קורונה | שאלות שכל אזרח חייב לשאול למען ההווה ולמען העתיד

| | 05/04/2020



קורונה | שאלות שכל אזרח חייב לשאול למען ההווה ולמען העתיד

לדעתי, למקבלי ההחלטות אין שמץ של מושג. כל הכרזה, כל מסיבת עיתונאים, כל הצהרה רק מעצימות את המבוכה ומוכיחות שבמאבק בקורונה ובהתמודדות עם המשבר שנוצר אין כל הנהגה אמיתית, לא בזירה העולמית ולא כאן בישראל.

איני מצפה שתהיה תכנית התמודדות מוכנה מראש, מול נגיף חדש שהמחקר אודותיו בחיתוליו. איני טוען שמישהו “כושל” או מעכב במכוון את השגת החיסון והתרופה. עם זאת, אפשר לצפות ואף לדרוש שתיעשה הסברה ברמה הגבוהה ביותר האפשרית. 

היכן כל מערך ההסברה של ארגון הבריאות העולמי, משרד הבריאות הישראלי, מאות אלפי פרופסורים ורופאים משכילים? מדוע הם מספקים טיעונים כה שטחיים עבור הקהל שמבקש להבין וליישם, במקום רק לציית, שלא כנגד רצונו, אלא כנגד דעתו!

כאזרחים שומרי חוק, רובנו פועלים בדרכים שלא תמיד נוחות לנו. כשאנו מבינים את החשיבות בכך, אנו מצייתים ללא צורך בשכנוע. בנסיעה על הכביש, 99% מאיתנו חוגרים את חגורת בטיחות, ועוצרים באור אדום. לא תמיד מתחשק לנו לחכות עד שהאור יתחלף ולעיתים – אנו ממש ממהרים, הכביש ריק, ונראה שאף אחד לא ישים לב אם פשוט נלחץ על דוושת הגז… עם זאת, אנו מצייתים, כי מדובר בחוק חשוב שמאפשר לכולנו תנועה בטוחה. 

אפשר לתת דוגמאות רבות, פשוטות ומורכבות, לכך שההסברה בקשר לקורונה היא הגרועה ביותר שניתן להעלות על הדעת.


יש הטוענים שעדיף ש”האזרחים הפשוטים” יצייתו ולא יפעילו שיקול דעת, אך אני זוקף הרבה יותר תבונה לבני-האדם וכך התרשמתי מרוב אלו שהכרתי בחיי. בני אדם אינם רוצים (או צריכים) לציית באופן עיוור. אלא שמתוך שטיפת מוח, באמצעי תעמולה נחותים ועיקשים, אותם אנשים חכמים, מצייתים בלי לשאול שאלות ובלי להפריע לאסטרטגיה חסרת כל היגיון.


כדי לשקף זאת, להלן ציטוטים של 3 אנשים בעלי השפעה, ישירה או עקיפה, על חיינו:

שר האוצר משה כחלון: “מאמין שאחרי פסח המשק יחזור לתפקד בהדרגה“.

נשיא ארצות הברית, דונאלד טראמפ: “מעוניין להחזיר את החיים לשגרה לקראת חג הפסחא” (החג יחול ב-11/04, עוד פחות משבועיים!). “סבור שאפשר לחזור לשגרה מדורגת בהתאם למצב כל אזור”.

לעומתם, מנכ”ל ארגון הבריאות העולמי [WHO] טוען כי: “הדבר האחרון שכל מדינה צריכה לעשות הוא לפתוח את בתי-הספר והעסקים רק כדי לסגור אותם שוב כעבור מספר ימים/שבועות”.

דבריו של האחרון מתכתבים עם מחקר חדש, המבוסס על מודל מתמטי, לפיו הפתרון היחיד הוא המשך הסגר הכולל לאורך חודשים ממושכים, ועד לשנת 2022!.


מה צריך לקרות כדי שהטירוף ייפסק?
למצוא חיסון? תרופה? לבנות בתי חולים נוספים לאשפוז כל החולים?

