכך שתזונה מרובה במזונות מן החי מגדילה את הסיכון לסרטן מכל הסוגים בעוד שתזונה עשירה במזונות צמחיים בלתי מעובדים מקטינה את הסיכון לסרטן מכל הסוגים.


תזונה מונעת סרטן ובעלת ערך לריפוי סרטן


אמנם אין תרופה אחת לסרטן, אך לתזונה תפקיד משמעותי הן במניעה והן בטיפול. על ידי ביצוע שינויים תזונתיים והתמקדות במזונות עשירים מן הצומח, ביכולתנו לקחת חלק פעיל במניעה ובטיפול בסרטן.


טיפים תזונתיים לתמיכה בריפוי סרטן


הטיפול בסרטן יכול להיות מתיש פיזית ורגשית, ותזונה נכונה מקלה ותומכת בתהליך הריפוי וההתאוששות של הגוף. להלן 10 עצות תזונתיות לתמיכה בריפוי סרטן:


מזונות מלאים ועתירי תזונה: בחרו במזונות עשירים בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, כגון פירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים מקטניות.


מגוון של פירות וירקות צבעוניים: הצבעים השונים של הפירות והירקות משקפים את סוגי נוגדי החמצון הייחודיים שבהם.


הימנעות ממזונות מעובדים לחלוטין: מזונות אלו יכולים להיות עשירים בסוכר, שומנים לא בריאים וחומרים כימיים סרטניים מובהקים שלתעשייה אין כל בעיה לעשות בהם שימוש על חשבון בריאותכם.


שומנים בריאים: כמו אלו המצויים באגוזים וזרעים שאינם מחוממים, ממולחים וקלויים, יכולים לסייע בהפחתת דלקת ולתמוך בתפקוד החיסוני.


חלבון באיכות גבוהה: חלבונים מקטניות, בעדיפות מונבטות, יכולים לעזור לבנות מחדש ולתקן רקמות שייתכן שנפגעו במהלך הטיפול וההתמודדות של הגוף עם סרטן.


המנעות מוחלטת מצריכת אלכוהול: אלכוהול מחליש ומעודד נזק ודלקתיות רב מערכתית בגוף. ככל שצריכתו גבוהה יותר, כך הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן גדל משמעותית.


טיפול רגשי: מומלץ מאוד לצורך קבלת התמיכה הנדרשת להתמודדות עם הבשורה, הכאבים הפוטנציאליים, ההחלטות הלא פשוטות על טיפולים אלו ואחרים, ההשלכות על המשפחה ועל כל היבט של החיים. מסגרת טיפול רגשית יכולה להיות ההבדל בין קריסה לבין התמודדות נחושה ואיתנה עם האתגרים הרבים שעל הפרק.


ייעוץ תזונתי נקודתי או מתמשך: מטפלי תזונה בעלי ניסיון יכולים לקצר דרך ולחזק משמעותית את הגוף תוך זמן קצר מבלי שתצטרכו ללמוד במשך חודשים ארוכים את כל העקרונות החשובים שיש לדעת ולהכיר.


ריפוי סרטן – המצב הנוכחי של חקר הריפוי לסרטן

סרטן היא קבוצה של מחלות המאופיינת בצמיחה חריגה והתפשטות בלתי מבוקרת של תאים סרטניים בגוף.

עלינו להבין תחילה את הצמיחה והחלוקה התקינים של תאים. גוף האדם מכיל טריליוני תאים המתחלקים ומחליפים באופן קבוע תאים ישנים או פגומים. חלוקת התאים מווסתת באופן הדוק על ידי מנגנוני הגוף כדי להבטיח תפקוד וצמיחה תקינים של רקמות ואיברים. עם זאת, כאשר ה-DNA של התא ניזוק, עלולות להתרחש מוטציות המשבשות את מנגנוני הוויסות הללו, מה שמוביל לחלוקת תאים בלתי מבוקרת ולהיווצרות גידולים סרטניים.


גישות עיקריות לטיפול בסרטן


הטיפולים העיקריים בסרטן כוללים ניתוחים, טיפולי קרינה וכימותרפיה. ניתוחים מיועדים להסרת הרקמה הסרטנית, בעוד שטיפולי קרינה וכימותרפיה מיועדים להשמיד תאים סרטניים שאינם ניתנים להסרה בניתוח. עם זאת, טיפולים אלו עלולים לפגוע גם בתאים בריאים, ולגרום לתופעות לוואי שונות ובלתי נעימות. 

למרות שהושגה התקדמות טכנולוגית משמעותית בשנים האחרונות, תרופה יעילה ובטוחה לסרטן עדיין אינה בהישג יד ועל-כן כל טיפול למניעה ותומך באופן טבעי הינו בעל ערך עצום לסיכויי ההחלמה והשיפור באיכות החיים.


אימונותרפיה

טיפול שמטרתו להגביר את ההגנה הטבעית של הגוף כדי להילחם בסרטן. גישה זו כוללת שימוש בתרופות הממריצות את מערכת החיסון לזהות ולתקוף תאים סרטניים. אימונותרפיה הראתה תוצאות מבטיחות בטיפול בסוגי סרטן שונים, כגון מלנומה, סרטן ריאות וסרטן שלפוחית השתן.


