חקלאות מקיימת

חקלאות אורגנית, קונבניציונאלית, חקלאות ביו-דינאמית, חקלאות פרמקלצ’ר ועוד מיני שמות ורעיונות לגידול של מזון באדמה.
כל שיטה ומרווחי הגידול שלה, מחזור הזרעים והדישון הייחודיים לה, כל שיטה ופוטנציאל הייבול, האיכות התזונתית שלה.

העקרונות המשותפים והמובילים בחקלאות העולמית (ובישראל) הינם ניצול מאקסימלי של המשאבים,
הגדלת היבולים באופן מאקסימאלי, בטווח הזמן הקצר ביותר ובעלות הנמוכה ביותר,
כך ייעשה וכך נעשה בפועל, על אף ההשלכות הסביבתיות והבריאותיות שיש להן על האדם.

(בראשית ב' ט"ו) "ויקח ה' אלוהים את האדם וינחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה" 


(מדרש קהלת ט) "בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את האדם הראשון, נטלו והחזיר על כל אילני גן עדן ואמר לו:
ראה מעשי כמה נאים ומשובחים הם ! כל מה שבראתי בשבילך בראתי.
תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך"

העקרונות המשותפים, הכמעט בלתי נראים של החקלאות ברת הקיימא (sustainable), הינם גידול של מזון אמיתי לאנשים אמיתיים המבקשים את התזונה הראויה והטובה ביותר לעצמם, למשפחתם ולקרוביהם. חקלאות שכזאת אינה מבטיחה את גידול המזון ובאיכות הראויה רק בשנים הקרובות, יותר מכך, שיטות אלו מבקשות גם להבטיח את פוריות והשתבחות הקרקע לאורך השנים כך שגם הדורות הבאים בעוד עשרות ומאות של שנים יהנו מתוצריה. לאו המוצר במשקלו המירבי ושערכו הכלכלי הוא הגבוה ביותר הוא שמניע את החקלאות ברת הקיימא. זהו המזון בטעמו האמיתי, אשר ערכו התזונתי הוא הגבוה ביותר אשר בראש סדרי עדיפויותיה.

ובעולם שבו הכסף הוא אשר מניע מלחמות עולם, ממסדי רפואה ואת תעשיית המזון, חקלאות המקדשת את האדם+אדמה היא חקלאות נדירה, כמעט שלא קיימת, גם כשכבר נמצאת, מופעלים עליה לחצים מתמשכים 'להשתדרג' ולהגדיל רווחים, גם אם זה בא במעט או יותר על חשבון הדורות הבאים, הדור הנוכחי והחיים כאן כיום.

חקלאות אורגנית היא דוגמא לרעיון אשר החל את דרכו כחקלאות ברת-קיימא וקדושה לתזונת ובריאות האדם, אשר לאורך השנים כוחות השוק והפוליטיקה גרמו גם לה להפוך לעוד שיטת גידול המבוססת על חומרי הדברה (שונים מהקונב'), רעילים במידה פחותה אך רעילים, מתפרקים במידה מהירה, אך לאו דווקא מלאה, גידול של זנים חסרי כל טעם, אך בעלי ייבולים וערך כלכלי גבוה יותר מאחרים.

אין השיטה והשם שלה הם שמשנים או שהופכים את השיטה לטובה או בריאה יותר,
אלו האנשים המכונים 'חקלאים' ותפיסת עולמם אשר קובעים זאת.
חקלאי שמגדל מזון למשפחתו לעולם לא יעשה זאת בשיטות המקובלות בחקלאות האורגנית,
חקלאי שמגדל מזון לשכניו לעולם לא יעשה זאת בשיטות המקובלות בחקלאות הקונבנציונאלית,
חקלאי שמגדל מזון עבור אנשים שמעולם לא פגש ('רחוק מהעין, רחוק מהלב') ולעולם לא יכיר, יעשה זאת בכל שיטה שתנפח את סיכוייו להרוויח, כאן ועכשיו, כל השאר, אנשים, בעלי-חיים, האוויר, מי התהום, האדמה המקודשת, כולם יחכו לגלגול הבא, בתפילה לבעל-בית חדש אשר רואה את התמונה במלואה.