על-פי ההערכות האופטימיות ביותר, משך זמן הפיתוח של חיסון יעיל חלקית, הוא כשנה וחצי. כל התרופות שבהן משתמשים היום מסוכנות מאוד למרבית חולי הקורונה, ולא נבדקו מבחינת יעילות ובטיחות. על-כן השימוש בהן הוא, הלכה למעשה, סוג של ניסוי בבני-אדם, זאת אף ללא רשותם והסכמתם. יש מספיק מחלות (אם לא כמעט כולן) שמעולם לא הצליחו לפתח להן תרופה בטוחה ומומלצת לשימוש לאורך זמן וללא תופעות ונזקי לוואי מצטברים. האם יש סיבה לחשוב שהפעם יצליחו לייצר תרופה יעילה שאין לה נזקי לוואי, במיוחד כשמדובר בנגיף הקורונה, שעתיד להשתנותעוד מספר רב של פעמים במהלך השנים הקרובות?

אם תשאלו את המנהיגים, הם אינם מחכים לחיסון או לתרופה, הם פשוט אינם יודעים למה לצפות! בלי לגרוע מהכבוד המגיע להם על אינספור החלטות והישגים, בכל הקשור להתמודדותם עם המשבר הנוכחי, הם אינם שונים מילדים המכסים את עיניהם בידיהם ובטוחים שאף אחד אינו רואה אותם. מנהיגי העולם מתנהגים כאילו אף אחד אינו רואה או שומע, כך שהם אינם מחויבים לתת הסברים, אלא רק להמשיך ב”נוהל” של מסיבות עיתונאים, סיסמאות ריקות מתוכן, היעדר אסטרטגיה מושכלת, והצהרות שאינן מבוססות על נתונים אמיתיים.


מדוע ממשיכים לפרסם ולשווק מספרים שקריים? מדוע אין מנהיג או אדם אחר בעל השפעה, אשר מוכן להציג את התמונה השלמה, במקום את אחיזת העיניים והאשליה שכופים עלינו?

כל הכרזה על שיעור התמותה היא שקר מוחלט! ברחבי העולם בכלל ובמדינתנו בפרט, לא מבצעים מספיק בדיקות כדי להסיק מהו שיעור התמותה האמיתי. על-כן בכל רגע נתון ייתכן ששיעורי התמותה זהים לשפעת, קטנים משפעת או גדולים משפעת, אך אין אף מדינה בעולם או מחקר רציני שבדקו או מתכוונים לבדוק זאת בקרוב. ההפך הוא הנכון – בגופי התקשורת ממשיכים להציג מספרים שקריים כאילו שמדובר באמיתות מקודשות.

דרך פעולה זו היא זילות של מדע הסטטיסטיקה, וזלזול ציני בציבור, הזכאי ליחס הוגן ולגילוי מלא, בייחוד אם הממסד רוצה שיתייחס להנחיות ולתקנות החירום ברצינות.


מדוע לא מציגים נתונים על שיעורי התמותה בישראל מאז שנת 2017? מדוע אין כל מחקר השוואתי בין שיעורי התמותה בחודשים ינואר-אפריל של שנת 2020 (קורונה) לבין אותם חודשים בשנים קודמות?

מדוע כל הרופאים, המדענים והחוקרים אינם טורחים לדרוש או לפרסם את הנתונים המצויים בידי הרשויות בישראל, איטליה, ארה”ב או בכל מדינה אחרת בעולם?

הציבור חייב לדעת האם יותר אנשים מתים מקורונה מאשר משפעת! 

הציבור זכאי לדעת האם הרוב המכריע של המתים מקורונה היו מתים בכל מקרה מסיבות אחרות; הרי גם ללא קשר לקורונה, אנשים מתים באלפים מדי יום, לאורך השנה, ומסיבות שונות.

האם יש יותר אנשים שמתו ב-3 החודשים האחרונים ויותר אנשים שימותו ב-3 החודשים הבאים, מאשר באותה תקופה בשנה שעברה ובאלו שלפניה?

זאת שאלה (דרישה!) שחייבת להישאל (להידרש!) על-ידי כל אזרח ואדם בישראל ובעולם מכל מי שאחראי לקבלת ההחלטות וחשיפת הנתונים המלאים!

