האם אור השמש משנה את המיקרוביוטה של המעיים?

| | 06/11/2019



האם אור השמש משנה את המיקרוביוטה של המעיים?

האם אור השמש משנה את המיקרוביוטה של המעיים?

מדענים מראים כי היחשפות לקרינה אולטרה סגולה (UV) מובילה לשינויים במיקרוביוטה של הבטן, אך רק בנבדקים שלקו מלכתחילה במחסור של ויטמין D.

ממצאים רבים לאורך השנים הראו על ההשלכות החמורות של מחסור בויטמין D. מחסור אשר נפוץ יותר במדינות בקווי רוחב גבוהים, שבהם החשיפה לקרינה אולטרה סגולה ירודה וקטנה יותר, מה שגורם למחסור נפוץ וחמור יותר בויטמין D. באזורים אלו עם שכיחות של רמת ויטמין D נמוכה, נצפית שכיחות גבוהה יותר של מחלות כמו טרשת נפוצה (MS) ומחלות מעי דלקתיות (IBD).

מחקרים על המיקרוביוטה שבמעיים מעידים על כך שלשינויים הנגרמים באיזון הפלורה השפעה המעודדת או מגוננת מפני מחלות דלקתיות במעיים ואחרות.


מה הקשר בין ויטמין D לבין איזון ובריאות המיקרוביוטה שבמעיים?

מיקרוביוטה היא קהילה אקולוגית של מיקרואורגניזמים, ברובם מיני חיידקים, הנמצאים בתוך הגוף החי ומקיימים סימביוזה קומנסלית או פתוגנית עם הגוף.

צוות חוקרים מוונקובר שבקנדה ביקשו לבדוק זאת בדרך יצירתית זו.

קבוצה של נבדקים אשר אובחנו עם מחסור בויטמין D, נחשפו כ-3 פעמים לקרינה מסוג UVB אשר נפוצה יותר בין השעות 11:00-15:00, זמן שבו השמש קרובה יותר למרכז השמיים.

טרם החשיפה נלקחו דגימות של המיקרוביוטה בצואתם וכך נעשה שוב לאחר שלושת החשיפות לקרינת UVB.

במקביל נלקחו דגימות צואה מנבדקים עם רמת ויטמין D תקינה.

המיקרוביוטה אצל הנבדקים שאובחנו עם מחסור היתה שונה מזו של הנבדקים עם רמה תקינה.

הממצאים הפתיעו אפילו את החוקרים ולאחר 3 חשיפות מבוקרות לקרינת UVB, אופי המיקרוביוטה של הנבדקים עם המחסור נעשתה לדומה וקרובה משמעותית לאלו שעם רמת ויטמין D תקינה.


קרינת שמש מסוג UVB מגדילה את מגוון ועושר המיקרוביוטה שבמעיים.

לכל המשתתפים במחקר היה עור בהיר במיוחד, מה שככל הנראה גרם לשינוי מובהק כל-כך בתוצאות, זאת לאחר 3 חשיפות מבוקרות בלבד!

ככל שהעור בהיר יותר, כך בהתאמה עולה כושר הספיגה של ויטמין D בזמני חשיפה קצרים מאשר נדרשים אצל כהי עור.

טרם המחקר נטלו חלק מהנבדקים תוספים במשך 3 חודשים. אלו שנטלו תוספים השיגו רמות תקינות ומספקות של ויטמין D. אצלם לא נראו שינויים כלשהם במיקרוביוטה, טרם 3 החשיפות לקרינת UVB ולאחריהן.

על אף שלא נצפו הבדלים במיקרוביוטה, נראתה עלייה ברמת ויטמין ה-D גם אצל אלו שלא אובחנו עם מחסור.

הנבדקים שלא נטלו תוספים ואובחנו עם מחסור, נחשפו 3 פעמים לקרינת UVB ולאחר מכן נבדקו שוב לרמת הויטמין והרכב המיקרוביוטה. נצפתה עלייה ברמת הויטמין שבדם ושינויים מיטיבים במיקרוביוטה שבמעיים.

החוקרים סיכמו שבהסתמך על הממצאים, חשיפה ל-UVB בעת מחסור של ויטמין D שינתה לטובה את הרכב המיקרוביוטה. נצפתה עלייה בחיידקי ה-Firmicutes ופרוטאובקטריה וירידה ב- Bacteroidetes. מגוון ועושר החיידקים לאחר החשיפה לקרינת UVB נעשתה לדומה ובקו אחיד עם אלו שאינם סבלו ממחסור.


ויטמין D משמש כמנוע לשינוי מיטיב עם המיקרוביוטה.

“גילינו כי ייצור ויטמין D משחק תפקיד ראשי באיזון המיקרוביוטה.

ידענו שאור UVB מייצר ויטמין D וכעת אנו מתחילים להבין כי ויטמין D חשוב גם לאיזון המיקרוביוטה אשר חשיבותה לבריאות נרחבת”.

למרות שעובדות אלו היו ידועות ממחקרים קודמים כאשר נבדקו כל אחת מהן בנפרד, זהו המחקר הראשון שקושר בין השתיים.

התוצאות היו מפתיעות במיוחד בכך שרק שבוע אחד של חשיפה הביא לתוצאות חזקות שכאלו”.


מקורות:

Frontiers in Microbiology

Skin Exposure to Narrow Band Ultraviolet (UVB) Light Modulates the Human Intestinal Microbiome


להיכרות וקבלת תמיכה במסגרת בית הבריאות המציג את הרפואה האישית והפרטית ברמתה הגבוהה ביותר שבנמצא כיום בישראל, אשר תוך עשור או מספר עשורים, תלוי קצב ההתפתחות של התבונה האנושית, תהפוך לרפואה הציבורית המקובלת כאן, קראו: https://www.demayo.co.il/Medicine.Home/

במסגרת זו אנשים נרפאים ומדדי הסוכר, לחץ-הדם, הדלקת, המשקל והמכאובים מתאזנים לחלוטין, משיבים לעצמם את האחריות והאיזונים החשובים ביותר לאיכות חייהם בהווה ובעתיד, מרגישים יותר טוב מזה עשרות שנים, מפסיקים בתמיכת רופאיהם [והממצאים הקליניים..] ליטול את התרופות, גם לאחר שעשו בהן שימוש במשך שנים. יש מרפא עבור רוב החולים בעולם ובאופן מלא ומשנה גורל. בכל דרך שתבחרו, חשוב שתדעו על קיומו של בית זה ושתבחרו אם ויש לכם צורך את המסגרת והתכנית המתאימים לכם ולקרוביכם. מוקדם ככל שהם ואתם תעשו זאת, כך הסיכויים להחלמה מהירה ומלאה גדלים.


תגיות:

קטגוריות : רפואת העתיד