אני מאמין באדם, יחד עם זאת אני מאמין גם בחקלאים,
שביום בהיר ושמשי מהיפים בשנה, ינשמו עמוק.. עמוק… את חומרי ההדברה, קוטלי העשבים.. והעשן המתפזר מאדמתם,
אני מאמין שזאת תהיה נשימתם האחרונה ושאז אחת משתי האפשרויות יתממשו ברגע הבא: הראשונה והפחות מועדפת היא שברגע זה חייהם יסתיימו ושתינתן הזדמנות לבעל\ת-בית חדש\ה. האפשרות השנייה והמועדפת עלי היא שבנשימתם האחרונה מכל תוצרי הזיהום שלהם עצמם, תסתיים מלחמתם באדמה וביושביה, שמרגע זה והילך יחלו לגדל את המזון מתוך תחושת שליחות והפנמה לחשיבות תפקידם, לאדם ולסביבה.

יעברו עוד עשרות של שנים עד אשר תסתיים המלחמה של האדם באדמתו ושאת הרעלים הנשפכים בה יפסיקו לייצר.
אך לאלו שברגעים אלו ממש נושמים את נשימתם המורעלת האחרונה, יש כבר הזדמנות לנטוע ולטפח את חלקת האדמה שברשותם, לגדל מזון אמיתי עבורם ועבור משפחתם, להגדיל את הסיכוי ששכניהם החקלאים, הקרובים והרחוקים יעצרו את נשימתם, יתבשמו בשדותיהם ובפירות הבוסתן, עוד לפני שיעברו עשרות השנים, גן-העדן והאדם יהיו לאחד.

חזון לחקלאות מקיימת למען האדם ואדמתם של כולם,
הפסקת החקלאות המדממת למענו של אדם בודד והתעשרותו על חשבון הבריאות של האחר.

אדמ-ה אחת, אנושות אחת,
רוח אחת ושמש אחת,
שמיים ללא הפרדה,
מים זורמים וציפורים נודדות מיבשת אחת לשנייה,
ללא גבולות, האדם-האדמה-הרוח והשמיים-השמש והכוכבים-בעלי-החיים והמים לחיים, אין גבולות ואין הפרדה,
רק למראית עין ורק באופן זמני, נפרדנו כי לא השאירו לנו ברירה.
כך גם החקלאי שמשקה את שדותיו ומטעיו על גדות הכנרת,
משקה במים המזהמים את המים, אך לתפיסתו, הכנרת היא בעדיפות שנייה,
כך גם החקלאים המרססים אינספור את שדותיהם שעל גדות הנחלים, הירדן לכל אורכו ויובליו הצלולים, מרססים ומדשנים,
ככל שכמות היבול גדלה, כך הם תופסים את עצמם 'חלוצים', 'מפריחי השממה', המים עבורם הינם רק להשקיה,
כל שאר המים חשובים להם, אך פחות מעניינם.

חקלאים שמקשטים את המזון, מבריקים ומנפחים, אותם אלו שמגדלים את הפירות 'היפים' ביותר,
הם אלו שמסוכנים ביותר לאדמ-והאדמה. מטרתם כמו שאר 'החלוצים' להגדיל את הונם, יהירותם כבר חורגת מן המשקל של הכרס,
גובה ורוחב הטנדר החדש, הם לתפיסתם מאכילים את העם, גם אם במקביל הם מרעילים את משפחתם וחבריהם,
כל עוד זה מותר ומאושר, כל עוד שהונם גדל וגדל, עסוקים הם כל-כך, עד שאינם מוצאים אף רגע לעצור ולשאול :
מה אני עושה כאן  ואת מי אני משרת ?  האם ייתכן שבעצמי אני תומך בחורבן ?  בחולי ובסבל עכשווי וגרוע יותר ככל שממשיך וחולף הזמן ?