כמה אנשים מתים מדי חודש במהלך החורף, כמה אנשים מאושפזים מדי שנה בעשור האחרון בחודשים ינואר, פברואר ומרץ? כמה אנשים מונשמים מדי שנה והאם יש יותר חולים דווקא עכשיו?

כל עוד לא מוצגים לציבור נתונים מובהקים ומידע אמין ומדויק, לא ניתן לצפות ממנו לשתף פעולה עם התקנות. מאיימים באכיפה באמצעות קנסות ומאסרים מבלי להציג טיעונים והוכחות לכך. כפייה זו נועדה לכישלון, שלאחריו יתערער אמון הציבור במנהיגים עוד יותר.

שיעורי התמותה בישראל עד שנת 2017: קישור 1, קישור 2 (עמ’ 43-44)


במחקר הבא שפורסם ב-27/03/20, מצאו החוקרים שגם לאחר 8-7 ימים ממועד סיום הטיפול [מחלימים] והיעלמות התסמינים בחולי COVID-19, הם עדיין נותרים נשאים ומפיצים של הנגיף. לדברי החוקרים, חולים קשים נותרים נשאים לפרקי זמן ממושכים יותר, כך שהמלצתם היא להישאר בבידוד כשבועיים נוספים ממועד ההחלמה.

מה יעשו לגבי עובדה זו בעתיד? יבודדו כל נדבק/חולה ‘קל’ בקורונה למשך מספר שבועות וישללו ממנו את הזכות להמשיך לעבוד ולקיים חיי משפחה וחברה? ללא כל אסטרטגיה ותוכנית לחיזוק הפרט, ההחלטות שיתקבלו בהמשך עלולות להפוך לחסרות היגיון עוד יותר.


לדברי ראש הממשלה, בעוד כשבוע נאלץ כולנו “לחגוג” את  ‘ליל הסדר בהסגר’. ומה לאחר מכן? ‘עצמאות בהסגר’, ‘חופש גדול בהסגר’, ‘ראש השנה בהסגר’? במשרד החינוך מדברים על חזרה ללימודים ב-01/09/20. זאת במקרה הטוב – שהנגיף “ייכחד” או יומצא חיסון עד אז. אפשרות נוספת היא שנחזור לשגרה רק כשהנזק לכלכלה יהיה גדול מספיק כדי לחדול מהאסטרטגיה הכושלת.

עלינו להבין מהן ההשלכות של “היגיון” זה – כל עוד אין מסגרות חינוך, לא ניתן להשיב את הכלכלה לסדרה. ההורים יאלצו להישאר בבית עם ילדיהם והעסקים יקרסו. בהתאם לתרחיש זה, כולנו עלולים להזדקק לחסדיה של מדינה, המתפוררת מבחינה כלכלית וערכית לנגד עינינו.

האם אנו עדים לקבלת ההחלטות הדרמטיות ביותר בהיסטוריה? האם ההחלטות מתקבלות על-ידי הנהגה הנמצאת בפאניקה מוחלטת? האם המנהיגים כולם איבדו את שיקול הדעתו החליטו פשוט “להעתיק” אחד מהשני ולקוות שהראשון מביניהם צדק? האם תוכלו לחשוב על זמנים נוספים בהיסטוריה, בהם עם נשטף בהכרזות מבוהלות, משוללות נתונים מהימנים, ומה היו ההשלכות של הכרזות אלו?

גם אם הקורונה קטלנית פי 10 משפעת, ובצער נורא ימותו רבים, העולם אינו יכול להרשות לעצמו להמתין שנתיים עד שיעבור זעם. גם אם יש סיכוי קטנטן שבעוד שנתיים יהיה חיסון מדויק להפליא, כמה אנשים ימותו במהלך השנתיים הללו כתוצאה מהשלכות הסגר ומיעוט התנועה – מסיבות של דיכאון, בדידות והיחלשות מוחלטת של מערכת החיסון? איזו משמעות תהיה לחיים מול מסכים וללא כל חיי חברה ומימוש עצמי?