10 טיפים לריפוי סרטן – מניעת סרטן – טיפול תומך בסרטן


הפסקה מוחלטת של עישון והמנעות מעישון פאסיבי

הפסקה מוחלטת של שתיית אלכוהול

שמירה על משקל גוף תקין

הקפדה על תזונה מאוזנת וצמחית שאינה מעובדת

הקפדה על פעילות גופנית יומיומית קבועה ומגוונת

הקפדה על שינה מספקת ואיכותית מדי לילה

המנעות מזיהום אוויר חריף בבית ובסביבת העבודה

מעקב בדיקות תקופתיות כדי לוודא שהבריאות בסימן שיפור מתמיד

שימוש יומיומי בטכניקות להפגת מתחים כמו מדיטציה, נשימות ויוגה


מחקרים על ריפוי סרטן באמצעות תזונה לריפוי סרטן


“תזונה וסרטן: סקירה של העדויות לתזונה אנטי-סרטנית” (2019)

בחינת העדויות לתפקידה של תזונה במניעה ובטיפול בסרטן. המחברים מצאו שתזונה עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים מקטניות קשורה בסיכון מופחת לסרטן, בעוד שתזונה עשירה במזון מעובד, סוכר ושומנים לא בריאים הגדילה את הסיכון. המחברים דנו גם בחומרי מזון ותרכובות ספציפיות, כגון חומצות שומן אומגה 3 וכורכומין, שעשויים להיות בעלי תכונות אנטי-סרטניות.

“Nutrition and cancer: a review of the evidence for an anti-cancer diet” (2019)


“תזונה מבוססת צמחים וסיכון לסרטן המעי הגס” (2020)

מחקר זה בחן את הקשר בין תזונה צמחית לבין הסיכון לפתח סרטן המעי הגס. המחקר מצא שאנשים שהקפידו על תזונה צמחית היו בסיכון נמוך יותר לפתח סרטן המעי הגס בהשוואה לאלו שאכלו תזונה עשירה במוצרים מן החי. המחברים מציעים כי תזונה צמחית עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לסרטן על ידי הפחתת הדלקתיות בגוף.

“A plant-based diet and colorectal cancer risk” (2020)


“סיבים תזונתיים והסיכון לסרטן המעי הגס ואדנומה: מטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים” (2021)

מטה-אנליזה זו בדקה את הקשר בין צריכת סיבים תזונתיים לבין הסיכון לפתח סרטן המעי הגס ואדנומה. המחקר מצא שצריכה גבוהה יותר של סיבים קשורה לסיכון מופחת לסרטן המעי הגס וגם לאדנומה. המחברים מציעים כי סיבים עשויים לסייע במניעת סרטן על ידי הפחתת דלקת, שיפור באיזון חיידקי המעיים הבריאים וויסות רמות ההורמונים השונות בגוף.

“Dietary fiber and the risk of colorectal cancer and adenoma: a meta-analysis of observational studies” (2021)


“דפוסי תזונה וסיכון לסרטן: סקירה שיטתית ומטה-אנליזה” (2021)

סקירה שיטתית ומטה-אנליזה זו בחנה את הקשר בין דפוסי תזונה שונים והסיכון לפתח סרטן. המחקר מצא שדפוסי תזונה בריאה, המאופיינת בצריכה גבוהה של פירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים מקטניות, קשורה בסיכון מופחת לסרטן. לעומת זאת, דפוסי תזונה מערביים, המאופיינים בצריכה גבוהה של מזון מעובד, בשר אדום ומעובד ומשקאות ממותקים, היו קשורים לסיכון מוגבר לסרטן.

“Dietary patterns and risk of cancer: a systematic review and meta-analysis” (2021)


“שורדי תזונה וסרטן: ראיות להנחות תרגול אונקולוגי” (2021)

מאמר סקירה זה בחן את העדויות לתפקידה של תזונה בתמיכה במתמודדי סרטן. המחברים מצאו כי תזונה בריאה, עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים מקטניות, יכולה לסייע בהפחתת הסיכון להישנות הסרטן ולשפר את איכות החיים של חולי סרטן. המחברים דנו גם בחומרי תזונה ספציפיים, כגון חומצות שומן אומגה 3 וויטמין D, שעשויים להיות חשובים במיוחד עבור שורדי סרטן.

“Nutrition and cancer survivors: evidence to guide oncology practice” (2021)

לפרטים על טיפול טבעי במחלות הירשמו כאן:

נגן וידאו

הרצאה של אלירן על חיידקים, פרוביוטיקה והתססה

נגן וידאו

מתי, איך וכמה מומלץ לאכול? הרצאה מכנס של מאות משתתפים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על חופש ובריאות אמיתיים ומעשיים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על הדרכים לאושר ובריאות בעולם המודרני

הרצאה על הדרכים להיות גם מאושרים וגם בריאים

נגן וידאו

אלירן מתראיין על ריפוי וביטוי במציאות משתנה

אלירן מתראיין על יצירת שפע של אהבה ובריאות

אלירן מתראיין על התחברות וריפוי דרך הטבע

אלירן מתראיין על ריפוי באמצעות התודעה

אלירן מתראיין על מיניות, עונג, אורגזמה ובריאות

אחת ולתמיד: אלירן מתראיין על התזונה הבריאה ביותר לבני האדם

אלירן מסביר על יתרונותיו וסכנותיו של צום מים

נגן וידאו

הרצאה על הקשר בין כנות, אותנטיות ובריאות

נגן וידאו

הרצאה מהפכנית על הסיבה והדרך לחיות חיים בריאים

נגן וידאו
תגיות: ,

קטגוריה: ,