מטרתנו היא להדריך ולשתף בדרכים לחקלאות מקיימת,
גידול של מזון אמיתי ממגוון הירקות העונתיים, מכל הסוגים וללא פשרות,
טעם ואיכות, תזונה מאקסימלית לתאים ולבריאות האדם,
גידול של מגוון הפירות בטעמים אשר נשכחו ועוד רגע נעלמים מן העולם,
פירות שמחליפים את הצורך בכל מידה של סוכר מעובד,
פירות שהופכים כל ארוחה מצורך לעונג מושלם,
סיפוק, תחושת שובע ונינוחות שרק מזון הראוי בעיכולו וספיגתו מעניק.
יש לנו את הידע, הניסיון והרצון לממש חזון זה בכל קהילה, בכל קיבוץ, בכל מושב ובכל נחלה,
אנו כאן בכדי לעשות זאת ככל שתסכימו לשתף פעולה,
הזמן שלנו כאן יחד קצרצר והמלאה מרובה,
תודה שהקשבתם עד כאן, מי ייתן שתמשיכו ותקשיבו גם לגוף האדמ-ה.

תשאלו כל חקלאי והוא יגיד לכם שזה אינו מעשי מסיבות כלכליות ומעשיות לגדל מזון בעבור הקהילה.
כך נעשה במשך יותר מ-10,000 שנה, כך התקיימו בכל קהילה, תרבות והתיישבות שבכל נקודה בעולם.
מה כל כך השתנה ? התרבות והאנשים שבה הם שהשתנו, האדמה, אפשרויות ההשקיה, מגוון הזרעים ואפשרויות הגידול הן המגוונות והיעיליות ביותר שהיו אי פעם לשירות האדם.

ישנן שאלות שאין ושגם לא יהיו לגביהן תשובות לעולם,
דווקא השאלות הפשוטות ביותר לעתים נותרות עלומות פיתרון.

כיצד המתכנן, כיצד הקהילה, כיצד אין בכל מושב\קיבוץ והתיישבות במדינה, הקצעה לגידול המזון בשטחים הסמוכים לביתם ?
כיצד מעשה פשוט כל-כך קיים בפחות מ-1% מההתיישבויות שבישראל ?
עשרות ומאות אלפי דונאמים שמתוכם יש להקצות דונם בודד לכל מספר משפחות ובכך להקטין את הוצאות משק הבית, הרעלת האוויר והאדמה הסמוכים לבית מגורים, הפחתת הצורך בשינוע ואחסון של מזונות, הגדלת החשיפה לילדים (ולמבוגרים!) לצמחים ולדרכים שבהם גדל המזון, הגדלת האיכות התזונתית והטריות של המזון הנאכל בכל בית לארוחת הערב והפחתה של אלפי טונות בשנה של מזון מעופש ונרקב מחוסר שימוש בזמן.
רשימת היתרונות ממשיכה וממלאת מחברות וספרים,
הנפלא והמפתיע מכול הם שמעולם לא עלה בדעתי ובמחברתי חיסרון בודד בודד וקטנטן.
כולם מרוויחים ממהלך שכזה, אלא אם כן…. הפסדים של תעשיית המזון המגלגלת מליארדי דולרים ושקלים בשנה חשובים לכם יותר מאשר הרשימה הבלתי נגמרת של היתרונות בעבור האדם הבודד, משפחתו וקהילתו השלמה.

אפשר לעשות זאת גם בסמוך לערים גדולות, בדרום ובצפון הארץ וכך גם במרכזה,
אפשר ללמוד מהנעשה כבר היום בשדות ובבוסתנים שבהם העיקר הוא שחשוב והתפל שמיותר,
העקרון המנחה הינו טובת הכלל ובתחתית הרשימה התעשרותו של הבודד שעושה לביתו על חשבון כולם.

בואו ללמוד מהניסיון של אלפי שנות חקלאות שבה המזון והאדמה היו לערך העליון,
בואו ללמוד מהניסיון של עשרות השנים האחרונות והדרכים שבהן כולנו יכולים ליהנות ממזון אמיתי ולהזדמנות עבור בריאות אמיתית.. תחושת שייכות לאדמה והקהילה השותפה לחיינו.
אנו מחכים לשמוע מכם ולהגשים ביחד אתכם את החזון והחלום – גן-ירק ובוסתן קהילתי בכל שכונה והתיישבות בישראל.
מזון הגדל בהשקעה מינימאלית של משאבים וברווח מרבי לכולם, לעתים קרובות ביותר – בחינם !