ברור לכל בר דעת כי אסטרטגיה זו תביא לתוצאות שליליות בהרבה מאשר הפסקת העוצר המוחלט והבידוד הכפוי על כלל האזרחים.

יש כל-כך הרבה דרכים לחזק את החלשים, לחנך לרפואה מונעת, ולשפר דרמטית את תפקוד המערכת החיסונית ומערכת הנשימה של כולם. ישנם אינספור פתרונות, יעילים וזולים בהרבה, מאשר אלו שמיישמים בימים אלו.

עם זאת, כל הפתרונות המוצעים, טובים ככל שיהיו, לא יועילו כל עוד ההנהגה טומנת את ראשה בחול, משל הייתה בת יענה. עד שמנהיגנו לא ישכילו להישיר מבט אל עבר המציאות (של האזרחים שבחרו בם), כדור השלג הרה האסון ימשיך להתגלגל, ולגבות בדרכו קורבנות רבים ותוצאות עגומות, בכל תחומי החיים.  

אני נתקל במאות תגובות זועמות על-כך שאיני מוכן לשתוק ולציית להנחיות ולתקנות שלאף אחד אין שמץ של מושג אם הן נכונות, בטוחות, מועילות ומקדמות את התוצאות הרצויות.

במקום להתמודד עם הנתונים והעובדות, מאשימים אותי כלא מוסמך לשתף במידע. שוללים כל דעה מנוגדת, ונאחזים במידע, שמהימנותו מוטלת בספק, רק כי הוא מופץ במהדורת החדשות המרכזית.

איני חושב שמישהו בעולם מנסה לשקר במכוון, אך אין לי ספק שיש את אלו שבוחרים להסתיר את בורותם ופחדנותם באמצעים של הפחדה, מתקפה, שטיפת מוח ושלילת דעות שונות משל עצמם.


אני פונה בהזדמנות זו לכולכם, אלו שעדיין לא הסכימו לקבל כמובן מאליו את גזר הדין שייתכן וכולנו נשאר מבודדים במשך חצי שנה, שנה או שנתיים נוספים, גם אם אין לכך כל הצדקה

עצם העלאת הרעיון מעיד על ניתוק מוחלט מהמציאות והתמסרות מלאה לפאניקה של מקבלי ההחלטות. 

זה הזמן, יותר מכל זמן אחר בהיסטוריה, לזעוק: תנו לנו את האמת! חשפו את הנתונים והמידע המלאים ורק אחר כך תבקשו / תדרשו מאיתנו לשתף פעולה. אנו לא מוכנים לשתף פעולה עם החלטות שאינן מבוססות מחקרים מדעיים. אם הרשויות רוצות שנשתף פעולה, עליהן לשתף אותנו במה שהן יודעות ובמדויק!

התרגלנו למיסוך מידע מתוקף היותנו מדינת צבא, ומאחר שכך נהוג במלחמות בין מדינות. חשאיות היא מילת מפתח בכל אסטרטגיה של צבא הפועל בשטח זר או מכין את עצמו לקראת הקרב. עם זאת, יש להבהיר למקבלי ההחלטות שהם אינם כוח צבאי ושאנו איננו חיילי צבא האויב. אין צורך להסתיר מאיתנו מידע ולהשתמש בנשקים תודעתיים כדי לגייס אותנו למערכה נגד עצמנו. אנו בני-אנוש שמבקשים שיתייחסו אלינו בכבוד הראוי. אם רוצים שנשתף פעולה, צריך לאפשר לנו לכל הפחות להבין וללמוד את האסטרטגיה שעומדת מאחורי ההנחיות, כך שנוכל לעשות זאת מרצון ולא מתוך אילוץ וכפייה.


בהערכה רבה לכל אלו שמתמודדים, נחלשים, אך אינם מוותרים!

החזיקו מעמד והתחזקו בכל אמצעי ודרך, אל תחכו עד שמישהו אחר יתעורר מאוחר מדי בשבילכם.

אלירן


למידע מתעדכן על הקורונה: http://bit.ly/2w5F0lz


תגיות: ,

קטגוריות : רפואת העתיד