עץ פרי ומזון אמיתי לכל ילד\ה ולכל משפחה בישראל

בשיתוף קיבוצים, מושבים ועיריות, אנו מעודדים ומשתפים מניסיוננו, על הדרכים היעילות והמוצלחות ביותר לגידול של עצי-הפרי אשר יש בהם בכדי לספק מזון אשר בלתי ניתן להשגה ובכל סכום שבעולם.
כל מקום שבו חיים אנשים, כל מקום שכזה ראוי שיהיה לו בוסתן וגן-ירק משלו. כל קהילה, כוחה בגידול של מזון לעצמה, באיכות הגבוהה ביותר וממגוון רב-עונתי וללא חומרי הדברה.
יותר מזאת, תאנה מהזנים המסורתיים היא תאנה שיותר מ-99% אחוז מהתושבים בישראל, מעולם לא טעמו ולעולם לא יטעמו, אלא אם כן יגדלו ויקטפו אותה בעצמם. גפנים, רימונים, תותי-עץ ושקדים, אגוזים שונים ופיסטוק, שזיפים קטנטנים ומתפוצצים מרוב טעם ועוד שפע של צבעים, טעמים וצורות, כל אלו ראויים להיות, בשיתוף הקהילה ולמען הקהילה, אור קטן בחשיכה  מתמשכת. יחד עם עצי הבוסתן ניתן ורצוי גם לשלב ירקות מן הסוגים השונים, כל ירק בעונתו, טרי ובשיא טעמו. ניתן גם לצפות במצגת תמונות מן הפרויקטים השונים המתארים ומספרים את הסיפור שזה עתה קראתם במלים: לחצ\י כאן.
אנו שותלים עצי-פרי מן הזנים בעלי הטעם והאיכות התזונתית, בבוסתנים ומפוזרים ברחבי הארץ, מייצרים משתלה של הזנים השונים להפצה בעבור הגינות הקהילתיות והגינות הפרטיות, מזנים שאינם ניתנים לרכישה בשום מקום אחר בארץ. אלו זנים בני מאות ואף אלפי שנים אשר נאספים מן הגולן והגליל מעצים בני מאות בשנים אשר חיוניותם ואיכותם גבוהה במיוחד.

כישורית (קיץ – 2014)

| 21/12/2014

בשיתוף הקהילה (אנשים בעלי צרכים מיוחדים) המקומית התחלנו לטפח עשרות דונמים של ירקות, פרחים, נבטים, בוסתנים ומשתלה לזנים מסורתיים של עצי-פרי.. כאן מוצג אלבום תמונות מגידולי הקיץ שבכישורית....קרא עוד


כישורית (חורף – 2014)

| 20/03/2014

בשיתוף הקהילה (אנשים בעלי צרכים מיוחדים) המקומית התחלנו לטפח עשרות דונמים של ירקות, פרחים, נבטים, בוסתנים ומשתלה לזנים מסורתיים של עצי-פרי.. כאן מוצג אלבום תמונות מגידולי החורף שבכישורית....קרא עוד


בני ציון – משק מנ-גינה (2009-2012)

| 21/09/2012

ביחד עם קבוצה תומכת ואוהדת חקרנו והתנסינו בגידול של 'מזון אמיתי', מזון טעים, בטכניקות גידול אשר נלמדו אצלנו ע"י מדריכים ומיושמות כיום אצל חקלאים אורגניים רבים.. ממגוון הזנים הגדול ביותר בישראל של עצי הפרי והירקות השונים, ללא שימוש בחומרי הדברה ובאיכות תזונתית מרבית....קרא עוד


מצפה אלומות (2006-2009)

| 21/06/2009

בארבעת השנים (2006-2009) שבהם גדלתי וגידלתי באלומות.. זרענו, שתלנו וביחד עם המשתתפים קצרנו וליקטנו את הפירות.. ...קרא עוד